Permalänk
Medlem

Jag har egentligen varit nöjd med Com Hem både med fiberkoax och nu med fiber. Det enda som störde mig enormt var den här L1 routern. Sedan uppskattar jag att man får en molntjänst med obegränsat utrymme på köpet, beroende på vad man betalar per månad för abonnemangen kan det vara en fin deal. Åtminstone en liten besparing jämfört med vad man tex betalar för Dropbox. Fick själv en deal på 500-500 för 250kr/månad första året inklusive molntjänst och com hem play appen ett år också (vilken dock kanske inte kommer nyttjas). Det Com Hem är lite sluga med är väl att priser brukar gå upp rejält efter ett år, i synnerhet om man också betalar för en tv tjänst eller två (jag kör enbart bredband). Återstår att se då om jag orkar byta eller ligger kvar efter ett år. Rent ekonomiskt är det så klart smart att hoppa mellan 1 års deals men jag kommer sakna molntjänsten, lite jobbigt att lägga över allting på en annan molntjänst och dessutom betala för det, beror på hur mycket priset ökar efter ett år.

Fiber och trådat är helt klart vägen att gå om man vill ha stabila bra kopplingar där allt bara flyter, Wifi har väl börjat bli bra men det är ändå inte 100% alltid.

Permalänk
Medlem

100/100 via Ethernet i väggen är ofantligt mycket pålitligare och snabbare (svarstider) än DOCSIS/Coax. Det är värt en bra slant i månaden.

Folk verkar vara besatta av Mbit/kr

Vad har man för glädje av 600, 800, 1000Mbit med regelbundna mikro-avbrott och svajiga ping-tider - och väldigt strypt upstream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

100/100 via Ethernet i väggen är ofantligt mycket pålitligare och snabbare (svarstider) än DOCSIS/Coax.

Tja, får drygt 9ms ping till Bredbandskollens server, det duger för mig. Om jag får 5ms med ethernet rätt i väggen så skulle jag inte märka någon skillnad alls, medans om jag ska ladda hem 50GB+ data, så kommer jag definitivt märka skillnaden på 100Mbit/s och 500-600.

Att dra hem ett stort spel i 500 knyck är inte så farligt. I 100 kommer det ju att kännas lite segt får man väl säga!

Citat:

Det är värt en bra slant i månaden.

Folk verkar vara besatta av Mbit/kr

Det finns ju faktiskt gränser! Var inte 250/mån förresten utan 300kr/mån (så ännu sämre pris/prestanda), och 100Mbit uppströms var min uppfinning - efter en andra koll så såg jag att det definierades inte specifikt på värdens hemsida. Stod bara "100mbit/s", så uppströms kan teoretiskt vara strypt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

100/100 via Ethernet i väggen är ofantligt mycket pålitligare och snabbare (svarstider) än DOCSIS/Coax. Det är värt en bra slant i månaden.

Folk verkar vara besatta av Mbit/kr

Vad har man för glädje av 600, 800, 1000Mbit med regelbundna mikro-avbrott och svajiga ping-tider - och väldigt strypt upstream.

Beror helt och hållet vad du ska använda din förbindelse till. Jag har haft Comhem 600 coax och telenor 250 fiber i samma fastighet. Inte märkt någon skillnad varken i driftströning eller i svarstider och eftersom jag ändå kör 100% WiFi hade jag ändå lagt fokus på svarstider så hade jag kört rj45 till samtliga rum.
Så din "Folk verkar vara besatta av Mbit/kr" verkar vara mer som att "du är besatt av svarstider".

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

100/100 via Ethernet i väggen är ofantligt mycket pålitligare och snabbare (svarstider) än DOCSIS/Coax. Det är värt en bra slant i månaden.

Folk verkar vara besatta av Mbit/kr

Vad har man för glädje av 600, 800, 1000Mbit med regelbundna mikro-avbrott och svajiga ping-tider - och väldigt strypt upstream.

