Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Om du sätter @Blomkungens svar i kontextet till vad hen svarade på så ser du att det inte var för att cherrypicka aktier som visar att "man bara behöver välja rätt", utan snarare bara för att visa att motsvarande gigantiska ökningar inte bara sker för bitcoin.

Min poäng är att bitcoin står för runt 60% av hela cryptos värde idag, så en jämförelse med hela S&P 500 är mer rättvis.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Entusiast

Oavsett vad man tror om Bitcoins framtid så är det ju de facto bara en valuta och inte en produktiv tillgång. Samma sak gäller egentligen ädelmetaller och vanliga fiatvalutor.

Att ”investera” i Bitcoin är därmed felaktigt uttryckt. När det kommer till kritan så spekulerar man i dess framtida värde i förhållande till fiat. Man kan väl eventuellt kalla det för en hedge-position mot fiat, precis som att äga en viss mängd ädelmetaller.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Teval:

Döm någon för deras agerande, inte för vad dom säger brukar det ju heta. Vågar du gå in och lägga en short på bitcoin med 10x hävstång? BTC var precis uppe och nosade över 19000 $ så ligger runt ATH nivåer nu, så läge att lägga ett bet mot för de som tror att BTC är en bubbla.

Absolut inte. Det vore att falla i samma fälla som dem jag kritiserar. Och därmed vara precis lika dumt. Det är ju precis sådana bergsäkra uttalanden som jag vänder mig emot. Generellt så undviker jag råd från människor där allt ses som svart eller vitt. Vare sig man går Long eller Short med allt man har så har de oftast fel.

Jag hade en mindre investering i BTC tidigare men klev av strax innan den tidigare kraschen (ren tur). Att inte ligga investerad varken Short eller Long är också ett aktivt val. Nu ligger jag utanför när det kommer till Crypto då jag inte tror på rådande nivåer.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Oavsett vad man tror om Bitcoins framtid så är det ju de facto bara en valuta och inte en produktiv tillgång. Samma sak gäller egentligen ädelmetaller och vanliga fiatvalutor.

Att ”investera” i Bitcoin är därmed felaktigt uttryckt. När det kommer till kritan så spekulerar man i dess framtida värde i förhållande till fiat. Man kan väl eventuellt kalla det för en hedge-position mot fiat, precis som att äga en viss mängd ädelmetaller.

Vad bitcoin är och inte är ska man nog inte pränta i sten ännu. Det är fritt fram att bygga applikationer och tjänster ovanpå bitcoin, något som t.ex Microsoft håller på med. https://techcommunity.microsoft.com/t5/azure-active-directory... . Men visst är det så att majoriteten av pengarna som flödar in i Bitcoin i dagsläget är av samma karaktär som de som investerar i guld, köp-lås in-glöm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Absolut inte. Det vore att falla i samma fälla som dem jag kritiserar. Och därmed vara precis lika dumt. Det är ju precis sådana bergsäkra uttalanden som jag vänder mig emot. Generellt så undviker jag råd från människor där allt ses som svart eller vitt. Vare sig man går Long eller Short med allt man har så har de oftast fel.

Jag hade en mindre investering i BTC tidigare men klev av strax innan den tidigare kraschen (ren tur). Att inte ligga investerad varken Short eller Long är också ett aktivt val. Nu ligger jag utanför när det kommer till Crypto då jag inte tror på rådande nivåer.

Absolut, jag håller med dig. Sanningen brukar i slutändan landa nånstans i mitten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag är också ödmjuk i min kunskap. Min tolkning av utvecklingen är att det huvudsakligen är makroekonomiska faktorer som håller börsen uppe nu (läs: stimulansåtgärder). Nog kan flera större företag hålla uppe sifforna under Q2 också. Utan att göra det här till en Covid-tråd ser jag här i Schweiz en helt annan attityd igen, jämfört med för några månader sedan. Det är som gjort för ett nytt utbrott. Och en ny nedstängning. Samma gäller i UK och säkert i andra länder. Inte riktigt säkert på att marknaden har prisat in det scenariot.

Skrev ovanstående i juli, i samband med att jag gick ur marknaden. Jag kan konstatera att jag hade rätt i att ett nytt utbrott kom (heja mig!). Däremot hade jag tokfel i hur marknaden skulle reagera. Med ett flertal nya vaccin med rapporterat hög skyddseffekt tror jag att vi ridit ur den värsta vågen och jag går in på börsen igen.

Att stå utanför börsen i drygt fyra månader ser ut att ha kostat mig ungefär 15 % i missad uppgång när jag kollar på återköpskurserna. Ångrar jag mig? Nej, det kan jag inte säga. Jag tyckte att risken övervägde uppsidan men var medveten om att jag skulle kunna missa en uppgång.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Kryptovalutor är riktiga pengar.
Och det är framtidens pengar.

Säg mig en aktie du har som har ökat i värde som Bitcoin.
1 BTC har gått från 3500kr till 150 000kr dom senaste fem åren.

Jag har redan cashat ut flera gånger av mina investeringar fast jag vet att jag förlorar på det i framtiden, men det har jag råd med.

Åh herre, ta inte i så du spricker 😂
Jag ifrågasätter inte att man kan tjäna riktiga pengar på krypto för det kan man och många har gjort det.

Men du säger att krypto är riktiga pengar och du säger oxå "Jag har redan cashat ut flera gånger". Hur menar du? Bytte du dina krypto mot riktiga pengar?
Du vet såna du kan köpa tex mat med?

Krypto är ingen investering, krypto är spekulation.
Värdet av krypto baseras enbart på att någon köper för ett visst pris i förhoppning om att någon annan kommer vilja köpa dem för ett högre pris senare.

§1 /mod
Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Min poäng är att bitcoin står för runt 60% av hela cryptos värde idag, så en jämförelse med hela S&P 500 är mer rättvis.

Jag håller inte med. Ur mitt perspektiv inom kontexten investeringar är bitcoin ett investeringsalternativ precis på samma sätt som en aktie, en fond (inklusive indexfonder, i sin tur inklusive de fonder som följer S&P), guld, obligationer, eller whatever. Om någon hävdar att "bitcoin är mycket bättre att investera i, det har ju växt omegamycket och är därför bättre än 'traditionella' investeringar", är en motpoäng om att en 'traditionell' investering också kan växa extremt mycket i allra högsta grad ett legitimt motargument.

Vidare tycker jag inte det är rimligt att säga att det är en mer rättvis jämförelse att ta något som inte fanns för ett antal år sedan och då givetvis saknade värde helt, och jämföra tillväxten med en grupp av något annat, där gruppen i sig är definierad som de X största. Denna grupp kan av uppenbar anledning inte har samma växtkraft då den redan hade stort värde innan bitcoin fanns. Ska du jämföra investeringar i valutor mot investeringar i företag, och vill använda de X största företagen i det "mest värdefulla" landet på företagssidan, borde du rimligen jämföra det med de X största valutorna också.

Ska du istället jämföra en valuta som Bitcoin är det i allra högsta grad rättvist att jämföra det med ett företag som Tesla, då både har har funnits ungefär lika länge, både har gått från att ha väldigt lågt värde till väldigt högt det senaste decenniet och i synnerlighet de senaste åren, både är idag värda liknande summor (500 miljarder mot 350 miljarder USD).

Vill dock än en gång påpeka att jag inte tycker Tesla är någon vidare bra investering i dagsläget. Även om Tesla och Bitcoin har gjort liknande resor hitintills, har de väldigt olika förutsättningar för framtiden, och det om något är det som borde vara av intresse för investeringar idag eller i en snar framtid.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag ifrågasätter inte att man kan tjäna riktiga pengar på krypto för det kan man och många har gjort det.

Men du säger att krypto är riktiga pengar och du säger oxå "Jag har redan cashat ut flera gånger". Hur menar du? Bytte du dina krypto mot riktiga pengar?

Värdet av krypto baseras enbart på att någon köper för ett visst pris i förhoppning om att någon annan kommer vilja köpa dem för ett högre pris senare.

Hört talas om Etoro?

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Krypto är mycket mer än bara en valuta, läs på om blockchain teknologi, smarta kontrakt och allt annat som kryptotekniken innebär innan du börjar yttra dig som en expert och döma ut saker som du inte vet speciellt mycket om.

