Anmäl dig till Roborock Challenge!

3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nekrol:

Nej, det står att man ska installera paketet om man kör i "4K AND Ultra settings" för att få ut något av det.
Alltså 4K med ultra settings. Inte Ultra settings eller 4K.

I en upplösning under 4K så märker man knappt någon skillnad.

Nej, det står "Players who play on 4K monitors and play with Ultra settings will benefit the most from this package". (Egen fetstil i citat). Ingen tvingar dig att installera det, fan hur kan det vara värt att tjafsa om? xD

Ergo, kör du "bara" i 2K men har tillräckligt bra dator och 40 GB plats över, installera high textures

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Om någon här fortfarande är intresserad av vad som händer med Elgiganten så har vi lite info ifrån den norska motsvarigheten till den här tråden. https://www.diskusjon.no/topic/1884589-nvidia-rtx-30xx-leveri...

--------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg sendte en tilbakemelding til Elkjøp via e-post, utenom en lang beskrivelse av forvirring rundt TUF OC-bestillingen (17.09, kl. 16:30ish) ba jeg om svar på disse spørsmålene:

- Kan jeg forvente levering av produktet før jul?
- Kan dere se hvor jeg ligger an i utsendings-køen?
- Blir kortet sendt fra Elkjøp sitt grossistlager eller direkte fra Asus?
- Det følger med en spillkode til Watch Dogs: Legion, denne har aktiverings-frist 30.11.2020. Hva blir løsningen der om det ikke kommer før fristen?

Her er den relevante delen for andre som venter på TUF OC eller lignende fra de:

"Som nevnt på nettsiden, så er forventet leveringsdato i begynnelsen av Januar.
Vi på kundesenteret har ikke oversikt over køsystemet, men jeg kan bekrefte at ingen kunder som har kjøpt/bestilt produktet etter deg ikke vil motta forsendelsen sin før deg. Vi jobber i spreng sammen med produsent for å få løst dette, varen blir produsert i etterkant av bestilling, ut ifra etterspørsel. Tidligere så kunne man se at varen var tilgjengelig på nettlageret, selv om det stod skrevet forventet leveringsdato nedenfor i siden. Veldig mange som ikke fikk dette med seg, vi har nå endret tilgjengeligheten, noe vi ikke fikk gjort tidligere. For at det skal være mulig å legge inn i handlevognen, må det stå at den er tilgjengelig på nettlageret, denne bug'en har nå blitt fikset, beklager for helheten av denne opplevelsen.

Produktet blir sendt fra produsent, deretter videresendt fra oss i etterkant til kunde.

Jeg har undersøkt litt nå, spillkoden det er snakk om vil du få tilsendt i etterkant, se bort fra siste innløsningsdato. Vi jobber med en løsning, vi kontakter deg pr telefon/mail vedr spillkoden. Du vil enten få det tilsendt sammen med forsendelsen eller over telefon/mail."
---------------------------------------------------------------------------------------------

Dom har alltså ingen aning om när det kommer in kort.
Dom säger att korten tillverkas i efterhand beroende på efterfrågan. Vilken måste betyda att Asus och andra inte förväntade mer än ett fåtal beställningar vid release? Asus med flera har alltså inte skickat ut några kort. Istället så bunkrar dom kort och i början av Januari så kommer dom skicka ut PALLVIS med kort så att alla som beställt får. Nja...
Dom säger att dom fixat "buggen" som gör att det står att det finns grafikkort på lager, vilket dom inte har, och dessutom så stod det inget om Januarileverans helt i början vilket den här människan vill få det att låta som att det gjorde.
Spelkoder för Watch Dogs: Legion kommer vi altså att få? Återstår att se...

En hel hög med lögner och noll koll alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej, det står "Players who play on 4K monitors and play with Ultra settings will benefit the most from this package". (Egen fetstil i citat). Ingen tvingar dig att installera det, fan hur kan det vara värt att tjafsa om? xD

Ergo, kör du "bara" i 2K men har tillräckligt bra dator och 40 GB plats över, installera high textures

Bara du som tjaffsar, och har fel.
Ha det bra!

Permalänk

Gissar att Asus leveranser har blivit försenade, står beräknad leverans 12 november på komplett för strix OC för mig fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Här kommer jag för att assistera dig min vän.

EVGA skeppar kort, de är bara inte populära här i svea rike av någon anledning.
Så efter lite snack med en rep på inet där han också bekräftade att trycket på EVGA-kort är mycket lägre jämfört med ASUS så la jag en order på ett 3080 FTW3 Ultra. (i efterhand när jag har sett reviews så borde jag ha kört på XC3 Ultra men det är skitsamma nu)

Men för att komma till sak så beställde jag kortet i början av oktober och har nu haft det från början av november nån gång. Tog mindre än en månad.

Fuck it, jag beställde en just nu från inet.

Tack för tipset!

Btw; Varför sitter folk och väntar på non-oc när man kan plocka upp en EVGA om några veckor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swire:

https://i.imgur.com/ziwSOel.png

Tack för tipset!

Btw; Varför sitter folk och väntar på non-oc när man kan plocka upp en EVGA om några veckor?

För att man beställt för introduktionspris och inte är sugen att betala 25-50% mer för kortet?

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
5600G | 32GB DDR4

Permalänk
Skrivet av swire:

Tack för tipset!

Gjorde exakt som dig, avbeställde mitt ASUS TUF för att ta ett EVGA.

Permalänk
Medlem

Nu har min order plockats från Inet ASUS TUF önskar er alla lycka till och på snabba leveranser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swire:

Tack för tipset!

Om du menar FE-kort med non OC är det väl för att de fortfarande kostar 7800. Ha i åtanke att Inet kör med preliminära leveransdatum dock! Mitt stod på 5:e Januari ända tills de började plocka min order. Men det kommer garanterat gå snabbare än att beställa Asus eller gigabyte.

Permalänk
Skrivet av BertilBesvärjaren:

Gissar att Asus leveranser har blivit försenade, står beräknad leverans 12 november på komplett för strix OC för mig fortfarande.

Samma för mig på 3080 Strix OC hos komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

För att man beställt för introduktionspris och inte är sugen att betala 25-50% mer för kortet?

Ahhhh...just fan ja! Typ 10% rabatt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swire:

Ahhhh...just fan ja! Typ 10% rabatt va?

Det är ett dilemma. Vänta ett par månader till för att få sitt kort till intropris, eller betala 1500-2000 mer och få ett EVGA från Inet inom 1-2 veckor. Ugh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Om du menar FE-kort med non OC är det väl för att de fortfarande kostar 7800. Ha i åtanke att Inet kör med preliminära leveransdatum dock! Mitt stod på 5:e Januari ända tills de började plocka min order. Men det kommer garanterat gå snabbare än att beställa Asus eller gigabyte.

Jag har totalt gett upp på FE kort för oss i norden. Men en TUF för det priset är väl värt det.

Skrivet av Trocian:

Det är ett dilemma. Vänta ett par månader till för att få sitt kort till intropris, eller betala 1500-2000 mer och få ett EVGA från Inet inom 1-2 veckor. Ugh.

Ahh, jag tror ändrar min åsikt. Det är nog värt att vänta för det priset.

Jag beställer för min arbetsdator så jag har ett nytt projekt igång strax innan Jul.

Permalänk

Vad skulle ni göra om ni skulle lägga en helt ny beställning idag, för runt 9200kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av densomben:

Vad skulle ni göra om ni skulle lägga en helt ny beställning idag, för runt 9200kr?

https://www.inet.se/produkt/5411724/evga-geforce-rtx-3080-10g...

Lågt tryck på EVGAs kort, fastän det är riktigt bra grejer.

Permalänk
Skrivet av Trocian:

https://www.inet.se/produkt/5411724/evga-geforce-rtx-3080-10g...

Lågt tryck på EVGAs kort, fastän det är riktigt bra grejer.

Okej najs.
Vad är det för skillnad på säg https://www.inet.se/produkt/5411691/gigabyte-geforce-rtx-3080... och den du skickade? Eller https://www.inet.se/produkt/5411725/evga-geforce-rtx-3080-10g...

Tack på förhand!

Permalänk
Webhallen

Förra veckans och nuvarande veckans leverans för 3080 TUF OC verkar ha landat nu, kötid 15.20 och lägre bör kunna få upp förhoppningar nu för leverans (kommer tyvärr fladdra lagerstatusar för er med tider efter detta, och ni som ska hämta i butik kommer inte få grön plupp förens den landat i butik, ignorera "transporteras" notiser som sedan försvinner ut i tomma intet.
Håll i hatten osv

Detta är allt för nu samt ett stort lass 3070 Dual OC.
/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Förra veckans och nuvarande veckans leverans för 3080 TUF OC verkar ha landat nu, kötid 15.20 och lägre bör kunna få upp förhoppningar nu för leverans (kommer tyvärr fladdra lagerstatusar för er med tider efter detta, och ni som ska hämta i butik kommer inte få grön plupp förens den landat i butik, ignorera "transporteras" notiser som sedan försvinner ut i tomma intet.
Håll i hatten osv

/Patrik

Vet du hur de ser ut med icke OC framöver?

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Håll i hatten osv

/Patrik

Får man fråga om hur det går med Strix 3090 OC?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Blackwizard:

Vet du hur de ser ut med icke OC framöver?

Samma misär, har 10st bekräftade till nästa vecka

/Patrik

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av densomben:

Black har ingen backplate som hjälper bära upp kortet och bidra till att sprida ut värmen från kortet. Om det nu hjälper får du gräva vidare.

Gigabyte OC är samma prestanda klass men har en väldigt generös och internationell garanti tid. Men en svaghet är den udda kabeldragningen till deras kontaktanslutning.

