6800XT kraschar efter varje game?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Välkommen till AMD's värld
Drivrutiner hade AMD problem med för några månader sedan på sina 5700 kort har jag för mig med crasher, svart skärmar, bsods mm.

Funderar själv på detta kort men om det är samma problem som med 5xxx korten så skippar jag det eftersom att ha så flera månader som vissa användare hade är oacceptabelt.

Hoppas andra även postar så man kan få en klar bild eller om du oturligt nog fått ett måndags ex?

Har du gjort alla "vanliga" saker. ominstallation av windows, nyaste drivrutinerna, uppdatera bios, ladda in alla chipset drivers mm? kolla även temperaturer, nått kanske blir för varmt?

5700 några månader sen? Det var i januari som det fixades.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fast man får ju räkna med halvdana drivrutiner till en början oavsett tillverkare, löser sig antagligen med tiden.

Har inte haft en enda krasch med mitt RTX 3070, har säkert testat 20 spel. De gröna kan det där med drivisar.

Men det fixar sig säkert, ge det ett par månader.

Permalänk
Skrivet av korda:

Har inte haft en enda krasch med mitt RTX 3070, har säkert testat 20 spel. De gröna kan det där med drivisar.

Men det fixar sig säkert, ge det ett par månader.

Har du glömt krascherna med RTX 3080? De gröna kan efter någon vecka tydligen. Dra inte förhastade slutsatser.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Har du glömt krascherna med RTX 3080? De gröna kan efter någon vecka tydligen. Dra inte förhastade slutsatser.

Har inte ägt något 3080, så jag kan inte uttala mig om det.

Permalänk
Skrivet av surfar_hy:

Får man fråga vilken effekt du har på nätaggregatet? Eller ännu bättre en produktlänk?

Kör med detta, bytte från ett 600w bara för att jag var orolig inför powerspikes.

https://www.webhallen.com/se/product/283852-Corsair-RM750X-V2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

5700 några månader sen? Det var i januari som det fixades.

Ja det är väll några månader sen?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Har inte haft en enda krasch med mitt RTX 3070, har säkert testat 20 spel. De gröna kan det där med drivisar.

Men det fixar sig säkert, ge det ett par månader.

Men debaklet med MLCC vs SPCAPS och krascher vid boost över 2000 mhz har du missat även om det nämnts tidigare i den här tråden? Nej, drivrutiner vid launch är inte alltid tillförlitliga och det spelar ingen roll vilken tillverkare det gäller.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv

Jag har problem med AMDs software för 5000 serien ännu så räkna inte med någon snabb-fix

Permalänk
Medlem
Skrivet av surfar_hy:

Ok, jag har kanske skummat lite för kvickt igenom effektmätningarna för 1080ti. Fick för mig att det låg på nästan samma nivå, men du har rätt det drar mindre kräm. Effektmässigt borde 650W från ett hyfsat bra kvalitsort nätagg som mitt inte vara några problem men om vi har att leka med läskiga strömspikar... Vad kan man göra åt det? Känns ju sådär o behöva byta nätagg bara pga strömspikarnas skull. Undervolta har jag faktiskt inte ens tänkt på att göra. Känns ju ganska sisådär med att grafikkortet inte kan köras direkt från box utan massa trixande.

RX 5700 XT referens måste i princip undervoltas för att få stabilt i spel 👍

Välkommen till världen av AMD, denna gången om är de knappt för prestanda per krona man köper AMD, känns som de flesta mest panikköpt grafikkort detta året inklusive mig själv som har ett rtx 2080 ti liggandes som inte används 😂

RX 5700 XT fick sina första stabila drivrutiner i februari 2020, jag upplever fortfarande massvis med problem med freesync så det har jag avstängt annars funkar allt felfritt och krascherna är ytterst sällan nu, kanske varannan månad och då är det temps som slår i taket med Asus värdelösa kylardesign på mitt kort

Innan februari 2020 körde jag med alla funktioner och ögongodis avstängt i drivrutinerna + undervolt + mjukvaruaccelering i webbläsaren för att i princip bli av med black screens / krascher.

