Permalänk
Medlem

Trasigt grafikkort?

Hej!

Söker efter hjälp från några som är mer kunniga på området än vad jag är!

Har en stationär dator byggd på delar med några år på nacken, dock har den fungerat felfritt sedan den byggdes av en polare som är mycket kunnig.

Ett problem som har varit ett tag är när jag spelar tyngre spel som Pubg Etc då hela datorn "fryst" inkl ljud och skärm. Tvångsavslutat och startat och då fungerat igen. Hände ofta i kombination med tyngre grafiska explotioner osv.

Idag frös datorn igen men på ett annat sätt med en orange skärm jag inte sett tidigare. När jag startade om på samma sätt som tidigare verkade allt som vanligt förutom att i uppstarten fanns en kort stund med "revor" i skärmen likt ett bränt grafikkort. Dessa försvann dock när jag kom in igen och allt såg ut som vanligt. När jag nu skulle starta spel så fick jag errorkod och inget gick att starta. Jag fick olika errorkoder från olika spel men efter googlande så sa egentligen alla att felet var grafikkortets drivrutiner. Jag försökte då installera dem. Först genom Nvidia experience där det laddades ned, installerades men sedan sa att samma nya rutin fanns tillgänglig igen. Manuellt laddade jag ner dem via hemsidan och stötte inte på patrull men spelen fortsatte ge error. Jag valde då att blåsa ur hela datorn genom total nollställning, har nu installerat ett av spelen som kraschade igen och samma error kommer. Ska även sägas att "buggen" med att Nvidia Experience ger samma märkliga beteende igen genom att erbjuda en uppdatering jag redan installerat.

Finns det någon som med endast denna information kan uttala sig om vad felet kan vara? Om inte vad behövs mer för information?

Jag själv är inne på att något gått i grafikkortet och skulle kunna köpa nytt, men tråkiga pengar om detta inte är felet.

Mycket tacksam för alla svar som kan komma, Mvh

Tim

Permalänk
Medlem

Minns detta beteende med ett gammalt 7950GT jag hade för länge länge sen, en dag med nya drivers slutade kortet fungera helt och hållet men enbart i spel.
Svårt att säga på rak arm utan mer info om vad du har.

Kan rekommendera:
https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...
Och avinstallera alla Nvidia saker med programmet, sedan hämta nya från Nvidias hemsida.

Alt.
Prime95 och pressa CPU/RAM för en timme och se vad som sker.

Men låter som grafikkort - jag löste aldrig problemet med mitt kort så fick bli nytt.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Minns detta beteende med ett gammalt 7950GT jag hade för länge länge sen, en dag med nya drivers slutade kortet fungera helt och hållet men enbart i spel.
Svårt att säga på rak arm utan mer info om vad du har.

Kan rekommendera:
https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...
Och avinstallera alla Nvidia saker med programmet, sedan hämta nya från Nvidias hemsida.

Alt.
Prime95 och pressa CPU/RAM för en timme och se vad som sker.

Men låter som grafikkort - jag löste aldrig problemet med mitt kort så fick bli nytt.

Testade Guru3d och rensade + nyinstallerade (trots att jag antar att detta gjordes när den blåstes ur) men hjälpte inte heller.

Har ett 780 kort om det säger något mer om situationen (förutom att det säger en del om hur gamla delar jag har i burken)

Mvh

Permalänk
Medlem

Antar att du har provat olika drivrutiner? om du fick problem med senaste så kan du tanka några tidigare exemplar och prova först.

Jag hade sen provat ditt kort i en annan dator, har du möjlighet att göra det? Kör DDU på den datorn först isåfall innan du provar att sätta in din 780 i den. Efter det kan du prova installera nya drivrutiner till kortet i den datorn och prova något spel som är köttigt för grafikkortet eller någon grafikkorts-benchmark. Skulle den ha såna dunderproblem i andra datorn skulle det bekräfta att den är defekt.

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem

Alternativt backa till random drivers från förra året och se ifall det hjälper?
Har du möjlighet prova benchmark för se om det är press eller spel som gör att det ballar ur?
Alt. låna valfri kompis GPU en timme istället för köpa ett, nog något bolags öppet köp och ta det biligaste bara för prova fort?

Långsökt men:
Sätt in 780 i en pcie x4 port om ditt moderkort stödjer SLI så flytta ned ett steg.
Borde fungera fortfarande tycker jag i alla fall, beroende på hur mycket den stått på och i vilka temperaturer såklart.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Första frågan borde vara, vad var temperaturerna då detta hände ?
Men annars låter det ju nog som busted GPU, det har en tendens att orsaka artifacts

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Hej igen alla! Jag har inte testat tidigare versioner av drivrutiner, vart söker man upp dessa? Har alltid kört med Experienceprogrammet å då alltid fått det senaste. Dock högst osäker på om det var en ny uppdatering som orsakade detta, kan inte minnas att den uppdaterade något på sistone. Kan även säga att spelen fungerade under förmiddagen och kraschen kom samma eftermiddag utan att datorn ens startats om. Temp har varit på bra nivåer. Ska försöka få låna någons ff.d grafikkort för att sätta in och se om det skulle lösa det.

Men för att klargöra, datorn kan i övrigt fungera felfritt (utom spel) trots att man har ett deffekt grafikkort? Appar som dokument och även filmer genom youtube etc fungerar fortfarande.

Mvh

Permalänk
Medlem

Update: Pratade snabbt med Inet och förklarade liknande det jag berättat här, han sa också att det låter som ett defekt grafikkort och jag ställde frågan vad han skulle köra på i min sits (med vetskapen att han är säljare). Han föreslog 1650s/1660s som utbyte när jag nämnde att jag ev kan tänkta mig att lägga några hundralappar extra om den allmänna prestandan ökade. Har idag en i5 4670k 3,40ghz och han menade på att det inte finns någon flaskhalseffekt med sådant kort. Han var även noga med att om problemet kvarstår efter att ha bytt grafikkortet så har jag full rätt till återköp om jag tar det via deras egna butik.

Tankar?

Permalänk
Medlem

Ytterligare update: Enligt en benchmark jag gjorde så får jag 0% i score och "GPU missing" som note. Testade att flytta ner grafikkortet på annan port i moderkortet utan att något nytt hände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 94tibe14:

Update: Pratade snabbt med Inet och förklarade liknande det jag berättat här, han sa också att det låter som ett defekt grafikkort och jag ställde frågan vad han skulle köra på i min sits (med vetskapen att han är säljare). Han föreslog 1650s/1660s som utbyte när jag nämnde att jag ev kan tänkta mig att lägga några hundralappar extra om den allmänna prestandan ökade. Har idag en i5 4670k 3,40ghz och han menade på att det inte finns någon flaskhalseffekt med sådant kort. Han var även noga med att om problemet kvarstår efter att ha bytt grafikkortet så har jag full rätt till återköp om jag tar det via deras egna butik.

Tankar?

Tar Inet seriöst emot ett 780 kort i retur som måste vara typ 7 år gammalt så bör du ta det.
Eller tipsade han dig bara om ett nytt kort? 1660s är bra för din setup i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hade precis liknande problem. Hjälpte att rucka litet på de kort jag har i datorn. Så det kanske bara är glapp i kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Tar Inet seriöst emot ett 780 kort i retur som måste vara typ 7 år gammalt så bör du ta det.
Eller tipsade han dig bara om ett nytt kort? 1660s är bra för din setup i alla fall.

Det var ett tips på nytt, kortet fick jag av en polare för billig peng så är det kört så är det verkligen inte tal om nån garanti haha.

Kortet var bränt f.ö, testade andra porten och löste inte mitt problem så köpt ett 1660s i stan och lyckades sätta in själv, tänkte att jag hade ändå ångerrätt om de inte visade sig vara mitt problem men det löste allt Nu har jag flaskhalsat resten av systemet så blir uppgradering på black friday med resten! Tack för svar iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Hade precis liknande problem. Hjälpte att rucka litet på de kort jag har i datorn. Så det kanske bara är glapp i kontakten.

Hjälpte tyvärr inte, men det behövdes ett nytt oavsett med facit i hand