När RTX 3070/2080Ti inte räcker till
Många kommer uppgradera till RTX 3070 eller kanske knipa ett begagnat 2080 Ti. Jag har ett Strix RTX 2080Ti, hyfsat överklockat, och tänkte dela med mig av när jag tyckt att det inte riktigt räckt till. Ni andra kanske kan dela med er av liknande erfarenheter?
Skärmupplösning: 2560x1440
Uppdateringsfrekvens: upp till 165Hz, normalt 144Hz, max 120 med ULMB.
Teknik: G-sync/ULMB
Paneltyp: IPS
1. Control
Jag har inte varit nöjd med prestandan i Control. Jag har testat med och utan G-sync, men det är för smetigt vid rörelse, så därför har jag istället kört ULMB vid 100Hz/120Hz. Det går dugligt med en del fina reflektioner via raytracing att köra 100Hz. Oavsett har jag använt DLSS vilket tack och lov är klart bättre med DLSS 2.0, men inte perfekt.
Vissa scener har dock inte riktigt klarat 100fps med "strålspårade" reflektioner och med v-sync blir det då i praktiken 50Hz och double imaging och en överlag mycket hackig upplevelse.
120Hz utan någon raytracing går förstås utan problem, men då tappar Control lite av vad som gör det unikt: en meningsfull och vacker implementation av raytracing.
2. Assassin's Creed: Odyssey
Det här är min senaste mardröm, som jag kommit att halvt acceptera och halvt fått mig att vilja sluta spela tills jag fått tag i RTX 3080/3090
Försökte verkligen hitta inställningar som gick att spela i 120Hz ULMB, men uppoffringarna blev för stora för mina kräsna ögon. Försökte sen 100Hz, men när jag trodde att jag hittat en sweet spot så märkte jag att en del större vistor ä då gick ner under 100fps. Gick då förtvivlat (jag överdriver lite förstås) över till g-sync och försökte lära mig att stänga av ögonen när jag snurrade runt i spelet men till slut brast det för mig och gick över till 85Hz ULMB. Det är till åtminstone 90-95% problemfritt, även om ULMB vid 85Hz är lite mer ansträngande för mina ögon och vid snabba rörelser blir skiftningen mellan samma objekt i bilden mellan två frames tillräckligt lång att den blir märkbar. Men det går att undvika iaf genom att inte snurra för snabbt (med handkontroll).
3. BF5
Som alla vetat redan från start är BF5 inte riktigt värt att spela med raytracing, inte i 2560x1440 iaf, vilket jag tyckt är lite synd men inte en lika stor förlust som det är att spela Control helt utan raytracing.
För allt annat jag spelat och kommer på nu har 2080 Ti fungerar alldeles utmärkt.