Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Snacka om ren skrämselpropaganda. Ännu än gång använder media sig av den meningslösa statistiken "smittofall" för att få saker och ting att låta värre än det verkligen är.
Tänk vad läskigt influensan skulle vara då om man utförde provtagning på befolkningen varje säsong, och bedömde epedemins allvar efter antal smittade.

Visst fungerar lockdowns... men ENBART om man ALDRIG lättar upp på restriktionerna, för då blossar det upp igen. Det har vi ju sett ganska så klart i år, med flera länder som sitter lika djupt nere i skiten nu som de gjorde före vårens lockdowns.

Måste jag eller någon annan upprepa när du skriver samma sak som flera andra tidigare i tråden? Corona är inte som vanlig influensa, helt enkelt. Vårat bästa hopp är vaccin för tillfället. Läs på mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Måste jag eller någon annan upprepa när du skriver samma sak som flera andra tidigare i tråden? Corona är inte som vanlig influensa, helt enkelt. Vårat bästa hopp är vaccin för tillfället. Läs på mer.

Jag tycker att du istället borde lägga lite tid på att öva upp din läsförståelse. Då hade du kanske förstått att jag aldrig påstått något sådant

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag tycker att du istället borde lägga lite tid på att öva upp din läsförståelse. Då hade du kanske förstått att jag aldrig påstått något sådant

Och media har ändå fel då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Du kan nog inte hitta något bevis om det så du tror bara. Naturen i sig behöver inte vara medveten på samma sätt som vi men den kan möjligen ha något mer som vi inte förstår, eller den kanske är ännu smartare än så. Vem vet?

Det finns ett ord du behöver lära dig, det är emergens. Emergens i naturen är fenomen som uppstår av enkla banala processer men som ger upphov till komplexa mönster; läs mer på https://en.wikipedia.org/wiki/Emergence, till att börja med. De kan se ut som en avsiktlig effekt, men inte är det. Snökristallers mönster, spiralgalaxers form, växternas bladstrukturer, människors köpvåndor inför Black Friday, människors inlägg på Sweclockers, människors beteenden i pandemier är alla exempel på repeterade, banala processer som ger svårtolkade resultat. Naturen är inte "smart", men många feltolkar den som så. Det vet vi.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

Ligger hemma med sjukan. Började i torsdags och testades i fredags, fick svar i går lördag.

Haft blandade lätta symptom, men mindre ihärdig smärta i kroppen och en allmän vekhet som det jobbigaste. Lite yrsel och känsligt huvud ibland också. Tycker att jag känner mig något bättre sedan torsdag kväll/fredag morgon faktiskt, framför allt att kroppen inte känns så värst jobbig hela tiden, men inte avsevärt bättre så att jag tror att jag vaknar frisk i morgon.

Någon som haft liknande? Hur länge varade det för er eller era närstående? Är en man på 26 år vid normal allmän hälsa.

Mitt började så plus rethosta och halsont, 2 veckor senare kom andningssvårigheterna och efter 4 månader släppte de till slut på min karantän efter två på varandra följande negativa provsvar.

Men generellt verkar det som att du nog har en influensaliknande vecka att se fram emot och sen kommer du vara bra igen

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Lockdown gick i och för sig bra i Kina, det har inte blossat upp igen. 4.739 dödsfall på 1,4 miljarder invånare.

DN: Därför har Kina och Östasien färre smittade i viruset

Det är därför de svämmar över av graffikkort/xbox/ps5:or ?? Tror man ska ta kinas siffror med en nypa salt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Du kan nog inte hitta något bevis om det så du tror bara. Naturen i sig behöver inte vara medveten på samma sätt som vi men den kan möjligen ha något mer som vi inte förstår, eller den kanske är ännu smartare än så. Vem vet?

Det är iofs ganska passande att vi människor börjar hamna i problem samtidigt när vi skadar jorden. Förhoppningsvis vi kan tänka om och bättra oss på det sättet också.

Nu är det inte jag som måste hitta bevis för att naturen inte har ett medvetande utan du som måste bevis att så är fallet. Men att du inte har det riktigt klart för dig förvånar mig inte. Du tror dig se samband som inte finns t.ex. Sin tro kan man hålla på med på andra ställen. I en kyrka t.ex. Men när det gäller virus och smittspridning så hör inte vad man tror på ihop med detta utan då får man ta en vetenskaplig syn på det hela.

