Permalänk
Bildexpert 📺

Vad är min begagnade skärm/TV värd?

Tråden är till för att samla upp alla frågor om vad man ska begära för sin gamla skärmar och TV-apparater. Posta gärna här och diskutera gärna här! Jag kommer att flytta separata trådar och inlägg om värdet på gamla skärmar och TV-apparater till just denna enda tråd från och med nu.

Innan ni postar en fråga om vad skärmen är värd, fundera på detta:

  1. Vad skulle du själv betala? Räkna inte med att andra vill betala så värst mer. Och att andra kan se det som ett fynd om du begär mindre än du själv hoppades på

  2. Vad du en gång betalade är ointressant. Skärmar och TV-apparater blir billigare och billigare för varje år. På fem år kan samma prestandanivå kosta flera tusen kronor lägre än vad du en gång betalade

  3. Halva nypriset är därför en god tumregel. Om skärmen är så pass gammal att den inte längre säljs är det också en fingervisning om vad som är rimligt värde. Halva nypriset för motsvarande nyare modell är en början. Din skärm är begagnad och mår så bra som du behandlat den. Detta ska jämföras med en ny skärm utan kladdiga avtryck, som kommer med garantier och ångerrätt samt också bättre eller mycket bättre prestanda

  4. Ta en titt på forumreglerna, särskilt §9 Marknadsföring och annonsering och håll diskussionen till varans tänkbara värde: https://www.sweclockers.com/forum/regler

Permalänk
Medlem

Hej där!
Funderar på att sälja av en av mina 65c8or till fördel för en större TV! Vad kan man få för den? Antar att den har ungefär samma marknadsvärde ny som B9an som sålts som billigast på 16k.

Så jag funderar själv på om den är värd typ 10k? Svider ju lite att sälja av den såpass billigt dock. Vad tror folket? Lite där skon klämmer över byte av TV. Optimala hade ju varit o hittat någon med en 1 år gammal 75" i samma prisklass (vid den tidpunkten) och som istället ville byta upp sig i bildkvalité fast mindre storlek. Men ja, det lär ju knappast hända.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Inaktiv

Vad är rimligt pris för en Dell U3011

Hej på er.

Har en Dell U3011 med originalkartong som står i källaren.
Den har lite BLB i hörnen.

Vad tycker ni är ett rimligt pris för att sälja den?
Eller vad skulle ni kunna tänka er att köpa den för:-)

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

En skärm som var bra på sin tid, men en ca 9 år gammal skärm är nog tyvärr inte värd många kronor idag. Har för mig dom där skärmarna hade ganska grav inputlag också, så nog inte så många gamers som vill köpa en sån idag. Upplösningsmässigt är den ju ok för storleken.
1000-1500 spänn möjligtvis.

För den intresserade ;
https://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u3011.htm

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Kommer ju bero mycket på hur länge den är använd. Är den körd så länge att lysrören håller på att ge upp så kommer den ju inte vara värd så mycket.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

En skärm som var bra på sin tid, men en ca 9 år gammal skärm är nog tyvärr inte värd många kronor idag. Har för mig dom där skärmarna hade ganska grav inputlag också, så nog inte så många gamers som vill köpa en sån idag. Upplösningsmässigt är den ju ok för storleken.
1000-1500 spänn möjligtvis.

För den intresserade ;
https://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u3011.htm

Aa, jag vet. Det är ju inte någon gamingskärm direkt:-) Det kanske är bättre att ge bort den till bättre behövande;-)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Kommer ju bero mycket på hur länge den är använd. Är den körd så länge att lysrören håller på att ge upp så kommer den ju inte vara värd så mycket.

Jag har ju använt den cirka 7 år. Använder en annan skärm nu även om min signatur säger annat:-) Men jag vet inte om lysrören håller på att ge upp. Vet inte hur jag kollar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160075:

Jag har ju använt den cirka 7 år. Använder en annan skärm nu även om min signatur säger annat:-) Men jag vet inte om lysrören håller på att ge upp. Vet inte hur jag kollar det.

Vet ej om det går att få upp en meny på det men iirc så räknar man 20-40k timmar på dem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Vet ej om det går att få upp en meny på det men iirc så räknar man 20-40k timmar på dem.

Då kanske jag får ta upp den från källaren då...

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Ska snart sälja två stycken ASUS PG279Q-skärmar (1440p@144hz, överklockningsbara till 165hz vill jag minnas).

En av dem har inte direkt döda pixlar, men ett litet område som lyser upp mer än det andra. Det kanske är någon centimeter stort i diameter. Syns i princip inte alls med mörk bakgrund, utan syns mer och mer ju ljusare bakgrunden är. Vet inte vad felet är, men ni som har koll kanske vet att det finns något namn på det? Det handlar alltså inte om clouding utan det är någon faktisk skada skulle jag tippa.

