AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jag vet. Men vi vet också att 5000 serien har betydligt mer att ge än 3000 serien. vid det här laget borde testriggarna uppdaterats till 5950, jag förstår hardware unboxed val av 3000 serien med tanke på 5000 seriens intåg i år där dem lättare kan hoppa till en ny generation ryzen för att testa nu.

Problemet är att det tar tid att testa om alla GPUer.
Varför skulle förra gen-ryzen vara bättre, alla result är exakt lika värdelösa när du byter vare sig de kör ryzen 3000 eller 10900K?
Gissar att de inte ens behåller moderkortet..

Permalänk
Medlem

Hatten av för en grym recension av AMD Radeon RX 6800 Serien! Tyckte att RTX 3080/3090 var riktigt välgjord och mastig, men denna var nog snäppet bättre! Med många olika tester av SAM och Raytracing etc. Förstår att det är hårt slit bakom testen! Hatten av en engång!

Mycket matnyttig information och så inledningsvis också!

Tänkte beställa ett RX 6800 XT men verkade vara slut i lager hos Inet tyvärr. Det kortet som känns mest värt av dom två tycker jag. Iallafall till det aktuella priset..

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension!
Väldigt imponerande prestanda med tanke på var AMD legat på grafikkorts-fronten. Det var nog tur för AMD att Nvidia gick bort sig ganska hårt med Turing, och att Ampere inte kunde göras på TSCM's teknik.

Ray-tracing resultaten är ju inte så förvånande, får hoppas att AMD fortsätter att slipa på tekniken där.

Det tråkiga är väl dock att se vart priserna landar samt hur många faktiska kort som kommer finnas ute i handeln. Denna höst har varit en katastrof för hårdvarutillverkning, är det covid-19 som stoppar, eller är det för AMD att de står för både cpuer (5000), grafikkort (6000) OCH kretsar till nya konsoler?

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt att det skiljer så mycket prestanda bland recensionerna. Hos Sweclockers ser kortet ut att vara en "hel del" sämre än 3080 medan läser/tittar man på internationella recensioner så är det förbi även 3090 i en del spel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är ett utomordentligt beslut av Sweclockers att straffa AMD för vilseledande rekommenderat pris.
Bravo!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Kort summerat - Priset på AMD 6000 series borde ha varit mycket lägre, då hade AMD vunnit alla gamers hjärtan.

Men med ett prisläge som ligger omkring 3080, är det en svår pill att svälja, isär då den backar på så många områden.

- Kass 264 encoding/decoding - altså, urkass för streamers (iflg. Linus tech tips).
- 1st generation Ray tracing, m.a.o. ospelbart med raytracing.
- Okompatibel med dom flesta produktionsmjukvara som behöver video rendering, de-noising, och andra features som Nvidia har.
- A.i som inte ens kommer i närleken av Nvidia.
- Mycket lägre tillgänglighet i nuläget än 3xxx serien.

Fördelar:

- Bra spelprestanda i DX12 och äldre spel, och jämnförbart (och även lite bättre än 3080) i vissa fall.
- Lite lägre strömförbrukning overall.
- Större minne än 3080/70. Detta kan absolut ha betydning i framtida spel, detta vet vi ju från konsollernas utveckling.

Så hade priset varit avsevärdigt lägre (då pratar vi t.eks 5000,- för 6800 xt) hade AMD utan tvekan blivit en försäljnings succes.

Permalänk
Medlem

Var hype'ad på att bygga ett komplett AMD-system för första gången, men ser ut som att det kanske blir Nvidia till gpu ändå, men AMD till cpu. Hade AMD haft en motsvarighet till Nvidias DLSS hade jag gärna köpt. Men om jag kan spela i "fake" 4K som ser lika bra ut som 4K och få ännu bättre fps så kan jag inte tacka nej.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wessmen:

Tycker det är märkligt att det skiljer så mycket prestanda bland recensionerna. Hos Sweclockers ser kortet ut att vara en "hel del" sämre än 3080 medan läser/tittar man på internationella recensioner så är det förbi även 3090 i en del spel.

ja det är en riktig sörja av olika resultat .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Har AMD någon motsvarighet till Shadowplay som fungerar bra ännu? Var ett tag sedan jag kollade.