Permalänk
Medlem

En helt ovetenskaplig fundering:

Coronavirusets ursprung verkar ju vara Kina och östasien. Kan det vara så att befolkningen där har högre naturlig immunitet då de utsatts för liknande virus i många år (från djurmarknader, vilda fladdermöss, husdjur och så vidare)? En orsak till att de inte har lika hög smittspridning kanske har att göra med att befolkningen har en högre immunitet från tidigare? Vi har ju även SARS och MERS som härjade i dessa trakter även om inte lika många människor drabbades då. Hur stor andel äldre har de i befolkningen? Populationer med få äldre lär ju inte drabbas lika hårt av det här viruset sett till antal döda och svårt sjuka. Kan finnas många orsaker till skillnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

En replik https://www.svt.se/nyheter/tegnell-starkt-kritisk-till-oecd-r...

Det är ju inte första gången någon blandar bort sig i vilka siffror antalet testade påverkar. OECD är tydligen inget undantag. OECD borde kanske låta bli kommentera här, men det är ju svårt för klåfingriga politiker när ekonomier rasar pga hårdhandskar.

Nja, nu är det ju inte så att Sverige var ensamt att testa mycket – enligt worldometers så kommer Sverige först på 43:e plats om man rangordnar antalet test per 1 miljon innevånare. Generellt så har de flesta europeiska länderna testat mer än Sverige – ex har Danmark testat gjort närmare 1,2 milj test/1 milj befolkning, medan Sverige bara gjort knappt 300 000 test/1 milj befolkning. Att då hävda att data skiljer sig för att man har testat mer är tufft…

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Sedan finns det ju andra datapunkter i rapporten som inte kan förklaras av testning, exempelvis mobilitet och smittans fortsättning efter IVA-toppen (alltså hur effektiva åtgärderna varit för att få ner smittspridningen).

Sammantaget tycker jag därför att det är mycket värdefullt med många olika perspektiv på pandemin och att även OECD:s rapport är intressant. Det viktiga är ju att rädda liv och minimera skadeverkningarna av åtgärderna, inte att berättiga de (fel)beslut som man har fattat.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Nja, nu är det ju inte så att Sverige var ensamt att testa mycket – enligt worldometers så kommer Sverige först på 43:e plats om man rangordnar antalet test per 1 miljon innevånare. Generellt så har de flesta europeiska länderna testat mer än Sverige – ex har Danmark testat gjort närmare 1,2 milj test/1 milj befolkning, medan Sverige bara gjort knappt 300 000 test/1 milj befolkning. Att då hävda att data skiljer sig för att man har testat mer är tufft…

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Sedan finns det ju andra datapunkter i rapporten som inte kan förklaras av testning, exempelvis mobilitet och smittans fortsättning efter IVA-toppen (alltså hur effektiva åtgärderna varit för att få ner smittspridningen).

https://i1.wp.com/emanuelkarlsten.se/wp-content/uploads/2020/11/iDB-2020-11-20-kl.-15.45.47-1.png?w=1270&ssl=1
https://i2.wp.com/emanuelkarlsten.se/wp-content/uploads/2020/11/iDB-2020-11-20-kl.-15.46.08-1.png?w=1236&ssl=1

Sammantaget tycker jag därför att det är mycket värdefullt med många olika perspektiv på pandemin och att även OECD:s rapport är intressant. Det viktiga är ju att rädda liv och minimera skadeverkningarna av åtgärderna, inte att berättiga de (fel)beslut som man har fattat.

/M

Och nu missar du på precis samma sätt som OECD och många andra gör vilka det var som testades i Sverige i mars till maj. Kanske behöver du och andra få en påminnelse att det var i stort sett endast personal inom sjukvården och riktigt allvarligt sjuka som var på väg att läggas in på sjukhus för att få vård som testades för covid-19 i våras och början på sommaren. Har man inte det väldigt klart för sig så blir det bara så fel om man tror sig kunna göra jämförelser med andra länder.

Permalänk
Skrivet av Daz:

Mitt började så plus rethosta och halsont, 2 veckor senare kom andningssvårigheterna och efter 4 månader släppte de till slut på min karantän efter två på varandra följande negativa provsvar.

Men generellt verkar det som att du nog har en influensaliknande vecka att se fram emot och sen kommer du vara bra igen

Fy fan, vilken skräckhistoria!

