Montera en WD Elements 8TB internt?

Permalänk
Medlem

Montera en WD Elements 8TB internt?

Hej,

Är det möjligt att montera en sådan som denna internt? Sökte lite på det och blev inte helt klar över det, tyckte mig se att vissa haft problem med det?

https://www.amazon.se/dp/B07FNK6QMT/ref=pe_3044161_185740101_TE_item?th=1

MVH

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Är det möjligt att montera en sådan som denna internt? Sökte lite på det och blev inte helt klar över det, tyckte mig se att vissa haft problem med det?

Ja, man kan montera alla diskar från externa internt, problemet med bl.a WD's är att de ofta har 3.3V pinnen kopplad på disken som man måste skippa, detta kan göras genom att man tejpar över den eller fysiskt tar bort den.

Allra enklast är dock att använda sig av en Molex till SATA adapter vilka inte har 3.3V pinnen, detta är dock naturligtvis omöjligt om man inte har ett nätagg som har Molex kontakter.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Nätdelen jag har är en Corsair HX650w mudular som har några år på nacken. Vad är bästa lösningen här? Hur krångligt är det att bara sätta en tejpbit över stiftet?

Vanligen brukar dessa lådor vara omöjliga att öppna utan att bryta sig in så jag misstänker att garantier försvinner direkt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Nätdelen jag har är en Corsair HX650w mudular som har några år på nacken. Vad är bästa lösningen här? Hur krångligt är det att bara sätta en tejpbit över stiftet?

Vanligen brukar dessa lådor vara omöjliga att öppna utan att bryta sig in så jag misstänker att garantier försvinner direkt?

Finns en guide hur (och på vilken pinne) man sätter en tejpbit här:
How to Fix the 3.3V Pin Issue

Personligen hade jag dock valt adapter lösningen och det är en sådan här 4-pin Molex till Sata jag pratar om, på bilden där kan du se hur en Molex ser ut (om du nu inte visste det).
Dock så eftersom ditt nätagg har några år på nacken, så är det inte alls säkert att 3.3V finns på dess SATA kontakter, vilket då inte kräver någon åtgjärd.
Detta märker du om disken hittas eller inte i UEFI/BIOS, hittas den inte så har SATA kontakterna 3.3V och åtgjärd att skippa den pinnen behövs.

Ja, man bryter garantin om man öppnar chassit på en extern disk.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tackar! Tror dock att det går bort eftersom det ser ut som en deländå får lite problem med vissa diskar. Desssutom är det inte helt ovanligt att diskar krånglar. Billigaste 8TB intern är klart mycket dyrare, typ 1000 kr till så jag får gå ner i storlek istället, kanske en till 4TB då för 1000 lappen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ja, man kan montera alla diskar från externa internt

Det finns en del externa diskar som inte använder vanliga SATA-diskar utan går direkt till USB internt. Det går väl tekniskt sett att montera även såna internt, men eftersom det ändå blir USB så kan man nog lika gärna ha dem som externa diskar. Så det är lite av ett lotteri att köpa en extern disk för det syftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns en del externa diskar som inte använder vanliga SATA-diskar utan går direkt till USB internt.

Sant, men då handlar det i regel om 2.5" diskar och inte 3.5" eftersom 3.5" diskar behöver både 5 & 12V.
Men visst att skriva "alla" var en sanning med modifikation

Skrivet av perost:

Det går väl tekniskt sett att montera även såna internt, men eftersom det ändå blir USB så kan man nog lika gärna ha dem som externa diskar.

De diskar som har USB istället för SATA skiljer sig mig veterligen inte rent tekniskt sätt dock när det gäller själva disken, då det mig veterligen bara är kretskortet som är annorlunda, så i princip skulle man bara kunna byta ut det för att få SATA istället, sen om det är värt det eller inte är en annan femma.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.