Inte för streaming men för inspelning bör AMD ha bra mjukvara AMD Relive problemet med AMD grafikkort är att deras H.264 encoder inte funkar bra och på grund av licens kostnad så stödjer de flesta plattformar inte H.265 för streaming som funkar utmärkt på AMD grafikkort.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Utmärkelser baseras på prestanda, inte specifikationer.

Skulle det visa sig i efterhand att 6800 XT har 10 Gig snabbt minne och 6 gig långsammare men den ändå är snabbare än 3080 i ett test: ja då är den ju snabbare helt enkelt. Det är real world prestandan som avgör omdömen, inte pappersspecar.

Sen är det förstås väldigt fult och vilseledande att Nvidia inte var tydliga med informationen. Och jag förstår att folk kanske vill att man straffar dem genom att dra tillbaka betyg. Men betyg ska inte användas som slagträ i sådana diskussioner, de ska vara till för att vägleda konsumenter.
Men det är prestanda/pris som avgör vad utmärkelsen blir. Att man "fulat" sig i marknadsföring blir ett sidospår i den debatten. De ska såklart bli ifrågasatta kring det och vi upplyser om det, man kan vara sur på Nvidia för det.
Men i de titlar och de inställningar som testades i recensionen så presterade ju kortet som det gjorde och det var prestandan som ledde till utmärkelsen: alltså kvarstår den.

Så när Nvidia missleder konsumenten med specifikationer och folk köper det är det inget problem. AMDs MSRP hålls inte i Sverige och det är nog för att ta bort en utmärkelse.

Om Prestandan är det som skall avgöra, så uppdagades Vrams problemet när folk fick stutter trotts att mängden Vram inte var full. Det borde om något ha dragit tillbaka betyget, men nej. Även när Nvidia fick göra en förlikning pga problemet så var det inga problem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Det enda bra med Radeon 6000-seriern är att lättlurade köpare kommer köpa 6800XT istället för Nvidias 3800.
Lättlurade?
Ja, för det enda som är viktigt med dessa monsterkort är just moderna funktioner som Raytracing och uppskalning av typen DLSS.
På vanlig rasterization så har dom så gott som alltid ändå sanslös prestanda som blir över även vid 4k.
Så rasterizationvärdena är i stort sett ointressanta (om du inte är en onlinetävlande tävlande FPS:are som kör med 120HZ-uppåt skärmar)
Och även här är 3800 klart snabbare vid 4k.
Men att med Raytracing ha 30% snabbare prestanda (vid Toms hardware tester) och vid Raytracing+DLSS 2.0 ha DUBBEL prestanda (som det oftast var vid 3080 vs 6800XT vid testerna här) det är ju totalt sanslöst.
Dubbel prestanda är ju minst hela två generationer i skillnad och inte bara en!
Så, ja, det är bra att folk kommer att titta på priserna och säga, good enough för de något billigare 6800-XT korten, trots halva prestandan vid moderna titlar med fullt stöd för RTX/DLSS. Bra att dom säger "Pfft Raytracing är inget för mig. DLSS har dålig kvalitet (sant för DLSS 1 inte för 2). Bra att ni lägger fram dom argumenten mer i forum som detta då fler då kommer vilja ha de inferiösa AMD-korten. Fortsätt med det!
Det gör att efterfrågan inte blir lika hög på Nvidiakorten och att tillgången kan bli bättre lite tidigare än vad fallet varit annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Kort summerat - Priset på AMD 6000 series borde ha varit mycket lägre, då hade AMD vunnit alla gamers hjärtan.

Men med ett prisläge som ligger omkring 3080, är det en svår pill att svälja, isär då den backar på så många områden.

- Kass 264 encoding/decoding - altså, urkass för streamers (iflg. Linus tech tips).
- 1st generation Ray tracing, m.a.o. ospelbart med raytracing.
- Okompatibel med dom flesta produktionsmjukvara som behöver video rendering, de-noising, och andra features som Nvidia har.
- A.i som inte ens kommer i närleken av Nvidia.
- Mycket lägre tillgänglighet i nuläget än 3xxx serien.

Fördelar:

- Bra spelprestanda i DX12 och äldre spel, och jämnförbart (och även lite bättre än 3080) i vissa fall.
- Lite lägre strömförbrukning overall.
- Större minne än 3080/70. Detta kan absolut ha betydning i framtida spel, detta vet vi ju från konsollernas utveckling.

Så hade priset varit avsevärdigt lägre (då pratar vi t.eks 5000,- för 6800 xt) hade AMD utan tvekan blivit en försäljnings succes.

Är med dig till 100%. Urkass för streaming och Ray-tracing är två stora problem som jag ser det med grafikkort i den här prisklassen. Du kommer uppenbarligen kunna spela allt i bra FPS utan det, men uppenbarligen inte med.

Finns det några prisuppgifter på vad ett RX 6800XT asus TUF gaming t.ex kommer kosta? Känns som att det kan bli dyrare än 8k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Det enda bra med Radeon 6000-seriern är att lättlurade köpare kommer köpa 6800XT istället för Nvidias 3800.
Lättlurade?
Ja, för det enda som är viktigt med dessa monsterkort är just moderna funktioner som Raytracing och uppskalning av typen DLSS.
På vanlig rasterization så har dom så gott som alltid ändå sanslös prestanda som blir över även vid 4k.
Så rasterizationvärdena är i stort sett ointressanta (om du inte är en onlinetävlande tävlande FPS:are som kör med 120HZ-uppåt skärmar)
Och även här är 3800 klart snabbare vid 4k.
Men att med Raytracing ha 30% snabbare prestanda (vid Toms hardware tester) och vid Raytracing+DLSS 2.0 ha DUBBEL prestanda (som det oftast var vid 3080 vs 6800XT vid testerna här) det är ju totalt sanslöst.
Dubbel prestanda är ju minst hela två generationer i skillnad och inte bara en!
Så, ja, det är bra att folk kommer att titta på priserna och säga, good enough för de något billigare 6800-XT korten, trots halva prestandan vid moderna titlar med fullt stöd för RTX/DLSS. Bra att dom säger "Pfft Raytracing är inget för mig. DLSS har dålig kvalitet (sant för DLSS 1 inte för 2). Bra att ni lägger fram dom argumenten mer i forum som detta då fler då kommer vilja ha de inferiösa AMD-korten. Fortsätt med det!
Det gör att efterfrågan inte blir lika hög på Nvidiakorten och att tillgången kan bli bättre lite tidigare än vad fallet varit annars.

Ibland brukar man säga att skadeglädjen är den enda sanna glädjen och Sweclockers visar verkligen det vid släpp av nya produkter.
"HAHA på alla ni som stödjer 3080s papperslansering", "HAHA på alla er som köper skitkortet 6800XT med värdelös RT prestanda", "HAHA"... Jisses alltså.

Permalänk

Blir lite fundersam att Sweclockers (i mina ögon) kommer fram till en annan slutsats än flera andra recensenter. Beror det på urvalet av spel eller att Sweclockers testar på något annat sätt? Eller har "alla" andra fel och Swecklockers "rätt"?

Jag brukar lita blint på Sweclockers tester, men denna gång, håll med om att det ser konstigt ut; eller?

