Anmäl dig till Roborock Challenge!

När RTX 3070/2080Ti inte räcker till

Permalänk

När RTX 3070/2080Ti inte räcker till

Många kommer uppgradera till RTX 3070 eller kanske knipa ett begagnat 2080 Ti. Jag har ett Strix RTX 2080Ti, hyfsat överklockat, och tänkte dela med mig av när jag tyckt att det inte riktigt räckt till. Ni andra kanske kan dela med er av liknande erfarenheter?

Skärmupplösning: 2560x1440
Uppdateringsfrekvens: upp till 165Hz, normalt 144Hz, max 120 med ULMB.
Teknik: G-sync/ULMB
Paneltyp: IPS

1. Control
Jag har inte varit nöjd med prestandan i Control. Jag har testat med och utan G-sync, men det är för smetigt vid rörelse, så därför har jag istället kört ULMB vid 100Hz/120Hz. Det går dugligt med en del fina reflektioner via raytracing att köra 100Hz. Oavsett har jag använt DLSS vilket tack och lov är klart bättre med DLSS 2.0, men inte perfekt.
Vissa scener har dock inte riktigt klarat 100fps med "strålspårade" reflektioner och med v-sync blir det då i praktiken 50Hz och double imaging och en överlag mycket hackig upplevelse.
120Hz utan någon raytracing går förstås utan problem, men då tappar Control lite av vad som gör det unikt: en meningsfull och vacker implementation av raytracing.

2. Assassin's Creed: Odyssey
Det här är min senaste mardröm, som jag kommit att halvt acceptera och halvt fått mig att vilja sluta spela tills jag fått tag i RTX 3080/3090
Försökte verkligen hitta inställningar som gick att spela i 120Hz ULMB, men uppoffringarna blev för stora för mina kräsna ögon. Försökte sen 100Hz, men när jag trodde att jag hittat en sweet spot så märkte jag att en del större vistor ä då gick ner under 100fps. Gick då förtvivlat (jag överdriver lite förstås) över till g-sync och försökte lära mig att stänga av ögonen när jag snurrade runt i spelet men till slut brast det för mig och gick över till 85Hz ULMB. Det är till åtminstone 90-95% problemfritt, även om ULMB vid 85Hz är lite mer ansträngande för mina ögon och vid snabba rörelser blir skiftningen mellan samma objekt i bilden mellan två frames tillräckligt lång att den blir märkbar. Men det går att undvika iaf genom att inte snurra för snabbt (med handkontroll).

3. BF5
Som alla vetat redan från start är BF5 inte riktigt värt att spela med raytracing, inte i 2560x1440 iaf, vilket jag tyckt är lite synd men inte en lika stor förlust som det är att spela Control helt utan raytracing.

För allt annat jag spelat och kommer på nu har 2080 Ti fungerar alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Själv har jag bara 60hz monitor och kör inte FPS så 3070 ska nog duga bra för mig. Ärligt så var 2070 redan bra men ville ha lite bättre.

Men klart man aldrig är nöjd hehe. Förstår att du vill ha mer är alltid så efter ett tag.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Ja QHD-upplösning i 120-144Hz är inte helt lätt.

Det är sjukt hur lätt man vänjer sig vid en högre standard. För ett par år sedan räckte det utmärkt med GTX 970 och FHD i 144Hz eller 60Hz ett par år innan det.

Har kvar min mindre skärm som sekundärskärm men jag kan inte spela på den längre, är för fattigt med färgerna (TN-panel) och för liten bild. Samtidigt är den nya skärmen lite av en fälla, nu känns det som om jag måste köpa toppkorten, det duger inte med kort som 970, 1070 osv. Och inte ens 2080 Ti räckte som sagt, i de fallen jag tog upp.

Därför är jag extra villig den här gången att verkligen satsa allt, på 3090 t.o.m., för att det stört mig något oerhört när prestandan är precis på gränsen för vad jag vill ha. Men det är en lyxfälla helt klart.

Permalänk

3070/2080Ti är 1080p kort nu.

ska du lira 1440p är det 3080 som gäller.

Tror knappt det är någon skillnad på 3070 och 3080 i 1080p

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

1080p kort? Battlefield V har 144fps i 1440p med 3070 enligt sweclockers recension. De får bara 40fps mer i 1080p. Inte ett val jag skulle göra.

Antar ett 1080ti är ett 720p kort då?

Men ja vad ett kort är för är olika för alla. Jag körde en del spel t.ex. Witcher 3 i 4k redan med mitt 1070. Tyckte runt 40fps var ok. Flöt på bättre än på PS4 trotts allt. Nu kör jag dock samma spel med 2070 i 1440p för jag inte vill under 60 fps ens någon gång. Börjat inse att det känns bättre att spela spelen med mer flyt. Dock aldrig haft hög hz skärm så kan inte säga hur stor skillnaden är att gå över 60 i spel som witcher och Assasins Creed. Förstår dock att det är extremt viktigt i FPS med minst 144.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Haha va? Mest överdrivna jag sett på länge

Jag körde 1440P med 1080Ti, inga problem alls.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Haha va? Mest överdrivna jag sett på länge

Jag körde 1440P med 1080Ti, inga problem alls.

1080ti är fortfarande ett riktigt bra kort.

Menade att köpa ett 3080 rtx är overkill, det ger knappt något extra på 1080p.

3080 rtx är bäst för 1440p och 4k.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Som jag skrev ursprungligen, jag har bara haft problem med några enstaka spel med 2080 Ti i QHD-upplösning när spelet är mycket grafiskt krävande och jag prompt "måste" använda ULMB för att jag inte står ut med hur smetigt det ser ut vid rörelse. Jag har blivit lite beroende av ULMB ärligt talat, det är så oerhört fint och skarpt även om det kan bli lite märkbar ghosting här och där.

2080 Ti (och därmed 3070) är fortfarande ett fullt kapabelt kort för den upplösningen, särskilt om man inte är intresserad av någon sorts blur reduction som ULMB, ELMB, DyAc etc, för då kan man använda G-sync och ha en mycket smidig upplevelse i alla tänkbara spel.

Min ursprungliga tanke med den här tråden va att dela med mig av när det inte riktigt räcker till och se om andra har liknande erfarenheter, eller om jag är själv i min lilla bubbla, och förhoppningsvis kunna informera framtida intressenter av RTX 3070 / 2080 Ti var gränsen går för vad korten klarar av i praktiken.

Permalänk
Skrivet av dagas:

1080p kort? Battlefield V har 144fps i 1440p med 3070 enligt sweclockers recension. De får bara 40fps mer i 1080p. Inte ett val jag skulle göra.

Antar ett 1080ti är ett 720p kort då?

Men ja vad ett kort är för är olika för alla. Jag körde en del spel t.ex. Witcher 3 i 4k redan med mitt 1070. Tyckte runt 40fps var ok. Flöt på bättre än på PS4 trotts allt. Nu kör jag dock samma spel med 2070 i 1440p för jag inte vill under 60 fps ens någon gång. Börjat inse att det känns bättre att spela spelen med mer flyt. Dock aldrig haft hög hz skärm så kan inte säga hur stor skillnaden är att gå över 60 i spel som witcher och Assasins Creed. Förstår dock att det är extremt viktigt i FPS med minst 144.

Jag kan helhjärtat rekommendera Witcher 3 med ULMB eller liknande teknik. Att snurra runt med analogspaken i Toussaint med 120fps/Hz och ULMB va nästan som att snurra runt på riktigt, omgiven av Witcher 3-tavlor utan ände. Det va faktiskt lite av en märklig upplevelse till att börja med, för när alla modeller och texturer va så skarpa så kunde jag ännu lättare märka hur kamerans Field of View deformerade världen mot kanterna av skärmen.

Assassin's Creed är också rätt snyggt med ULMB och jag ser fram emot nytt grafikkort så jag kan uppleva det fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Själv har jag bara 60hz monitor och kör inte FPS så 3070 ska nog duga bra för mig. Ärligt så var 2070 redan bra men ville ha lite bättre.

Men klart man aldrig är nöjd hehe. Förstår att du vill ha mer är alltid så efter ett tag.

