6800XT kraschar efter varje game?

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med temperaturerna för ditt 6800XT?

Jag fick en crash (=spelet låste sig) i AC: Valhalla med mitt 6800XT när junction temp nådde 99C, höll på med lite undervoltning och överklockning så det blev nåt konstigt med den automatiska fläktkurvan så den ökade inte på fläkthastigheten tillräckligt mycket.

En annan crash jag fick är när jag försökte köra -150mV (dvs spänning på 1000mV istället för det normala 1150mV) i Timespy benchmark, då krashade drivrutinen.

Det är de enda crasher jag har fått hittils, båda 2 var "soft crashes" dvs inga black screens eller omstarter.

Körde hela dagen igår med -100mV på GPU och "advanced control" fläktkontroll aktiverad. Var stabilt på ~65C GPU, ~75C Junction temp och ~1200RPM fläkthastighet, knappt hörbart tbh. Mina tempstyrda noctua chassifläktar har mer ljud hah

Har också en 650W PSU, Corsair RMX. Dock har jag bara en Ryzen 3600 så ligger ju en bra bit under dig i total effektanvändning för systemet.

Permalänk
Skrivet av hg:

Hur ser det ut med temperaturerna för ditt 6800XT?

Jag fick en crash (=spelet låste sig) i AC: Valhalla med mitt 6800XT när junction temp nådde 99C, höll på med lite undervoltning och överklockning så det blev nåt konstigt med den automatiska fläktkurvan så den ökade inte på fläkthastigheten tillräckligt mycket.

En annan crash jag fick är när jag försökte köra -150mV (dvs spänning på 1000mV istället för det normala 1150mV) i Timespy benchmark, då krashade drivrutinen.

Det är de enda crasher jag har fått hittils, båda 2 var "soft crashes" dvs inga black screens eller omstarter.

Körde hela dagen igår med -100mV på GPU och "advanced control" fläktkontroll aktiverad. Var stabilt på ~65C GPU, ~75C Junction temp och ~1200RPM fläkthastighet, knappt hörbart tbh. Mina tempstyrda noctua chassifläktar har mer ljud hah

Har också en 650W PSU, Corsair RMX. Dock har jag bara en Ryzen 3600 så ligger ju en bra bit under dig i total effektanvändning för systemet.

Hej,
har inte haft kortet i datorn sen en vecka tillbaka, så minns ärligt inte vilka temperaturer jag hade. Tror de låg runt 80-85grader som mest. Kan inte minnas att det var så högt som 90+. Men får återkomma på det när jag hämtat tillbaka det från bror min som "felsöker" åt mig i sin rigg.

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av surfar_hy:

Hej,
har inte haft kortet i datorn sen en vecka tillbaka, så minns ärligt inte vilka temperaturer jag hade. Tror de låg runt 80-85grader som mest. Kan inte minnas att det var så högt som 90+. Men får återkomma på det när jag hämtat tillbaka det från bror min som "felsöker" åt mig i sin rigg.

80-85C är ganska så högt. Eller beror på om du menar GPU temp ("Current temp") eller Junction temp? Junction Temp på 80-85C är OK men om GPU temp ligger på 80-85 så är Junction temp med största sannolikhet uppe och snurrar på 100C och det är inte bra.

Permalänk
Skrivet av hg:

80-85C är ganska så högt. Eller beror på om du menar GPU temp ("Current temp") eller Junction temp? Junction Temp på 80-85C är OK men om GPU temp ligger på 80-85 så är Junction temp med största sannolikhet uppe och snurrar på 100C och det är inte bra.

Hej,

Det är junctiontemperatur jag syftar på. Vet inte vad AMD själva har sagt är förväntad temperatur för gpu? Men håller med om att det känns ganska svettigt att ligga däromkring.

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk
Medlem

Har du fortfarande 650W nätagg?

Mitt 650W seasonic klarade inte av mitt 6800XT så bytte idag till ett 1000W och inte haft några bekymmer idag

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av surfar_hy:

Hej,

Det är junctiontemperatur jag syftar på. Vet inte vad AMD själva har sagt är förväntad temperatur för gpu? Men håller med om att det känns ganska svettigt att ligga däromkring.

110C är vad jag vet den rekommenderade gränsen från AMD, själv fick jag dock som sagt en krash redan vid 99C så jag håller nog inte riktigt med AMD där.
90-95C skulle jag nog se som max för junction temp så din temp verkar ju inte vara problemet iaf.

Permalänk
Medlem

Felkoderna pekar på nätdelen, men i PC'ns underbara värld så kan det ibland vara tecken på mjukvara och/eller hårdvara.

Kernel-Power Event ID 41, Task 62, (70368744177664) kan även fås av:

  • 3'e parts Brandvägg

  • 3'e parts Virus Scanner

  • Energisparinställningar

  • m.m.

Enklast återställning av energispar är att i sökrutan skriva "CMD" och köra kommandotolken i administartörsläge.
Klistra in nedanstående rad och tryck Enter
powercfg –restoredefaultschemes

Du är förresten säker på att det inte har med minnena att göra?
#18743300

Edit:
Att prata om Watt på nätdelar är rätt förkastligt då det idag mer är hur mycket ström nätdelen kan leverera på +12 Volt.

Ström på +12 Volt från några 650W nätdeler enl. prisjakt:

Sweex Power Supply Gold 650W
25 A -> 300W

LC-Power Silent Giant LC6650GP3 V2.3 650W
19A + 19A -> 456W

Chieftec A-90 GDP-650C 650W
53A -> 636W

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Edit:
Att prata om Watt på nätdelar är rätt förkastligt då det idag mer är hur mycket ström nätdelen kan leverera på +12 Volt.

Ström på +12 Volt från några 650W nätdeler enl. prisjakt:

Sweex Power Supply Gold 650W
25 A -> 300W

LC-Power Silent Giant LC6650GP3 V2.3 650W
19A + 19A -> 456W

Chieftec A-90 GDP-650C 650W
53A -> 636W

De allra flesta märkesnätaggregat (från Corsair, EVGA, Seasonic, be Quiet! m.fl. - ofta plattformar från CWT, Super Flower eller Seasonic) i dag är designade att kunna leverera i praktiken (möjligtvis minus försumbart antal W) hela specificerade effekten till 12V-linan även efter saker som effektivitet räknats in. Om man ser till äldre och/eller alldeles för billiga nätaggregat finns det en poäng med det du nämner, dock. Med andra ord: så länge man inte snålar orimligt mycket så behöver man i dag sällan tänka på det utöver nätaggregatets specificerade totala uteffekt.

Däremot kan det vara värt att tänka på att nätaggregat (inte minst elektrolytiska kondensatorer) åldras - plockar man ett nätaggregat från en 10 år gammal burk som varit igång 24/7 och/eller körts nära specificerad max uteffekt eller vid höga temperaturer kan flera aspekter ha försämrats. Förmågan att leverera stabil utspänning och/eller den fulla specificerade uteffekten, exempelvis. Detta gäller även på nätaggregat av bra kvalitet - även om bra komponentval minskar riskerna, risken att som extremt exempel uppleva kondensatorpesten igen känns inte så sannolik. De behöver inte vara defekta, men prestandan kan minska över tid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@surfar_hy

Hur har det gått?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av surfar_hy:

Hej,

har haft turen att få tag på det nya kortet från AMD som ersatt min trotjänare 1080ti.
Upplever ständiga krascher efter varje game i PUBG. Horizon Zero Dawn kraschar efter 20-30sekunder och Civilization 6 kraschar efter en stunds spelande. Mitt gamla 1080ti drar ju lika mycket eller nästan mer effekt, så borde inte vara nätagget som är den svaga länken (Corsair AX650 / 3-4 år gammalt?).

Är det någon annan som upplever liknande issues?
Bild från Event logger och timings.

Inte haft några crasher i spelen jag spelar. BL3, STAR WARS, CONTROL, METRO

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

@surfar_hy

Hur har det gått?

Det har gått lite sådär, upptäckte att jag hade massa WHEA-felkoder (mest 18 och 19). De slumpmässiga krascherna fortsatte att ske fastän jag klockade ner minnet till 3200MT Cas14. Så jag bestämde mig för att byta till ett MSI X570 Unify. Har bara hunnit testköra med nya moderkortet tre dagar och hittills endast några få WHEA-felkoder och då på 3800MT 14-14-14. Kör med ungefär samma spänningar. Med dessa inställningar så är det stabilt i stresstester men nån WHEA poppar upp ibland. Docka inga kritiska som kraschar hela datorn.

Ska försöka få hela datorn stabil innan jag poppar in 6800XT:n igen så jag kan utesluta så många parametrar som möjligt.
Så förhoppningsvis var det inget fel på grafikkortet, utan jag som misslyckats med att hitta stabila inställningar. Stresstester visar inte hela sanningen alltid. Kanske var MSI B550 Tomahawk ett lite för klent moderkort för ett 5900X.

6800XT:n spinner på fint och har inte orsakat några krascher i min brors 3-4 åriga Intelrigg. (Med mitt gamla Corsair AX650).

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Felkoderna pekar på nätdelen, men i PC'ns underbara värld så kan det ibland vara tecken på mjukvara och/eller hårdvara.

Kernel-Power Event ID 41, Task 62, (70368744177664) kan även fås av:

  • 3'e parts Brandvägg

  • 3'e parts Virus Scanner

  • Energisparinställningar

  • m.m.

Enklast återställning av energispar är att i sökrutan skriva "CMD" och köra kommandotolken i administartörsläge.
Klistra in nedanstående rad och tryck Enter
powercfg –restoredefaultschemes

Du är förresten säker på att det inte har med minnena att göra?
#18743300

Edit:
Att prata om Watt på nätdelar är rätt förkastligt då det idag mer är hur mycket ström nätdelen kan leverera på +12 Volt.