Glad att höra att det ligger bakom dig...!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Och nu missar du på precis samma sätt som OECD och många andra gör vilka det var som testades i Sverige i mars till maj. Kanske behöver du och andra få en påminnelse att det var i stort sett endast personal inom sjukvården och riktigt allvarligt sjuka som var på väg att läggas in på sjukhus för att få vård som testades för covid-19 i våras och början på sommaren. Har man inte det väldigt klart för sig så blir det bara så fel om man tror sig kunna göra jämförelser med andra länder.

Om du läser mitt inlägg så ser du att de punkter/diagram som jag tog upp INTE är relaterade till testning, utan till IVA-beläggning och mobilitet.

Men om jag ändå ska kommentera testningsinvändningen. Tror du att det var unikt för Sverige att i första hand prioritera test av vårdpersonal och allvarligt sjuka - att inga andra länder gjorde samma/liknande prioriteringar? Pandemin är global, utmaningarna relaterade till ex testförmåga och tillgång till reagenser, skyddsutrustning etc. är globala. I globala jämförelser kan inte regionala skillnader förklaras med fenomen som primärt är globala.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

37,2 är väl helt normal tem när man är frisk.. 38 och över så är det feber.

Hade 37,4 inatt, då hade jag mild feberfrossa och kunde inte sova. Hade 37,7 tidigare under dagen, då kände jag mig rejält febrig.

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Om du läser mitt inlägg så ser du att de punkter/diagram som jag tog upp INTE är relaterade till testning, utan till IVA-beläggning och mobilitet.

Men om jag ändå ska kommentera testningsinvändningen. Tror du att det var unikt för Sverige att i första hand prioritera test av vårdpersonal och allvarligt sjuka - att inga andra länder gjorde samma/liknande prioriteringar? Pandemin är global, utmaningarna relaterade till ex testförmåga och tillgång till reagenser, skyddsutrustning etc. är globala. I globala jämförelser kan inte regionala skillnader förklaras med fenomen som primärt är globala.

/M

Nu har jag inte riktigt tid att utforska rapporten men såhär står det ju i svt länken:

"Under perioden mars till maj hade invånarna i de undersökta länderna minskat sin rörlighet med snitt 15,1 procent, skriver OECD. Mest hade Spaniens invånares rörlighet minskat – 22,2 procent – och minst hade rörligheten i Sverige sjunkit, 7,4 procent.

OECD konstaterar också att den tid det tagit för Sverige att minska antalet nyinskrivna på invensivvårdsavdelningarna var betydligt längre än i andra länder. När Frankrike och Nederländerna under våren kunde minska antalet nyinskrivna med 80 procent på tre till fyra veckor, tog det elva veckor för Sverige att göra detsamma."

Är det detta som är kritiken? Det är väl helt i linje med Sveriges strategi? Klart invånare får mindre rörlighet om man tillämpar en lockdown? Eller att man ser sjunkade fall bland IVA efter den, det säger ju väldigt lite om hur sammhällshälsan påverkats över en längre tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Om du läser mitt inlägg så ser du att de punkter/diagram som jag tog upp INTE är relaterade till testning, utan till IVA-beläggning och mobilitet.

Men om jag ändå ska kommentera testningsinvändningen. Tror du att det var unikt för Sverige att i första hand prioritera test av vårdpersonal och allvarligt sjuka - att inga andra länder gjorde samma/liknande prioriteringar? Pandemin är global, utmaningarna relaterade till ex testförmåga och tillgång till reagenser, skyddsutrustning etc. är globala. I globala jämförelser kan inte regionala skillnader förklaras med fenomen som primärt är globala.

/M

Nu ska jag vara ärlig och säga att jag brydde mig inte om vad de diagram du hade med visade utan jag tar bara med vad OECD-studien säger. Början på ditt inlägg "går åt" sAAb's kritik gällande just testningen och det är din "reflektion" gällande det som jag tycker du gör samma fel som OECD gör. Gällande testerna så är jag helt säker på att även andra länder har testat på ett liknande sätt som Sverige har gjort men gör du då en studie så måste du vara 100% klar på hur de olika länderna har testat och på vilket sätt dessa olika sätt kan påverka resultatet och de slutsatser man kan dra. Det är det som jag och andra i Sverige åtminstone har åsikter om. Att de inte verkar ha helt klart för sig dessa skillnader utan de har bara sett på siffrorna och har inte alla de olikheterna klara för sig. Då blir studien lite "värdelös" eftersom de egentligen inte jämför samma saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En helt ovetenskaplig fundering:

Coronavirusets ursprung verkar ju vara Kina och östasien. Kan det vara så att befolkningen där har högre naturlig immunitet då de utsatts för liknande virus i många år (från djurmarknader, vilda fladdermöss, husdjur och så vidare)? En orsak till att de inte har lika hög smittspridning kanske har att göra med att befolkningen har en högre immunitet från tidigare? Vi har ju även SARS och MERS som härjade i dessa trakter även om inte lika många människor drabbades då. Hur stor andel äldre har de i befolkningen? Populationer med få äldre lär ju inte drabbas lika hårt av det här viruset sett till antal döda och svårt sjuka. Kan finnas många orsaker till skillnaderna.