Visa signatur

🎮 → AMD 3700X • MSI Gaming Z Trio 3080 12 GB• 32GB DDR4 • ASUS ROG Swift PG279Q
🖱 → Logitech g703 / ⌨ → Corsair Strafe Silent RGB
💻 → Macbook Pro 13" M1 • 16GB • 512GB
📱 → iPhone Xr • 128GB
🎧 → BOSE 700 & SteelSeries Arctis 7 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Vilket väl också betyder att vi kommer få se mindre raytraceade spel framöver än man skulle kunna önska.

Ja tyvärr finns den chansen absolut vilket jag tycker är mycket tråkigt.
Tittar man vidare på AMD 6800/XT resultaten ser man också att det inte bra gäller ray utan även GPGPU, AMD har uppenbarligen offrat allt till förmån för att bara konkurrera i spel.
Nvidias 3000 serie är helt klart ett bättre allround kort som presterar mycket mer likvärdigt än denna minst sagt spretiga historia.
Mängden Vram är dock en klart välkommen detalj.

Skrivet av Youjimbo:

Skulle nog tippa på att det är för tidigt att avgöra än. Konsolerna har en tendens att oprimeras mot rätt hårt så hur bra RT funkar på konsol vet vi nog först om 2-3 år när alla utvecklare kunna optimera och balansera efter vad konsolerna klarar bra och dåligt. Finns en stor möjlighet/risk att RT-prestanda kliver upp på RDNA2-kort medan det faller på Ampere-korten. Spelen kommer optimeras mot implementationen som finns på konsol och de flesta utvecklare kommer inte lägga resurs på att optimera mot NVidias lösning. Till skillnad mot hur det varit hittils då endast NVidia haft RT-HW.
Så skulle inte dömma ut konsolerna helt än. Om det räcker för att Big Navi skulle nå upp till Ampere låter jag vara osagt. Känns inte så just nu...

AMD verkar ha offrat rätt mycket på detta kortet tillförmån för vanlig hederlig rastrerings spelprestanda. Absolut inget fel men detta men raytracing kändes ändå med 30 seriens lansering som något som faktiskt skulle kunna komma igång och leverera någon slags acceptabel prestanda.
Nu skall vi kanske inte vara så förvånade över detta resultat då AMD inte pratat värst mycket om detta samt att det framgick för ett tag sedan att AMD offrat rätt mycket av den hårdvaran.
Tråkigt never less.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Finns det några prisuppgifter på vad ett RX 6800XT asus TUF gaming t.ex kommer kosta? Känns som att det kan bli dyrare än 8k.

Inet gick ut offentlig och berättade att prisen för AMD 6xxx serien redan har högre inköpspris än det som AMD gick ut med och lovade.

Källa Inet.se

Detta betyder givetvis att det blir högre priser på alla 6xxx kort. Och tittar vi på 3080 kort från Asus Strix serien, ligger dom
ett par tusenlappar över dom normala basis korten, så ja - jag tänker ett Asus Strix 6800 xt vill ligga omkring 9990,-
Och ett TUF omkring 8990,- om jag inte har helt fel. Det är altså en ren gissning från min sida, baserat på Nvidia's partners
prissättning.

Permalänk
Medlem

Ser inte att AMD skrytit med RT prestandan. X264 problemen är däremot lite av ett frågetecken...

Priset är det enda som hindrar mig från att bli en "early adopter"

Rent objektivt så är det en utmärkt produkt då man inte kan jämnföra 3rd gen Raytracing nvidia mot 1st gen från AMD...
AMd har ej heller DLSS vilket nog håller prestandan tillbaka lite.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ortopeden:

Blir lite fundersam att Sweclockers (i mina ögon) kommer fram till en annan slutsats än flera andra recensenter. Beror det på urvalet av spel eller att Sweclockers testar på något annat sätt? Eller har "alla" andra fel och Swecklockers "rätt"?

Jag brukar lita blint på Sweclockers tester, men denna gång, håll med om att det ser konstigt ut; eller?