Ärligt talat, i denna segment så är allt samma skit.

Jag beställde med backplate efter tidigare dåliga erfarenheter men det kan bara ha skett av en slump också.

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Håll i hatten osv

/Patrik

Hur ser chanserna ut om man lagt en beställning långt efter 17e Sep? (Jag la min 2:a Nov)

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Punchboll:

Får man fråga om hur det går med Strix 3090 OC?

Återkommer som sagt där sekunden jag ser dom.

Skrivet av densomben:

Hur ser chanserna ut om man lagt en beställning långt efter 17e Sep? (Jag la min 2:a Nov)

Väldigt mörkt i denna takt tyvärr, de som kunde boka när vi öppnade den 15e oktober har köplats på 500 tex .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Samma misär, har 10st bekräftade till nästa vecka

/Patrik

Börjar 3080 TUF (icke OC) som beställt 15:08 börja närma sig eller är det fortfarande 15:07 och innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swire:

Tack för tipset!

Som sagt intropriset för 7800 kr är ju typ 1700 kr mer man kan lägga på nåt annat kul. Men man behöver inte vänta på EVGA heller, komplett har t.ex. fått in Zotacs och Palits regelbundet med och deras Meddela mig email funktion har funkat fint, bara man är snabb när mailet kommer. De kör inte med kö alls så när de får in 5 kort så är det 5 kort man kan beställa (såvitt jag sett).

Permalänk
Webhallen
Skrivet av zetari:

Börjar 3080 TUF (icke OC) som beställt 15:08 börja närma sig eller är det fortfarande 15:07 och innan.

Det är en rackare på 15.07 numera, så alla 15.08 kommer täckas med kommande leveranser som är planerade.

/Patrik

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Här kommer jag för att assistera dig min vän.

EVGA skeppar kort, de är bara inte populära här i svea rike av någon anledning.
Så efter lite snack med en rep på inet där han också bekräftade att trycket på EVGA-kort är mycket lägre jämfört med ASUS så la jag en order på ett 3080 FTW3 Ultra. (i efterhand när jag har sett reviews så borde jag ha kört på XC3 Ultra men det är skitsamma nu)

Men för att komma till sak så beställde jag kortet i början av oktober och har nu haft det från början av november nån gång. Tog mindre än en månad.

Tack så mycket för svaret Har ett XC3 Ultra på beställningen, står "I lager imorgon" så får väl se..

Du skulle inte rek. XC3 Black (och vanliga XC3) pga backplate alltså? Nu är ju korten avsevärt mindre vikt än de flesta andra, kanske inte behövs strukturellt i varje fall (isåfall skulle de nog inte kunna sälja dem alls). Men för kylningen kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Det är en rackare på 15.07 numera, så alla 15.08 kommer täckas med kommande leveranser som är planerade.

/Patrik

Fan va gött! Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Tror fan jag ger upp Asus 3080 Strix OC(bokade långt efter release) och kör på EVGA
Enligt Inet ska det finnas EVGA redan den 26e.
Jag är inte van att vänta så här länge för en beställning. Samt att det är första gången jag tänkt bygga en dator.

Har iof redan betalat asus kortet men det borde inte bli problem och ändra beställningen. Får ringa Inet

Visa signatur

Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz||ASUS ROG STRIX B550-F GAMING||Phanteks Revolt Pro 1000W||AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB||ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC||Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black ||G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo ||M.2: Corsair Force MP400 2TB ||Mus: Logitech G402||Tangentbord: Razer Huntsman Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetklock:

Tack så mycket för svaret Har ett XC3 Ultra på beställningen, står "I lager imorgon" så får väl se..

Du skulle inte rek. XC3 Black (och vanliga XC3) pga backplate alltså? Nu är ju korten avsevärt mindre vikt än de flesta andra, kanske inte behövs strukturellt i varje fall (isåfall skulle de nog inte kunna sälja dem alls). Men för kylningen kanske.

Nae jag tänkte inte på backplate.
Utan mer att FTW3 Ultra verkar vara ett vanligt referenskort utan något som är direkt speciellt tillagt. Det pallar såklart mer tryck, men inget som osar "premium" enligt Reviewers. Och sånt spelar ju bara någon roll för de som sysslar med extrem överklockning.
Så kort o gott får man samma prestanda för mindre deg om man köper XC3 Ultra. Speciellt när man kan flasha det med samma 450 watt bios.

Skrivet av RageFire:

Tror fan jag ger upp Asus 3080 Strix OC(bokade långt efter release) och kör på EVGA
Enligt Inet ska det finnas EVGA redan den 26e.
Jag är inte van att vänta så här länge för en beställning. Samt att det är första gången jag tänkt bygga en dator.

Har iof redan betalat asus kortet men det borde inte bli problem och ändra beställningen. Får ringa Inet

Väntade 3 månader på mitt 2080ti