Nu har man hamnat i träsket och behöver ny mobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja jag håller inte riktigt med om kameran. Den är inte bäst som den var för ett par år sedan men den är fortfarande uppe i toppen och slåss liksom. Det får man inte på en annan telefon i denna prisklassen förutom möjligtvis Iphone SE. Vet inte riktigt vad du menar med omstartsfunktion.

Men i denna prisklass är det klart att man måste göra kompromisser, man kan inte få allt som en telefon för dubbla eller tredubbla priset har liksom. 4a har en bra kamera och ren mjukvara med garanterade snabba uppdateringar under lång tid. OP Nord, som ju borde vara en stor konkurrent, har snabbare skärmuppdatering och snabbare GPU (ingen direkt skillnad på CPU) och rätt bra kamera. Kompromisser är exempelvis att ingen av dom har trådlös laddning eller vattentålighet. Nord känns lyxigare i handen men 4a lär hålla bättre då den har plastbaksida istället för glas.

Bortsett mjukvaran hade jag personligen nog valt en Nord över 4a, men den är lite stor och mjukvaran är ett stort problem för mig.

Vet inte om det är löst, men tidigare när man skulle stänga av telefonen så hade du bara stänga av och flygplansläge (flesta tillverkare har även omstart). Sen vet jag inte om Google har lagt in stäng alla appar (har för mig det saknades på deras äldre mobiler). Kör själv med nova på lineageos version 7 på min gamla samsung och det är ju inte 100% ren android om jag fatta det rätt (lite extra emot vad google har, fast var ett tag sen jag ens läst vad skillnaderna faktiskt är).

Jo kamera mjukvaran bör ju ha blivit bättre än det varit tidigare. Nord är ju tekniskt set får inga mer större uppdateringar (borde egentligen få mer än version 11).

Ja det känns som man får kompromissa mer idag än förr cpu kör väl pixel 4 730 och nord 765? (vist normalt användande är det troligen ingen större skillnad, men 730 ska vara mer som 835 och 765 mer som 845 (bortsett från gpu som är klenare på 7xx serien))?

Jag har haft den gamla i över 5+år och om den nya ska hålla hyfsat länge, kan det löna sig med bättre cpu (saker drar ju inte mindre prestanda, hemsidor kör ju med mer skit och reklam som tynger ner).

Har en äldre mobil som har 835 och den är helt okej prestanda (är jobbmobil), men vill köpa något som inte är likvärdig den i prestanda (i för sig lär den slå 730 och 765 i gpu dock vad jag sett på tester, men drar ju också mer ström)