Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Hur fungerar det med humblebundlespelen? Måste man spela via VD eller kan man ladda de direkt på Questen? Jag har igen speldator som kan driva några spel

Enbart PCVR via VD eller Link. Så du får hålla dig borta, för stunden

På tal om PCVR, i natt fick jag mail från Oculus om att Asgards Wrath lagts till på mitt konto och nu syns det i listan Jag mailade dem kvitto, serienummer samt bekräftade (bara skrev jag bekräftar) att jag har en PCVR kompatibel dator samt link-kabel.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Hur fungerar det med humblebundlespelen? Måste man spela via VD eller kan man ladda de direkt på Questen? Jag har igen speldator som kan driva några spel

Humblebundle är spel till Steam så ja, en dator behövs

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5411629/oculus-quest-2-256gb-bf20

Inet har nu 256Gb varianten för nedsatt pris (-500)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Har försökt köra HL: Alyx nu i 1,5 timma. Men det hackar... har provat allt i denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=Bm4kbHeXGrg&feature=youtu.be

* Har även satt i windows processerna för Virtual desktop, .exe filerna då, på priority till "realtime", hjälpte inte.
* Allt är uppdaterat, win, drivers etc.
* Bra dator, RTX 3080 yada yada
* Inga frame drops eller reprojections

Oculus link kabel hackade inte, alltså är roten till problemet något nätverks relaterat? Men varför bara i HL: Alyx? Har inte haft problem annars någonsin.
Har 1-2ms i ping till headset från CMD i Windows. 80 MHz bandet, 5 GHz, bara headset på detta nät, 866 Mbps, typ 4 andra WiFi på denna adress. Latency i Virtual Desktop = 12-21ms, streamar i 90 Mbps, även testat streama i 15 bara för att, gjorde ingen skillnad.

Någon som haft liknande strul?

Testade mitt nya 3080 igår och upplevde samma sak i DCS. Ganska stor skillnad på prestandan mellan Link och VD. Nya uppdateringen av Link har verkligen gjort underverk 🙂.
Vet inte orsaken men kanske VD är mer krävande på något sätt? Båda streamar juh så egentligen borde det inte vara så stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddap:

Jag upplevde framedrops på någon bana i början av spelet när man ska undvika gasoltuberna. Det spelade ingen roll vilka inställningar jag hade. Det jag försöker komma fram till är att spelet inte är så optimerat som det borde vara.

Testa RTSS och se vad dina frames ligger på där du upplever att spelet hackar.

Har kört detta samtidigt som HL: Alyx, och får inga frame drops eller reprojections av gamla frames.
https://store.steampowered.com/app/1009850/OVR_Advanced_Setti...

Även provat köra low i settings, samma "hack" finns kvar. Och som sagt, när jag kör med Link cable, så finns dessa stutters/hack inte kvar. Så jag har uteslutit låg fps som problem. Det måste vara det trådlösa på något sätt som strular... men varför just bara i HL: Alyx? Det är frågan...

Skrivet av Ill-k:

Testade mitt nya 3080 igår och upplevde samma sak i DCS. Ganska stor skillnad på prestandan mellan Link och VD. Nya uppdateringen av Link har verkligen gjort underverk 🙂.
Vet inte orsaken men kanske VD är mer krävande på något sätt? Båda streamar juh så egentligen borde det inte vara så stor skillnad.

Det är ju en CPU belastning att komprimera videon, därför testade jag sätta .exe processen för Virtual Desktop till "priority = realtime", högsta nivå. Men inte ens det hjälpte. Även om jag inte har biffigaste CPUn, en 3600X@4.4GHz, så är man ju flaskad i GPU långt före CPU när man pushar 10 miljoner+ pixlar..

Tack för era tips, men jag får fortsätta gräva vidare i det här.

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Har kört detta samtidigt som HL: Alyx, och får inga frame drops eller reprojections av gamla frames.
https://store.steampowered.com/app/1009850/OVR_Advanced_Setti...