Skulle dock aldrig tolerera dessa fel om inte mitt kort var över 2000kr billigare än 2070 super vid inköpstillfälle

TLDR: Räkna inte med att allt funkar "out of the box" med AMD, lite trixande krävs oftast, det är det man får med Nvidia tax oftast. Plug and play

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Ren installation av Windows genomförd, alla drivrutiner för AMD inlagda, bytte tillbaka till 6800XT, DDU körd för att rensa från rester av nVidiadrivrutiner.
Körde igång Horizon Zero Dawn och allt såg fint ut under första delen av introrundan när Aloy är i grottan. Trodde allt var frid och fröjd innan jag fick samma typ av spelkrash som tidigare (glömde ta screenshot på felmeddelandet). Suck.. Håller på att installera 30GB PUBG för att se om det blir samma typer av krascher där med...

Ska googla hur man undervoltar ett 6800XT...

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk
Medlem

Alt+r - performance - tuning - gpu tuning och dra i reglagen..

Permalänk
Medlem

Fast om det är PSU:n borde väl tex PUBG krasha under spelet, och inte efter?
I menyn drar det väl ingen kraft.

Och är krash = krash till desktop? eller att spelet låser sig och du kan inte göra något (inte ens ctrl-alt-del?)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Om CPUn körs hårdare nu (än med 1080 ti) och är för överklockad kanske den blir överhettad.

Testa att köra CPU i stock men med XMP på minnet och se om det fortfarande kraschar.

Annars är det ju inte omöjligt att drivrutinerna inte är riktigt stabila än.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av lighisse:

Alt+r - performance - tuning - gpu tuning och dra i reglagen..

Tack, det var lättare än jag trodde. Satte till 1000mV och fungerar stabilt i PUBG.

Skrivet av CubaCola:

Fast om det är PSU:n borde väl tex PUBG krasha under spelet, och inte efter?
I menyn drar det väl ingen kraft.

Och är krash = krash till desktop? eller att spelet låser sig och du kan inte göra något (inte ens ctrl-alt-del?)

Innan var det total omstart efter varje omgång PUBG.

Skrivet av Herr Kantarell:

Om CPUn körs hårdare nu (än med 1080 ti) och är för överklockad kanske den blir överhettad.

Testa att köra CPU i stock men med XMP på minnet och se om det fortfarande kraschar.

Annars är det ju inte omöjligt att drivrutinerna inte är riktigt stabila än.

Har kört stock settings på CPU hela tiden. Testade med XMP också, hjälpte inte heller.

Peppar peppar, men ominstallation och/eller undervolting på GPU verka avhjälpa krascherna i PUGB, ska se om fortfarande kraschar i Civ6.

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av surfar_hy:

Innan var det total omstart efter varje omgång PUBG.

ok, då kan det nog vara PSU:n.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

RX 5700 XT referens måste i princip undervoltas för att få stabilt i spel 👍

TLDR: Räkna inte med att allt funkar "out of the box" med AMD, lite trixande krävs oftast, det är det man får med Nvidia tax oftast. Plug and play

Struntprat.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av surfar_hy:

Tack, det var lättare än jag trodde. Satte till 1000mV och fungerar stabilt i PUBG.

Innan var det total omstart efter varje omgång PUBG.

Har kört stock settings på CPU hela tiden. Testade med XMP också, hjälpte inte heller.

Peppar peppar, men ominstallation och/eller undervolting på GPU verka avhjälpa krascherna i PUGB, ska se om fortfarande kraschar i Civ6.

Sänk mer! Labbar för fullt nu och Cod pressar gpu utilization hårt. Kör 930mV och får jäkligt mkt högre clocks kontra 1000-1150mV

Edit: gå gångsamt ner och testa dig fram... Testa fler spel då de agerar olika.

Gå försiktigt fram
Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Har inte haft en enda krasch med mitt RTX 3070, har säkert testat 20 spel. De gröna kan det där med drivisar.

Men det fixar sig säkert, ge det ett par månader.

Och min vän med 3070 har väldigt snarlika problem med sitt, där problemet är just nätagget 🧐

Permalänk
Viking
Skrivet av surfar_hy:

Tack, det var lättare än jag trodde. Satte till 1000mV och fungerar stabilt i PUBG.

