Rösta fram t-shirt till communityt!

Vattnet går ej runt i rören på min egenbyggda dator!

Permalänk

Vattnet går ej runt i rören på min egenbyggda dator!

Hejsan! Jag vill bara påpeka att jag kan inte så värst mycket om datorer men kan tillräckligt så inga överklass svar tack!

Jag har en egenbyggd dator som använder vattenkylningssystem för att kyla ner CPU. Nu har vattnet slutat cirkulera i rören och det kommer inte runt till processorn. Vad kan jag göra? Har varit i kontakt med inet.se och de vägrar hjälpa mig då datorn är egenbyggd. Jag köpte den på blocket och säljaren sa att han byggt den själv. Men har dessvärre ej hans telefonnummer kvar. Kan ni hjälpa mig. Har hittills inte vågat pilla något än. När jag startar datorn snurrar fläktarna och lampor osv (RGB) går igång men det enda som ej funkar är att vattnet ej cirkulerar och att det är svart på monitorn. Det dyker ej upp något. Bara NO SIGNAL. Snälla ni som kan Vattenkylningsdatorer hjälp mig och isåfall tipsa vart jag kan ta den. Bor i Göteborg. Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem

Vad är de för kylare? Är de en egenbyggd eller är de en färdig loop?
Du kanske skulle kunna lägga upp lite bilder på hur den ser ut på insidan?

Är de bara kylning på CPUn så kanske du kan lyckas byta ut den till en s.k. AIO kylare vilket är en färdig loop man sätter på, eller så kan man byta till en luft kylare.

Permalänk
Medlem

Om du ej ens får en signal på monitorn måste det vara något annat som är fel. Att vattnet ej cirkulerar, oavsett om det är en aio eller en egenbyggd vattenkylning, gör att temperaturen blir hög men inte så att du inte ens får en bild på monitorn.

Permalänk
Medlem

Att du inte får en bild (POST) beror inte på kylningen. Det går alldeles utmärkt att starta en modern dator utan kylningen inkopplad och bara kylblocket i sig absorberar en del värme. Bios är inte en krävande applikation.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Vad gäller att vatten inte cirkulerar kan vara ett av 2 eller 3 fel.
1. Pumpen är trasig eller ej inkopplad.
2. Luftbubbla som blockerar, vanligt om man flyttat datorn.
3. Pastel färger i kylningen som har kläggat igen CPU/GPU block.

Men iom att du inte får signal på skärmen kan det vara värt att kolla nätagget.
Har datorn fungerat alls när du haft den eller är den nyinköpt ?

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Fota vad du har för kylning och lägg upp här.