Skärmarna är köpta 2015 respektive 2017. Kostade 7000 styck då. Någon som har en idé om vad de kan vara värda idag? Blir väl minst en tusenlapp avdrag på den som har den lilla skadan också, så ta det i beaktan.

Permalänk
Bildexpert 📺

Många lär nog jämföra en begagnad PG279Q mot en sprillans ny LG 27GL83: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5254754 där en del köpare kan värdera G-Sync-modulen och ULMB på PG279Q som fördelar över LG-skärmen. Och andra inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Många lär nog jämföra en begagnad PG279Q mot en sprillans ny LG 27GL83: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5254754 där en del köpare kan värdera G-Sync-modulen och ULMB på PG279Q som fördelar över LG-skärmen. Och andra inte.

Tack! 3500 respektive 2500 kanske kan vara en OK utgångspunkt då typ? Då är det också halva inköpspriset, även om det var rätt länge sedan (dock sjunker oftast inte skärmar så himla mycket i pris genom åren - har för mig att den kostade runt 8000 vid release och gick inte under 6000 när den slutade säljas).

Permalänk
Bildexpert 📺

Själva produkten i sig själv sjunker kanske inte allt för mycket i pris. Däremot kommer det nya produkter med snarlika specar och funktioner för lägre priser som man måste vikta mot. PG279Q är annars en väldigt etablerad skärm. Så den lär inte vara svår att bli av med.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag och frugan funderar på att gå upp i storlek, idag har vi en LG B8 55" OLED, någon som har en aning om vad man kan få för en sådan i andrahand?

Redigerat tum
Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Hej!

Jag och frugan funderar på att gå upp i storlek, idag har vi en LG B8 OLED, någon som har en aning om vad man kan få för en sådan i andrahand?

Värt att nämna tum

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Vad kan man sälja en 12 år gammal Samsung TV för?

Hej,

Min familj uppgraderade nyss vår TV till en Philips OLED 65".

Tidigare hade vi en Samsung LE40F86BD, Full HD. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=219942
Jag minns ärligt talat inte vad den kostade, men det var definitivt ingen budget-TV när det begav sig utan kostade troligtvis någonstans mellan 10-20k. När jag kikar nu verkar den också ha blivit utsedd till en av 2007/2008 års mest prisvärda TV:s av diverse hemsidor.

Hur som helst tänkte jag att man inte skulle kunna få en krona för den idag, men när jag tittat runt lite verkar det vara en del gamla TV:s ute på blocket för ett antal hundringar och med tanke på att denna TV verkar ha varit minst mellansegment när den såldes så kanske man kan få några kronor för den?

Väggfäste skulle ingå i försäljningen.

Jag har tittat runt en del men inte hittat någon tråd som helt överensstämmer med vår eventuella försäljning. Det är en 12 år gammal Full HD-tv, i använt skick men fullt fungerande, och den var relativt dyr när den köptes. Kan man sälja den för några hundringar eller är det bara att slänga på tippen/skänka bort?

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

Det har hänt väldigt mycket även för sådana modeller som var bättre. Det är mer symbolliska hundralappar det handlar om här. Slänga låter onödigt om den fungerar.

Testade just 40F86 för snart 13 år sedan och då hade den ett mätbart kontrastförhållande på 600:1 vilket för sin tid imponerande där de flesta andra LCD-apparater på den tiden kanske når 300–400:1 i kontrastförhållande. Jag var då positiv med omdömet så läge man hade bra bildskällor. Scart-RGB var ett minimum för analoga signaler.

Permalänk
Medlem

Vad kan man få för en 4 år gammal 65" B6a?
Perfekt skick, inga defekter/inbränningar och få användningstimmar (uppskattningsvis 2-3k h), kartong manual osv finns kvar.
Suger i uppgraderingstarmen även om jag inte ser någon skillnad kvalitetsmässigt på denna och min CX, dock lite olika användningsområden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dalesdator:

Hej,

Min familj uppgraderade nyss vår TV till en Philips OLED 65".

Tidigare hade vi en Samsung LE40F86BD, Full HD. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=219942
Jag minns ärligt talat inte vad den kostade, men det var definitivt ingen budget-TV när det begav sig utan kostade troligtvis någonstans mellan 10-20k. När jag kikar nu verkar den också ha blivit utsedd till en av 2007/2008 års mest prisvärda TV:s av diverse hemsidor.