Jag skrev i ett tidigare inlägg att:

Skrivet av Hurtigbullen:

... Dock ter det som att immuniteten kan vara långvarig och kan spänna över flera varianter av viruset. De som smittats av det ursprungliga sars-cov viruset anses vara immuna 17 år efter dom smittades och ter sig dessutom vara immuna mot sars-cov-2.

Källa:
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2550-z?flip=true
https://www.youtube.com/watch?v=awc0bN07Aac

I den videon finns det en sektion där han talar om att man hittat personer som aldrig infekterats av sars-cov-2, men som har T-celler mot sars-cov-2. Detta tror man beror på att sars-cov-2 har något protein i höljet som är samma som för andra betacoronavirus och att dessa personer utsatts för ett sådant virus. Betacoronavirus är vanliga hos möss och fladdermöss.

Direktlänk till där han pratar om Betacoronavirus: https://youtu.be/awc0bN07Aac?t=1320

Direktlänk till avsnittet där han pratar om att de som infekterats av sars-cov är immuna mot sars-cov-2: https://youtu.be/awc0bN07Aac?t=944

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

Det beror nog på hur man räknar. Men det kan ju kvitta när man brukar mäta dödsfall per 100.000 invånare eller vad det är.

Nej, det beror inte på hur man räknar.

Skrivet av Flexiblus:

Har haft max 37.2 i temp senaste två dagarna samt små irritation i halsen. Ingen hosta eller andra symtom, ringer 1177 och sjuksköterskan tyckte inte det var nog med symtom för att testa mig. Har i alla fall stannat hemma två dagar ifall ifall. Hur hade ni tänkt?

Jag hade tänkt att "fan, jag håller nog på att bli förkyld".

Skrivet av Dimetikon:

Tror man ska ta kinas siffror med en nypa salt

Du får ta minst hela saltpaketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

En replik https://www.svt.se/nyheter/tegnell-starkt-kritisk-till-oecd-r...

Det är ju inte första gången någon blandar bort sig i vilka siffror antalet testade påverkar. OECD är tydligen inget undantag. OECD borde kanske låta bli kommentera här, men det är ju svårt för klåfingriga politiker när ekonomier rasar pga hårdhandskar.

Skrivet av Mighty Mic:

Nja, nu är det ju inte så att Sverige var ensamt att testa mycket – enligt worldometers så kommer Sverige först på 43:e plats om man rangordnar antalet test per 1 miljon innevånare. Generellt så har de flesta europeiska länderna testat mer än Sverige – ex har Danmark testat gjort närmare 1,2 milj test/1 milj befolkning, medan Sverige bara gjort knappt 300 000 test/1 milj befolkning. Att då hävda att data skiljer sig för att man har testat mer är tufft…

...

Jag har inte heller läst OECD-rapporten (än), men bara en observation: argumentet som Tegnell gör i SVT-artikeln är inte att Sverige har testat en massa mer än andra, utan att Sverige ökade sin testning rejält under den tidsperiod som OECD använder som grund för beräkningen av minskningen av R0. Den relevanta jämförelsen är alltså om andra länder förändrat sin testning på samma sätt under motsvarande tid. (Har de det? Ingen aning, men går säkert att få fram från officiella siffror.)

Han verkar inte heller antyda att Sverige skulle ha minskat R0 lika snabbt som de som haft lockdown, bara att OECD har räknat på ett sätt som kan förväntas underskatta minskningen.