Du verkar inte veta vad du pratar om. Hur det fungerar beror mer på kvaliten på den utrustning en ISP har i ett visst område. Är det fråga om gammal utrustning som borde bytas fungerar det dåligt oavsett grundläggande teknik. Om du hade följt detta forum ett tag visste du att problem förekommer rakt över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Uppföljning nu efter att kört min Asus ac66u b1 router sedan i går kväll (utmärkt att jag hade den här routern liggande i förrådet):

Hittills fungerar Asus ac66u b1 routern bra på alla sätt och vis (uppdaterade den först med senaste firmware, Asus egna). Får nu bredband-leverans enligt spec (dvs mellan 400-500 i båda riktningarna) och inte det här konstiga beteendet på morgonen efter att datorerna varit avstängda över natten med att den då enbart kör runt 100 neråt (innan man startar om routern).

Lite för tidigt att ropa hej ännu men antingen är den Com Hem Wi-Fi Hub L1 routern jag fick trasig eller så är det en jäkla skitrouter Com Hem skickar med, jag tror tyvärr på det sistnämnda. Det här stör mig så jag kommer anstränga mig för att få tala med någon i ansvarsposition på Com Hem, det här går över min gräns och jag är ändå en lugn person. Man kan inte skicka med en skräprouter till kunder som betalar för tex 500-500 eller 1000-1000. Det jag börjar undra nu är hur många andra kunder som periodvis inte får leverans enligt spec med L1 routern utan att veta om det ("lyckligt ovetande"). Lätt att tro att allting är fint efter en omstart av routern men sedan börjar den konstra sig (tex efter att man haft datorn/datorerna avstängda i några timmar och sätter igång allt igen).

Ett andra exempel med lite underligt beteende för Com Hem Wi-Fi Hub L1 routern : Kopplade en nätverksladd från routern till en helt annan dator tidigt i går (innan jag bytte till Asus routern). Först enbart ca 100Mbit/sek nerströms (jag ska ha ca 500), jag startade då om routern och allt fungerade perfekt igen med flöde enligt vad jag betalar för. Verkar att L1 routern förhandlar ner hastigheterna under vissa scenarion vilket är helt galet.

Observera att vi snackar enbart trådat nu, det är vad jag testat med. Har återskapat problemen på en stationär och två bärbara. Visst är det ändå bra att det verkar varit L1 routern som strulade och inte nätet i lägenheten eller i huset men oerhört irriterande med all frustration och timmar jag slösat på L1 routern, att ringa in fel tar en jäkla tid ibland.

Status:

Com Hem verkar skickat en ny L1 router till mig, dock inte hämtat den ännu. Jag får väl vara schysst att prova den även om jag sannolikt ändå kommer fortsätta använda min Asus RT-AC66U b1 router som fungerar perfekt. Jag är relativt säker på att något hårdvarumässigt skiljer på den här nya L1 routern de nu skickar till mig jämfört med den gamla, tror inte att mitt problem var något som kunde avhjälpas via en simpel firmware uppdatering, tror inte heller att min L1 router var trasig. När jag förklarade för dem att det var ok att stänga mitt ärende så insisterade de ändå hålla mitt ärende öppet samt att jag fick det intrycket att vissa andra rapporterat in liknande problem med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Status:

Com Hem verkar skickat en ny L1 router till mig, dock inte hämtat den ännu. Jag får väl vara schysst att prova den även om jag sannolikt ändå kommer fortsätta använda min Asus RT-AC66U b1 router som fungerar perfekt. Jag är relativt säker på att något hårdvarumässigt skiljer på den här nya L1 routern de nu skickar till mig jämfört med den gamla, tror inte att mitt problem var något som kunde avhjälpas via en simpel firmware uppdatering, tror inte heller att min L1 router var trasig. När jag förklarade för dem att det var ok att stänga mitt ärende så insisterade de ändå hålla mitt ärende öppet samt att jag fick det intrycket att vissa andra rapporterat in liknande problem med mig.

och kanske en slutstatus

Den nya L1 routern Com Hem skickade till mig verkar fungera normalt/bra vad jag kan se för mitt 500/500 abonnemang. Sedan om min gamla L1 router var defekt eller om de nu skickat en något lite nyare alternativt uppdaterad variant av L1 vet jag inte men jag gissar på det sistnämnda. Om den är nu är vassare eller sämre än min ca 3 år gamla Asus RT-AC66U b1 router har jag ingen aning om dock. Gissningsvis finns det borde fördelar och nackdelar beroende på hur man använder sin router. Wifi exempelvis antar jag är snäppet vassare på L1 men jag använder inte det mer än från mobilen, i övrigt kör jag trådat.

Permalänk
Medlem

Hej, en långtida stalker av denna tråd. Efter flera samtal och ingen hjälp från ComHems kundtjänst tänker jag att jag får vända mig hit.

Under flera månader har jag haft ett återkommande problem med uppkopplingen. Vi har Coax-kabel. Problemet uppstår för mig helt slumpmässigt, även om jag upplever det något mer på helg och kväll, men det kan vara för att jag faktiskt är hemma då. Det uppenbarar sig som att vi tappar all uppladdningshastighet, typ 0,1 mbit från de 10 utlovade, sedan försvinner all nedladdning till 0,1 mbit några sekunder efter. Vanligtvis kvarstår problemet bara några få minuter och under problemet har vi låga pingtider till testservern i malmö (typ 10 ms), med ibland pågår problemet under 10-15 minuter då med extrema pingtider (flera hundratusen). I 99% av tiden har vi utlovad hastighet och inga problem. Det ska tilläggas att detta sker för alla maskiner, både över wifi och trådat. Pingtider till routern är alltid bra (<1ms).

Jag har ringt kundtjänst flera gånger, men eftersom problemet försvinner så snabbt hinner jag inte komma fram medan jag har en aktiv störning. Vid ett tillfälle kom jag fram medan jag hade en störning, då sa operatören att även han kunde se detta, och att andra i mitt lägenhetskomplex även hade samma problem. Innan han hann koppla det till analysavdelning, återgick uppkoppling till det normala, men han skickade vidare det ändå. Vi fick ett sms om att de hade öppnat ett ärende, 5 minuter senare stängde de ärende då de inte kunde se några problem.

Sedan dess har jag ringt flera gånger till, de gjorde likadant igen. Till slut hade de ärendet uppe i en vecka och kom fram till att det var vårt modem det var fel på. Och eftersom vårt abonnemang var så pass gammalt var vi tvungna att uppgradera till deras 350-400 mbit, med en ökad månadskostnad. Jag tänkte då, vad som helst för att slippa problemen. Det tog inte mer än en timme efter att jag installerat det nya modemet, wifihub c2, innan första störningen kom igen. Sedan dess har jag gett upp allt hopp om att få hjälp via kundtjänst.

Jag kan för lite om hur jag ska fortsätta att felsöka detta, jag har gjort traceroutes under problemen, och det jag kan utröna är att det sker packet loss. Det enda som tillkommit i samband med att första problemet uppstod var att jag köpt en ny dator. Jag vet att den ethernetadaptorn har kända problem, men eftersom detta sker för alla andra maskiner i hushållet har jag svårt för att tro att det är den som orsakar problemet. Läs mer på (https://www.pugetsystems.com/labs/support-hardware/Intel-i225-V-and-Z490-Chipset---Network-Connection-Issues-1981/ )

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Av någon anledning så har jag högre hastighet än vad jag borde ha.. 400Mbit istället för 300..

är jag ensam om detta?

Permalänk
Medlem

Hallå i tråden.

Sitter just nu med Telia 100/100Mbit (439/mån) som har varit stabilt. Men börjar bli lite väl dyrt när Comhem nu erbjuder 300/7-10Mbit 249/mån, dessutom obundet. Att uppladdningshastigheten är 7-10Mbit vet jag knappt hur det skulle påverka mig om jag inte är ute i piratsvängen?

Hur pass piss är det med FiberCoax egentligen? Spelar väl en del online men att spara 190 i månaden är ju inte helt fel.

Permalänk
Medlem

Com Hem WiFi Hub C2:

Om jag låter min enhet XxX - som jag vill prioritera hög datahastighet - ensamt verka på mitt 5gHz band, och låter en knippe andra mobila enheter verka på 2.4gHz bandet - uppnår jag då effektiviteten jag letar efter?

Saxar ordagrant från ComHem.se:

"Optimera dina trådlösa anslutningar
Routrar som stödjer både 2,4 och 5 GHz kallas dual-band och ger det bästa av två världar och möjlighet till en optimal WiFi-upplevelse. Med dual-band har du möjlighet att dela upp nätverkstrafiken i hushållet efter användningsområde. Vid mer krävande aktiviteter på internet där högre hastigheter krävs, såsom vid filöverföringar och streaming av HD-film, kan du lägga nätverkstrafiken på 5 GHz-bandet. Vid mer normalanvändning som surf på internet kan du låta trafiken gå över 2,4 GHz-bandet."