Urvalet av speltitlar kommer givetvis göra rätt stor skillnad mellan olika sajters tester. Därför rekommenderar jag alltid att läsa flertalet recensioner för att få en så bred bild av spel som möjligt. Sen kan det också skilja en del beroende på vilka slingor/inställningar man använder i spelen givetvis samt inte minst vilket testsystem som används.

Vi är dock väldigt nöjda med vårt urval av tester då det ger en bred och förhållandevis representativ bild av vad man kan förvänta sig i spelprestanda hos moderna grafikkort.

Permalänk
Medlem

Kollat på flera recensioner
spelar man i 1080 så är det AMD
i 1440 så är det splittat
i 4k så är det klart nvidia

slår man på raytracing så har AMD ingen chans i någon upplösning, och i spel som stöder DLSS så är det samma sak.

sen så får man väll räkna in software och drivrutiner där AMD alltid är väldigt dåliga

skall bygga ny dator i februari så väntar väll och ser vad som händer, och om nvidia kommer med några TI kort.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Donkey:

Ser inte att AMD skrytit med RT prestandan.

Fanns ju bevisligen goda skäl för dem att inte nämna Raytracing öht i samband med utannonseringen.

Permalänk
Medlem

Så, vad är den samlade bedömningen här? Om man ska lira 1080p, är det värt att lägga in en bokning på partner kort eller ska man vänta på 3080 som aldrig kommer?

Tror ni att Nvidia kan komma med nåt som liknar SAM, har en 5800x CPU och undrar om det är bättre att satsa på 6800xt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Jag som personligen har kikat lite på 6800 i förväg var positivt överraskad av resultatet sett mot 3070. Det jag får lite kalla fötter av är den (iof förväntade) prestationen i RT.

Inte för att jag spelar något spel som har stöd för det, men jag vill vara framtidssäker. Den lägre prestandanivån motiverar å andra sidan inte ett 3070 heller.

Oavsett verkar det vara gott om tid att bestämma sig med tanken på tillgången hos båda parter, så det får nog bli att uppgradera datorn i två omgångar med nytt moderkort, CPU och minne och komplettera med grafikkort när det går att köpa

Permalänk
Medlem

Vem sa att 10 gb inte räcker 😢😢

Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Det enda bra med Radeon 6000-seriern är att lättlurade köpare kommer köpa 6800XT istället för Nvidias 3800.
Lättlurade?
Ja, för det enda som är viktigt med dessa monsterkort är just moderna funktioner som Raytracing och uppskalning av typen DLSS.
På vanlig rasterization så har dom så gott som alltid ändå sanslös prestanda som blir över även vid 4k.
Så rasterizationvärdena är i stort sett ointressanta (om du inte är en onlinetävlande tävlande FPS:are som kör med 120HZ-uppåt skärmar)

Flight simulator 2020 & star citizen begs to differ. Finns säkert fler titlar där dessa gpu:s är långt ifrån tillräckliga utan RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ortopeden:

Blir lite fundersam att Sweclockers (i mina ögon) kommer fram till en annan slutsats än flera andra recensenter. Beror det på urvalet av spel eller att Sweclockers testar på något annat sätt? Eller har "alla" andra fel och Swecklockers "rätt"?

Jag brukar lita blint på Sweclockers tester, men denna gång, håll med om att det ser konstigt ut; eller?

Tycker också det ser jättekonstigt ut, särskilt 1440-testerna som jag främst var intresserad av.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av _Merc_:

jag vet. Men vi vet också att 5000 serien har betydligt mer att ge än 3000 serien. vid det här laget borde testriggarna uppdaterats till 5950, jag förstår hardware unboxed val av 3000 serien med tanke på 5000 seriens intåg i år där dem lättare kan hoppa till en ny generation ryzen för att testa nu.

Jag håller verkligen inte med där om Hardware Unboxeds val av 3000-seriens processor. Dom själva kan ju klart och tydligt se att den flaskar grafikkort redan innan Ampere dök upp, dom säger ju även det själva. Och säga att det är bra val för man "bara kan slänga in" 5000-serien sen håller inte alls eftersom man fortfarande måste testa om allt, så vad gör det för skillnad då om man går från en Intel-plattform eller förra generationens ryzen?