Jag har inte kollat resonemanget mot rapporten eller data, vill bara klargöra vad som var Tegnells argument.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

AstraZenecas vaccins effektivitet presenterades idag: 90% ifall man får halv dos första gången + full dos en månad senare. Den är mycket lägre om man får två fulla doser; 62%. Anledningen till varför såg jag inte att de talade om, men man kan ju misstänka att många blir immuna mot vektorn de använder och reagerar på den så att andradosen inte fungerar så bra.

https://www.astrazeneca.com/media-centre/press-releases/2020/...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En helt ovetenskaplig fundering:

Coronavirusets ursprung verkar ju vara Kina och östasien. Kan det vara så att befolkningen där har högre naturlig immunitet då de utsatts för liknande virus i många år (från djurmarknader, vilda fladdermöss, husdjur och så vidare)? En orsak till att de inte har lika hög smittspridning kanske har att göra med att befolkningen har en högre immunitet från tidigare? Vi har ju även SARS och MERS som härjade i dessa trakter även om inte lika många människor drabbades då. Hur stor andel äldre har de i befolkningen? Populationer med få äldre lär ju inte drabbas lika hårt av det här viruset sett till antal döda och svårt sjuka. Kan finnas många orsaker till skillnaderna.

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag skrev i ett tidigare inlägg att:
I den videon finns det en sektion där han talar om att man hittat personer som aldrig infekterats av sars-cov-2, men som har T-celler mot sars-cov-2. Detta tror man beror på att sars-cov-2 har något protein i höljet som är samma som för andra betacoronavirus och att dessa personer utsatts för ett sådant virus. Betacoronavirus är vanliga hos möss och fladdermöss.

Direktlänk till där han pratar om Betacoronavirus: https://youtu.be/awc0bN07Aac?t=1320

Direktlänk till avsnittet där han pratar om att de som infekterats av sars-cov är immuna mot sars-cov-2: https://youtu.be/awc0bN07Aac?t=944

Just SARS och MERS var ju såvitt man vet små utbrott med hög dödlighet, om det inte var så att det fanns en massa dold smittspridning som missades. Men om utbrotten var så små som man tror, så har jag svårt att se att immunitet från dessa kan vara en mätbar faktor. Vad gäller andra Coronavirus har jag ingen gissning, det kan ju vara så att de är vanligare i Asien. Detta borde det finnas data på.

Det verkar dock som att övervikt är ett mindre problem i Östasien jämfört med Europa och USA, och det är ju en känd riskfaktor för komplikationer i samband med Covid. (https://ourworldindata.org/obesity#what-share-of-adults-are-o...)

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

Fy fan, vilken skräckhistoria!

Glad att höra att det ligger bakom dig...!

Ja det var ingen höjdare faktiskt och tyvärr är det ju inte över helt ännu. Fysioterapi två gånger i veckan på rehab och övningar hemma 3ggr/dag utöver det, kombineras med lungvidgande medicinering på ännu obestämd tid. Börjar jag släpa efter med träningen får jag problem med andningen och ont i hela kroppen.

Gick hem med halsont 22/4, räknas vara tillbaka på 100% arbete första december, jobbat mig upp från 25. Hälsocentralen vågar inte säga när (om) jag kommer bli helt återställd och när vi kan ta bort medicinerna. Då ska det ändå sägas i termer av andra som haft längre perioder av Corona är jag väldigt lyckligt lottad då mina lungor är ok, hjärtat inte rusar etc.

Rekommenderar inte att få den här sjukdomen, känner andra som haft den där det varit just som en influensa eller förkylning men bevisligen kan det bli såhär också...

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Just SARS och MERS var ju såvitt man vet små utbrott med hög dödlighet, om det inte var så att det fanns en massa dold smittspridning som missades. Men om utbrotten var så små som man tror, så har jag svårt att se att immunitet från dessa kan vara en mätbar faktor. Vad gäller andra Coronavirus har jag ingen gissning, det kan ju vara så att de är vanligare i Asien. Detta borde det finnas data på.

Antalet som är immuna mot sars-cov-2 efter att ha utsatts för sars-cov är ointressant i perspektivet av denna pandemi då antalet är försvinnande lågt. Det som är intressant dock är att sars-cov immuniteten tyck sitta i ännu efter 17 år, vilket bådar gott för vaccinen. Fast det var inte det som var poängen i min kommentar till @ronnylov.

Poängen är att det tycks finnas betacoronavirus som, efter att man utsatts för dom, även ger immunitet mot sars-cov-2. Mer specifikt är det då betacoronavirus av de slag som vi tidigare inte funnit hos människor, dvs inte de coronavirus som orsakar förkylning. Detta skulle i så fall kunna ge ett visst stöd till teorin om att folkgrupper där det är vanligt att man hanterar de djur där dessa virus förekommer också skulle kunna ha en högre andel personer som är immuna mot sars-cov-2.