Även provat köra low i settings, samma "hack" finns kvar. Och som sagt, när jag kör med Link cable, så finns dessa stutters/hack inte kvar. Så jag har uteslutit låg fps som problem. Det måste vara det trådlösa på något sätt som strular... men varför just bara i HL: Alyx? Det är frågan...

Det är ju en CPU belastning att komprimera videon, därför testade jag sätta .exe processen för Virtual Desktop till "priority = realtime", högsta nivå. Men inte ens det hjälpte. Även om jag inte har biffigaste CPUn, en 3600X@4.4GHz, så är man ju flaskad i GPU långt före CPU när man pushar 10 miljoner+ pixlar..

Tack för era tips, men jag får fortsätta gräva vidare i det här.

Det låter kanske inte så lockande, men baserat på det du skriver låter det som problemet ligger i nätverket. Samtidigt är det märkligt att bara HL:Alyx strular för dig.

Finns en del billiga WIFI 6 routrar ute nu till bra pris (Black Friday/Black Week). Kanske slå ett öga på dem? Jag funderar själv på att köpa en för att se om det hjälper mot de microstutters jag har (beror inte på fps-drop heller, kikat med VD performance-graph eller vad det heter, som kom med senaste uppdateringen). Dock har jag en Telia-router eftersom jag bor i BRF där Telia är det enda valet. Men borde gå att köpa en bra WIFI 6 router och sätta upp den som AP tänker jag? Om någon har något tips om detta tas det gladeligen emot.

Kan väl också vara så simpelt att HL:Alyx fungerar sämre än andra spel i just VD.

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskjefel:

Det låter kanske inte så lockande, men baserat på det du skriver låter det som problemet ligger i nätverket. Samtidigt är det märkligt att bara HL:Alyx strular för dig.

Finns en del billiga WIFI 6 routrar ute nu till bra pris (Black Friday/Black Week). Kanske slå ett öga på dem? Jag funderar själv på att köpa en för att se om det hjälper mot de microstutters jag har (beror inte på fps-drop heller, kikat med VD performance-graph eller vad det heter, som kom med senaste uppdateringen). Dock har jag en Telia-router eftersom jag bor i BRF där Telia är det enda valet. Men borde gå att köpa en bra WIFI 6 router och sätta upp den som AP tänker jag? Om någon har något tips om detta tas det gladeligen emot.

Kan väl också vara så simpelt att HL:Alyx fungerar sämre än andra spel i just VD.

Det går bra att ha en enkom router som du kör Questen och datorn som Acceccpunkt sen vidare mot din "telia router".
så kör jag själv med routern som jag kör virtual desktop.

Ang HL:A har jag inga svar, jag har problemfritt så pass att det känns ingen skillnad mot Link. Men har inte kört nått sen senaste uppdateringen, om det skulle vara den som ställt till med nått.
Har ni provat starta HL:A på olika sätt?
man kan starta med "Games" menyn men även via SteamVR eller direkt för att se om det gör nån skillnad.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Det går bra att ha en enkom router som du kör Questen och datorn som Acceccpunkt sen vidare mot din "telia router".
så kör jag själv med routern som jag kör virtual desktop.

Ang HL:A har jag inga svar, jag har problemfritt så pass att det känns ingen skillnad mot Link. Men har inte kört nått sen senaste uppdateringen, om det skulle vara den som ställt till med nått.
Har ni provat starta HL:A på olika sätt?
man kan starta med "Games" menyn men även via SteamVR eller direkt för att se om det gör nån skillnad.

Hur menar du att du har kopplat in den nya routern till Telia-routern? Förlåt mina möjligtvis dumma frågor men är bra sugen på att prova! Isåfall pinnar jag iväg idag och köper mig en fin router. Vilken router kör du med?

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskjefel:

Hur menar du att du har kopplat in den nya routern till Telia-routern? Förlåt mina möjligtvis dumma frågor men är bra sugen på att prova! Isåfall pinnar jag iväg idag och köper mig en fin router. Vilken router kör du med?

