Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0verseer:

Gällande FromSoftware spel så, stick to it. Tillslut så bara klickar det och du kommer ha dem mest givande upplevelsen någonsin. Rekommenderar dig att välja något som typ "knight" eller liknande, något med enhandssvärd och sköld att börja med, inte stort 2 handsvapen. Var sparsam med stamina och don't get greedy. Ta lite längre tid på dig istället för att försöka ta ner fienden så snabbt som möjligt. Inspektera och lär dig motståndares rörelsemönster och attacker.

Själv spelat igenom alla Dark Souls, Demon Souls och även Bloodborne ca 7 ggr och inga andra spel förutom Monster Hunter ger en mer givande eller "rewarding" känsla när man väl tar sig förbi ett svårt parti

Jo jag känner att man kommer bli bra taggad när man äntligen lyckas få död på fanskapet. Finns det någon nackdel med att springa igenom och ignorera fiender bara för att tag sig till det stället man dog? Man får ju tillbaks sina souls ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trocian:

00:19 från Amazon, SE, ej skickad, "Levereras på måndag".

Bor i norra norrland, så noll chans att få den på måndag. Ugh.

Fick bekräftelse för SE 00:06
Status: "förbereder för försändelse".

Strecket har närmat sig "Skickad" lite I taget och nu återstår bara halva sista strecket innan den når "skickad". Om det betyder nåt?

Bor i södra Norrland (Sundsvall) om det har någon betydelse för hur Amazon skickar ut sina paket. Tänkte ifall våra konsoler går med samma försändelse norröver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nu såg jag just Vincents video och tänker direkt att det är för att PS5 inte stöder 10bit HDR snarare än att PS5 bara har 32 Gbit HDMI. Finns det någon med en LG OLED C9 eller annan TV med 48 Gbit 2.1 HDMI och 12 bitars HDR stöd som har en PS5 och kan se om det går att få 12 bitars HDR 4:4:4 i 120Hz?https://youtu.be/rpA4HfikU4w

Jag kan kolla strax. Har en extra HDMI "2.1" (stödjer 48Gbps) kabel också om det är den inkluderade kabeln som inte är bra nog, men misstänker att Sony inte varit så dumma...

Så här är det som standard med den senaste PS5 uppdateringen, ska se över LG C9 om den kanske behöver en manuell uppdatering men skulle inte tro det. Får kolla lite mer senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narta:

Strecket har närmat sig "Skickad" lite I taget och nu återstår bara halva sista strecket innan den når "skickad". Om det betyder nåt?

Bor i södra Norrland (Sundsvall) om det har någon betydelse för hur Amazon skickar ut sina paket. Tänkte ifall våra konsoler går med samma försändelse norröver?

Det där strecket verkar inte betyda ett skvatt. Min hoppade upp och ner också igår, och sen var det plötsligt 2 streck kvar från 1, innan den slog om nästa minut till "Skickat". Tror strecket är någon automatiserad anvisning på när den beräknas komma iväg baserat på leveransdatum.

Permalänk
Skrivet av Narta:

Samma här. Beställde 00:07, bor dock i södra Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

Chattat med kundtjänst på EG och hon säger

”De som beställde vid 12 ska inte få leverans förens 7/8 december, då är de nån bugg om någon fått innan”

Kolli id kommer i eftermiddag.

Snurriga de verkar! Jag och en polare beställde 12:07 och 12:09. Jag får min ikväll med hemleverans. Han har fått bekräftelse på att den är skickad men inte SMS från Bring ännu.

Permalänk
Medlem

Jag valde express hemleverans för min order på elgiganten igår vid 09:01.

"NYHET! Express hemleverans. Skickas samma dag vid beställning innan kl. 18.00."

06:42 idag får jag leveransbekräftelse.
"Tack för din beställning hos Elgiganten!
Produkt/produkterna skickas från vårt lager idag."

Inte för att framstå gnällig och oförstående (lär ju ha varit kaos igår) men om tjänsten specifikt nämner "skickas samma dag vid beställning innan kl. 18:00." och den skickas dagen efter, har man inte lovat för mycket då?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

Nu har min från Amazon kommit!!

Permalänk

Någon som hört något om fler släpp eller att fler PS5:or kommer in på lager hos någon återförsäljare?

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Följade den här Forum sen Onsdag kväll. Det var riktigt spännande hela tiden

Jag har beställt en SE hos EG och fick beställningbekräftelse kl. 12.19.
Jag chattade nu med EG och bad om ett digitalt kvitto. Fick kvittot direkt och det står leveransdatum 12.07.
Måste vänta lite längre, men jag är glad att kunna beställa en konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bugulu:

Det där strecket verkar inte betyda ett skvatt. Min hoppade upp och ner också igår, och sen var det plötsligt 2 streck kvar från 1, innan den slog om nästa minut till "Skickat". Tror strecket är någon automatiserad anvisning på när den beräknas komma iväg baserat på leveransdatum.

Då kan man lägga ner att sitta och stirra på det där strecket i tid och otid 😁

Skrivet av Don Dolmades:

Samma här. Beställde 00:07, bor dock i södra Sverige.

