AMD: "Radeon RX 6800 XT och RX 6800 till rekommenderat pris tidigt 2021"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Vad skulle syftet med det vara? Eller vinsten? Är ju knappast som att korten brukar samla damm på hyllorna vid lansering ändå. För dem spelar det väl ingen roll vem som köper deras produkter bara de blir sålda.

Det är betydligt billigare och säkrare att sälja säg 100tusen kort till en mining-grupp än att låta dem gå ut till privata konsumenter. Står något på hyllan eller är transport kostar det pengar för alla inblandade.

Permalänk
Viking
Skrivet av Goedendag:

Frank Azor är "Chief Architect of Gaming Solutions & Marketing at @AMD". Han är inte bara en person. Han är också en marketing-chef på AMD. Han står på scen och presenterar AMDs produkter. Han är en av deras ansikten utåt. De flesta andra företag verkar förstå att uttalanden på social media av anställda tolkas som kommunikation från företaget av människor utanför företaget. Det finns en anledning till varför många företag har regler för vad deras anställda får säga offentligt.

Skrivet av UndaC:

I Franks position är man högst medveten om att vad man skriver på twitter i en sådan här fråga är att likställa med att officiellt uttalande.

Hade det varit en enskild ingenjör eller någon low level marketing eller t.o.m. någon marknadschef i ett specifikt land är det något annorlunda.

Men det är ju ju motsvarande att jag skulle ge mig ut på twitter och påstå att sweclockers är bättre än sina konkurrenter eftersom vi kommer testa produkt x före alla våra konkurrenter. Och sen gör sweclockers inte det. Klart folk skulle med all rätt hålla mig ansvarig för ett sådant uttalande.

Förstår mig inte på den här diskussionen längre. Har det inte tydliggjorts nog att det var en misstolkning?

Jag ser inte varför folk kopplar det han säger med att AMD skulle ha en bättre lansering än NVidia? Allt han säger är att AMD inte skulle ha en papperslansering, vilket stämde. Börjar bli ett riktigt tröttsamt ämne tbh...

Och borde inte kommentarerna här vara positiva eftersom nyheten är positiv? Alla kommentarer den senaste verkar bara vara negativa, tråkigt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Och borde inte kommentarerna här vara positiva eftersom nyheten är positiv? Alla kommentarer den senaste verkar bara vara negativa, tråkigt.

Tyder väl mest på att förtroendet för företaget i just denna fråga är skadat.

Permalänk
Viking
Skrivet av Novdid:

Tyder väl mest på att förtroendet för företaget i just denna fråga är skadat.

Jo, såklart. Men samtidigt har de gjort så mycket bra. Klår Intel och konkurrerar på topp mot NVidia, men ändå bara negativitet.

Sedan sprids negativiteten till andra trådar. Igår var luckan på julkalendern 30 min sen, och negativiteten börjar direkt. Känns inte som att det var så innan höstens lanseringar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Och borde inte kommentarerna här vara positiva eftersom nyheten är positiv? Alla kommentarer den senaste verkar bara vara negativa, tråkigt.

Ja låt oss alla ta i hand och sjunga kumbaya.

En nyhet är inte positiv fören den "införlivas".

Permalänk
Viking
Skrivet av DeadByBirth:

Ja låt oss alla ta i hand och sjunga kumbaya.

En nyhet är inte positiv fören den "införlivas".

Behöver väll inte ta allt så bokstavligt?

Ganska tydligt att varenda kommentar är neg.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Behöver väll inte ta allt så bokstavligt?

Ganska tydligt att varenda kommentar är neg.

Samtidigt så är det rätt så tydligt att du saknar en objektiv syn på AMD.

Permalänk
Viking
Skrivet av MarkSix:

Samtidigt så är det rätt så tydligt att du saknar en objektiv syn på AMD.

Men va?! Varför?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jo, såklart. Men samtidigt har de gjort så mycket bra. Klår Intel och konkurrerar på topp mot NVidia, men ändå bara negativitet.

Sedan sprids negativiteten till andra trådar. Igår var luckan på julkalendern 30 min sen, och negativiteten börjar direkt. Känns inte som att det var så innan höstens lanseringar.

haha de i julkalendern va ju roligt, kanske inte förstått ironi? va iofs 1 som kanske inte skojade i den resten hade roligt 👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Viking
Skrivet av Göteborgaren:

haha de i julkalendern va ju roligt, kanske inte förstått ironi? va iofs 1 som kanske inte skojade i den resten hade roligt 👍

Jo, jag tänkte lägga till ”oavsett om det var skämt eller inte”, men hur som helst var det ett exempel.

Men allt det här är bara sidospår. Huvudsyftet med mitt inlägg var att försöka tysta ner de här inläggen man sett tiotals gånger nu. Om hur Frank Azors inlägg misstolkats... Står i varenda tråd om AMD.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Behöver väll inte ta allt så bokstavligt?

Ganska tydligt att varenda kommentar är neg.

Vad finns det att vara positiv över? Ska vi alla börja hurra för att de kommit med något uttalande att deras grafikkort snart finns tillgängliga till MSRP pris? Hur många kan vi vänta oss då? Förmodligen en handfull, för att sedan vänta 8 veckor till.

Min poäng är att det är ganska svårt (och dumt?) att vara positiv i en situation som är negativ och som man inte kan påverka. Folk åsikter baseras på faktum - situationen som sådan.

Förstår inte heller varför du måste komma in här och leka moralkärring och säga typ "usch vad alla är negativa, ryck upp er". Vad skulle syftet vara?

Tycker snarare det är bra att folk visar sitt stora missnöje - tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jo, jag tänkte lägga till ”oavsett om det var skämt eller inte”, men hur som helst var det ett exempel.

Men allt det här är bara sidospår. Huvudsyftet med mitt inlägg var att försöka tysta ner de här inläggen man sett tiotals gånger nu. Om hur Frank Azors inlägg misstolkats... Står i varenda tråd om AMD.

det kan jag hålla med om 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Viking
Skrivet av DeadByBirth:

Vad finns det att vara positiv över? Ska vi alla börja hurra för att de kommit med något uttalande att deras grafikkort snart finns tillgängliga till MSRP pris? Hur många kan vi vänta oss då? Förmodligen en handfull, för att sedan vänta 8 veckor till.

Ja, är det inte positivt att priserna kommer att sänkas, låter positivt i mina öron. Skönt att veta att priserna inte fortsätter att ligga på 11k.

Skrivet av DeadByBirth:

Förstår inte heller varför du måste komma in här och leka moralkärring och säga typ "usch vad alla är negativa, ryck upp er". Vad skulle syftet vara?

Som sagt var inte det meningen med inlägget, samma här, misstolkar och gör det till en ännu negativare diskussion.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Allt han säger är att AMD inte skulle ha en papperslansering, vilket stämde. Börjar bli ett riktigt tröttsamt ämne tbh...

Vad är skillnaden mellan en papperslansering och en lansering där det inte finns några produkter att tillgå ?

Permalänk
Viking
Skrivet av GuessWho:

Vad är skillnaden mellan en papperslansering och en lansering där det inte finns några produkter att tillgå ?

Menar du att det inte fanns några 6800 vid lansering? Vad jag såg så fanns det en del. Dock fanns det väldigt få, om ens någon AIB-modell, så det känns mer som en papperslansering (alltså bara AIB-modellerna känns som en papperslansering).

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, är det inte positivt att priserna kommer att sänkas, låter positivt i mina öron. Skönt att veta att priserna inte fortsätter att ligga på 11k.

Som sagt var inte det meningen med inlägget, samma här, misstolkar och gör det till en ännu negativare diskussion.

Hur ska priserna kunna sänkas på produkter som inte finns?
En pappersprissänkning på en papperslansering....
Frank trampade i skiten med sitt twitterinlägg och han är mycket väl medveten om det, det var inte frågan om nå misstolkningar.

Att blunda för verkligheten är att vara naiv inte positiv.

Permalänk
Viking
Skrivet av Maximo:

Frank trampade i skiten med sitt twitterinlägg och han är mycket väl medveten om det, det var inte frågan om nå misstolkningar.

Alltså, är du seriös? Snälla, ta en minut och läs hans inlägg och skriv sedan vart han skrev det. Lycka till!

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Alltså, är du seriös? Snälla, ta en minut och läs hans inlägg och skriv sedan vart han skrev det. Lycka till!

Va? Vart han skrev vadå? Hans ursäkt eller vad är du ute efter?
Oavsett vad så finns det i sweclockers nyhetsflöde om du är intresserad.

Permalänk
Viking
Skrivet av Maximo:

Va? Vart han skrev vadå? Hans ursäkt eller vad är du ute efter?
Oavsett vad så finns det i sweclockers nyhetsflöde om du är intresserad.

Det är det jag menar. Vart i denna tweeten "trampa han i skiten" eller sa att AMDs lansering skulle va bättre än NVidias?
https://www.sweclockers.com/nyhet/30478-amd-radeon-rx-6000-bl...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är det jag menar. Vart i denna tweeten "trampa han i skiten" eller sa att AMDs lansering skulle va bättre än NVidias?
https://www.sweclockers.com/nyhet/30478-amd-radeon-rx-6000-bl...

Då är det ju lite konstigt att dom flesta är rörande eniga om att AMD lyckades knipa kronan i "lova mycket leverera lite" från NVidia, vilket säger en hel del bara det.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Donnerstal:

Förstår mig inte på den här diskussionen längre. Har det inte tydliggjorts nog att det var en misstolkning?

Jag ser inte varför folk kopplar det han säger med att AMD skulle ha en bättre lansering än NVidia? Allt han säger är att AMD inte skulle ha en papperslansering, vilket stämde. Börjar bli ett riktigt tröttsamt ämne tbh...

Och borde inte kommentarerna här vara positiva eftersom nyheten är positiv? Alla kommentarer den senaste verkar bara vara negativa, tråkigt.

Skrivet av Donnerstal:

Jo, såklart. Men samtidigt har de gjort så mycket bra. Klår Intel och konkurrerar på topp mot NVidia, men ändå bara negativitet.

Sedan sprids negativiteten till andra trådar. Igår var luckan på julkalendern 30 min sen, och negativiteten börjar direkt. Känns inte som att det var så innan höstens lanseringar.

Äpplen och päron. Att AMD ger Intel en ordentlig match och att de kan tampas mot Nvidia i toppen är positivt och det håller nog alla(?) med om då riktig konkurrens i slutändan gynnar oss konsumenter. Att de gör en rent ut sagt riktig skitlansering av sällan skådat slag med både påhittade priser och volymer som går att räkna på två händer i Norden är de allra flesta rörande överens om är negativt. Bara för att ett företag gör någonting rätt betyder det inte att de får ett frikort i övrigt.

Jag som skrev nyheten tycker den i sak är mestadels negativ, men det ligger så klart i betraktarens ögon hur man väljer att tolka något. Med just den här specifika lanseringen anser jag att AMD:s förtroende är grusat och deras ord om vare sig tillgänglighet eller pris väger inte tungt. Tvärtom är jag jävligt skeptisk, så det är upp till bevis. Fram till att de bevisar motsatsen och att de påstådda priserna blir verklighet och det över tid är deras påstående för mig inget mer än smoke and mirrors.

Instämmer helt i att diskussionen om papperslansering börjar bli rätt tröttsam. Det är tydligt att folk har olika åsikter, fullt normalt att tycka olika, i huruvida det är en papperslansering per definition eller i praktiken. Personligen tycker jag givet det som framkommit att det är i sin ordning att kalla det en papperslansering, men det behöver inte vara din sanning.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det låter ju bra iaf. Finns de till MSRP så är de solklara rekommendationer för de flesta.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Säljsidorna lägger väll ändå på en 4000 och skyller på skatter
Priserna från svenska försäljare ligger ju 70% över MSRP just nu

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Vad finns det att vara positiv över? Ska vi alla börja hurra för att de kommit med något uttalande att deras grafikkort snart finns tillgängliga till MSRP pris? Hur många kan vi vänta oss då? Förmodligen en handfull, för att sedan vänta 8 veckor till.

Min poäng är att det är ganska svårt (och dumt?) att vara positiv i en situation som är negativ och som man inte kan påverka. Folk åsikter baseras på faktum - situationen som sådan.

Förstår inte heller varför du måste komma in här och leka moralkärring och säga typ "usch vad alla är negativa, ryck upp er". Vad skulle syftet vara?

Tycker snarare det är bra att folk visar sitt stora missnöje - tydligt.

Det är varken svårt eller dumt. Du kanske inte kan påverka situationen, men att du har kontroll över din egen reaktion och inte är slav till externa krafter är nog ganska grundläggande.

Permalänk

Vad är de för fel på tillverkare nuförtiden, både NVIDIA och AMD. Släppa 50 kort hit o dit till ÅF , klart folk blir sura.
Tror de inte själva på sin produkt så de inte tillverkar så många? Eller är de stressade och måste släppa produkten så snabbt som möjligt? De måste väl förstå att släpper man ett kort som är såpass mycket bättre än förra generationen att folk kommer köpa som galna, är de inte bättre då att vänta lite och bygga upp ett lager och göra en riktig lansering

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Säljsidorna lägger väll ändå på en 4000 och skyller på skatter
Priserna från svenska försäljare ligger ju 70% över MSRP just nu

Det är faktiskt helt galet. Så sjukt tråkigt att de kommer sälja slut på sekunder ändå, folk kan verkligen inte behärska sej när det kommer till sånt här och det vet försäljare. Dom hade säkert kunna sätta prislappen på 15000kr och ändå sälja slut på sekunder.

Permalänk
Medlem

Nyheten är inte direkt förvånande med tanke på tillgången, jag tror snarare att det kommer ta längre tid än så innan korten säljs för de rekomenderade priserna.
Om man tar en titt på proshops sammanställningar så ser tillgången obefintlig ut men det är även ganska få ordrar så det hade inte krävts jättestora leveranser för att täcka liggande beställningar.
Jag gissar på att det blivit många avbeställningar då många väljer ett rtx3000-serien istället där de har lättare att faktiskt komma över ett kort.
De fick tydligen 100st RX6800 och 25st RX6800XT till lanseringen men sedan dess har de inte fått in ett enda kort än samt är det väldigt få kort är på väg in.
https://www.proshop.se/AMD-Radeon-RX-6000-Series-overview
Nvidias 3000-serie börjar se betydligt bättre ut även om det fortfarande är problem med tillgången men så lanserades dom betydligt tidigare men även dessa kort ligger högre än riktpriset i sweclockers test men å andra sidan finns det inga referenskort att köpa eller beställa.
https://www.proshop.dk/RTX-30series-overview

Permalänk
Medlem

Tror inte en sekund att rekommenderat pris kommer bli av i Sverige. Efter alla skatte påslag och påslag från butiker så är vi i samma skit. USA absolut i Sverige nej. Samma som black friday, Sveriges största skämt. När man upplevt black friday i USA och priserna så kan man inget en bara garva åt black friday här hemma. Jag önskar också att vi i Sverige skulle haft något i närheten av som Micro Center. Tänk Ica Maxi fast bara pc, där man går runt och plockar själv det man behöver och sen till kassa bandet.

Permalänk
Medlem

Varför om 4-8 veckor och inte vid release som Nvidia. Tror AMD att dom är ensamma på marknaden?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

En sak är säker och det är att jag kommer garva rejält åt alla korkade scavengers som aldrig fick sina kort sålda och dom som har köpt ett sånt kort för 10k+ om det här blir verklighet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K