Då var det väll så enkelt att PSU:n var lite för klen och att effektspikarna gjorde så att det kraschade.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Då var det väll så enkelt att PSU:n var lite för klen och att effektspikarna gjorde så att det kraschade.

Ja, det verkar nästan så. Har inte hunnit spela timmar i sträck men bara haft en krasch i PUBG än så länge...
Typiskt att alla nätagg med bättre effektivitet verkar vara restade överallt (750-850W), får fortsätta leka med undervoltningen.

Vill tacka för alla goda råd och kommentarer. Återkommer med en uppdatering när nytt nätaggregat är inhandlat.

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av surfar_hy:

Ren installation av Windows genomförd, alla drivrutiner för AMD inlagda, bytte tillbaka till 6800XT, DDU körd för att rensa från rester av nVidiadrivrutiner.
Körde igång Horizon Zero Dawn och allt såg fint ut under första delen av introrundan när Aloy är i grottan. Trodde allt var frid och fröjd innan jag fick samma typ av spelkrash som tidigare (glömde ta screenshot på felmeddelandet). Suck.. Håller på att installera 30GB PUBG för att se om det blir samma typer av krascher där med...

Ska googla hur man undervoltar ett 6800XT...

Försök att fota eller få ett screenshot av felkoden, sen kan du goggla för att få mer info om den. återkom när den crashar igen och vad du luskat ut. posta gärna felkoden här oxå så kan vi också kika på vad det kan vara.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Jubileumsmästare

Använder du 2 separata kablar från nätagget eller har du en sån som du får 2x8-pin på? Prova använd 2 separata om du inte redan gör det

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Skrivet av BumBumX:

Använder du 2 separata kablar från nätagget eller har du en sån som du får 2x8-pin på? Prova använd 2 separata om du inte redan gör det

Hade två separata på mitt 650W. Fick låna lillebrors Corsair HX750W som jag har monterat med endast 1kabel och splitter. Ska se om det står något om max ström eller effekt per "sladd". Förstår inte varför Corsair skulle skicka med en sån splitter sladd om den inte klarar av att överföra full effekt?

Hur som haver, jag ropade kanske hej för tidigt. Hjälpte inte med rekommenderad effektnivå på nätagget (750W). Det kraschar inte lika frekvent, men det händer fortfarande. Fick öppna upp sidan för att det blev så tokigt varmt i datorn, det hjälpte lite men kraschar fortfarande. Ska se om det ligger en till separat strömkabel till GPU i låddan för att testa teorin med max effekt per sladd/kontakt.

---- Uppdatering ---
Ingen större skillnad med två separata kablar från PSU till grafikkortet.

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk

Bifogar senaste felkoderna från Event Viewer, ser ut som jag fått en WHEA Event-18 kod...
https://imgur.com/a/9JVQbqq

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viewtiful:

Kan ju vara så att 650W PSU börjar vara i minsta laget med tanke på att du har en Ryzen 9 5900X (210W) och ett Radeon 6800XT (390W) alltså så ligger du på 600W där plus allt annat du har i datorn.

Effektmätningarna är ifrån SWECLOCKERS testerna.

Så det känns inte så konstigt om du får problem.

Den cpun överstiger troligen inte 100W en i spel, tippar den går på max 50%

Permalänk
Medlem

Kör DDU en gång, tar några minuter max och testa sen bara?

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Välkommen till AMD's värld
Drivrutiner hade AMD problem med för några månader sedan på sina 5700 kort har jag för mig med crasher, svart skärmar, bsods mm.

Funderar själv på detta kort men om det är samma problem som med 5xxx korten så skippar jag det eftersom att ha så flera månader som vissa användare hade är oacceptabelt.

Hoppas andra även postar så man kan få en klar bild eller om du oturligt nog fått ett måndags ex?

Har du gjort alla "vanliga" saker. ominstallation av windows, nyaste drivrutinerna, uppdatera bios, ladda in alla chipset drivers mm? kolla även temperaturer, nått kanske blir för varmt?

Vet inte om jag haft tur men har haft ett Powercolor Red Dragon 5700XT i typ ett år snart nu, har inte haft en enda krasch utom när grabben snubblade så han sparkade ur sladden till nätagget :D.

