Permalänk
Medlem

mATX sväljer ATX.

Det hela började för ungefär 3 år sedan.

Datorn jag hade blev jag tvungen att sälja, och kvar hade jag en Füjitsu laptop som fick streama Youtube, jag kunde dock spela ett spel på den, Need For Speed Underground 2 fungerade utan lagg.

En dag ringer min syrra för att säga att hon och hennes kille kommer för att dumpa av lite datorkomponenter hos mig, jag svarade att det alltid är hjärtligt välkommet oavsett ålder.

Det var två moderkort, två processorer, ett chassi, en PSU, och två RAM.

Det ena moderkortet var ett Asus från omkring 2006-2007, till detta en medföljade Core 2 Duo processor, och 4 GB RAM,
Inget att tjuta av lycka över, men jag gav det till min mors ex.

Det andra moderkortet var ett Asrock P67 Pro-3 med en I7 2600 (ej K)
Här fanns det dock varken kylare eller RAM.

PSU´n som kom med var en gammal Corsair TX-650.

Jag gick ut på Sweclockers marknad och köpte 2 st Geil Evo Corsa 2133MHz 4GB DDR3.

Sedan fick det bli en begagnad kylare, också den köpt på Sweclockers marknad, närmare bestämt en Noctua NH-D14.

Chassit som jag fick med var ett Antec Sonata II.

Det saknade frontlucka, och den DVD brännare som satt där från början hade IDE, så det gick inte att använda den.

Det fick bli att ta ut den då den blev onödig vikt, och istället sätta en wellpapp-bit där den satt.

Nästa problem blev att med min Noctua NH-D14 där inne så ville inte handlåset gå igen, då tog jag bort det, och ersättaren blev silvertejp för att inte avbryta luftflödet.

Ja ni hör ju vartåt det barkar.

Den 19 Mars i år så började det lukta som om någon hade dött här inne i princip.
Det var min gamla PSU som gav upp mitt framför ögonen på mig, och sedan var det bara att kasta det.

Dagen efter hoppade jag in på Netonnet i Örebro, och köpte på mig ett Corsair RM750X

Hur som helst, jag hade mitt Antec Sonata II fram tills för några dagar sedan, då jag fick ett Deepcool Matrexx 30 av en av mina vänner.

Jahaja, här sitter jag med ett mATX chassi när jag bara har ATX komponenter.
För att inte tala om att chassit bara kunde ta en 151mm hög kylare medans NH-D14 som bekant är 160mm.

Här skulle nog en hög folk dra öronen åt sig men inte jag.
Jag kände ändå att även om det går åt pipan, så är det värt att testa.

De utmaningar som kom försökte varken dölja sig själva eller dröja.

Jag fick in mitt moderkort och satte fast det med 4 st skruvar inkulsive distanser då det inte fanns förborrade hål för fler.

Moderkortet har ju fler skruvhål, det är ingen hemlighet, men man tager vad man haver, och det sitter ändå mer än tillräckligt bra.

Nästa utmaning blev ju min PSU, och det faktum att det inte kunde sitta längst bak, försökte jag med det så pressade bara PCI portarna ut PSU´n ur chassit.

Lösningen blev att låta det ligga lite längre fram.
Detta hade också gått åt pipan om jag inte hade haft en vinklad SATA-kabel, för ja, ni gissade rätt, PSU´n hamnade precis framför SATA-portarna på moderkortet.

Nåväl, med det ute ur bilden så var det bara ett hinder kvar, min kylare och dess höjd.
Första försöket gick åt pipan, bakre fläkten på kylaren tog nämligen emot glaspanelen som vickade fram och tillbaka.

Jag sänkte då fläkten så att den hamnade preciiiiis under kylarens heat-pipes.

Dit med glaspanelen igen och nu gick det.

Äntligen hade jag besegrat alla problemen som detta chassi, genom sin formfaktor skapade.

Det enda som är lite träligt är kabeldragningen, för eftersom jag inte har anpassade komponenter i chassit så finns det ingen vettig plats att dra kablarna på, föressten är minst 4 av dem för tjocka ändå.

Nåväl, jag postar några bilder på hur det blev när allt blev klart.

Mitt mål med galleriet är väl mestadels att visa att vill man så går det, även om jag inte direkt skulle "sälja in" min rigg och det jag gjort hos någon annan.

Rigglista

Deepcool Matrexx 30

Asrock P67 Pro-3

Geil Evo Corsa 2133MHz 4GB DDR3

Intel Inside Core I7 2600

Noctua NH-D14

MSI GTX 1060

Toshiba TR200 240GB

Western Digital WD-30EFRX

Corsair RM750X

Hoppas ni fann galleriet underhållande iallafall och tack till er som läst så här långt.

/Lifooz.

Besök galleriet här

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag bara ÄLSKAR ghettomoddningar! Bra jobbat!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Jag har varit medlem på Sweclockers i ~5 år, men aldrig betygsatt ett galleri förr. Nu blev jag tvungen att logga in och sätta en femma.

Jag funderade dock på att dra ner betyget till en fyra, du har ju inte flyttat över wellpappbiten trots att det "nya" chassit är kompatibelt med den. Fast det hade ju förstört temat med bara inkompatibla delar, så det blev nog bäst som du gjorde ändå.

Permalänk

Underbar läsning.

Legend 😂✅.

5 av 5 rostiga ostbågar.

Visa signatur

Whazzaaaaah

Permalänk
Medlem

Har jag missat varför kylaren är lite vriden?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av lambdan:

Har jag missat varför kylaren är lite vriden?

Haha, det där är en bidrift!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Jag bara ÄLSKAR ghettomoddningar! Bra jobbat!

Tack så mycket, det är gött de gånger det blir bra i slutändan.

/Lifooz

Skrivet av KAD:

Jag har varit medlem på Sweclockers i ~5 år, men aldrig betygsatt ett galleri förr. Nu blev jag tvungen att logga in och sätta en femma.

Jag funderade dock på att dra ner betyget till en fyra, du har ju inte flyttat över wellpappbiten trots att det "nya" chassit är kompatibelt med den. Fast det hade ju förstört temat med bara inkompatibla delar, så det blev nog bäst som du gjorde ändå.

Det säger inte lite, känner mig hedrad, där kan man verkligen säga att jag lyckades med något om inte annat.

Hahah, wellpappskivan får följa med det gamla Antec Sonata chassit, tillsammans med silvertejpen också för den delen. Jag kan säga att det är betydligt trevligare att se på datorn nu än vad det var förut.

/Lifooz

Skrivet av Virrcopski:

Underbar läsning.

Legend 😂✅.

5 av 5 rostiga ostbågar.

Tack.

/Lifooz

Skrivet av lambdan:

Har jag missat varför kylaren är lite vriden?

Nej det har du inte gjort, kylaren sitter upp och ner, jag märkte det för sent när jag monterade den för ett par år sedan och jag hade inte mer kylpasta hemma så den fick sitta kvar som den gör.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!