Permalänk
Medlem

Skillnader samsung Q95T 65"/ Q90T 75"?

Hej. Jag har en QE65Q95T(ATXXC) 2020, den har utseende mässigt metallram och ljusare underdel på foten, och samsung loggan är mörkare, detta är visuellt vad jag kan se skiljer emot Q90T modellerna. Ni som vet, är det andra grejer som skiljer inne i, dvs grejer/funktioner som Q95T har men Q90T inte har, typ 2000nits, antal zoner etc, och/eller andra bild eller ljudmässiga saker, ingen mening jag rabblar fler funktioner osv, då Ni här kan mer än mig troligen!
Funderar på att ev. byta upp till 75tum nämligen. Och dom utseende mässiga skillnaderna kan jag leva med!
Thanxs/Jocke.

Permalänk

Skillnaden mellan Q95T och Q90T är att Q95:an har One Connect box, dvs alla aslutningar sitter i en extern låda.
Sedan kan det finnas kosmetiska skillnader också.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Förutom det uppenbara, OneConnect-boxen?

Fjärren är vad jag förstår annorlunda. Levereras inte Q90 med både den svarta, plastiga Bluetooth-fjärren (i övrigt samma funktionalitet som den metalliska Q95-fjärren) och den fullstora IR-fjärren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Förutom det uppenbara, OneConnect-boxen?

Fjärren är vad jag förstår annorlunda. Levereras inte Q90 med både den svarta, plastiga Bluetooth-fjärren (i övrigt samma funktionalitet som den metalliska Q95-fjärren) och den fullstora IR-fjärren?

Min Q95T 65tums har, active 4k HDR 2000(där 2000 står för nits/peak brightness, men vad jag förstår... så är det mindre på alla tv i verkligheten(???) och såg ett YT klipp på Q90T nyss, där sa "experten" i klippet att Q90T har 1100nits! Nån som vet om denna skillnad stämmer??

Och gärna ännu mera input, från alla som känner sig vänliga och manade nog

Permalänk
Bildexpert 📺

En Q90T kan inte lysa med 2000 nits i HDR. Om det nu finns en gnutta sanning i påstående om 2000 nits kanske det syftar på lysdiodernas kapacitet exklusive hur ljuset påverkas av LCD-panel och diverse filter. Eller kanske 2000 nits i korta stötar?

Men att de når hälften av vad de lovar är inte fy skam. Lite mer sansade nivåer idag när det ska hittas på specar. Backa till 00-talet och det fanns tillverkare som påstod att deras plasma-TV kunde lysa med 1500 nits. Att det i verkligheten sällan gick över 120 nits annat i specifika testmönster var ju inget som framgick av någon spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En Q90T kan inte lysa med 2000 nits i HDR. Om det nu finns en gnutta sanning i påstående om 2000 nits kanske det syftar på lysdiodernas kapacitet exklusive hur ljuset påverkas av LCD-panel och diverse filter. Eller kanske 2000 nits i korta stötar?

Men att de når hälften av vad de lovar är inte fy skam. Lite mer sansade nivåer idag när det ska hittas på specar. Backa till 00-talet och det fanns tillverkare som påstod att deras plasma-TV kunde lysa med 1500 nits. Att det i verkligheten sällan gick över 120 nits annat i specifika testmönster var ju inget som framgick av någon spec.

tack förinput!!

-Q95T =HDR 2000(Står exakt så, HDR 2000 i samsung spec).
-Q90T = 1100 nits(enligt YT).

?

Vill även gärna veta följande:
-samma betraktningsvinklar?
-samma antal diming zones?
-samma (exakt!) antireflex filter / anti glare?(Det är grymt bra filter, ser inte en millimeter av min 200w 5-armade taklampa som hänger i princip framför/lite ovanför Tv:n, oavsett 30 graders soligt ute rakt in i rummet eller kolsvart natt och helt släckt i lght i övrigt!).

Sen kan man ju fråga sig, om Q-control hos samsung dom båda modellerna imellan, tror 90 är premium och 95 high-end angivna.
kanske högre risk att få en "halvbra" panel med en 90-serie..(?)
Min Q95 har inga döda pixlar, och knäpper inte 3ggr vid uppstart som nån lagt omdöme om sin Q95!! som jag läste nån stans. Och mitt ex. har minimalt med det som väl kallas banding mm(som väl vad jag fattar är vanligt på WA-panelerna och nåt man som köpare av denna paneltyp får räkna med, mer eller mindre, så jag är nöjd med den biten med, och det syns ju bara vid en fast bild i samma färg, typ en kalibrerares testbilder eller liknande, alltså absolut inget vid tv-tittande osv).
Tack på förhand om Du/nån vänlig har mer input!

Permalänk
Bildexpert 📺

Samma TV, skiljer sig på One connect-boxen. Sedan finns det en stor exemplarvariation hos Samsungs modeller. Två Samsung-TV av samma sort och från samma pall från fabriken kan skilja sig synbart.

Alla HDR-mätningar runt antal nits är lika mycket en fråga om mätmetoden och exemplaret. Med ≈1000 nits är den rimligt förväntade nivån vid 10% window.

Det är troligtvis samma antal local dimming-zoner så länge man jämför samma panelstorlek. 55:orna har ofta färre zoner än 75:orna till exempel. Detta är inget Samsung specar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Samma TV, skiljer sig på One connect-boxen. Sedan finns det en stor exemplarvariation hos Samsungs modeller. Två Samsung-TV av samma sort och från samma pall från fabriken kan skilja sig synbart.

Alla HDR-mätningar runt antal nits är lika mycket en fråga om mätmetoden och exemplaret. Med ≈1000 nits är den rimligt förväntade nivån vid 10% window.

Det är troligtvis samma antal local dimming-zoner så länge man jämför samma panelstorlek. 55:orna har ofta färre zoner än 75:orna till exempel. Detta är inget Samsung specar.

Hej hopp, -jag har kollat upp det där lite mer nu, och Precis som du skriver, så är det samma Tv, Q90T och Q95T, båda har i te.x 55" 120 local dimming zoner, att jämföra med 2019 års Q90R som har det dubbla dvs 240 zoner i 55", och bättre/mer svart/svärta, så ja du verkar ha rätt att det bara skiljer på one connect kabeln mellan 2020`s Q90T å Q95T. Dessutom sägs det att 2019 års Q90R har blivit ombyggda till 2020 års Q800T 8K, verkar rimligt(bara byta/öka pixel lagret å lite annat) Tack för all input.

Permalänk
Bildexpert 📺

Inge ombyggd, utan ersatt av. Tillverkarna likt Samsung kommer med nya modeller vid samma tidpunkt varje år som ersätter de gamla.

Q800T är den som i funktion ersätter Q90R med mer avancerad FALD etc. Sedan är Q800T också en 8K-panel vilket i sammanhanget mest är en axelryckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inge ombyggd, utan ersatt av. Tillverkarna likt Samsung kommer med nya modeller vid samma tidpunkt varje år som ersätter de gamla.

Q800T är den som i funktion ersätter Q90R med mer avancerad FALD etc. Sedan är Q800T också en 8K-panel vilket i sammanhanget mest är en axelryckning.

Allright låter vettigt! tanxs! Vet du möjligen typ när, på året ca(kommande) modeller kommer släppas av samsungarna?? (Och, ja, precis som du säger så är ju 8K rätt löjligt nästan i dagsläget, iaf på en tv avsedd för just tv, då typ 95-99% av dom flesta sändningar inte ens är i 4K än!) Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejon74:

Allright låter vettigt! tanxs! Vet du möjligen typ när, på året ca(kommande) modeller kommer släppas av samsungarna?? (Och, ja, precis som du säger så är ju 8K rätt löjligt nästan i dagsläget, iaf på en tv avsedd för just tv, då typ 95-99% av dom flesta sändningar inte ens är i 4K än!) Mvh.

Brukar annonseras i Januari men tillgängliga för konsumenter april/ maj.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lejon74:

Allright låter vettigt! tanxs! Vet du möjligen typ när, på året ca(kommande) modeller kommer släppas av samsungarna?? (Och, ja, precis som du säger så är ju 8K rätt löjligt nästan i dagsläget, iaf på en tv avsedd för just tv, då typ 95-99% av dom flesta sändningar inte ens är i 4K än!) Mvh.

8K missförstås hela tiden på det sättet. 16K, 8K, 4K, Full HD, 720p etc. är alla lika lämpliga för TV-tittande. Det är inte skillnaden finns. Nästan alla 8K-modeller som finns idag är riktiga toppmodeller och väldigt bra TV-apparater på alla sätt.

Sedan är det förstås överflödigt att lägga så mycket pengar på en dyr produkt om man bara tittar på SVT och TV4 i sin enklaste form. Men det finns inget utöver priset i dagsläget som gör en 8K-TV till ett sämre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

8K missförstås hela tiden på det sättet. 16K, 8K, 4K, Full HD, 720p etc. är alla lika lämpliga för TV-tittande. Det är inte skillnaden finns. Nästan alla 8K-modeller som finns idag är riktiga toppmodeller och väldigt bra TV-apparater på alla sätt.

Sedan är det förstås överflödigt att lägga så mycket pengar på en dyr produkt om man bara tittar på SVT och TV4 i sin enklaste form. Men det finns inget utöver priset i dagsläget som gör en 8K-TV till ett sämre val.

Håller med dig på allt!
-dock inte bara priserna på 8k som är högre,
-upskalningen suger på många modeller/märken, frågar man nån kunnig, typ hifiklubben(eligianten etc..) om hur bilden blir både om man nämner 4K modeller och särskilt 8k line-ups uppskalning till te.x 8k, eller te.x en 4k tv, så svaras det oftast, -si sådär! och nu pratar jag "vanlig tv" inte strömmat i Hög kvalitet eller skivor med mkt hög kvalitet etc. -Prova kolla på viasat series, eller viasat film premier hos boxer, -ser ut som nåt från 60-talet. iaf på q95t. Medans vissa kanaler ger super duper knivskarp bild. Och såklart är alla dyra 8K tv:s mkt bra grejer. Och man framtids säkrar ju lite, helt rätt, men det för något som inte kommer vara till större nytta för den mesta och största delen av befolkningen på 5år circus iaf. Och sen kommer väl, skulle inte förvåna en TV:s lanseras med 16K långt innan ens 8K har blivit mainstream TV..(bara en vild gissning, men dom utvecklar ju inte tekniken bakåt, och utvecklar görs nya tech hela tiden, ibland utan större anledningar, ska bara va så, framåt framåt....)

-Det finns inget som gör en 4k-tv till ett dåligt val idag och rätt långt fram,heller, -viktigaste är att den har HDR, och en riktigt bra HDR(oavsett variant av det)-sk. noname produkter(gäller främst på datorskärmar)kan ha HDR som är helt kass, medans alla större märken är bra på det.
-Storleken man önskar och HDR är viktigare än 8K(för den stora allmänheten helt klart!) -kort o gott, man skall köpa den tv:n man har råd med, och minnas att man får vad man betalar för, oftast iaf.
Mvh!