Finns ju ingen anledning att skaffa ett sådant kort med en 60 Hz skärm.
1080P 144 Hz > 4K 60 Hz alla dagar i veckan.

3080 är fortfarande för klent för att driva 4K i behaglig FPS.
1440P fungerar fint, men det gör även 5700XT/1080TI/2080/2080 TI.

Personligen tycker jag 3080 är helt onödigt i dagsläget. För bra för 1440P men för klent för 4K.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Jag kan helhjärtat rekommendera Witcher 3 med ULMB eller liknande teknik. Att snurra runt med analogspaken i Toussaint med 120fps/Hz och ULMB va nästan som att snurra runt på riktigt, omgiven av Witcher 3-tavlor utan ände. Det va faktiskt lite av en märklig upplevelse till att börja med, för när alla modeller och texturer va så skarpa så kunde jag ännu lättare märka hur kamerans Field of View deformerade världen mot kanterna av skärmen.

Assassin's Creed är också rätt snyggt med ULMB och jag ser fram emot nytt grafikkort så jag kan uppleva det fullt ut.

Låter häftigt. Kollade upp ULMB och verkar vara att den stänger av backlight snabbt och på snabbt i takt med bilduppdateringen.

Min SwedX skärm har dock knappt settings för att ens ändå backlight.

Hade jag köpt skärm idag gade jag nog tagit med hög hz och 1440p och HDR och allt sådant men när jag köote den för ett par år sedan ville jag bara ha 4k så billigt som möjligt och min fru skulle inte låta mig byta ut den på ett tag. Att förklara hz för henne och varför man behöver det när hon knappt förstår vad 4k är blir svårt. Hon ser inte ens skillnad på BluRay och DVD. Får klara mig med den nått år till. Dessutom kör jag mycket konsol och det har hittils aldrig behövt mer än 60hz.

Visa signatur

Permalänk

@dagas
Det finns även s.k. "ELMB sync" vilket är ASUS implementation av MBR (motion blur reduction) som också är kompatibel med G-sync. Alla andra implementationer som DyAc, ULMB osv kan inte användas tillsammans med G-sync.
Så med ELMB sync slipper man v-sync och man slipper hur oerhört tydligt det är när man tappar framerate under skärmens refresh rate, det bästa av båda världar helt enkelt!

Det finns några enstaka modeller med detta och de verkar fungera överlag bra, men vad jag minns finns de endast i 1920x1080, som den här:
https://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_tuf_gaming_vg279qm....

Finns även en modell på 24.5-tum ifall 27-tum i 1920x1080 inte är tillräckligt pixeltätt för ens smak.

Men nu när jag vant mig vid 2560x1440 känns det lite svårt att gå ner i upplösning igen... fast nu när jag pratar om det blir jag sugen på att testa ändå. *rycker i håret*

edit:
Just det, det finns ju också den här:
https://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_tuf_gaming_vg27aq.h...

Den är 2560x1440, men ELMB sync fungerade inte alls lika bra på den modellen tyvärr, så den känns inte heller som ett alternativ för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Många kommer uppgradera till RTX 3070 eller kanske knipa ett begagnat 2080 Ti. Jag har ett Strix RTX 2080Ti, hyfsat överklockat, och tänkte dela med mig av när jag tyckt att det inte riktigt räckt till. Ni andra kanske kan dela med er av liknande erfarenheter?

Skärmupplösning: 2560x1440
Uppdateringsfrekvens: upp till 165Hz, normalt 144Hz, max 120 med ULMB.
Teknik: G-sync/ULMB
Paneltyp: IPS

1. Control
Jag har inte varit nöjd med prestandan i Control. Jag har testat med och utan G-sync, men det är för smetigt vid rörelse, så därför har jag istället kört ULMB vid 100Hz/120Hz. Det går dugligt med en del fina reflektioner via raytracing att köra 100Hz. Oavsett har jag använt DLSS vilket tack och lov är klart bättre med DLSS 2.0, men inte perfekt.
Vissa scener har dock inte riktigt klarat 100fps med "strålspårade" reflektioner och med v-sync blir det då i praktiken 50Hz och double imaging och en överlag mycket hackig upplevelse.
120Hz utan någon raytracing går förstås utan problem, men då tappar Control lite av vad som gör det unikt: en meningsfull och vacker implementation av raytracing.