Källan till det som den gode Dr Cambell (ej läkare) pratar om är https://www.nature.com/articles/s41586-020-2550-z?flip=true. Normalt bör man kanske inte svälja allt han säger med hull och hår, även om just detta ter sig korrekt (för mig).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej, det beror inte på hur man räknar.

Bägge uppgifterna finns på Wikipedia om Wuhan, du får meddela dem om du tycker att det är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Ja det var ingen höjdare faktiskt och tyvärr är det ju inte över helt ännu. Fysioterapi två gånger i veckan på rehab och övningar hemma 3ggr/dag utöver det, kombineras med lungvidgande medicinering på ännu obestämd tid. Börjar jag släpa efter med träningen får jag problem med andningen och ont i hela kroppen.

Fick du öva på att blåsa i rör med olika motstånd osv?
Sambon fick precis såna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fick du öva på att blåsa i rör med olika motstånd osv?
Sambon fick precis såna.

Har inte haft såna rör men pratat med min fysioterapeut om dem. Har haft andningsövningar där jag andas genom sugrör eller blåser som om jag visslar istället. Även haft slemmobiliserande övningar där jag ”huffar” vid hostattacker för att frigöra slem i lungorna. Blivit tipsad om att blåsa luft genom vatten också men mina övningar fungerar för mig.

Bor i en liten ort där jag troligen representerar en stor del, ursprungligen vet jag att jag var det enda, av kommunens totala långtidsfall så det har varit en lärandeprocess för både mig och personalen på hälsocentralen.

Sjukdomen verkar slå väldigt olika och det som fungerar för en behöver inte fungera för alla.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Har inte haft såna rör men pratat med min fysioterapeut om dem. Har haft andningsövningar där jag andas genom sugrör eller blåser som om jag visslar istället. Även haft slemmobiliserande övningar där jag ”huffar” vid hostattacker för att frigöra slem i lungorna. Blivit tipsad om att blåsa luft genom vatten också men mina övningar fungerar för mig.

Bor i en liten ort där jag troligen representerar en stor del, ursprungligen vet jag att jag var det enda, av kommunens totala långtidsfall så det har varit en lärandeprocess för både mig och personalen på hälsocentralen.

Sjukdomen verkar slå väldigt olika och det som fungerar för en behöver inte fungera för alla.

Huffandet beskrev hennes fysioterapeut också.
Och det har hjälpt dig? Hur länge har du hållt på med övningarna?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

Bägge uppgifterna finns på Wikipedia om Wuhan, du får meddela dem om du tycker att det är fel.

Ja? Bägge uppgifterna stämmer. Det bor 11 milj människor på 8500 km² varav knappt 9 milj av dessa bor på 1500 km².
Det är du som verkar tycka det är felaktigheter här, så det är väl du som får meddela dom 🙄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Fick du öva på att blåsa i rör med olika motstånd osv?
Sambon fick precis såna.

Skrivet av Daz:

Har inte haft såna rör men pratat med min fysioterapeut om dem. Har haft andningsövningar där jag andas genom sugrör eller blåser som om jag visslar istället. Även haft slemmobiliserande övningar där jag ”huffar” vid hostattacker för att frigöra slem i lungorna. Blivit tipsad om att blåsa luft genom vatten också men mina övningar fungerar för mig.

Bor i en liten ort där jag troligen representerar en stor del, ursprungligen vet jag att jag var det enda, av kommunens totala långtidsfall så det har varit en lärandeprocess för både mig och personalen på hälsocentralen.

Sjukdomen verkar slå väldigt olika och det som fungerar för en behöver inte fungera för alla.

Det är just sådana här saker, med dess okända prevalens hos de drabbade än så länge, som gör COVID-19 INTE till "vilken vanlig svåra influensa som helst". Jag hoppas att dessa "long COVID-19 symptoms" endast är tillfälliga om än långdragna.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja? Bägge uppgifterna stämmer. Det bor 11 milj människor på 8500 km² varav knappt 9 milj av dessa bor på 1500 km².
Det är du som verkar tycka det är felaktigheter här, så det är väl du som får meddela dom 🙄

Jag sa att ni har båda rätt om hur stort Wuhan är, att det beror på hur man räknar. Verkar som att alla är överens nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

Jag sa att ni har båda rätt om hur stort Wuhan är, att det beror på hur man räknar. Verkar som att alla är överens nu.

Nej, det sa du inte.