Jag har inte telia just men det är samma sätt man kopplar.
Ger en enkel beskrivning.

Jag har datorn kopplad med kabel till D-Link Dir 2660 som är en router men jag kör den som accesspunk.
Vidare är D-Linken sen kopplad till min "Riktiga router/Telia router i ditt fall" som kopplar ut mig på internet.
Det viktiga är att man kör den som accesspunkt inte som 2 "Routrar" på rad.

DVS du har Datorn kopplad med kabel till den Router/Accesspunkt du ska ansluta med Questen till för att spela Virtual desktop.

"Telia router" är ointressant i det fallet.

D-Link 2660 är en Wifi5 router så det finns mer aktuella routrar att köpa idag, som sagt rekomenderar wifi 6

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellumination:

https://www.inet.se/produkt/5411629/oculus-quest-2-256gb-bf20

Inet har nu 256Gb varianten för nedsatt pris (-500)

Trillade efter mycket beslutsångest till på denna. 4x lagringsutrymme för 500kr mer än ordinarie pris och Asgards Wrath gratis. Blev halvt impulsköp i takt med att lagersaldot tickade ner.

Saknas väl bara att Oculus kör en BF-rea imorgon, men då går det ju att köra med fri retur från Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskjefel:

Det låter kanske inte så lockande, men baserat på det du skriver låter det som problemet ligger i nätverket. Samtidigt är det märkligt att bara HL:Alyx strular för dig.

Finns en del billiga WIFI 6 routrar ute nu till bra pris (Black Friday/Black Week). Kanske slå ett öga på dem? Jag funderar själv på att köpa en för att se om det hjälper mot de microstutters jag har (beror inte på fps-drop heller, kikat med VD performance-graph eller vad det heter, som kom med senaste uppdateringen). Dock har jag en Telia-router eftersom jag bor i BRF där Telia är det enda valet. Men borde gå att köpa en bra WIFI 6 router och sätta upp den som AP tänker jag? Om någon har något tips om detta tas det gladeligen emot.

Kan väl också vara så simpelt att HL:Alyx fungerar sämre än andra spel i just VD.

Har en helt ny router, har låg ping till headset, 866 Mbps... ingen annan enhet på det nätet.

Skrivet av Molotov:

Det går bra att ha en enkom router som du kör Questen och datorn som Acceccpunkt sen vidare mot din "telia router".
så kör jag själv med routern som jag kör virtual desktop.

Ang HL:A har jag inga svar, jag har problemfritt så pass att det känns ingen skillnad mot Link. Men har inte kört nått sen senaste uppdateringen, om det skulle vara den som ställt till med nått.
Har ni provat starta HL:A på olika sätt?
man kan starta med "Games" menyn men även via SteamVR eller direkt för att se om det gör nån skillnad.

Testade starta spelet på båda sätt, samma resultat.

Permalänk
Medlem

Jag hittade detta:
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/jch25j/steamvr_setti...

Och jag provade sänka från High -> Medium och vips försvann dessa stutters.

Jag har mixtrat med Render resolution i Steam settings, men då har det inte gjort någon skillnad? Provade nu 500%, det ändrade inget i spelet. Så det är någon kunskapslucka hos mig när det kommer till hur VD och Steam VR settings interagerar och vem som egentligen bestämmer/styr upplösningen. Någon vet bättre kanske?

Dock, nu har jag ca 5ms per frame utav 11ms. Hade velat utnyttja mitt grafikkort bättre, men har redan Ultra fidelity.

EDIT: Kan det vara så att VD överskrider någon inställning för resolution som gör att HL: Alyx dynamiska resolution handler ballar ur på något sätt...

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Jag har inte telia just men det är samma sätt man kopplar.
Ger en enkel beskrivning.

Jag har datorn kopplad med kabel till D-Link Dir 2660 som är en router men jag kör den som accesspunk.
Vidare är D-Linken sen kopplad till min "Riktiga router/Telia router i ditt fall" som kopplar ut mig på internet.
Det viktiga är att man kör den som accesspunkt inte som 2 "Routrar" på rad.

DVS du har Datorn kopplad med kabel till den Router/Accesspunkt du ska ansluta med Questen till för att spela Virtual desktop.

"Telia router" är ointressant i det fallet.

D-Link 2660 är en Wifi5 router så det finns mer aktuella routrar att köpa idag, som sagt rekomenderar wifi 6

Tackar! Man ställer in routern som AP i routerns interna inställningar då antar jag? 192.168.x.x

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Jag hittade detta:
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/jch25j/steamvr_setti...

Och jag provade sänka från High -> Medium och vips försvann dessa stutters.

Jag har mixtrat med Render resolution i Steam settings, men då har det inte gjort någon skillnad? Provade nu 500%, det ändrade inget i spelet. Så det är någon kunskapslucka hos mig när det kommer till hur VD och Steam VR settings interagerar och vem som egentligen bestämmer/styr upplösningen. Någon vet bättre kanske?

Dock, nu har jag ca 5ms per frame utav 11ms. Hade velat utnyttja mitt grafikkort bättre, men har redan Ultra fidelity.

Jag kör också Medium, det löste en del stutters. SteamVR tror jag inte kan ändra resolution on the go, så du måste ändra res, sen starta om spelet för att se någon skillnad (kan ha tokfel här, men prova det).

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskjefel:

Jag kör också Medium, det löste en del stutters. SteamVR tror jag inte kan ändra resolution on the go, så du måste ändra res, sen starta om spelet för att se någon skillnad (kan ha tokfel här, men prova det).

Ja medium verkar vara det enda som är spelbart i HL: Alyx, trots mitt RTX 3080. Jag har 3-4ms buffer med High VD setting, trots det hackar det. Mysko.

Kör nu Medium i VD med dessa launch options, och nu är det spelbart.
https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/jsf5ki/psa_if_y...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskjefel:

Tackar! Man ställer in routern som AP i routerns interna inställningar då antar jag? 192.168.x.x

Det stämmer

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskjefel:

Jag kör också Medium, det löste en del stutters. SteamVR tror jag inte kan ändra resolution on the go, så du måste ändra res, sen starta om spelet för att se någon skillnad (kan ha tokfel här, men prova det).

Skrivet av Naxos:

Ja medium verkar vara det enda som är spelbart i HL: Alyx, trots mitt RTX 3080. Jag har 3-4ms buffer med High VD setting, trots det hackar det. Mysko.

Kör nu Medium i VD med dessa launch options, och nu är det spelbart.
https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/jsf5ki/psa_if_y...

Dom senaste drivarna från Nvidia har haft problem med VR, jag kör på 446.14 med 1080 Ti med följande inställningar:

HEVC, High, 70Mbps, Increase color vibrance, Buffering

Ligger på blank 40ms, men jag märker ingen skillnad från ~30ms om jag stänger av buffering.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Dom senaste drivarna från Nvidia har haft problem med VR, jag kör på 446.14 med 1080 Ti med följande inställningar:

HEVC, High, 70Mbps, Increase color vibrance, Buffering

Ligger på blank 40ms, men jag märker ingen skillnad från ~30ms om jag stänger av buffering.

Ok. Vilken kvalité inställning har du HL: Alyx?

Jag spelade vidare i spelet nu, 10 minuter, det är fortfarande stutters för mig. Förstör totalt inlevelsen... kanske får vänta på någon ny Nvidia driver eller så. För nu har jag fan provat allt känns det som.

Permalänk
Medlem

Klickade hem ett Quest 2 från Inet idag och även ett Elite Strap. Även beställt en powerbank som jag tänkte bunta fast (fick det som tips)
Helt ny på VR... vad rekommenderar ni för tillbehör och program/spel?
Straps har jag läst ska va najs, några förslag på saker som finns i lager (märkt att mycket är slut)
Något som tätar mellan ansikte o headsetet kanske?
Vad behöver jag som inte medföljer för att kunna ta hem spel via steam t.ex?
Kan jag passa på o handla på mitt steam-konto nu sedan spela de på något vis på Questen när den kommer eller ska man köpa via headsetet så att säga?
//Hagge

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaggeMan:

Klickade hem ett Quest 2 från Inet idag och även ett Elite Strap. Även beställt en powerbank som jag tänkte bunta fast (fick det som tips)
Helt ny på VR... vad rekommenderar ni för tillbehör och program/spel?
Straps har jag läst ska va najs, några förslag på saker som finns i lager (märkt att mycket är slut)
Något som tätar mellan ansikte o headsetet kanske?
Vad behöver jag som inte medföljer för att kunna ta hem spel via steam t.ex?
Kan jag passa på o handla på mitt steam-konto nu sedan spela de på något vis på Questen när den kommer eller ska man köpa via headsetet så att säga?
//Hagge

Finns uppsjö med spel och appar idag som är bra.
Börja med stillastående spel om du är helt ny, sen kan du gå vidare med spel där man rör sig
Beat saber
SuperHot
Tex.
Strap har du redan köpt Elite strap, det är iaf vad som menas. Man byter ut själva som man fäster headsetet på skallen
Det finns officiella fit pack att köpa.
Men även silicon skydd som man trär över original.
Finns även ersättningsinterface från vrcover som är populärt. Men det sålde slut direkt så där lär man få vänta.

För att spela SteamVR (som du för övrigt kan handla direkt nu om du vill passa på under rean) så behöver du (förutom en VR kapabel PC) en Link kabel eller virtual desktop som man använder för att köra trådlöst från datorn.
Virtual desktop köper man inne i Questen och sen ska det patchad med SideQuest.
Guider hur man gör kan du lätt hitta på Youtube så det är några steg för att göra det första gången.
För virtual desktop behöver du även en router/accesspunkt som är kabelansluten till din dator och som Questen ansluter till.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Hej alla!

Jag har ett Asus GeForce GTX 1650 Super TUF Gaming. Kommer beställa Intel Core i5-10500 och lämpligt moderkort till den, samt 16GB minne.

Räcker det för att kunna köra streaming via Virtual Desktop? Jag har Asus RT-AC86U som router...

Inte så att jag behöver superprestanda till att börja med...bara det funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommysella:

Hej alla!

Jag har ett Asus GeForce GTX 1650 Super TUF Gaming. Kommer beställa Intel Core i5-10500 och lämpligt moderkort till den, samt 16GB minne.

Räcker det för att kunna köra streaming via Virtual Desktop? Jag har Asus RT-AC86U som router...

Inte så att jag behöver superprestanda till att börja med...bara det funkar

Kommer definitivt att fungera, men vill du ha maximal kvalitet behövs en bättre GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Finns uppsjö med spel och appar idag som är bra.
Börja med stillastående spel om du är helt ny, sen kan du gå vidare med spel där man rör sig
Beat saber
SuperHot
Tex.
Strap har du redan köpt Elite strap, det är iaf vad som menas. Man byter ut själva som man fäster headsetet på skallen
Det finns officiella fit pack att köpa.
Men även silicon skydd som man trär över original.
Finns även ersättningsinterface från vrcover som är populärt. Men det sålde slut direkt så där lär man få vänta.

För att spela SteamVR (som du för övrigt kan handla direkt nu om du vill passa på under rean) så behöver du (förutom en VR kapabel PC) en Link kabel eller virtual desktop som man använder för att köra trådlöst från datorn.
Virtual desktop köper man inne i Questen och sen ska det patchad med SideQuest.
Guider hur man gör kan du lätt hitta på Youtube så det är några steg för att göra det första gången.
För virtual desktop behöver du även en router/accesspunkt som är kabelansluten till din dator och som Questen ansluter till.

Tack för responsen!
Jag uttryckte mig fel där om straps, jag tänkte på dom man har runt handlederna då jag hörde att det inte medföljde... lite snålt kan man tycka men det kan nog va bra att ha så man inte sålar en kontroll o golvet
Finns det något som lever upp till "vrcover" interface eller vad det kallas? Jag har glasögon så det kanske även gör det något djupare om det behövs? Provade första Questen och där hade polaren gjort något hemmagjort bara och de funkade.
Tror jag köper hem Virtual Desktop då, borde funka om man endast kör det på 5ghz och väljer tv,mobil m.m. på 2.4ghz (kanske inte ens påverkar vad vet jag).

Hittade tips här i tråden om humble bundle så blev några spel där. Får väl klicka hem HL: Alyx då det är rea

Vad använder man för butik eller tjänst i headsetet? Om jag vill spela utan datorn men har spelen på mitt Steam-konto, kan jag föra över dessa till mitt Quest 2. Annars kanske man ska lugna sig o köpa vissa spel "i själva headsetet"?

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaggeMan:

Tack för responsen!
Jag uttryckte mig fel där om straps, jag tänkte på dom man har runt handlederna då jag hörde att det inte medföljde... lite snålt kan man tycka men det kan nog va bra att ha så man inte sålar en kontroll o golvet
Finns det något som lever upp till "vrcover" interface eller vad det kallas? Jag har glasögon så det kanske även gör det något djupare om det behövs? Provade första Questen och där hade polaren gjort något hemmagjort bara och de funkade.
Tror jag köper hem Virtual Desktop då, borde funka om man endast kör det på 5ghz och väljer tv,mobil m.m. på 2.4ghz (kanske inte ens påverkar vad vet jag).

Hittade tips här i tråden om humble bundle så blev några spel där. Får väl klicka hem HL: Alyx då det är rea

Vad använder man för butik eller tjänst i headsetet? Om jag vill spela utan datorn men har spelen på mitt Steam-konto, kan jag föra över dessa till mitt Quest 2. Annars kanske man ska lugna sig o köpa vissa spel "i själva headsetet"?

Ok jag som inte fattade, löser och skriver på mobil så det går lite snabbt
Straps runt handlederna ingår enklare variant som förhindrar dig från att tappa kontroller a i golvet.
Skulle du vilja ha såna som gör att kontroller a sitter fast på handen likt Valve index kontroller rekoemnderad jag dig kolla in mamutvr.com . Jag har deras och tycker dom fungerar riktigt bra, skickas dessutom från Sverige.
VRCover anses bäst men för mig personligen räckte det med Silicon cover på Quest 1. Har inte fått ännu till Quest 2 men har beställt.

Butiken man använder i Questen är Oculus butik som kräver ett Facebook konto. Alla dina köp binds till det kontot.
Du har inte ditt Facebook namn i VR utan du har en VR profil men det kan vara läge att kolla in dom personliga inställningarna (tror det heter så) på både Oculus och Facebook när man väl börjar köra.

Oculus har även en PC butik den är fristående från SteamVR men fungerar på samma sätt.
Vissa spel som man köper hos Oculus är sk crossbuy, du får både Quest och PC versionen i samma köp.det gäller inte Steam det är helt fristående så spel du köpt på Steam får du inte en ev Quest version gratis utan då blir det dubbelköp.
Vilka spel som är crossbuy Oculus kan man googla sig till

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok jag som inte fattade, löser och skriver på mobil så det går lite snabbt
Straps runt handlederna ingår enklare variant som förhindrar dig från att tappa kontroller a i golvet.
Skulle du vilja ha såna som gör att kontroller a sitter fast på handen likt Valve index kontroller rekoemnderad jag dig kolla in mamutvr.com . Jag har deras och tycker dom fungerar riktigt bra, skickas dessutom från Sverige.
VRCover anses bäst men för mig personligen räckte det med Silicon cover på Quest 1. Har inte fått ännu till Quest 2 men har beställt.

Butiken man använder i Questen är Oculus butik som kräver ett Facebook konto. Alla dina köp binds till det kontot.
Du har inte ditt Facebook namn i VR utan du har en VR profil men det kan vara läge att kolla in dom personliga inställningarna (tror det heter så) på både Oculus och Facebook när man väl börjar köra.

Oculus har även en PC butik den är fristående från SteamVR men fungerar på samma sätt.
Vissa spel som man köper hos Oculus är sk crossbuy, du får både Quest och PC versionen i samma köp.det gäller inte Steam det är helt fristående så spel du köpt på Steam får du inte en ev Quest version gratis utan då blir det dubbelköp.
Vilka spel som är crossbuy Oculus kan man googla sig till

Stort tack för din tid och alla tips & svar! <3
Ska definitivt bevaka VRCover och hoppas man kan nypa en nästa gång
Har redan blivit några spel i Steam då jag tänkte passa på under rean så jag hoppas att inget krånglar med wifi nu för jag har ingen usb-c kontakt för Link-kabeln i datorn... Eller gör en USB-A till USB-C jobbet bra så länge det är 3.0?

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaggeMan:

Stort tack för din tid och alla tips & svar! <3
Ska definitivt bevaka VRCover och hoppas man kan nypa en nästa gång
Har redan blivit några spel i Steam då jag tänkte passa på under rean så jag hoppas att inget krånglar med wifi nu för jag har ingen usb-c kontakt för Link-kabeln i datorn... Eller gör en USB-A till USB-C jobbet bra så länge det är 3.0?

Det ska fungera att använda en Usb-c usb-a adapter men jag har aldrig provat själv då jag har Usb-c på datorn.
Jag spelar dock alltid numera trådlöst med virtual desktop

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaggeMan:

Stort tack för din tid och alla tips & svar! <3
Ska definitivt bevaka VRCover och hoppas man kan nypa en nästa gång
Har redan blivit några spel i Steam då jag tänkte passa på under rean så jag hoppas att inget krånglar med wifi nu för jag har ingen usb-c kontakt för Link-kabeln i datorn... Eller gör en USB-A till USB-C jobbet bra så länge det är 3.0?

Jag använder en a-c kabel som synkar 2.8gbps så de funkar finfint. Är som du är inne på usb 3.0/1 som är avgörande

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaggeMan:

Stort tack för din tid och alla tips & svar! <3
Ska definitivt bevaka VRCover och hoppas man kan nypa en nästa gång
Har redan blivit några spel i Steam då jag tänkte passa på under rean så jag hoppas att inget krånglar med wifi nu för jag har ingen usb-c kontakt för Link-kabeln i datorn... Eller gör en USB-A till USB-C jobbet bra så länge det är 3.0?

Link kabeln är usb c till usb a så i ga konstigheter där. Jag köpte en vanlig usb 3 sladd från Netonnet för 199 som ger fullt stöd. Dock lite tyngre och otympligare än officiella Link kabeln.
Även usb 2 fungerar men med begränsning till 72hz på displayen.

Permalänk
Medlem

En fråga till er som kör med de nyare RTX 2000 eller 3000 grafikkorten. Kör någon av er racingsimulatorer i VR och kan bidra med vad för FPS och nivå på grafikinställningar ni kan köra med?

Har själv ett GTX 970 som jag kan få ut t.ex. ~72 FPS stabilt på låga inställningar i Assetta Corsa och Steam VR. Har varit lite sugen på att uppdatera grafiken med syftet att få ut en bättre grafikupplevelse men även höja FPS'en till minst 90 iaf. Har i övrigt ingen nytta av bättre grafikkort så frågar mig om det är värt investeringen eller om det på något vis är Quest2 som flaskhalsar grafikupplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ill-k:

Link kabeln är usb c till usb a så i ga konstigheter där. Jag köpte en vanlig usb 3 sladd från Netonnet för 199 som ger fullt stöd. Dock lite tyngre och otympligare än officiella Link kabeln.
Även usb 2 fungerar men med begränsning till 72hz på displayen.

Njae, officiella Link-kabeln är type C till type C. Men ja, A till C går bra, men bör vara via USB 3.1 gen 2.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)