Man blir ju lite fundersam när andras konsoler som är beställda efter oss redan börjar ramla in hos ombuden. Men samma verkar ju gälla hos Elgiganten också så.
Har preliminär leverans på måndag så är ju inte försent än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeC:

Bara orderbekräftelse, inget annat, ändras väl när dom fått in på lager och skickas.

Skrivet av WYSIWYGBIBA:

Statusen blev reserverad efter ett tag.Inget annat.

Beställde ni som inloggad? I paniken skippade jag att logga in för att spara tid - blev någon typ av gästbeställning. Har därmed ingen typ av orderhistorik att kolla på för status osv :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Någon som har koll på om de blir fler sales snart amazon hade ingen koll när jag ringde.

högst troligt skulle ja väl säga me tanke på amazons storlek.

Permalänk
Medlem

Bokade min PS5 disc på EG kl 13.36. Innebär det att även vi i den sena batchen får info idag angående 7-8e december? I mailet står det 4 dec

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag valde express hemleverans för min order på elgiganten igår vid 09:01.

"NYHET! Express hemleverans. Skickas samma dag vid beställning innan kl. 18.00."

06:42 idag får jag leveransbekräftelse.
"Tack för din beställning hos Elgiganten!
Produkt/produkterna skickas från vårt lager idag."

Inte för att framstå gnällig och oförstående (lär ju ha varit kaos igår) men om tjänsten specifikt nämner "skickas samma dag vid beställning innan kl. 18:00." och den skickas dagen efter, har man inte lovat för mycket då?

Jag beställde 09:00 och har inte ens fått en leveransbekräftelse.
Med expressleverans förväntade jag mig att jag skulle få den redan igår, alternativt idag. Men när jag pratade med kundservice för en liten stund sen sa han att jag förmodligen kommer att få den på måndag. Pissgiganten

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Nej, däremot beställde jag 2357 på amazon, DE, inget bekräftelse mail men däremot hade jag en tracking som visade att leverans på tisdag skulle ske. Ändrade sen min leveransmetod till prioriterad och sedan dess har jag "förbereder försändelse". De reserverade mina pengar under natten och de är fortfarande reserverade. Låga förhoppningar nu. Bor i Stockholm.

Låter likartat för mig. Jag hade en preliminär leveransdag tisdag både per mail och på sidan (som inte står som tisdag på sidan längre). Reserverades pengar mer eller mindre direkt för mig också, dubbelkollade att allt var grönt från amex sida dessutom. Surt som fan.

Permalänk
Medlem

Bokade igår vid 12. Fick bekräftelsemail 12.16, leverans 7/12 enligt Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Jag kan kolla strax. Har en extra HDMI "2.1" (stödjer 48Gbps) kabel också om det är den inkluderade kabeln som inte är bra nog, men misstänker att Sony inte varit så dumma...

https://i.imgur.com/YZwrxse.jpg

https://i.imgur.com/KJV1DVo.jpg

Så här är det som standard med den senaste PS5 uppdateringen, ska se över LG C9 om den kanske behöver en manuell uppdatering men skulle inte tro det. Får kolla lite mer senare.

Verkar som att du har i fel HDMI port, HDCP skall väl vara 2.2 eller över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Någon som har koll på om de blir fler sales snart amazon hade ingen koll när jag ringde.

Chansen finns. Amazon SE hade aldrig några förhandsbokningar så de lär ha en del leveranser som kan vara redo med nästa våg. Om du inte har en PS5 ännu så är det värt ett försök att fortsätta hålla koll på tråden och Amazon.

Permalänk

Bor med I Sundsvall

Dock så ser jag inte Sundsvall som norra Norrland 😂 men då dom skickat det rent fysiskt så får du ett mail med spårnings nummer. Väntar på ett chassi med som med ska komma måndag. Dock via UK så kommer bli tajt.
Ej säker på vem dom skickar igenom men DHL, schenker kör på helger med men sannolikheten att det kommer på måndag kan bli svår även med post ord. Allt beror på vart det skickas ifrån. Men fått paket många ggr dagen efter ända från Malmö, Göteborg, sthlm osv så inget är omöjligt

Skrivet av Narta:

Permalänk
Medlem
Skrivet av aegon:

Så j-a surt att man i princip beställt "först" (nåja, men typ 23:55, orderbekräftelse på mailen 23:58) på Amazon men inte rört sig ur fläcken från "Förbereder för försändelse". Vet inte ens vad dessa "streck" i leveransstatusen är som ni pratar om? Men:

Är det någon som
- beställt kring 00-snåret natten 18e-19e (t.o.m. före 00?),
- beställt en DE,
- betalat med kort (t.o.m. Amex?),
samt
- bor i Stockholm (oklart om det har betydelse)

Som redan fått sin konsol, fått någon form av spårningsnummer eller åtminstone kommit förbi "Förbereder för försändelse"? Tänkte sätta lite press på Amazon att få ur sig något då det känns som jag knappast borde vara sist i kön

Meddela gärna om du får svar från Amazon. Jag har exakt samma situation med bekräftelsemail 23:57.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Bokade igår vid 12. Fick bekräftelsemail 12.16, leverans 7/12 enligt Elgiganten.