Med det sagt så skulle jag också valt en Ryzen 5000-serie CPU för en testrigg idag OM vi hade byggt om den. Nu klarar vi oss fortfarande på 10900K eftersom inget kort begränsas av PCI-E 3.0, däremot får vi ju slänga in ett AMD-system lite då och då nu med SAM och lite annat stuff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Just nu fanns det helt enkelt inte tid för en tillhörande video, möjligtvis att vi följer upp med det senare men behöver andas lite först (och låta situationen landa lite).

Hoppas på en köttig fredagspanel. Mest nyfiken på era intryck av kortet och om ni kör fredag så kanske det till och med finns lite data på hur launchen gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Kollat på flera recensioner
spelar man i 1080 så är det AMD
i 1440 så är det splittat
i 4k så är det klart nvidia

slår man på raytracing så har AMD ingen chans i någon upplösning, och i spel som stöder DLSS så är det samma sak.

sen så får man väll räkna in software och drivrutiner där AMD alltid är väldigt dåliga

skall bygga ny dator i februari så väntar väll och ser vad som händer, och om nvidia kommer med några TI kort.

Glöm inte GPGPU prestanda också..
Där är det 2080ti prestanda för 6800xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Det enda bra med Radeon 6000-seriern är att lättlurade köpare kommer köpa 6800XT istället för Nvidias 3800.
Lättlurade?
Ja, för det enda som är viktigt med dessa monsterkort är just moderna funktioner som Raytracing och uppskalning av typen DLSS.
På vanlig rasterization så har dom så gott som alltid ändå sanslös prestanda som blir över även vid 4k.
Så rasterizationvärdena är i stort sett ointressanta (om du inte är en onlinetävlande tävlande FPS:are som kör med 120HZ-uppåt skärmar)
Och även här är 3800 klart snabbare vid 4k.
Men att med Raytracing ha 30% snabbare prestanda (vid Toms hardware tester) och vid Raytracing+DLSS 2.0 ha DUBBEL prestanda (som det oftast var vid 3080 vs 6800XT vid testerna här) det är ju totalt sanslöst.
Dubbel prestanda är ju minst hela två generationer i skillnad och inte bara en!
Så, ja, det är bra att folk kommer att titta på priserna och säga, good enough för de något billigare 6800-XT korten, trots halva prestandan vid moderna titlar med fullt stöd för RTX/DLSS. Bra att dom säger "Pfft Raytracing är inget för mig. DLSS har dålig kvalitet (sant för DLSS 1 inte för 2). Bra att ni lägger fram dom argumenten mer i forum som detta då fler då kommer vilja ha de inferiösa AMD-korten. Fortsätt med det!
Det gör att efterfrågan inte blir lika hög på Nvidiakorten och att tillgången kan bli bättre lite tidigare än vad fallet varit annars.

Fel. Bryr mig varken om DLSS eller raytracing och jag är inte ensam om detta. Sen spelar efterfrågan ingen roll när det knappt skickas ett kort om dagen för majoriteten av 3080-korten som finns. Efter att tillverkare ryckte intropriserna var dessutom 6800 XT billigare än samtliga 3080, men för all del vänta du till nästa år på ditt nvidiakort.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Väldigt bra recension!
SAM verkar ge en rätt ok prestandaboost i vissa tillfällen och det är ju bara gratis prestanda ifall du råkar sitta på en 5000 prolle så inte fel inte. Allt verkar ligga ungefär som det lät innan recensionerna så ifall man la en beställning så fort som möjligt dvs. skippade recensioner så borde man inte bli missnöjd vilket är skönt.

Personligen tycker jag inte kortet är värt priset då raytracing prestandan är helt enkel för dålig men för er som inte bryr er så kan det nog bli en hit!
GJ AMD

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650