Och ja vissa krypton är riktiga pengar, enligt Svenska staten så är Bitcoin en genuin valuta. Och den går att använda som det. Och ja jag har växlat och sålt av BTC och andra kryptovalutor jag har till SEK.
Kan du köpa mat för dina aktier eller vart vill du komma med det argumentet?
Det finns ställen som tar Bitcoin och annat Krypto.

Jag har betalat för många datortjänster med just krypto tex VPN och så hyr jag en server.

§1 /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Krypto är mycket mer än bara en valuta, läs på om blockchain teknologi, smarta kontrakt och allt annat som kryptotekniken innebär innan du börjar yttra dig som en expert och döma ut saker som du inte vet speciellt mycket om.

Och ja vissa krypton är riktiga pengar, enligt Svenska staten så är Bitcoin en genuin valuta. Och den går att använda som det. Och ja jag har växlat och sålt av BTC och andra kryptovalutor jag har till SEK.
Kan du köpa mat för dina aktier eller vart vill du komma med det argumentet?
Det finns ställen som tar Bitcoin och annat Krypto.

Jag har betalat för många datortjänster med just krypto tex VPN och så hyr jag en server.

Krypto är en valuta. Kan lika gärna korta Turkiska Lira som investering. Är som att hålla pengarna i ett bankkonto med schweiziska franc eller köpa en guldtacka. Förhoppningen du har är ju att världens andra valutor blir väldigt mycket mindre värda (inflationstakt över aktieindex) samt att det blir en hype för just den krypto typ du sitter på. Låter som en extremt riskabel investering med väldigt osäker avkastningspotential. Hade inte satt mina pensionspengar som ska användas om 35 år där iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Krypto är en valuta. Kan lika gärna korta Turkiska Lira som investering. Är som att hålla pengarna i ett bankkonto med schweiziska franc eller köpa en guldtacka. Förhoppningen du har är ju att världens andra valutor blir väldigt mycket mindre värda (inflationstakt över aktieindex) samt att det blir en hype för just den krypto typ du sitter på. Låter som en extremt riskabel investering med väldigt osäker avkastningspotential. Hade inte satt mina pensionspengar som ska användas om 35 år där iaf.

Jag rekommenderar att du läser på för det är mer du tror.
Det är teknologi som är användbar för alla och blockchain teknologi, smarta kontrakt mm kommer att användas till väldigt mycket olika saker i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag håller inte med. Ur mitt perspektiv inom kontexten investeringar är bitcoin ett investeringsalternativ precis på samma sätt som en aktie, en fond (inklusive indexfonder, i sin tur inklusive de fonder som följer S&P), guld, obligationer, eller whatever. Om någon hävdar att "bitcoin är mycket bättre att investera i, det har ju växt omegamycket och är därför bättre än 'traditionella' investeringar", är en motpoäng om att en 'traditionell' investering också kan växa extremt mycket i allra högsta grad ett legitimt motargument.

Vidare tycker jag inte det är rimligt att säga att det är en mer rättvis jämförelse att ta något som inte fanns för ett antal år sedan och då givetvis saknade värde helt, och jämföra tillväxten med en grupp av något annat, där gruppen i sig är definierad som de X största. Denna grupp kan av uppenbar anledning inte har samma växtkraft då den redan hade stort värde innan bitcoin fanns. Ska du jämföra investeringar i valutor mot investeringar i företag, och vill använda de X största företagen i det "mest värdefulla" landet på företagssidan, borde du rimligen jämföra det med de X största valutorna också.

Ska du istället jämföra en valuta som Bitcoin är det i allra högsta grad rättvist att jämföra det med ett företag som Tesla, då både har har funnits ungefär lika länge, både har gått från att ha väldigt lågt värde till väldigt högt det senaste decenniet och i synnerlighet de senaste åren, både är idag värda liknande summor (500 miljarder mot 350 miljarder USD).

Vill dock än en gång påpeka att jag inte tycker Tesla är någon vidare bra investering i dagsläget. Även om Tesla och Bitcoin har gjort liknande resor hitintills, har de väldigt olika förutsättningar för framtiden, och det om något är det som borde vara av intresse för investeringar idag eller i en snar framtid.

Jag kan absolut se din poäng och håller med om att många jämförelser som görs när det gäller utvecklingen av Bitcoin inte är speciellt relevanta. Personligen ser jag inte bitcoin som bara en valuta, det är också ett betalningsnätverk, ett decentraliserat nätverk där du kan bygga system etc etc. De som jämställer Bitcoin med en vanlig valuta missar enligt mig 90% av poängen, lite som att se internet som en ersättare för vårt gamla telefonsystem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Jag rekommenderar att du läser på för det är mer du tror.
Det är teknologi som är användbar för alla och blockchain teknologi, smarta kontrakt mm kommer att användas till väldigt mycket olika saker i framtiden.

Du äger ingen teknologi för att du äger bitcoin.

Hypotetiskt scenario:
Då säger jag att riksbanken launchar sin blockchain-alternativa E-krona backad av svenska staten. Riksdagen klubbar igenom att alla andra kryptovalutor ej ska anses som betalningsmedel. Vips så slår det igenom brett och alla svensson har e-kronor i samarbete med bankerna under en reglerad och pålitlig marknad. Blockkedjor verifierar transaktionerna.

Plötsligt står du där med din bitcoin och kan bara köpa hasch med dina besparingar för något annat används den inte för och värdet har rasat sedan peaken. Teknologin adopterades, men inte den applikation du hade lagt dina pengar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Nä jag kan inte köpa mat för mina aktier men jag har inte påstått att värdepapper är riktiga pengar som du påstod att krypto är.

Du skrev i ditt ursprungliga inlägg som om krypto vore en helt säker "investering", det är det du får mothugg på i denna tråd. Krypto är ingen investering utan spekulation dessutom med helt sinnessjukt hög risk.

Så vill du skriva saker här utan mothugg. Var lite nyanserad skriv inte bara potentialen i något belys även riskerna.

Tänkte börja med att säga att jag inte ser krypto som en säker investering eller aktier för den delen, så har vi det överstökat!
Jag har själv följt bitcoin sen 2011 när priset var typ $1,2 och från början i 2009 har folk sagt att det är spekulation. Jag undrar när något slutar vara spekulation och när det blir en investering? Vilka villkor behöver uppfyllas?

Skrivet av Calisthenics:

Hypotetiskt scenario:
Då säger jag att riksbanken launchar sin blockchain-alternativa E-krona backad av svenska staten. Riksdagen klubbar igenom att alla andra kryptovalutor ej ska anses som betalningsmedel. Vips så slår det igenom brett och alla svensson har e-kronor i samarbete med bankerna under en reglerad och pålitlig marknad. Blockkedjor verifierar transaktionerna.

Om riksbanken skulle starta en E-krona då finns det ingen anledning att använda en blockkedja. De kan likaväl använda en vanlig databas, de kontrollerar ändå allting själva. Varför krångla till det med en privat blockkedja? Det finns ingen fördel med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Tänkte börja med att säga att jag inte ser krypto som en säker investering eller aktier för den delen, så har vi det överstökat!
Jag har själv följt bitcoin sen 2011 när priset var typ $1,2 och från början i 2009 har folk sagt att det är spekulation. Jag undrar när något slutar vara spekulation och när det blir en investering? Vilka villkor behöver uppfyllas?
Om riksbanken skulle starta en E-krona då finns det ingen anledning att använda en blockkedja. De kan likaväl använda en vanlig databas, de kontrollerar ändå allting själva. Varför krångla till det med en privat blockkedja? Det finns ingen fördel med det.

Värdet med bitcoin är att du kan köpa saker för det. Kommer det en dag där det visar sig att du inte kan byta det mot verkliga tjänster/varor så har bitcoin inget värde och bara kostnader. Att du sitter på en bitcoin skapar inget värde för någon annan människa, i slutändan så är det människor som värderar vad man kan få i utbyte för en tillgång som sätter värdet på tillgången.

Det finns flera klara risker med bitcoin som gör att du skulle kunna tappa i princip hela värdet precis lika fort som värdet har stigit. Tänk om det är Ethereum som blir vinnaren? Tänk om du aldrig kommer kunna köpa varor/tjänster i samhället du lever i med bitcoin? Tänk om EU/staterna reglerar bort krypto från det offentliga samhället?

Vad är det som garanterar någon form av efterfrågan för en bitcoin om 20år?

Just att det finns så stor risk att en "investering" i detta kan totalt elimineras i princip när som helst gör att det är spekulation. Det är klart man kan sprida risken inom krypto och på sätt investera i tillgångsslaget. Det är såklart ok att ta gigantisk risk med sina besparingar, men det ska inte låtsas som att det är riskfritt. Hade jag flyttat över mina besparingar till bitcoin i Dec 2017 för detta var framtiden, fått sparken under Coronan i våras och behövt sälja av för att få ut pengarna, hade jag blivit av med 80% av värdet av mina sparpengar. Hade jag istället bytt till S&P 500 index i Dec 2017, sålt av precis i den värsta corona-dippen, hade jag tappat typ 8% av värdet. Det är rätt stor skillnad i risk.

Permalänk
Medlem

Blockkedjan i sig har ett värde från början till slut i teknologin hur den fungerar.
Men stirra er inte blind på BTC, det finns en anledning att vi säger krypto och inte BTC hela tiden.
BTC var ett bevis på teknologin, nya och bättre kommer att bli ännu större i framtiden. Den som lär sig vad teknologin innebär och är framsynt kommer att vara med om ett ännu större vinsttåg än BTC var.
Det finns så mycket framtida användning av blockkedjor och relaterade teknologier, det är ett enormt värde som kommer i det här.

Den som tror att krypto kommer att dö när som helst är lika smart som dom som påstod att internet var en fluga som är bortglömd om 10år.

Permalänk
Medlem

Kan vi släppa bitcoin samtalen?
Tråden handlar om investering. Bitcoin skapar inget mervärde, producerar ingen vara eller tjänst. Alltså räknas inte bitcoin som investering per definition. Gamling ja. Investering nej.

Nu är merparten av forumets deltagare tillräckligt kloka för att fatta det. Sedan finns det andra som kan skrika sig hes på att jorden är platt. Det får stå för dem. Så snälla ni, släpp bitcoin tjafset. Låt folk tro det de vill, när de inte är mottagliga till fakta och argument.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Blockkedjan i sig har ett värde från början till slut i teknologin hur den fungerar.
Men stirra er inte blind på BTC, det finns en anledning att vi säger krypto och inte BTC hela tiden.
BTC var ett bevis på teknologin, nya och bättre kommer att bli ännu större i framtiden. Den som lär sig vad teknologin innebär och är framsynt kommer att vara med om ett ännu större vinsttåg än BTC var.
Det finns så mycket framtida användning av blockkedjor och relaterade teknologier, det är ett enormt värde som kommer i det här.

Den som tror att krypto kommer att dö när som helst är lika smart som dom som påstod att internet var en fluga som är bortglömd om 10år.

Alla är nog överrens om att blockkedjor har ett rejält värde, kryptovalutor är som andra sagt däremot 100% spekulation och dagen EU/USA bestämmer sig för att lansera en egen valuta baserat på en blockkedja kommer värdet på de kryptovalutor som finns idag sjunka som en sten. Bra utveckling nu men väldigt hög risk men vissa risker som är döden för värdet direkt. Exemplet för aktier skulle vara om USAs regering bestämde sig för att bli kommunister och "seize the means of production".

Att du blir så defensiv och arg och inte kan inse vad folk säger är lite roande däremot, de kompisar jag har som investerar i krypto är också starka anhängare men då blir det lite mer civila diskussioner.
Har du förresten skattat på dina intäkter från krypto? Det är 30% skatt på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Tråden handlar om investering. Bitcoin skapar inget mervärde, producerar ingen vara eller tjänst. Alltså räknas inte bitcoin som investering per definition. Gamling ja. Investering nej.

Nu är merparten av forumets deltagare tillräckligt kloka för att fatta det. Sedan finns det andra som kan skrika sig hes på att jorden är platt. Det får stå för dem. Så snälla ni, släpp bitcoin tjafset. Låt folk tro det de vill, när de inte är mottagliga till fakta och argument.

