Playstation 1 - dålig bild. Varför?

Permalänk

Playstation 1 - dålig bild. Varför?

Jag plockade fram mitt 19 år gamla Playstation 1, kopplade ihop det med min tre år gamla tv. Dålig bild - mycket sämre än då jag spelade i början av 2000-talet. Vad kan det tänkas bero på? Passar inte det gamla spelet ihop med en ny tv? Eller kan det vara anslutningen mellan spel och tv som fallerar (scart-kontakt)? Alla förslag tas tacksamt emot.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att ditt minne sviker dig? Du körde ju på en mycket mindre skärm, förmodligen CRT, hade färre referensramar till vad som ansågs vara bra.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Vad för problem upplever du?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkelund:

Jag plockade fram mitt 19 år gamla Playstation 1, kopplade ihop det med min tre år gamla tv. Dålig bild - mycket sämre än då jag spelade i början av 2000-talet. Vad kan det tänkas bero på? Passar inte det gamla spelet ihop med en ny tv? Eller kan det vara anslutningen mellan spel och tv som fallerar (scart-kontakt)? Alla förslag tas tacksamt emot.

Kika på denna video så får du alla svar du kan tänkas behöva om varför du upplever bilden som sämre än förr och vad du kan göra åt det om du vill öppna plånboken

https://www.youtube.com/watch?v=f7fCTHu99bk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Kan det vara så att ditt minne sviker dig? Du körde ju på en mycket mindre skärm, förmodligen CRT, hade färre referensramar till vad som ansågs vara bra.

Tänkte precis på samma sak. Upplösningen på PS1 är ju upp till 640x480.. Det ser inte särskilt bra ut på en modern TV

Permalänk

Snabba ryck - fyra svar på fem minuter. Jag tror inte att svaret på "gåtan" är att minnet sviker. När jag tittar på Youtube-filmer med samma gamla spel som jag har här hemma, så är kvalitén klart bättre. På min tv är det liksom blaskigt och otydligt. Det kanske skulle bli bättre om jag kunde testa med min gamla 24 tums tv (fast den gav jag bort för några år sedan...) i stället för 42 tums tv:n som jag nu spelar på.

Saturn5: Tack för Youtube-tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Kika på denna video så får du alla svar du kan tänkas behöva om varför du upplever bilden som sämre än förr och vad du kan göra åt det om du vill öppna plånboken

https://www.youtube.com/watch?v=f7fCTHu99bk

Ja, den videon visar tydligt. Mina "moderna" TV-apparater har inte RGB eller S-Video, vad det verkar, som tur är har jag en lite äldre TV att koppla in Amiga CD32 och SVHS-videon i.

I exemplet ovan saknas RF/Antenn-signal - som ju är ännu sämre, och komponent-kablar som är jämförbart med RGB (eller ibland bättre, tror komponent krävs på nintendo GC/Wii för 480p istället för 480i)

Sedan kanske inte kablarna är hela sanningen, delvis för att CRT var mer förlåtande, delvis för att CRT-skärmarna oftast var mindre, och delvis för att moderna skärmar kan ha riktigt dassiga analoga ingångar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Gud mycket skitsnack om CRT. Grejen är att det är enorm skillnad att köra med RGB-kabel och den standard-kabeln som följde med (som kallades "AV-scart" på den tiden om jag minns rätt).

Permalänk
Medlem

Bilden är kass för att din tv skalar upp bilden ifrån möjligen composite.

Som ovan nämnt så ser bilden med scart / euroconnector på en crt-monitor riktigt bra ut.
De flesta spel på PS1 var 320x240 / 256.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkelund:

Jag plockade fram mitt 19 år gamla Playstation 1, kopplade ihop det med min tre år gamla tv. Dålig bild - mycket sämre än då jag spelade i början av 2000-talet. Vad kan det tänkas bero på? Passar inte det gamla spelet ihop med en ny tv? Eller kan det vara anslutningen mellan spel och tv som fallerar (scart-kontakt)? Alla förslag tas tacksamt emot.

Du råkar inte ha en Playstation 3 ?
För den har nämligen möjligheten att spela ps1 spel och "fixa" till de så de ser bättre ut på en nyare tv.
Fins i inställningarna. Heter typ ps1 skalnig/utjämning.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av grimmoire:

Gud mycket skitsnack om CRT. Grejen är att det är enorm skillnad att köra med RGB-kabel och den standard-kabeln som följde med (som kallades "AV-scart" på den tiden om jag minns rätt).

Ja, självklart är RGB det solklara valet för retrospel men CRT har också sina fördelar i kontexten. B.la. att den alltid tolkar signalen korrekt och ritar upp den i nativ upplösning, plus att får lite gratis kantutjämning på köpet.

Det finns väldigt, väldigt få bildvisare idag som faktiskt tolkar progressiv 15KHz som just progressiv utan istället som interlaced. Det ger dels väldigt fula konturer och dålig skärpa, men även drop shadow-effekten försvinner helt och hållet. Utöver det så har moderna bildvisare i princip aldrig de skalningsalgoritmer som lämpar sig för retrospel heller vilket ger en extra suddig bild.

Till TS: Av min erfarenhet finns det tre alternativ om du vill få en bra bild från ditt Playstation.

1. Ordna SCART-kabel med RGB samt en CRT. Just tjockskärmen kan vara svår att få in i ekvationen beroende på möjligheter men det är enligt mig det solklart bästa alternativet.
2. Ordna SCART-kabel med RGB samt en linjedubblare/scaler av något slag. Den kan du använda för andra, äldre spelkonsoler också för att få bra bild på en modern bildvisare. OSSC är ett bra val, även om kompatibiliteten är svajig bland TV-apparater.
3. Som någon skrev tidigare, spela på en PS3. Då renderas grafiken i dess korrekta upplösning varpå den skalas upp till 1920x1080 (eller vad man nu har valt) och ger en pixelperfekt bild. Då har du också fördelen att skivläsaren är mycket mindre känslig mot repor och dylikt.

Lycka till! Finns många gobitar på Playstation som fortfarande är värda att spela.

Permalänk

Det här var verkligen en guldgruva. Flera tips och förklaringar varför bilden är dålig, och vad jag kan göra åt saken. Tack allihopa!😊👍🏻