Hur som helst tänkte jag att man inte skulle kunna få en krona för den idag, men när jag tittat runt lite verkar det vara en del gamla TV:s ute på blocket för ett antal hundringar och med tanke på att denna TV verkar ha varit minst mellansegment när den såldes så kanske man kan få några kronor för den?

Väggfäste skulle ingå i försäljningen.

Jag har tittat runt en del men inte hittat någon tråd som helt överensstämmer med vår eventuella försäljning. Det är en 12 år gammal Full HD-tv, i använt skick men fullt fungerande, och den var relativt dyr när den köptes. Kan man sälja den för några hundringar eller är det bara att slänga på tippen/skänka bort?

Tack på förhand!

Några hundralappar kan du nog få för den. Släng ut den på Facebook marketplace. Folket där verkar älska billiga tv-apparater.

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle skaffa mig en ny 4k tv under bf i år, har en Panasonic TX-P65ST60Y idag och tänker att det är nog inget man kan få några pengar för?

Det är altså en av de sista plasma tv från panasonic, årgång 2013, fullhd, 3d, oj oj känns inte som detta har åldrats väl

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrwite:

Tänkte jag skulle skaffa mig en ny 4k tv under bf i år, har en Panasonic TX-P65ST60Y idag och tänker att det är nog inget man kan få några pengar för?

Det är altså en av de sista plasma tv från panasonic, årgång 2013, fullhd, 3d, oj oj känns inte som detta har åldrats väl

om det är en vettig någorlunda fräsch plasma som inte är sönderanvänd med ljusstyrka kvar och ingen inbränning så borde ju nån lite gammaldags bildnörd kunna fastna för den (känns som man fortfarande läser trådar här på forumet där folk saknar sina gamla plasmor pga rörelsehanteringen och annat)
Eller så är den för oldschool och udda och ev riskabelt andrahandsköp och ingen vågar röra den.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har en "korea"-skärm från 2012 som jag funderar på att göra mig av med. Hittade ett galleri här på sc med bilder och info: https://www.sweclockers.com/galleri/9749-crossover-27q-led#im...
Vad kan man tänkas få för den?

Visa signatur

NZXT H7 Flow - Strix 1000w - B550-F - 32GB Ram - 5800x - Rog Ryujin II 240 - Red Devil 7900XTX - LG Flex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

om det är en vettig någorlunda fräsch plasma som inte är sönderanvänd med ljusstyrka kvar och ingen inbränning så borde ju nån lite gammaldags bildnörd kunna fastna för den (känns som man fortfarande läser trådar här på forumet där folk saknar sina gamla plasmor pga rörelsehanteringen och annat)
Eller så är den för oldschool och udda och ev riskabelt andrahandsköp och ingen vågar röra den.

Det låter rimligt, tack för input.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

Har en LG OLED 65B6V som helt klart har några år på nacken men är helt felfri förutom en väldigt svag inbränning precis där undertexter ligger så den syns väldigt sällan. Är osäker på om den ens är värt något. Vill helst slippa slänga den, känns så onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vresigg:

Har en LG OLED 65B6V som helt klart har några år på nacken men är helt felfri förutom en väldigt svag inbränning precis där undertexter ligger så den syns väldigt sällan. Är osäker på om den ens är värt något. Vill helst slippa slänga den, känns så onödigt.

En 65 tums oled lär du inte behöva tvinga på någon... Känner inte till modellen men ett antal tusenlappar borde du väl få?

Permalänk
Bildexpert 📺

LG B6 är en av första modellerna med Dolby Vision, plus att det är en OLED. Fortfarande bland de bästa du äga idag, även jämfört med mellanklassen av 2020-utbudet.

Permalänk

Vad kan man tänkas sälja en 65" SONY (KDL-65W995B) för? Den är 6 år gammal.

Permalänk
Medlem

Vad är en 3,5 år gammal Samsung 65" 8005 4K TV värd?

Kostade 35 då den släpptes men jag köpte den för 18 bara ett knappt år senare Black Friday.

PS. Jag har en Samsung 55" 8005 HD TV också - kanske 9 år gammal - en av de första Smart
TV som "alla skulle ha" då, men det var då det - kostade 25 men kan ej vara värd mkt nu?

Permalänk
Medlem

vad kan en Lenovo Y27-Q20 gå för? köptes i början av 2020 från webhallen. I bra skick. 3500ish?

Permalänk
Medlem

Hejsan, köpte ny TV och funderar på vad jag göra med min gamla burk.

Har en ganska gammal plasma Tv:
https://www.komplett.se/product/745624#

Slänga eller försöka få en 500kr för den?

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: AMD Ryzen 5 3600X | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Moderkort: ASUS PRIME X570-P | Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | Hårddisk: Seagate BarraCuda 510, 512GB | Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W | Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan