Permalänk
Medlem

Jag har egentligen varit nöjd med Com Hem både med fiberkoax och nu med fiber. Det enda som störde mig enormt var den här L1 routern. Sedan uppskattar jag att man får en molntjänst med obegränsat utrymme på köpet, beroende på vad man betalar per månad för abonnemangen kan det vara en fin deal. Åtminstone en liten besparing jämfört med vad man tex betalar för Dropbox. Fick själv en deal på 500-500 för 250kr/månad första året inklusive molntjänst och com hem play appen ett år också (vilken dock kanske inte kommer nyttjas). Det Com Hem är lite sluga med är väl att priser brukar gå upp rejält efter ett år, i synnerhet om man också betalar för en tv tjänst eller två (jag kör enbart bredband). Återstår att se då om jag orkar byta eller ligger kvar efter ett år. Rent ekonomiskt är det så klart smart att hoppa mellan 1 års deals men jag kommer sakna molntjänsten, lite jobbigt att lägga över allting på en annan molntjänst och dessutom betala för det, beror på hur mycket priset ökar efter ett år.

Fiber och trådat är helt klart vägen att gå om man vill ha stabila bra kopplingar där allt bara flyter, Wifi har väl börjat bli bra men det är ändå inte 100% alltid.

Permalänk
Medlem

100/100 via Ethernet i väggen är ofantligt mycket pålitligare och snabbare (svarstider) än DOCSIS/Coax. Det är värt en bra slant i månaden.

Folk verkar vara besatta av Mbit/kr

Vad har man för glädje av 600, 800, 1000Mbit med regelbundna mikro-avbrott och svajiga ping-tider - och väldigt strypt upstream.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maDa:

100/100 via Ethernet i väggen är ofantligt mycket pålitligare och snabbare (svarstider) än DOCSIS/Coax.

Tja, får drygt 9ms ping till Bredbandskollens server, det duger för mig. Om jag får 5ms med ethernet rätt i väggen så skulle jag inte märka någon skillnad alls, medans om jag ska ladda hem 50GB+ data, så kommer jag definitivt märka skillnaden på 100Mbit/s och 500-600.

Att dra hem ett stort spel i 500 knyck är inte så farligt. I 100 kommer det ju att kännas lite segt får man väl säga!

Citat:

Det är värt en bra slant i månaden.

Folk verkar vara besatta av Mbit/kr

Det finns ju faktiskt gränser! Var inte 250/mån förresten utan 300kr/mån (så ännu sämre pris/prestanda), och 100Mbit uppströms var min uppfinning - efter en andra koll så såg jag att det definierades inte specifikt på värdens hemsida. Stod bara "100mbit/s", så uppströms kan teoretiskt vara strypt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

100/100 via Ethernet i väggen är ofantligt mycket pålitligare och snabbare (svarstider) än DOCSIS/Coax. Det är värt en bra slant i månaden.

Folk verkar vara besatta av Mbit/kr

Vad har man för glädje av 600, 800, 1000Mbit med regelbundna mikro-avbrott och svajiga ping-tider - och väldigt strypt upstream.

Beror helt och hållet vad du ska använda din förbindelse till. Jag har haft Comhem 600 coax och telenor 250 fiber i samma fastighet. Inte märkt någon skillnad varken i driftströning eller i svarstider och eftersom jag ändå kör 100% WiFi hade jag ändå lagt fokus på svarstider så hade jag kört rj45 till samtliga rum.
Så din "Folk verkar vara besatta av Mbit/kr" verkar vara mer som att "du är besatt av svarstider".

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

100/100 via Ethernet i väggen är ofantligt mycket pålitligare och snabbare (svarstider) än DOCSIS/Coax. Det är värt en bra slant i månaden.

Folk verkar vara besatta av Mbit/kr

Vad har man för glädje av 600, 800, 1000Mbit med regelbundna mikro-avbrott och svajiga ping-tider - och väldigt strypt upstream.

Du verkar inte veta vad du pratar om. Hur det fungerar beror mer på kvaliten på den utrustning en ISP har i ett visst område. Är det fråga om gammal utrustning som borde bytas fungerar det dåligt oavsett grundläggande teknik. Om du hade följt detta forum ett tag visste du att problem förekommer rakt över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Uppföljning nu efter att kört min Asus ac66u b1 router sedan i går kväll (utmärkt att jag hade den här routern liggande i förrådet):

Hittills fungerar Asus ac66u b1 routern bra på alla sätt och vis (uppdaterade den först med senaste firmware, Asus egna). Får nu bredband-leverans enligt spec (dvs mellan 400-500 i båda riktningarna) och inte det här konstiga beteendet på morgonen efter att datorerna varit avstängda över natten med att den då enbart kör runt 100 neråt (innan man startar om routern).

Lite för tidigt att ropa hej ännu men antingen är den Com Hem Wi-Fi Hub L1 routern jag fick trasig eller så är det en jäkla skitrouter Com Hem skickar med, jag tror tyvärr på det sistnämnda. Det här stör mig så jag kommer anstränga mig för att få tala med någon i ansvarsposition på Com Hem, det här går över min gräns och jag är ändå en lugn person. Man kan inte skicka med en skräprouter till kunder som betalar för tex 500-500 eller 1000-1000. Det jag börjar undra nu är hur många andra kunder som periodvis inte får leverans enligt spec med L1 routern utan att veta om det ("lyckligt ovetande"). Lätt att tro att allting är fint efter en omstart av routern men sedan börjar den konstra sig (tex efter att man haft datorn/datorerna avstängda i några timmar och sätter igång allt igen).

Ett andra exempel med lite underligt beteende för Com Hem Wi-Fi Hub L1 routern : Kopplade en nätverksladd från routern till en helt annan dator tidigt i går (innan jag bytte till Asus routern). Först enbart ca 100Mbit/sek nerströms (jag ska ha ca 500), jag startade då om routern och allt fungerade perfekt igen med flöde enligt vad jag betalar för. Verkar att L1 routern förhandlar ner hastigheterna under vissa scenarion vilket är helt galet.

Observera att vi snackar enbart trådat nu, det är vad jag testat med. Har återskapat problemen på en stationär och två bärbara. Visst är det ändå bra att det verkar varit L1 routern som strulade och inte nätet i lägenheten eller i huset men oerhört irriterande med all frustration och timmar jag slösat på L1 routern, att ringa in fel tar en jäkla tid ibland.

Status:

Com Hem verkar skickat en ny L1 router till mig, dock inte hämtat den ännu. Jag får väl vara schysst att prova den även om jag sannolikt ändå kommer fortsätta använda min Asus RT-AC66U b1 router som fungerar perfekt. Jag är relativt säker på att något hårdvarumässigt skiljer på den här nya L1 routern de nu skickar till mig jämfört med den gamla, tror inte att mitt problem var något som kunde avhjälpas via en simpel firmware uppdatering, tror inte heller att min L1 router var trasig. När jag förklarade för dem att det var ok att stänga mitt ärende så insisterade de ändå hålla mitt ärende öppet samt att jag fick det intrycket att vissa andra rapporterat in liknande problem med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Status:

Com Hem verkar skickat en ny L1 router till mig, dock inte hämtat den ännu. Jag får väl vara schysst att prova den även om jag sannolikt ändå kommer fortsätta använda min Asus RT-AC66U b1 router som fungerar perfekt. Jag är relativt säker på att något hårdvarumässigt skiljer på den här nya L1 routern de nu skickar till mig jämfört med den gamla, tror inte att mitt problem var något som kunde avhjälpas via en simpel firmware uppdatering, tror inte heller att min L1 router var trasig. När jag förklarade för dem att det var ok att stänga mitt ärende så insisterade de ändå hålla mitt ärende öppet samt att jag fick det intrycket att vissa andra rapporterat in liknande problem med mig.

och kanske en slutstatus

Den nya L1 routern Com Hem skickade till mig verkar fungera normalt/bra vad jag kan se för mitt 500/500 abonnemang. Sedan om min gamla L1 router var defekt eller om de nu skickat en något lite nyare alternativt uppdaterad variant av L1 vet jag inte men jag gissar på det sistnämnda. Om den är nu är vassare eller sämre än min ca 3 år gamla Asus RT-AC66U b1 router har jag ingen aning om dock. Gissningsvis finns det borde fördelar och nackdelar beroende på hur man använder sin router. Wifi exempelvis antar jag är snäppet vassare på L1 men jag använder inte det mer än från mobilen, i övrigt kör jag trådat.

Permalänk
Medlem

Hej, en långtida stalker av denna tråd. Efter flera samtal och ingen hjälp från ComHems kundtjänst tänker jag att jag får vända mig hit.

Under flera månader har jag haft ett återkommande problem med uppkopplingen. Vi har Coax-kabel. Problemet uppstår för mig helt slumpmässigt, även om jag upplever det något mer på helg och kväll, men det kan vara för att jag faktiskt är hemma då. Det uppenbarar sig som att vi tappar all uppladdningshastighet, typ 0,1 mbit från de 10 utlovade, sedan försvinner all nedladdning till 0,1 mbit några sekunder efter. Vanligtvis kvarstår problemet bara några få minuter och under problemet har vi låga pingtider till testservern i malmö (typ 10 ms), med ibland pågår problemet under 10-15 minuter då med extrema pingtider (flera hundratusen). I 99% av tiden har vi utlovad hastighet och inga problem. Det ska tilläggas att detta sker för alla maskiner, både över wifi och trådat. Pingtider till routern är alltid bra (<1ms).

Jag har ringt kundtjänst flera gånger, men eftersom problemet försvinner så snabbt hinner jag inte komma fram medan jag har en aktiv störning. Vid ett tillfälle kom jag fram medan jag hade en störning, då sa operatören att även han kunde se detta, och att andra i mitt lägenhetskomplex även hade samma problem. Innan han hann koppla det till analysavdelning, återgick uppkoppling till det normala, men han skickade vidare det ändå. Vi fick ett sms om att de hade öppnat ett ärende, 5 minuter senare stängde de ärende då de inte kunde se några problem.

Sedan dess har jag ringt flera gånger till, de gjorde likadant igen. Till slut hade de ärendet uppe i en vecka och kom fram till att det var vårt modem det var fel på. Och eftersom vårt abonnemang var så pass gammalt var vi tvungna att uppgradera till deras 350-400 mbit, med en ökad månadskostnad. Jag tänkte då, vad som helst för att slippa problemen. Det tog inte mer än en timme efter att jag installerat det nya modemet, wifihub c2, innan första störningen kom igen. Sedan dess har jag gett upp allt hopp om att få hjälp via kundtjänst.

Jag kan för lite om hur jag ska fortsätta att felsöka detta, jag har gjort traceroutes under problemen, och det jag kan utröna är att det sker packet loss. Det enda som tillkommit i samband med att första problemet uppstod var att jag köpt en ny dator. Jag vet att den ethernetadaptorn har kända problem, men eftersom detta sker för alla andra maskiner i hushållet har jag svårt för att tro att det är den som orsakar problemet. Läs mer på (https://www.pugetsystems.com/labs/support-hardware/Intel-i225-V-and-Z490-Chipset---Network-Connection-Issues-1981/ )

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Av någon anledning så har jag högre hastighet än vad jag borde ha.. 400Mbit istället för 300..

är jag ensam om detta?

Permalänk

Hallå i tråden.

Sitter just nu med Telia 100/100Mbit (439/mån) som har varit stabilt. Men börjar bli lite väl dyrt när Comhem nu erbjuder 300/7-10Mbit 249/mån, dessutom obundet. Att uppladdningshastigheten är 7-10Mbit vet jag knappt hur det skulle påverka mig om jag inte är ute i piratsvängen?

Hur pass piss är det med FiberCoax egentligen? Spelar väl en del online men att spara 190 i månaden är ju inte helt fel.

Permalänk
Medlem

Com Hem WiFi Hub C2:

Om jag låter min enhet XxX - som jag vill prioritera hög datahastighet - ensamt verka på mitt 5gHz band, och låter en knippe andra mobila enheter verka på 2.4gHz bandet - uppnår jag då effektiviteten jag letar efter?

Saxar ordagrant från ComHem.se:

"Optimera dina trådlösa anslutningar
Routrar som stödjer både 2,4 och 5 GHz kallas dual-band och ger det bästa av två världar och möjlighet till en optimal WiFi-upplevelse. Med dual-band har du möjlighet att dela upp nätverkstrafiken i hushållet efter användningsområde. Vid mer krävande aktiviteter på internet där högre hastigheter krävs, såsom vid filöverföringar och streaming av HD-film, kan du lägga nätverkstrafiken på 5 GHz-bandet. Vid mer normalanvändning som surf på internet kan du låta trafiken gå över 2,4 GHz-bandet."

Permalänk
Medlem

Någon mer som har koll på varför man får bättre "ping" i speedtest/bredbandskollen än i spel? jag har runt 20 ms/ping högre i spel än hastighetstester, mäter de olika sätt på svarstider?

T.ex i Speedtest har jag 11MS, medan jag spelar battlefield V så har jag 30-40ms.

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mishy:

Någon mer som har koll på varför man får bättre "ping" i speedtest/bredbandskollen än i spel? jag har runt 20 ms/ping högre i spel än hastighetstester, mäter de olika sätt på svarstider?

T.ex i Speedtest har jag 11MS, medan jag spelar battlefield V så har jag 30-40ms.

Servrarna du testar mot i Speedtest kanske ligger i Sverige/närmare än de spelen använder? Jag vet att många spel har sina servrar i centraleuropa, till exempel har Valve sina EU-servrar i Luxemburg (och Stockholm, men man får inte alltid spela på stockholmsservrarna).

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Servrarna du testar mot i Speedtest kanske ligger i Sverige/närmare än de spelen använder? Jag vet att många spel har sina servrar i centraleuropa, till exempel har Valve sina EU-servrar i Luxemburg (och Stockholm, men man får inte alltid spela på stockholmsservrarna).

Mycket möjligt det är så. Dock när jag spelade cs go på svenska serverar så var det fortfarande 30+ ms. Känns som man får leva med detta tills man flyttar eller om bostadsförnening bygger in fibern in till lägenheterna istället.

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Hallå i tråden.

Sitter just nu med Telia 100/100Mbit (439/mån) som har varit stabilt. Men börjar bli lite väl dyrt när Comhem nu erbjuder 300/7-10Mbit 249/mån, dessutom obundet. Att uppladdningshastigheten är 7-10Mbit vet jag knappt hur det skulle påverka mig om jag inte är ute i piratsvängen?

Hur pass piss är det med FiberCoax egentligen? Spelar väl en del online men att spara 190 i månaden är ju inte helt fel.

https://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/p...

500/500 för 299:- är svårslaget.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

Japp, riktigt bra. Tyvärr Telia som har gjort installationen för fiber och deras utrustning klarar ej mer än 100Mbit enligt föreningen.
Annars endast Comhem som alternativ.

Permalänk
Medlem

Någon som har utforskat Comhem Play appen och kan svara på vilka kanaler man kan se där? Kör de ett erbjudande just nu eller är det meningen att man ska kunna se alla kanaler mot en dold avgift som jag missat? (även de som inte ingår i abonnemanget)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wreath:

Under flera månader har jag haft ett återkommande problem med uppkopplingen. Vi har Coax-kabel. Problemet uppstår för mig helt slumpmässigt, även om jag upplever det något mer på helg och kväll, men det kan vara för att jag faktiskt är hemma då. Det uppenbarar sig som att vi tappar all uppladdningshastighet, typ 0,1 mbit från de 10 utlovade, sedan försvinner all nedladdning till 0,1 mbit några sekunder efter. Vanligtvis kvarstår problemet bara några få minuter och under problemet har vi låga pingtider till testservern i malmö (typ 10 ms), med ibland pågår problemet under 10-15 minuter då med extrema pingtider (flera hundratusen). I 99% av tiden har vi utlovad hastighet och inga problem. Det ska tilläggas att detta sker för alla maskiner, både över wifi och trådat. Pingtider till routern är alltid bra (<1ms).

Det är tyvärr vanligt fel. Hinner modemet tappa synken och måste börja om, eller är det mer en paus bara?

Kan vara något annat i fastigheten eller i coax-ön som stör ut. Comhem måste troligen skicka ut tekniker med spektrumanalysator under en period för se vad som händer i upstream-området i just din coax-ö. Det kan också vara gamla ledningar som börjar ge upp (isoleringen blir dålig) Det brukar vara väderberoende då. Vi har en relativt ny installation (2007-ish) med 8mm RG6 och är att föredra för äldre och tunnare kablar.

