Black Friday 2020 – Tips, erbjudanden och diskussion

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av makatech:

Hmmmm

Ok, antar att man spanat in en TV. Man köper på sig en jäkla massa presentkort för säg 10 tusen från https://partner.getgifted.com/se/ och sedan fungerar det inte? Det går väl inte att ångra köpen av presentkort?

Vet vi vilka sajter som det här trixet fungerar på?

Det är ju nästan ett komiskt (men bra) sätt annars att fixa "rabatt på rabatten" på.

De presentkort du inte "öppnat" ska gå att ångra. Så om du försöker med två kort och misslyckas, så kan du åtminstone få pengarna tillbaks på resterande 8? Förhoppningsvis?

Lite av ett riskspel

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDah:

Produkt: Samsung Q90T 55"
https://www.webhallen.com/se/product/325504-Samsung-2020-55-Q...

Q90T för 12990:-

Ännu billigare via Benify och direkt från Samsung dock: 11990:-

Oj, är detta ett erbjudande från idag?

Fast det är ändå tveksamt kan jag tycka när man kan få 55 tums OLED från förra årets sortiment från tex LG och Panasonic för 12990kr.

Frågan är hur Q90T står sig mot en 2019 OLED från LG och Panasonic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

De presentkort du inte "öppnat" ska gå att ångra. Så om du försöker med två kort och misslyckas, så kan du åtminstone få pengarna tillbaks på resterande 8? Förhoppningsvis?

Lite av ett riskspel

Hmmmm, ja, inte optimalt, "vinna eller försvinna" typ...

Risken är att man sitter där med en bunt presentkort för en hög summa över till slut som man inte lyckades använda?

Permalänk
Skrivet av Taskman:

Hur snabbt fick/får man kupongen?
Köpte en kod för Playstation och Swishade för en time sen ungefär men inte fått något ännu.

Jag köpte 1000 kr på PSN, kom direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Jag får 4349 kr som pris på denna? Kanske knutet till medlemsnivå?

Uppdaterat

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av makatech:

Hmmmm, ja, inte optimalt, "vinna eller försvinna" typ...

Risken är att man sitter där med en bunt presentkort för en hög summa över till slut som man inte lyckades använda?

NetOnNet själva skriver dock att man kan använda flera presentkort, så det borde inte vara några problem...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Men har LG 0 döda pixlar som policy?

Om policyn är ex 5 döda pixlar och kalibratören noterar att det finns 4 döda. Vad ska den göra då?

Nåja. Om vi tänker oss att det finns 6 döda pixlar så kanske denne reagerar. Jag vet inte. Du får gärna ge källa på att pixelgranskning ingår vid en kalibrering av skärmen

Pixlarna är ju rejält små (och många!) på en 4k skärm även om det är 65-80”. Så det krävs ju en rejäl nogrann titt med olika färgbilder osv.

Men visst. Man kan väl ha ”tur” att kalibrören råkar se att det är några döda pixlar och kanske gör någpt åt saken. Men jag är mycket osäker på att det skulle ingå i tjänsteköpet?

Skillnaden ligger i att en defekt pixel är inte en död pixel, pixlar som fastnat om än på svart/grå färg räknas inte som död pixel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Skillnaden ligger i att en defekt pixel är inte en död pixel, pixlar som fastnat om än på svart/grå färg räknas inte som död pixel.

Vad räknas som defekt pixel?

Jag är nyfiken på hur detta problem avhjälps vid en bildkalibrering av skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Crucial diskarna försvann fort..

Liten varning gällande "Frustrationsfri förpackning". Kan vara begagnat om man ska tro omdömen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad räknas som defekt pixel?

Jag är nyfiken på hur detta problem avhjälps vid en bildkalibrering av skärmen?

Inet har en del info berorende på tillverkare:

https://www.inet.se/info/12/pixelpolicy

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Produkt: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB), DDR4 / CL16 / 3200 MHz
Länk: https://www.webhallen.com/se/product/238450-Corsair-Vengeance...
Kategori: Minnen
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3377689
Pris: 1090kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Oj, är detta ett erbjudande från idag?

Fast det är ändå tveksamt kan jag tycka när man kan få 55 tums OLED från förra årets sortiment från tex LG och Panasonic för 12990kr.

Frågan är hur Q90T står sig mot en 2019 OLED från LG och Panasonic.

Bildmässigt har ju OLED sina fördelar, QLED också dock men inte riktigt lika bra på svärta förstås. Däremot får man ju nya funktioner på en TV från i år. Exempelvis Freesync/VRR med bredare omfång, 4K120 och så. Ska man spela konsolspel (på de nya konsolerna) så kan det nog vara värt en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Inet har en del info berorende på tillverkare:

https://www.inet.se/info/12/pixelpolicy

Och min undran är om kontroll av döda/defekta pixlar ingår vid en bildkalibrering hos mediamarkt/elgiganten/netonnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Och min undran är om kontroll av döda pixlar ingår vid en bildkalibrering hos mediamarkt/elgiganten?