Har även ett 5700 (ASUS non XT) i en annan burk som jag haft ännu längre och inte haft problem med heller. Har även haft ett RX580 (nu sålt) i typ två år innan dess utan problem.

Vill inte förringa TS problem, men ibland låter det som om alla har problem, vilket jag inte haft. Har haft NVidiakort med tidigare, så är ingen fanboy. Har dessutom köpt ett 3070FE som DHL påstår de varit hos mig och försökt lämna idag vilket är konstigt med tanke på att jag varit hemma hela dan (jobbar hemifrån). Känns igen när det gäller budleveranser tyvärr. Frustrerad...

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbryngelsson:

Vet inte om jag haft tur men har haft ett Powercolor Red Dragon 5700XT i typ ett år snart nu, har inte haft en enda krasch utom när grabben snubblade så han sparkade ur sladden till nätagget :D.

Har även ett 5700 (ASUS non XT) i en annan burk som jag haft ännu längre och inte haft problem med heller. Har även haft ett RX580 (nu sålt) i typ två år innan dess utan problem.

Vill inte förringa TS problem, men ibland låter det som om alla har problem, vilket jag inte haft. Har haft NVidiakort med tidigare, så är ingen fanboy. Har dessutom köpt ett 3070FE som DHL påstår de varit hos mig och försökt lämna idag vilket är konstigt med tanke på att jag varit hemma hela dan (jobbar hemifrån). Känns igen när det gäller budleveranser tyvärr. Frustrerad...

Ganska känt om amds allvarliga problem för ett år sedan. Var väldigt många drabbade. Kul att du klarade dig, du kanske spelade spel som inte påverkades?
Posten gör likadant här. Skriver att ingen var hemma så dom lämnade hos ombudet. Fast man var hemma och väntade på dom.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bara några ideer:

Kör du nån form en PCIE Extender? (se nedan). Prova utan ifall du kan.

Ibland kan det faktiskt hjälp att uppdatera moderkortet UEFI, longshot men har hjälpt mig tidigare med skumma fel som inte trott kan spåras till UEFI.

De 2st 8 pins kontakterna du använder från nätagget, är de 2 st 8 åtskillda 8 pin eller har du 1 sån där kabel där du får 2 st 8 pin från en kontakt på nätagget? Dvs (du bör använda 2st kablar som är separerade med en 8 pin på vardera för att vara säker, så alltså inte en sån som jag visar här under).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Bara några ideer:

Kör du nån form en PCIE Extender? (se nedan). Prova utan ifall du kan.

https://i.imgur.com/dptoQRm.jpg

Ibland kan det faktiskt hjälp att uppdatera moderkortet UEFI, longshot men har hjälpt mig tidigare med skumma fel som inte trott kan spåras till UEFI.

De 2st 8 pins kontakterna du använder från nätagget, är de 2 st 8 åtskillda 8 pin eller har du 1 sån där kabel där du får 2 st 8 pin från en kontakt på nätagget? Dvs (du bör använda 2st kablar som är separerade med en 8 pin på vardera för att vara säker, så alltså inte en sån som jag visar här under).

https://i.imgur.com/FB4TzbB.jpg

Sorry, såg inte din post.
Nope, kör inte med någon pci-express riser/extender. Jag hade senaste bios betan som finns att tillgå men har bytt tillbaka till senaste "stabila".

Efter mycket jagande på nätforum och bytt tillbaka till mitt gamla grafikkort så tror jag problemen kan härledas till hastighet på IF och vilka spänningar jag väljer att mata in för VSOC, VDDP och VDDG. Så fort jag ökar över 3200MT i minneshastighet så börjar WHEA-felkoderna att hopa sig. Så de minneshastigheter som jag fick stabila i Prime95 och Ramtest i 3800MT, visade sig inte alls kul för IF och massvisa WHEA-events.

Så nu funderar jag mest på om jag var dumsnål som köpte ett MSI B550 Tomahawk och trodde att det skulle gå att köra mitt 5900X på stockinställningar eller om jag ska lämna tillbaka det på öppet köp och byta till ett redigare X570. Samtidigt så kan jag inte utesluta att det är fel på cpun. Hade vart intressant o jämföra med ett annat exemplar så att säg, men den lyxen finns inte direkt.

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |