Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Kan nu bekräfta att LG UltraGear 27GL850 har någon magisk downscalingfunktion för 4k ner till 1440p.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthBadass:

Har för mig att spelkoden för ett ps4-spel kanske inte använder hårdvaran optimalt, dvs längre laddtider och saknad ray tracing. De spelen som uppgraderas till PS5 blir anpassade för det läget.

Så spel som släpps till PS¤ och PS5 men inte har en gratis uppgradering som Valhalla har kommer då vara PS4spel som körs i kompabilitetsläge istället Rätta mig om jag har fel

Låter helt rätt.
I fallet Valhalla så är det en gratis uppgradering, dvs att man laddar ned hela Ps5 versionen från PS Store när man går in och bevisar att man har licensen för Ps4-versionen (när det kommer till köp digitalt). Samma sak gäller när man sätter i en Ps4-skiva som har gratis uppgradering till Ps5-version, då laddas den ned när man sätter i skivan, den måste dock sitta kvar i konsolen, bra att tänka på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedix:

Hur tänker ni kring att köpa spel som går att uppgradera gratis från ps4 till ps5? Exempelvis Assassins Creed kostar 500 kronor för ps4 varianten med 650 för ps5. Ps4 varianten kan man väl uppdatera till ps5 oavsett? Finns det några nackdelar till att ha ps4 varianten av spelet?

Valhalla vill jag minnas är en gratis uppgradering till PS5 versionen så om du kan få den billigare är det väl bara ta den, OM det inte stör dig att du då får PS4 fodralet.
En fördel är ju om du har kvar Ps4an så kan du spela det på den också.

https://www.ign.com/articles/every-single-ps4-to-ps5-free-upg...

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedix:

Hur tänker ni kring att köpa spel som går att uppgradera gratis från ps4 till ps5? Exempelvis Assassins Creed kostar 500 kronor för ps4 varianten med 650 för ps5. Ps4 varianten kan man väl uppdatera till ps5 oavsett? Finns det några nackdelar till att ha ps4 varianten av spelet?

Enda nackdelen med PS4 varianten vad jag har hört är att PS5 försöker installera in PS4 versionen även fast du plockat bort den en gång. Jag köpte själv PS4 versionen så får hoppas att detta är något de kan fixa i en uppdatering.

Permalänk

Någon som kan förklara varför produkter på Elgiganten ibland försvinner från sidan? Just nu är t.ex Pulse 3D-lurarna borta från shoppen, men min beställning är kvar. Tidigare under hösten var Miles Morales och Demon's Souls borta i perioder, men de kom tillbaka, och anlände ju mycket riktigt förra veckan (12/11). Mest nyfiken, eftersom jag hajar till varenda gång jag dubbelkollar mina order för hundrade gången

Permalänk
Medlem

Någon som har mer information med ETA på december-leveransen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abstudatur:

Någon som kan förklara varför produkter på Elgiganten ibland försvinner från sidan? Just nu är t.ex Pulse 3D-lurarna borta från shoppen, men min beställning är kvar. Tidigare under hösten var Miles Morales och Demon's Souls borta i perioder, men de kom tillbaka, och anlände ju mycket riktigt förra veckan (12/11). Mest nyfiken, eftersom jag hajar till varenda gång jag dubbelkollar mina order för hundrade gången

Har funderat över samma. Förmodligen så har de inga fler i lager för stunden och då tas varan bort (även om man ibland kan "bevaka" också). Mitt 3D Pulse-headset från Elgiganten dök dock upp hos ombudet imorse, så jag ska snart hämta 🙏😊

Permalänk
Skrivet av fenrisulfven:

Har funderat över samma. Förmodligen så har de inga fler i lager för stunden och då tas varan bort (även om man ibland kan "bevaka" också). Mitt 3D Pulse-headset från Elgiganten dök dock upp hos ombudet imorse, så jag ska snart hämta 🙏😊

Kan nog stämma! Jag var nog lite senare med att beställa mina lurar, men fick i fredags höra att de har leverans 19/11 iallafall

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av fenrisulfven:

Elgigantens PS5:or som de började skicka ut förra veckan (via Bring) har redan nått fram. Min kompis hämtade precis ut sin! 😅

Nu är man avundsjuk haha!!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på hur det kommer fungera med ens gamla playstation. Om jag nu får min PS5 på release så har jag lovat en polare att få låna min PS4a för att kunna spela igenom några spel som jag har installerade på den. Kommer det gå eller kommer min PS4a bli inaktiv så fort jag kör igång PS5an? Kommer det fungera som så att han bara kan spela lokalt då det inte kan vara två personer "uppkopplade" på samma PSN ID samtidigt? Någon som vet?

Visa signatur
Permalänk

Så folk som beställde på Elgiganten kan hämta ut sina enheter innan Webhallen ens får in sina
Verkar som jag valde fel ÅF.. haha

Permalänk
Medlem

Någon som fått nått bekräftelsemail från Elgiganten om att deras PS5 är skickad?
Tänkte om dom skickas ut redan idag eller i morgon.
Paket brukar ta ungefär 2 dagar för oss i norr att nå fram.