Ström på +12 Volt från några 650W nätdeler enl. prisjakt:

Sweex Power Supply Gold 650W
25 A -> 300W

LC-Power Silent Giant LC6650GP3 V2.3 650W
19A + 19A -> 456W

Chieftec A-90 GDP-650C 650W
53A -> 636W

Sorry missade din kommentar om minnena och nätagget. Jag har bytt både nätagg (till ett Corsair HX750i) och testat med mina gamla minnen, krascherna fortsatte på mitt B550 Tomahawk.

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av surfar_hy:

Det har gått lite sådär, upptäckte att jag hade massa WHEA-felkoder (mest 18 och 19). De slumpmässiga krascherna fortsatte att ske fastän jag klockade ner minnet till 3200MT Cas14. Så jag bestämde mig för att byta till ett MSI X570 Unify. Har bara hunnit testköra med nya moderkortet tre dagar och hittills endast några få WHEA-felkoder och då på 3800MT 14-14-14. Kör med ungefär samma spänningar. Med dessa inställningar så är det stabilt i stresstester men nån WHEA poppar upp ibland. Docka inga kritiska som kraschar hela datorn. https://i.imgur.com/f4JMn7Y.png

Ska försöka få hela datorn stabil innan jag poppar in 6800XT:n igen så jag kan utesluta så många parametrar som möjligt.
Så förhoppningsvis var det inget fel på grafikkortet, utan jag som misslyckats med att hitta stabila inställningar. Stresstester visar inte hela sanningen alltid. Kanske var MSI B550 Tomahawk ett lite för klent moderkort för ett 5900X.

6800XT:n spinner på fint och har inte orsakat några krascher i min brors 3-4 åriga Intelrigg. (Med mitt gamla Corsair AX650).

Se till att ha regelbunden koll på eventuella BIOS-uppdateringar också, inte minst iom att du kör en 5900X - mitt X570-kort får BIOS-uppdateringar (med ny AGESA) i princip varannan dag nu.

Visa signatur
Permalänk

Japp, väntar med spänning på nästa AGESA-uppdatering. Får hoppas den ger stabila 2000MHz+ IF-frekvenser.
Vilket fabrikat har du på moderkort @Pettson88? Vet inte om MSI släpper bios mer eller mindre än andra?

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av surfar_hy:

Japp, väntar med spänning på nästa AGESA-uppdatering. Får hoppas den ger stabila 2000MHz+ IF-frekvenser.
Vilket fabrikat har du på moderkort @Pettson88? Vet inte om MSI släpper bios mer eller mindre än andra?

Kör ett Gigabyte X570 Aorus Master rev 1.2 - sedan jag fick det för ungefär en vecka sedan har jag gått från F31j till F31o - 6 revisioner på knappt en vecka alltså. Från AGESA 1.1.0.0 till 1.1.0.0 D nu häromdagen.

Visa signatur
Permalänk

Gigabyte verkar jobba lite annorlunda jämfört med MSI som inte släppt något nytt sen 16 november.

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk
Medlem

@surfar_hy

WHEA-felkod 19 brukar ha med överklockning att göra, brukar vara att innehåll i cache får fel checksumma.
Ett antal sådana och prestandan blir lägre än o-klockat, antagligen för att felet åtgärdas genom att tömma cachen.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

@surfar_hy

WHEA-felkod 19 brukar ha med överklockning att göra, brukar vara att innehåll i cache får fel checksumma.
Ett antal sådana och prestandan blir lägre än o-klockat, antagligen för att felet åtgärdas genom att tömma cachen.

Jo, jag har läst mig fram till att de felkoderna rör överklockning av processor eller minne. I mitt fall så är processorn enbart på orginalinställningar medan minnena körs i 3800MT/s. Jag hoppas nästa AGESA löser dessa problem, då det verkar vara allmänt problem för i princip alla moderkort i B550- och X570-serien som kör med senaste Ryzen 5000-serien.

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk

Kort uppdatering kring temperaturer:

Junctiontemperaturen ligger stadigt på 95°C, så kortet begränsas helt klart av max tillåten temperatur. Har provat att undervolta ner till 1090mV och det har funkat fint i de få spel jag kör (PUBG, Horizon Zero Dawn och Civ6 just nu). Värst tempmässigt är PUBG och HZD medan Civ6 pendlar runt 85°C. Kortet är belastat till 99-100% hela tiden och frekvens pendlar mellan 2100-2400MHz.

Har haft kortet i datorn i två dagar (sen jag lånat ut det) och inte upplevt några krascher alls. Några WHEA-varningar som Windows själv kunnat avhjälpa.
Tycker allmänt att kortet är väldigt varmt även i idle. Idletemperaturen ligger runt 65°C junction och ca 60°C die. Känns inte det väl varmt?`

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk
Medlem

Mitt kort idlear på runt 54-60c current och 57-65c junction när jag kollar just nu, Inte gjort något krävande med datorn på två dagar.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Jag förstår inte varför kortet drar nästan 35-50W när det är i viloläge? Det är klart tempen är hög när fläktarna typ står stilla och den förbrukar så mycket effekt för "ingenting".

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |