Playstation 2 emuleras på Xbox Series S

Permalänk
Melding Plague

Playstation 2 emuleras på Xbox Series S

Microsoft utlovar full bakåtkompatibilitet med Xbox Series S/X, något som visar sig gälla även Sonys forna bästsäljare Playstation 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra med emulering. Det är kul att kunna köra gamla spel utan att behöva gå häxjakt efter specifik och begagnad hårdvara.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Rekordmedlem

Då var det bekräftat, den är nästan lika bra som en Raspberry Pi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Snabbt någon, porta Yuzu till XBSX så vi kan köra Zelda på den

Permalänk
Medlem

Kul att folk är mer intresserade i att köra emulatorer på Xbox än att spela spelen som faktiskt finns på den. Är precis som original Xbox dagarna.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kan Sony stämma MS för det här?
Apple stoppade en butik(tror jag att det var) från att sälja macs med Windows installerat. Kan Sony stämma MS för det här då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jehuty:

Kan Sony stämma MS för det här?
Apple stoppade en butik(tror jag att det var) från att sälja macs med Windows installerat. Kan Sony stämma MS för det här då?

Det är inte MS som har gjort mjukvaran. Sony skulle kunna göra en anmälan om upphovsrättsintrång till MS och kanske få bort emulatorn från boxens butik, och kanske till och med stämma utvecklarna, men MS har inte gjort något fel hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Kul att folk är mer intresserade i att köra emulatorer på Xbox än att spela spelen som faktiskt finns på den. Är precis som original Xbox dagarna.

Det ena utesluter inte det andra. Det är en kul funktion precis som det är på PC/shield/Rpi o.s.v. Återstår att se om Microsoft tvingas stänga ner detta på något vis.

Permalänk
Medlem

Mervärdet som UWP kan bringa blev just demonstrerad på ett synnerligen tydligt sätt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Kul att folk är mer intresserade i att köra emulatorer på Xbox än att spela spelen som faktiskt finns på den. Är precis som original Xbox dagarna.

Är väl för att som jag läst att lanseringstitlarna inte var så många?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jehuty:

Kan Sony stämma MS för det här?
Apple stoppade en butik(tror jag att det var) från att sälja macs med Windows installerat. Kan Sony stämma MS för det här då?

Apple har gett sig på allt och alla tex Apple records (Beatles skivbolag som varit i gång lång innan Apple) och en japansk fruktgrossist och en tillverkare av skärbrädor för det har tydligen varit lätt att förväxla produkterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Apple har gett sig på allt och alla tex (...) en tillverkare av skärbrädor för det har tydligen varit lätt att förväxla produkterna.

Finns det överhuvudtaget någon skillnad?
https://www.youtube.com/watch?v=h0j74UtBm7w

Permalänk
Medlem

Rätt så ironiskt väl att Xbox hanterar bakåtkompabilitet än Sony själva, även om det inte är officiellt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qubeista:

Rätt så ironiskt väl att Xbox hanterar bakåtkompabilitet än Sony själva, även om det inte är officiellt.

Nja, jag hade nog hellre haft bakåtkompatibilitet med PS4 än PS2 ändå.

Men de jobbar ju på att få PS3 att snurra också, och det hade ju varit kul. Undrar om den hade kunnat ta skivorna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte MS som har gjort mjukvaran. Sony skulle kunna göra en anmälan om upphovsrättsintrång till MS och kanske få bort emulatorn från boxens butik, och kanske till och med stämma utvecklarna, men MS har inte gjort något fel hittills.

Appen är inte ens i butiken, utan verkar ha lagts in manuellt med en installationsfil.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marukusu:

Appen är inte ens i butiken, utan verkar ha lagts in manuellt med en installationsfil.

Nja, den finns i butiken men inte tillgänglig för allmänheten utan som en privat app. Alltså måste utvecklaren whitelista ditt konto för att du ska unna ta ner den. Mitt företag gör samma sak med UWP-appar på Windows för interna grejer. https://arstechnica.com/gaming/2020/11/how-one-developer-is-s...

För några dagar sedan kom ju den första varianten som krävde att man registrerade sig som utvecklare för att själv installera filen, och man var tvungen att sätta XBoxen i utvecklingsläge och så. Men detta kommer ju runt de begränsningarna. Står man med på utvecklarens lista så kan man installera appen utan strul, vad jag förstår. Jag har inte testat själv dock.

Edit: Jag läste själva artikeln här nu, och den tar ju upp det tidigare sättet att köra emulatorn så då stämmer det ju som du säger. Men det behöver man alltså inte längre, om du läser Ars-artikeln jag länkade. (Sen vet jag inte om det fortfarande funkar dock).

Permalänk
Medlem

Nu är ju inte detta så enkelt som artiklar får det att låta... dels måste man betala 19 dollar för att aktivera sitt konto som utvecklare. Sedan kan man inte längre spela vanliga spel i utvecklarläget heller, utan måste då switch:a fram och tillbaka till retail/developer mode som kräver att konsolen startas om emellan. Plus då att man måste installera emulatorn, etc. etc.

Detta kanske inte är enorma hinder, speciellt inte för folk som hänger här kanske, men jag tror det är mer än gemene man orkar hålla på med.

Permalänk
Medlem

*shock* Konsoll från 2020 kan emulera konsoll från 2000 *shock* !!!

Säger absolut noll om hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

*shock* Konsoll från 2020 kan emulera konsoll från 2000 *shock* !!!

Säger absolut noll om hårdvaran.

Varför skulle det säga något om hårdvaran? Det känns som att många Sony bois blivit triggade när man läser genom kommentarerna här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

*shock* Konsoll från 2020 kan emulera konsoll från 2000 *shock* !!!

Säger absolut noll om hårdvaran.

Var knappast poängen med artikeln heller.

Permalänk
Inaktiv

RPCS3 hade varit riktigt kul, då skulle man kunna spela Demons Souls även på Xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

*shock* Konsoll från 2020 kan emulera konsoll från 2000 *shock* !!!

Säger absolut noll om hårdvaran.

Vem har sagt att det beror på hårdvaran? Det är bara Microsoft som är bättre än Sony då de tillåter sina användare att utveckla på konsolen i stället för att behöva köpa dyra devkits. Sånt behöver man inte vara butthurt över.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det intressanta blir ju när det någon installerar någon av de två Switch-emulatorerna på den. Kan inte se något skäl, sett till hårdvaran, varför det inte skall gå att spela Switch-spel på den.

Då kan man köpa den nyaste konsolen från Microsoft och spela spel för den senaste konsolen från Nintendo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

*shock* Konsoll från 2020 kan emulera konsoll från 2000 *shock* !!!

Säger absolut noll om hårdvaran.

Nej det säger absolut mer om Sony...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lambdan:

Kul att folk är mer intresserade i att köra emulatorer på Xbox än att spela spelen som faktiskt finns på den. Är precis som original Xbox dagarna.

Det är något obeskrivligt mysigt med att kunna "ha allt på en och samma enhet".

Jag minns tillbaka till Wii-tiderna när man kunde installera en mediaspelare (WiiMC) i Homebrew Channel och vips blev ens Wii en mediaspelare oxå!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Kul att folk är mer intresserade i att köra emulatorer på Xbox än att spela spelen som faktiskt finns på den. Är precis som original Xbox dagarna.

Nostalgi Det finns ju faktiskt väldigt många bra spel till de gamla konsolerna, även om de inte är grafiskt otroliga på något sätt. Finns ingen anledning att "begrava" dem bara för att de tillhör en äldre generation konsoler.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Dags för Sony att ta av sig kavajen

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Det är något obeskrivligt mysigt med att kunna "ha allt på en och samma enhet".

Jag minns tillbaka till Wii-tiderna när man kunde installera en mediaspelare (WiiMC) i Homebrew Channel och vips blev ens Wii en mediaspelare oxå!

Jo absolut. Jag har kört mediacenter på OG XBox och Wii och det var ju väldigt trevligt då. XB är ju redan rätt nära idealet, du kan köra Plex, Netflix och liknande appar, streama i webbläsaren för de tjänster som inte har appar, spela en väldig massa spel från alla generationer av XB och nu då en massa gamla spel också. Och man slipper chippa eller hacka konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är något obeskrivligt mysigt med att kunna "ha allt på en och samma enhet".

Jag minns tillbaka till Wii-tiderna när man kunde installera en mediaspelare (WiiMC) i Homebrew Channel och vips blev ens Wii en mediaspelare oxå!

Ja det är därför man kör PC! Den kan allt o lite till!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Ja det är därför man kör PC! Den kan allt o lite till!

Word. Fast det är också därför vi har behandlats styvmoderligt av Microsoft och speciellt Sony. Med Satya Nadella har det blivit andra tongångar så får hoppas att de fortsätter på samma bana.