Skrivet av Pansardöden:

Sitter just nu med Telia 100/100Mbit (439/mån) som har varit stabilt. Men börjar bli lite väl dyrt när Comhem nu erbjuder 300/7-10Mbit 249/mån, dessutom obundet. Att uppladdningshastigheten är 7-10Mbit vet jag knappt hur det skulle påverka mig om jag inte är ute i piratsvängen?

Hur pass piss är det med FiberCoax egentligen? Spelar väl en del online men att spara 190 i månaden är ju inte helt fel.

Räkna med högre pingtider, svajigare tillgänglighet, obrukbara molntjänster och att du måste ha en extra grej igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Det är tyvärr vanligt fel. Hinner modemet tappa synken och måste börja om, eller är det mer en paus bara?

Kan vara något annat i fastigheten eller i coax-ön som stör ut. Comhem måste troligen skicka ut tekniker med spektrumanalysator under en period för se vad som händer i upstream-området i just din coax-ö. Det kan också vara gamla ledningar som börjar ge upp (isoleringen blir dålig) Det brukar vara väderberoende då. Vi har en relativt ny installation (2007-ish) med 8mm RG6 och är att föredra för äldre och tunnare kablar.

Tack för svar!, det är mer som en paus, tror jag. Eller hur tar jag reda på det? Finns det något magiskt jag kan säga till kundtjänst så de tar det på allvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Räkna med högre pingtider, svajigare tillgänglighet, obrukbara molntjänster och att du måste ha en extra grej igång.

Högre pingtider får du med coaxtekniket, men det det behöver ju inte påverka nämnvärt, tillgängliheten är för mig bättre än flera bekantas med fiberuppkoppling.
Obrukbara molntjänster vet jag inte om jag håller med om, jag använder själv Comhem Cloud, som förövrigt är gratis om man har bredband 300 eller över, för backup och det tycker jag funkar bra. Förtillfället har jag ca 45TB lagrat där.
Och självklart måste ju modem/routern vara igång, men har man fiberuppkoppling så har man ju oftast en mediaomvandlare som också måste vara igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Högre pingtider får du med coaxtekniket, men det det behöver ju inte påverka nämnvärt, tillgängliheten är för mig bättre än flera bekantas med fiberuppkoppling.
Obrukbara molntjänster vet jag inte om jag håller med om, jag använder själv Comhem Cloud, som förövrigt är gratis om man har bredband 300 eller över, för backup och det tycker jag funkar bra. Förtillfället har jag ca 45TB lagrat där.
Och självklart måste ju modem/routern vara igång, men har man fiberuppkoppling så har man ju oftast en mediaomvandlare som också måste vara igång.

Det finns absolut struliga stadsnät och annat, det har jag själv varit med om, och med varierande hastighet med. Men typiska skumma fel som beskrivet är väldigt Coax-typiska och Comhem har oftast ingen aning hur de ska lösa dem. i stadsnäts-fall så är det trots allt lättare för en tekniker att kolla runt i switchar och se vart felet ligger.

Hur i hela fridens man har du fått upp 45TB med 7-10Mbit upload??

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Det finns absolut struliga stadsnät och annat, det har jag själv varit med om, och med varierande hastighet med. Men typiska skumma fel som beskrivet är väldigt Coax-typiska och Comhem har oftast ingen aning hur de ska lösa dem. i stadsnäts-fall så är det trots allt lättare för en tekniker att kolla runt i switchar och se vart felet ligger.

Hur i hela fridens man har du fått upp 45TB med 7-10Mbit upload??

Jag har 50Mbps uppload, och det är ju inte så att 45TB laddas upp varje vid varje backuptilfälle, det brukar ligga på omkring 250GB varje dag.

Permalänk
Medlem

Såklart, men fortfarande imponerande

Permalänk
Medlem

Hej.

Är trött på min comhemrouter (har coaxial) dels låter fläkten på den mycket enligt mig, men också usel wifi.
Kan jag köpa en egen router och byta ut den mot, och i så fall är det bara att slänga min comhemrouter och köra med den nya, eller moste jag göra något extra? Samt vilken router skulle i så fall rekommenderas för max 2000kr?

Dator och spelkonsoller är kopplade via kabel, men tex. nvidia shield och samtliga telefoner och paddor kör wifi.

Sen har jag ett annat problem med, då lägenheten bara har ett comhemuttag, och det är inte i det rummet jag använder för datorspelande (och oftast konsollspelande) har jag körd med en kabel in i det rummet från routern, sen delat det med en en liten nätverksswitch.
Switchen har nog lite för många år på nacken nu. och kanske dags att införskaffa en ny det med (eller finns det bättre alternativ nu?)
Och i så fall vilken switch borde jag köpa?

Tack på förhand.

//stocken

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

@stocken Du kan inte ta bort ditt modem/router from CH , oftast kan man brygga den och sätta en egen router efter , vilken modell har du förresten ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

@stocken Du kan inte ta bort ditt modem/router from CH , oftast kan man brygga den och sätta en egen router efter , vilken modell har du förresten ?

Jag har en Compal CH7284e

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Jag har en Compal CH7284e

Här är kloka boken för den:
https://comhem-assets.azureedge.net/2zxwgcm7u48q/4SWWCCpa76O0...

På sidan 26 ser du var du ändrar mellan routing och bridging.

Jag kan dock tipsa om att skaffa en nyare router så slipper du fläktljud, dom brukar gå för någon hundring på tradera
Som denna:
https://www.tradera.com/item/121404/432769070/sagemcom-wifi-r....

...eller denna:
https://www.tradera.com/item/120323/432388743/com-hem-wifi-hu...

Du behöver bara kontakt ComHems kundtjänst och tala om vilket serienummer det är på modemet för att få igång det mot ditt abonnemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Här är kloka boken för den:
https://comhem-assets.azureedge.net/2zxwgcm7u48q/4SWWCCpa76O0...

På sidan 26 ser du var du ändrar mellan routing och bridging.

Jag kan dock tipsa om att skaffa en nyare router så slipper du fläktljud, dom brukar gå för någon hundring på tradera
Som denna:
https://www.tradera.com/item/121404/432769070/sagemcom-wifi-r....

...eller denna:
https://www.tradera.com/item/120323/432388743/com-hem-wifi-hu...

Du behöver bara kontakt ComHems kundtjänst och tala om vilket serienummer det är på modemet för att få igång det mot ditt abonnemang

tack. kanske kan köpa ny från comhem, tror min fläkt är trasig så mycket som den låter.
Vilket router ska jag köpa och bridga den med sen? finns det några krav där. och vad är det man ska leta efter bland specifikationerna?

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Har börjat använda Comhems bredband för några dagar sedan och jag är nöjd än så länge. Jag får mer än 250 till och med.
Förväntade mig att WiFi signalen skulle vara svag för routern har inga antenner men det är bra signal ändå.

När jag fick hem routern så funkade inte nätet, kunde ansluta till routern trådlöst men den hade ingen interet åtkomst.
Ringde deras support och dom bad mig använda reset knappen men det hjälpte så klart inte så dom skapade ett ärende så deras tekniker skulle undersöka.

Fick sms om att ringa dem igen och då frågade teknikern om mac adressen på routern och sen gjorde han nåt och bad mig använda reset knappen igen och sen funkade det. Men han glömde avsluta ärendet för jag fick sms av dom senare att felet verkar vara i min lägenhet och att jag behöver logga in på hemsidan för att boka tid med en tekniker.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

tack. kanske kan köpa ny från comhem, tror min fläkt är trasig så mycket som den låter.
Vilket router ska jag köpa och bridga den med sen? finns det några krav där. och vad är det man ska leta efter bland specifikationerna?

Vilken router du ska välja handlar väl mest om vilken hastighet du tänk använda, de äldre routrarna klarar inte hastigheten riktigt, och om du tänker använda snabbaste Bredband 1200 så är det wifi hub c3 som gäller för att å ut det sista iom. att den har en 2.5Gbps-port.

Men annars duger wifihub C1 gott, den klarar 1Gbps ner och 100Mbps upp.
https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/com-hem-wi...