Samma här, mail 12:12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Är så många saker jag ställer mig frågande till med denna lansering och ÅF hantering.
Varför får de som beställer först (bortsett från förhandsbokningar) sina enheter sist?
Varför lanserar man en konsol på en fakking torsdag? </3

Men då är det större chans att folk får sin konsol iallafall på fredagen. Annars så kanske någon butik hade skicka på fredagen och då får man ju inte konsolen förren måndagen.

Permalänk
Skrivet av Joabim:

Beställde ni som inloggad? I paniken skippade jag att logga in för att spara tid - blev någon typ av gästbeställningn. Med därmed har ingen typ av orderhistorik att kolla på för status osv :/

Gjorde samma sak. märkte dock att du kan se beställningen om du reggar konto i efterhand.
skriv i chatten att du vill ha kvitto så kan du se mer info vad som händer med beställningen.

Beställde 08:59 igår. inget kolli id eller mail mer än första bekräftelsemailet. Enligt telefonsuporten igår skulle jag ha den idag.
enligt chatten idag så borde jag få kolli id och bekräftelse på mail nästa vecka pga förseningar. Men det skall tydligen vara packat och klart påstås det iaf.

EDIT: Nu kom Leveransbekräftelsen med tracking!

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Står den som reserverad eller under behandling? Min står som det senare. Fick bekräftelsemejl 12.18.

Visa signatur

Fractal Design North | Corsair SF850 | Asus ProArt B650 | AMD Ryzen 7 9700X | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance DDR5 5200 MHz 64GB (2x32GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | 2 x WD BLACK SN850X 2 TB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | Asus Xonar Essence STX | Windows 11 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

En ps5:a uppe för 25lök på marketplace, ingen hjälte som kan swatta den jäveln?! (OBS skämt)

Permalänk
Medlem

Fan man är ju lite sugen på att trolla vissa scalpers. Typ bestämma mötesplats på någon obskyr bensinmack vid 21:30 ikväll för att sen inte dyka upp men fortsätta svara på deras meddelanden att man är påväg och att man kör en gul solblekt VW Polo från sent 80-tal och att dom kommer höra när man kommer för ljuddämparen är bortplockad.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft ett långt samtal och även chatt med EG.

Ifrågasatte varför flertalet kunder (däribland jag) som beställt vid 09, erhållit bekräftelse och dessutom med expressleverans får leveransen efter dem som beställde vid 12.

- Enligt er ska ju ordern skickas samma dag om ordern läggs innan 18:00

10:13
- Okej jag förstår, då kan jag inte riktiga kolla upp vad som gått fel där! Men precis som du själv sa ser det ut som att din är skickad idag!

- Så verkar ju inte vara fallet nu för min del, så express var ju inte värt något.

10:14
- Förstår det! Vill du så kan jag dra bort 79kr så du får tillbaka den kostnaden!

10:15
- Mer än gärna. Är ju helt onödigt att beställa en sådan tjänst om den inte håller måttet gentemot kund.

10:16
- Förstår det, verkar ha blivit fel av oss där när det gäller att skicka ut orders! Ge mig några minuter så ska jag skicka tillbaka 79kr, mer än så kan jag tyvärr inte göra!

Så där har ni det... Dem har fan ingen koll. Uppenbarligen har dem skickat leveranser i helt fel ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErkaSwe:

Bokade min PS5 disc på EG kl 13.36. Innebär det att även vi i den sena batchen får info idag angående 7-8e december? I mailet står det 4 dec

Tror det snarare har att göra med att dom får in den i lager fredag 4 December. Sedan tar det någon dag att skicka ut den också, med tanke på att dom får in den på en fredag så lär vi inte få den förs än 7 eller 8 december, dvs. Måndag eller tisdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av planis83:

Nu har jag haft ett långt samtal och även chatt med EG.

Ifrågasatte varför flertalet kunder (däribland jag) som beställt vid 09, erhållit bekräftelse och dessutom med expressleverans får leveransen efter dem som beställde vid 12.

- Enligt er ska ju ordern skickas samma dag om ordern läggs innan 18:00

- Okej jag förstår, då kan jag inte riktiga kolla upp vad som gått fel där! Men precis som du själv sa ser det ut som att din är skickad idag!

- Så verkar ju inte vara fallet nu för min del, så express var ju inte värt något.

10:14
- Förstår det! Vill du så kan jag dra bort 79kr så du får tillbaka den kostnaden!

10:15
- Mer än gärna. Är ju helt onödigt att beställa en sådan tjänst om den inte håller måttet gentemot kund.

10:16
- Förstår det, verkar ha blivit fel av oss där när det gäller att skicka ut orders! Ge mig några minuter så ska jag skicka tillbaka 79kr, mer än så kan jag tyvärr inte göra!

Så där har ni det... Dem har fan ingen koll. Uppenbarligen har dem skickat leveranser i helt fel ordning.

Fyfan så jäkla trist! Hur kan det gå så snett!? Förstår inte!