2. Assassin's Creed: Odyssey
Det här är min senaste mardröm, som jag kommit att halvt acceptera och halvt fått mig att vilja sluta spela tills jag fått tag i RTX 3080/3090
Försökte verkligen hitta inställningar som gick att spela i 120Hz ULMB, men uppoffringarna blev för stora för mina kräsna ögon. Försökte sen 100Hz, men när jag trodde att jag hittat en sweet spot så märkte jag att en del större vistor ä då gick ner under 100fps. Gick då förtvivlat (jag överdriver lite förstås) över till g-sync och försökte lära mig att stänga av ögonen när jag snurrade runt i spelet men till slut brast det för mig och gick över till 85Hz ULMB. Det är till åtminstone 90-95% problemfritt, även om ULMB vid 85Hz är lite mer ansträngande för mina ögon och vid snabba rörelser blir skiftningen mellan samma objekt i bilden mellan två frames tillräckligt lång att den blir märkbar. Men det går att undvika iaf genom att inte snurra för snabbt (med handkontroll).

3. BF5
Som alla vetat redan från start är BF5 inte riktigt värt att spela med raytracing, inte i 2560x1440 iaf, vilket jag tyckt är lite synd men inte en lika stor förlust som det är att spela Control helt utan raytracing.

För allt annat jag spelat och kommer på nu har 2080 Ti fungerar alldeles utmärkt.

ULMB för mig har alltid gett smetig bild med typ "artefakter" (inte riktigt men mer smetigt, ser dock ut som sådana).
Har du testat med DLSS på control, alltså kört i lägre upplösning men 1440p DLSS?

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Skrivet av Jonhed:

ULMB för mig har alltid gett smetig bild med typ "artefakter" (inte riktigt men mer smetigt, ser dock ut som sådana).
Har du testat med DLSS på control, alltså kört i lägre upplösning men 1440p DLSS?

Om det blir mer smetigt med ULMB så måste du gjort något fel, eller så ser våra ögon inte alls verkligheten på alls samma sätt.
Är du säker på att du lyckats aktivera det? Du bör ha märkt tydligt att skärmen blir mycket mörkare, såpass att du måste öka upp ljusstyrkan betydligt på skärmen.

Det kan iofs vara så att skärmen du testat det med inte har haft en alls särskilt bra implementation av det, med dåliga overdrive settings t.ex. Vilken skärm har du använt med ULMB?

En annan tanke är att spelen du testat i kombination just din skärm inte kan hantera kontraster i färgerna så att du får tydlig strobe crosstalk (liknande double imaging) vid rörelser för att pixelövergångarna inte hinner hänga med.

DLSS i Control har jag använt, som jag skrev i första inlägget:

Skrivet av Galadhnen:

Oavsett har jag använt DLSS vilket tack och lov är klart bättre med DLSS 2.0, men inte perfekt.

Jag har även testat olika upplösningar med DLSS 2.0 och kommit fram till att upplösningen 1485:835 är så lågt jag kan gå innan det börjar se illa ut. Oavsett vilken upplösning med DLSS jag kört så finns det fortfarande en del artefakter vid rörelse, t.ex.

Nedan kan du se de kompletta grafikinställningarna jag kör med för att nå så gott som konstant 100fps med 2080 Ti, 9900KS och 4x8GB DRAM 4000MHz 16-16-16-34

Dold text

edit
Ah, ser ju i din signatur vilken skärm du har. Du kan ju läsa den här recensionen
av din skärm och kolla sektionen om ULMB för att se vad du ska kunna förvänta dig. Om du inte får samma upplevelse så... ja vem vet, det ska ju fungera långt bättre än vad du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Om det blir mer smetigt med ULMB så måste du gjort något fel, eller så ser våra ögon inte alls verkligheten på alls samma sätt.
Är du säker på att du lyckats aktivera det? Du bör ha märkt tydligt att skärmen blir mycket mörkare, såpass att du måste öka upp ljusstyrkan betydligt på skärmen.

Det kan iofs vara så att skärmen du testat det med inte har haft en alls särskilt bra implementation av det, med dåliga overdrive settings t.ex. Vilken skärm har du använt med ULMB?

En annan tanke är att spelen du testat i kombination just din skärm inte kan hantera kontraster i färgerna så att du får tydlig strobe crosstalk (liknande double imaging) vid rörelser för att pixelövergångarna inte hinner hänga med.

DLSS i Control har jag använt, som jag skrev i första inlägget:
Jag har även testat olika upplösningar med DLSS 2.0 och kommit fram till att upplösningen 1485:835 är så lågt jag kan gå innan det börjar se illa ut. Oavsett vilken upplösning med DLSS jag kört så finns det fortfarande en del artefakter vid rörelse, t.ex.

Nedan kan du se de kompletta grafikinställningarna jag kör med för att nå så gott som konstant 100fps med 2080 Ti, 9900KS och 4x8GB DRAM 4000MHz 16-16-16-34

edit
Ah, ser ju i din signatur vilken skärm du har. Du kan ju läsa den här recensionen
av din skärm och kolla sektionen om ULMB för att se vad du ska kunna förvänta dig. Om du inte får samma upplevelse så... ja vem vet, det ska ju fungera långt bättre än vad du beskriver.

Troligtvis att jag har fel, skulle ej vara första gången
När jag stängde av ULMB så försvann all dålig bild iallafall så för mig fungerade det.
Sorry om du tog illa upp!

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt

Permalänk
Skrivet av Jonhed:

Troligtvis att jag har fel, skulle ej vara första gången
När jag stängde av ULMB så försvann all dålig bild iallafall så för mig fungerade det.
Sorry om du tog illa upp!

Nej då det är ingen fara. Jag blev mest fundersam på vad det skulle kunna bero på om det va som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Nej då det är ingen fara. Jag blev mest fundersam på vad det skulle kunna bero på om det va som du säger.

Kan det vara att ulmb blir dåligt av 240hz och högst klarar 144? Har läst det någonstans

Visa signatur

Permalänk

@jonhed jag tror till en början att din skärm inte stödjer ULMB vid 240Hz, max är väl 144Hz på din skärm med ULMB? Kanske därför det blev problem? Det ska inte bli något problem egentligen, men du hade kanske någon annan inställning som strulade till det, för annars borde det vara precis som när du annars kör 240Hz.
Max med ULMB på min skärm är 120Hz, utan är 165Hz.

Det blir svårare att undvika strobe crosstalk ju högre frekvensen på skärmen är så därför är det vanligt att man försöker hitta en "sweet spot" där bilden är skarp, utan så mycket strobe crosstalk men ändå med tillräckligt hög frekvens för att ge smidiga rörelser och minimera effekten av flimmer.

Det finns ju de skärmar som kan köra ULMB eller DyAc etc i t.ex. 240Hz. Jag har inte sett det med mina egna ögon och upplevelsen kommer såklart variera från skärm till skärm, men generellt kan man säga att om uppdateringsfrekvensen är för snabb så ökar risken för att pixlarna inte hinner anpassa sig tillräckligt för att du ska få en skarp bild utan artefakter, vilket också kan orsakas om skärmen kör med för hög overdrive för då får du strobe crosstalk pga overshoot istället. Generellt med motion blur reduction (MBR) av denna typen är att du också kan få "double-image artifacts" (eller duplicate images mer generellt uttryckt) när fps är lägre än skärmens uppdateringsfrekvens, särskilt om du använder v-sync för då blir det direkt double-images över hela skärmen så fort du går ner under refresh rate med så lite som en ynka fps. Det är fruktansvärt irriterande, tycker jag själv iaf, vilket är varför det är så oerhört viktigt för mig att jag kan hålla konstant 85, 100 eller 120 fps beroende på vad jag siktar in mig på.

Utan v-sync får du nog tearing med double-images på ena delen av skärmen... tror jag iaf? Skulle jag kunna testa någon gång för att se om jag har rätt.

Permalänk

@jonhed
Här kan du förresten läsa lite mer om strobe crosstalk och double images:
https://blurbusters.com/faq/advanced-strobe-crosstalk-faq/