Permalänk
Skrivet av skinnkalsonger:

Så folk som beställde på Elgiganten kan hämta ut sina enheter innan Webhallen ens får in sina

Du är inte ensam min vän...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matteume:

Någon som fått nått bekräftelsemail från Elgiganten om att deras PS5 är skickad?
Tänkte om dom skickas ut redan idag eller i morgon.
Paket brukar ta ungefär 2 dagar för oss i norr att nå fram.

Inget nytt hört här, fortfarande ”reserverad”

Permalänk
Medlem

[quote postid="18729716" userid="31948" name="stocken"]
Kan nu bekräfta att LG UltraGear 27GL850 har någon magisk downscalingfunktion för 4k ner till 1440p.

Jag har en Lg 27GL850.
Blir ännu mer mystiskt om du kopplar upp ett RTX 3070 tex som jag har via HDMI då säger både Nvidia kontrollpanelen och Windows kan ställas in på 4k 60Hz där windows skalar till 150% automatiskt. Varför säger Nvidia kontrollpanel att skärmen är en 4k likaså windowsinfon?
Har satt samma panel som i Lg 27UL650 och så ändrar de bara Displayportsingånegn som skiljer modellerna åt men HDMI ingången är den samma isåfall har lgs 27GL850 dold 4k via HDMI men det låter lite för bra för att man ska tro på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av skinnkalsonger:

Stämmer inte, det är tillbehör och spel som har skickats i alla trådar jag kikat på!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triphys:

Är det någon som har koll på hur det kommer fungera med ens gamla playstation. Om jag nu får min PS5 på release så har jag lovat en polare att få låna min PS4a för att kunna spela igenom några spel som jag har installerade på den. Kommer det gå eller kommer min PS4a bli inaktiv så fort jag kör igång PS5an? Kommer det fungera som så att han bara kan spela lokalt då det inte kan vara två personer "uppkopplade" på samma PSN ID samtidigt? Någon som vet?

Du kan skapa ett lokalt konto åt din polare eller ett Gäst. Han kommer få tillgång till alla spel du har installerat på enheten om ditt konto kvarstår på enheten. Han nyttjar alltså aldrig ditt konto för något om det inte är att initiera en nedladdning av ett Digitalt spel

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lsociety:

Beror helt och hållet på din TV och hur bra materialet är optimerat för HDR.

Tycker det är sämre på alla teves jag sett.

I ett kolsvart rum kanske det fungerar bättre. Men nä. SDR ger oftast en bättre bild.

Har två nya teves av det dyrare slaget. Så det är inte det.

Permalänk
Medlem

Var just i telefon med Mediamarkt som bekräftade att dem har fått in konsolerna och att jag kommer att få min DE på releasedagen. Me so happy :DDD

Hade förbokat den 17 september i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Tycker det är sämre på alla teves jag sett.

I ett kolsvart rum kanske det fungerar bättre. Men nä. SDR ger oftast en bättre bild.

Har två nya teves av det dyrare slaget. Så det är inte det.

Ja ibland kan mer färg vara illa

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmulax:

Var just i telefon med Mediamarkt som bekräftade att dem har fått in konsolerna och att jag kommer att få min DE på releasedagen. Me so happy :DDD

Hade du fått ett mail tidigare som även då bekräftade att du skulle få på releasedagen eller kom det här som en överraskning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zartax:

Tja, med några tiotals miljoner användare är det säkert nån som inte gillar det. Det är generellt bra att tillåta folk att kunna stänga av saker. Kanske nån har synfel som ger problem med ljuskontraster eller nått, idk.

Skulle nog vända på det. Det är de med synfel som inste er hur dåligt HDR är.

https://youtu.be/fulnaHyj4dY

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurra101:

Ja ibland kan mer färg vara illa

Fast det blir mindre färg... Urvattnat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marmulax:

Grattis. Men orättvist... Ska aldrig boka från Webhallen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmulax:

Vad kul! Grattis hörru!

Permalänk
Medlem

UPDATE: kompisen HADE stora paketet i postappen, på flera kilos vikt alltså, men sen när han hämtade ut var det bara kontrollen. Inget från Elgiganten alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Skulle nog vända på det. Det är de med synfel som inste er hur dåligt HDR är.

https://youtu.be/fulnaHyj4dY

Men vad du ska vara så negativ hela tiden då. Lägg ner nu och ta en kaffe och var glad!

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc 5080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenrisulfven:

UPDATE: kompisen HADE stora paketet i postappen, på flera kilos vikt alltså, men sen när han hämtade ut var det bara kontrollen. Inget från Elgiganten alltså.

Haha skulle kunna betala för att se hans besvikelse 😅

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Hade du fått ett mail tidigare som även då bekräftade att du skulle få på releasedagen eller kom det här som en överraskning?

Jag hade fått mail om jag skulle få på releasedagen men sen dess hade jag fått olika svar så det var fortfarande väldigt osäkert. Men nu eftersom dem har fått in konsolerna så kunde dem bekräfta att jag kommer få min PS5 på releasedagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Grattis. Men orättvist... Ska aldrig boka från Webhallen igen.

Jo, jag vet hur det känns. Kommer aldrig någonsin att ha någonting med webhallen att göra mer usch.