Nej, de har de nog inte tid med det om felen inte är uppenbara

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Kom vi fram till om det gick att köpa exempelvis LG CX från netonnet med massa presentkort? Var lite till och från igår kväll nämligen.

Jag GISSAR på att det var Skit Bakom Spakarna i mitt fall, eller att just den produkten, en 5900X, var spärrad för fler presentkort. Mer troligt att andra kunde utnyttja flera kort. Kan testa igen sen, utan att checka ut som någon föreslog.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Jag GISSAR på att det var Skit Bakom Spakarna i mitt fall, eller att just den produkten, en 5900X, var spärrad för fler presentkort. Mer troligt att andra kunde utnyttja flera kort. Kan testa igen sen, utan att checka ut som någon föreslog.

Gör gärna det, hade uppskattas. Jag vill nämligen köpa en LG 65 CX och blir jävligt bra pris med rabattkombon. Vill dock inte sitta med massa presentkort ifall det ej skulle funka

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

De presentkort du inte "öppnat" ska gå att ångra. Så om du försöker med två kort och misslyckas, så kan du åtminstone få pengarna tillbaks på resterande 8? Förhoppningsvis?

Lite av ett riskspel

Hmmm, vet du att man kan få pengarna tillbaka på redan köpta presentkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bildmässigt har ju OLED sina fördelar, QLED också dock men inte riktigt lika bra på svärta förstås. Däremot får man ju nya funktioner på en TV från i år. Exempelvis Freesync/VRR med bredare omfång, 4K120 och så. Ska man spela konsolspel (på de nya konsolerna) så kan det nog vara värt en del.

Klurigt läge i denna prisklass mellan ca 10 - 15 lapp men ja, ska man spela är det fullt möjligt att en 55 tum Q90T (qled) är att föredra framför än en 2019 års oled från LG eller Panasonic men däremot för film och tv tittande är sannolikt en oled från 2019 det vassare/bättre valet (förutom möjligen om man tittar mycket på tv i dagsljus).

Sist men inte minst har vi tex LGCX (oled) modellerna som inte är alltför långt en Q90T i prisklass, dock beroende på storlek och vi får väl se om det kommer in någon bättre deal på CX. En LGCX väljer nog de allra flesta framför en Q90T gissar jag även för gaming men beroende på prisskillnad...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av makatech:

Hmmm, vet du att man kan få pengarna tillbaka på redan köpta presentkort?

På Benify står det "Full återbetalning innan inlösen.", så jag antar att man kan få pengarna tillbaka.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

På Benify står det "Full återbetalning innan inlösen.", så jag antar att man kan få pengarna tillbaka.

Bra, jag antar att man märker om det fungerar i samband med att man försöker löser in dem.

Som sagt, ett kul sätt att försöka fixa rabatt på rabatten på, nu när vi diskuterat det så mycket här så gissar jag att mer kommer prova på den här abrovinken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Liten varning gällande "Frustrationsfri förpackning". Kan vara begagnat om man ska tro omdömen.

Gissningsvis så är det OEM snarare än retail. Sedan är det såklart fullt möjligt att det är returnerade produkter, men för mig spelar det ingen roll när det gäller en lagringsdisk. Funkar den inte så är det bara att reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Sitt lugnt i båten, generellt sett så gör minnet enbart skillnad då du är CPU-begränsad vid spelande och vid 1440p är du även med dagens snabbaste GPUer begränsad av dessa (om du inte kör e-sport med låga inställningar), inte av din CPU. Och om du om 2-3 år uppgraderar till nyaste GPUn så kanske du får ut 5% extra med tightare timings i vissa spel.

Skrivet av MrNubcake:

Beror på användningsområde och resten av dina specs, men skulle säga att i 99% av fallen är det inte värt att betala det dubbla, bättre att lägga pengarna på grafikkortet istället. De flesta spelen kommer nog vara begränsade av din GPU och inte processorn vid 1440p.

Tack för svaren, det var precis det jag hoppades på.

Permalänk
Medlem

Vill bara varna de som handlar på elgiganten och tänk prismatcha mot andra handlare senare så gäller inte prisgarantin mot kampanjpriser från andra butiker eller deras egen för den delen. Citerar kundtjänst: "Tyvärr så prismatchar vi inte på rabbatter eller kampanjer, utan då bara på produkters orginalpris!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av releaser:

Funderar också på detta paket men ligger i valet och kvalet på att köpa en AX86U enbart också och ha min AC68U i mesh.

Vad är stora skillnaderna på just Asus Zenwifi AX XT8 VS AX86U?

Återkom gärna med input ifall du köper.

