Kan ansluta till VPN men inte dator på nätverket

Permalänk
Medlem

Kan ansluta till VPN men inte dator på nätverket

Hej

Jag ska jobba hemifrån men väl hemma så har jag problem med att komma åt licenser. Jag har kopplat upp mig via Cisco på vpn så att jag kommer åt vår server och alla filer vi har där. När det kommer till licenser så har vi dock dessa på en dator som jag inte kommer åt. Jag har namnet på datorn och IP-adressen men hittar inte den datorn. Någon som kan hjälpa till utan att jag behöver ge ut för mycket information?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Hej

Jag ska jobba hemifrån men väl hemma så har jag problem med att komma åt licenser. Jag har kopplat upp mig via Cisco på vpn så att jag kommer åt vår server och alla filer vi har där. När det kommer till licenser så har vi dock dessa på en dator som jag inte kommer åt. Jag har namnet på datorn och IP-adressen men hittar inte den datorn. Någon som kan hjälpa till utan att jag behöver ge ut för mycket information?

Ligger datorn du inte kommer åt på samma nätvert/VLAN, eller är det på ett annat?
Om den ligger på ett annat nät behöver VPN-tunneln sättas upp så du tillåts komma åt det nätet också, alternativt att det saknas brandväggsregler som tillåter dig att komma åt datorn.

Men till att börja med, kan du pinga datorn du inte kommer åt?

Permalänk
Medlem

jag kan pinga nätverket där servern är men lyckas inte med det nätverket som datorn ska vara på så som jag har förstått det.

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Ok, så det ÄR alltså olika nätverk?

Är det du som satt upp VPN-tunneln? Eller är det någon "IT-ansvarig" som gjort det, isåfall är det kanske bäst att kontakta denne?