"En investering är en kapitalinsats som förväntas leda till framtida avkastning. Kapitalinsatsen sker ofta som en utgift i pengar, men kan även vara en insats av andra former av resurser. Avkastningen kan antingen komma i form av ökade intäkter eller i form av minskade kostnader. Motsatsen kallas desinvestering eller divestering. " - WIKI

Per definition skulle BTC vara en investering för mig. Sen är väl all form av framtida avkastning en gambling per definition då du inte vet utfallet.

Edit: Ja tror det finns en BTC tråd också. Varav denna tråd riktar sig till VAD man gör för investering inte fördjupar sig?

Disclaimer: Äger inte Krypto.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Tafatta personangrepp sa jag syftade specifikt på "Du är inte hälften så mycket investerare som du tror om du inte har fått upp ögonen för krypto.".
Mitt ursprungliga inlägg var inte drygt öht, krypto är spekulation och turbaserat var vad jag sa.

Nu är väl ändå all värdepappershandel spekulation och gambling då värdet på tillgången baseras på alla andra värdepappershandlares beslut som du inte har någon kontroll över.

Kryptohandeln är därmed lika mycket värd att handla i som tex Swedbank. Då resultatet kan bli detsamma. Skulle du nu säga tex "Swedbank är mer säkert än krypto", då skulle jag säga "Ren spekulation utan fakta". Varav du likväl skulle kunna vända på det gällande krypto.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Nu är väl ändå all värdepappershandel spekulation och gambling då värdet på tillgången baseras på alla andra värdepappershandlares beslut som du inte har någon kontroll över.

Kryptohandeln är därmed lika mycket värd att handla i som tex Swedbank. Då resultatet kan bli detsamma. Skulle du nu säga tex "Swedbank är mer säkert än krypto", då skulle jag säga "Ren spekulation utan fakta". Varav du likväl skulle kunna vända på det gällande krypto.

Skillnaden är att du äger något som genererar pengar. Dvs de gör något, de säljer banktjänster. Äga kryptovaluta är som att äga guld. Guld gör inget arbete men det kan öka eller sjunka i värde mot andra valutor/tillgångar.
Det ena är att investera dvs du tror att denna tjänsten/produkten kommer att köpas mer.
Det andra är spekulera du tror att värdet på tillgången kommer öka i förhållande till andra tillgångar.

Hoppas det hjälper dig förstå skillnaden.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Oj, fakta, gambling. Säg det till Paypals VD, Paul Tudor Jones, Stan Druckenmiller, Fidelity etc etc. Men jag håller med om att tråden kan släppa Bitcoin, men den bör nog döpas om samtidigt till hur folk investerar i aktiemarknaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sålde av alla privata sparfonder igår och säkrade 17% vinst sen Januari. Marknaden känns väldigt berg o dalbana nu även om den går ganska bra. Tar en paus över nyår för att se läget igen i Februari tänkte jag, samt se hur Bidens första månader påverkar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Skillnaden är att du äger något som genererar pengar. Dvs de gör något, de säljer banktjänster. Äga kryptovaluta är som att äga guld. Guld gör inget arbete men det kan öka eller sjunka i värde mot andra valutor/tillgångar.
Det ena är att investera dvs du tror att denna tjänsten/produkten kommer att köpas mer.
Det andra är spekulera du tror att värdet på tillgången kommer öka i förhållande till andra tillgångar.

Hoppas det hjälper dig förstå skillnaden.

Fast spekulation är att försöka tjäna pengar på kort sikt, det finns inga krav på att det du spekulerar i ska göra något. Att folk investerar i guld är inte heller något nytt, det har nog folk gjort sen innan det fanns aktier. Som jag ser det handlar det bara om tid, folk som köper aktier och säljer de inom t.ex. ett år spekulerar och likaså med krypto. Behåller du tillgångarna under en längre tid då blir det en investering. Det kanske inte blir en investering med positiv avkastning, men det är inte heller nåt krav. Det är svårt att säga exakt när någonting går över från spekulation till investering, det finns ingen tydlig gräns.

Sen tycker jag tonen har blivit lite tråkig här (inte du), det hade varit bättre om folk inte dumförklarade varandra bara för att de har olika åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Fast spekulation är att försöka tjäna pengar på kort sikt, det finns inga krav på att det du spekulerar i ska göra något.

Det var just det jag sa spekulations objekt "gör" inget.

Skrivet av pine-orange:

Att folk investerar i guld är inte heller något nytt, det har nog folk gjort sen innan det fanns aktier. Som jag ser det handlar det bara om tid, folk som köper aktier och säljer de inom t.ex. ett år spekulerar och likaså med krypto. Behåller du tillgångarna under en längre tid då blir det en investering.

Nja, du kan spekulera med aktier det är ju som du säger när du räknar med en uppgång på kort sikt. Då bryr du dig egentligen inte om vad den producerar. Så jag håller med att investeringar på kort sikt är spekulation. Men däremot blir inte saker du spekulerar i en investering bara för du håller det länge.
Så jag köper delvis ditt tidsargument.

Skrivet av pine-orange:

Det kanske inte blir en investering med positiv avkastning, men det är inte heller nåt krav. Det är svårt att säga exakt när någonting går över från spekulation till investering, det finns ingen tydlig gräns.

Dåliga investeringar är också investeringar.
När ett investeringsobjekt övergår från spekulation till investering, skulle jag säga är när köparen inte panerat sälja på överskådlig framtid. Låter det bra?

Skrivet av pine-orange:

Sen tycker jag tonen har blivit lite tråkig här (inte du), det hade varit bättre om folk inte dumförklarade varandra bara för att de har olika åsikter.

Problemet är oftast att det kommer in någon (ofta krypo-person, ibland medicin bolags-person) och hävdar att man borde investera i "detta" annars är man dum. När folk inte håller med är det inte konstigt de får mot hugg. Du får gärna berätta vad du placerar i men försök inte locka in folk. Handlar man med något med så hög risk, hävda inte att det är riskfritt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Det går bra för TSLA. Köpte in mig ganska rejält efter den helt väntade dippen efter Battery Day.

Elon Musk har sedan dess gått om Bill Gates som världens näst mest förmögna person. Det har hänt en del sedan 2013.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Jag kan absolut se din poäng och håller med om att många jämförelser som görs när det gäller utvecklingen av Bitcoin inte är speciellt relevanta. Personligen ser jag inte bitcoin som bara en valuta, det är också ett betalningsnätverk, ett decentraliserat nätverk där du kan bygga system etc etc. De som jämställer Bitcoin med en vanlig valuta missar enligt mig 90% av poängen, lite som att se internet som en ersättare för vårt gamla telefonsystem.

Jag håller med, och just av anledningen att krypto är mer än bara valutor, skulle jag möjligen se det som ett bättre investeringsalternativ än Tesla även om jag inte riktigt kan greppa hur dessa system skulle användas samt hur det skulle ge avkastning för de som äger kryptovaluta utan att vara direkt inblandade i detta användande. Mig veterligen har dock just Bitcoin i sig inte stöd för detta, eller i alla fall väldigt begränsat dito?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag håller med, och just av anledningen att krypto är mer än bara valutor, skulle jag möjligen se det som ett bättre investeringsalternativ än Tesla även om jag inte riktigt kan greppa hur dessa system skulle användas samt hur det skulle ge avkastning för de som äger kryptovaluta utan att vara direkt inblandade i detta användande. Mig veterligen har dock just Bitcoin i sig inte stöd för detta, eller i alla fall väldigt begränsat dito?

Bitcoin har absolut stöd för att utveckla tjänster ovanpå, som nyttjar underliggande nätverket för att säkra systemet. Postade tidigare en länk till jobbet Microsoft gör med decentraliserade identiteter där dom använder Bitcoins nätverk som baslager: https://techcommunity.microsoft.com/t5/azure-active-directory... . Det stämmer dock att Ethereum och andra produkter passar bättre för många applikationer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte Millicom idag för 20k när lönen kom.
Kommer vara en del indexfonder som måste köpa Millicom nu från 1 december, tack vare att de kommit över en storleksgräns. Har hela mitt innehav i Millicom och har köpt på mig sedan i maj.
Aktien ligger på 340 kr nu men ska upp till minst 420 kr, det verkar alla bedömare vara överens om. Vissa tror t.o.m. att aktien kan nosa på 400 kr redan till nyår.