Suttit och funderat på dessa rätt länge, men priset har avskräckt en del, så nu fanns det ingen ursäkt längre.
Köpte ett par igår och hittills fungerar dom mycket bra (Ersatte 3st Lyra mini).
Får ut full fart på speedtest.net över min 250/250 lina med både Iphone och Ipad överallt i huset, förutom längst in i källaren.
Gammalt hus på 120~kvm med 3 våningar, har ställt enheterna på entréplan och övervåning.

Vad jag förstår så har det varit si och så med stabilitet osv, men tydligen så har många problem löst sig i en senare firmware-uppdatering.
Lite tidigt att utvärdera det här påståendet för min del, men jag hoppas att det stämmer.

Kör du AX86U med AC68U i mesh så kommer du inte ha ett dedikerat 5ghz-backhaul (utan att tappa det helt för övriga klienter) eftersom båda routrarna saknar tri-band och Wifi6 funktionen lär väl bli så där, när den ena enheten inte har stöd för det.
Har dock inte testat detta, utan det är ren spekulation utifrån specs.

I slutändan handlar det väl om vilken yta du behöver täcka och hur huset är byggt, i mitt fall är det gamla träväggar och att huset är byggt på höjden som brukar bli problemet för en ensam router.
Klarar du dig med en AX86U är det möjligt att den är det bättre valet, men behöver du täcka en större yta eller flera våningar kanske Zenwifi är att föredra, speciellt nu när priset är så "lågt" och dom börjat få ordning på mjukvaran.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Johan.ka:

Vill bara varna de som handlar på elgiganten och tänk prismatcha mot andra handlare senare så gäller inte prisgarantin mot kampanjpriser från andra butiker eller deras egen för den delen. Citerar kundtjänst: "Tyvärr så prismatchar vi inte på rabbatter eller kampanjer, utan då bara på produkters orginalpris!"

Jag fick samma svar från Komplett som inte heller prismatchar mot konkurrenternas reapriser.
En kort stund senare hade de prismatchat ändå

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag fick samma svar från Komplett som inte heller prismatchar mot konkurrenternas reapriser.
En kort stund senare hade de prismatchat ändå

För mig gick det absolut inte att prismatcha och för att returnera skulle de ha 150 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Gissningsvis så är det OEM snarare än retail. Sedan är det såklart fullt möjligt att det är returnerade produkter, men för mig spelar det ingen roll när det gäller en lagringsdisk. Funkar den inte så är det bara att reklamera.

Jag har varit kund hos Amazon sedan 2002, köpt 100-tals produkter och ALDRIG fått en enda begagnad eller ens öppnad produkt om jag inte explicit köpt en "Warehouse product" dvs en specifikt begagnad/demad produkt med nedsatt pris!

Och hos amazon får du alltid rätt så länge det är "Dispatched from and sold by Amazon." Tredjepartssäljare som strular kan ta tid att få rätt mot, men i slutändan stiger amazon in och fixar det mesta.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Klurigt läge i denna prisklass mellan ca 10 - 15 lapp men ja, ska man spela är det fullt möjligt att en 55 tum Q90T (qled) är att föredra framför än en 2019 års oled från LG eller Panasonic men däremot för film och tv tittande är sannolikt en oled från 2019 det vassare/bättre valet (förutom möjligen om man tittar mycket på tv i dagsljus).

Sist men inte minst har vi tex LGCX (oled) modellerna som inte är alltför långt en Q90T i prisklass, dock beroende på storlek och vi får väl se om det kommer in någon bättre deal på CX. En LGCX väljer nog de allra flesta framför en Q90T gissar jag även för gaming men beroende på prisskillnad...

OLED är ju generellt bättre än allt annat på marknaden rent bildmässigt (förutom ljusstyrka men det är sällan ett problem), men skillnaden mellan OLED och QLED på toppmodellerna är ändå väldigt små. Om de kostar samma för samma storlek och har funktionerna jag bryr mig om hade jag tagit en OLED absolut. Ofta är det inte så dock, utan en bra QLED brukar ligga en bit under i pris, ibland så mycket att man kan gå upp "en storlek" alltså tio tum ungefär, och jag tar hellre en bra QLED på 65'' mot en bra OLED på 55''. Och nu spelar jag rätt mycket på teven vilket Samsung är bra på så QLED blev det för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

För mig gick det absolut inte att prismatcha och för att returnera skulle de ha 150 kr.

Kostar det bara 150 kr att returnera en TV? Då känns det värt att testa med Benify

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Vill bara varna de som handlar på elgiganten och tänk prismatcha mot andra handlare senare så gäller inte prisgarantin mot kampanjpriser från andra butiker eller deras egen för den delen. Citerar kundtjänst: "Tyvärr så prismatchar vi inte på rabbatter eller kampanjer, utan då bara på produkters orginalpris!"

Dom hade inga problem att prismatcha mot kjell.com "medlems pris" när jag va inne i butik, beror kanske på vilken butik du försöker prismatcha mot?