Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Inaktiv

Har beställt kattmat därifrån flera gånger utan problem, aldrig fått ett så dåligt paket som det här. (Är nog det sämsta jag fått nånsin genom alla år t.o.m.)

Permalänk
Medlem

Växte upp i ett hus med katter men sen jag flyttade till Stockholm för ett bra tag sen har jag (tyvärr) varit kattfri...
- Men plötsligt händer det och nu har jag återigen en lurvig familjemedlem!

Busig, nyfiken och full med energi, precis som det ska vara!

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på foderautomat för en katt? Husse är för givmild

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Husse är för givmild

Kanske en enkel, vanlig köksvåg skulle vara mest penga- och resurseffektivt? En kattmatsautomat lär ju paja efter bara några år typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Någon som har tips på foderautomat för en katt? Husse är för givmild

Jag skaffade denna till Zelda för ett par tre år sedan då hon inte fick ha sin blötmat ifred från de andra katterna (hon småäter istället för att slänga i sig maten). Funkar bra, läser chipet på katten och öppnar när rätt kisse dyker upp. Kan också ställas in för att nödstänga då fel chip dyker upp.

Zooplus

Skaffade också en extra "sköld" som skyddar så det är svårare att snylta från sidan och även lite roligare färgade skålar och underlag direkt från Sure Petcare:

Sure Petcare

Den har funkat väldigt bra några år nu så jag känner inte direkt någon rädsla för att den ska braka ihop.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag skaffade denna till Zelda för ett par tre år sedan då hon inte fick ha sin blötmat ifred från de andra katterna (hon småäter istället för att slänga i sig maten). Funkar bra, läser chipet på katten och öppnar när rätt kisse dyker upp. Kan också ställas in för att nödstänga då fel chip dyker upp.

https://i.imgur.com/kahNbYO.jpg

Zooplus

Skaffade också en extra "sköld" som skyddar så det är svårare att snylta från sidan och även lite roligare färgade skålar och underlag direkt från Sure Petcare:

Sure Petcare

Den har funkat väldigt bra några år nu så jag känner inte direkt någon rädsla för att den ska braka ihop.

Ser smart ut. Börjar med köksvågen om jag inte hittar någon black friday deal i morgon tror jag sen blir jag för terroriserad så får det bli en sån där.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Fick en klöstunna från zooplus. Väldigt populär!
https://shop-cdn-m.mediazs.com/bilder/natural/paradise/premium/klstunna/6/800/57594_pla_kratztonne_natural_paradise_premium_fg_4208_6.jpg

https://i.imgur.com/RQXhM1z.jpg
https://i.imgur.com/oBTHy8J.jpg

Hur den var förpackad var dock under all kritik...
https://imgur.com/a/F1q89lg
Lyckligtvis verkar det inte som något hade ramlat ut.

Hahaha, bäst!

Skrivet av DaBone:

Samma sak när jag beställde därifrån. Lådan var typ i bitar och blev riktigt förvånad att allt var med och helt dessutom.

Skrivet av dovienya:

Jag beställer kattmaten och kattsanden från zooplus. Sjukt slitna förpackningar, men har aldrig haft fel på innehållet på typ 10 beställningar

Jag måste ha flax med mina paket från Zooplus. Har handlat allt utom sand (kissarna gillar Arken Zoos egna sand Smily) därifrån sedan 2015 när jag skaffade Zelda. Det har varit blandade storlekar på sändningarna, allt från kattmöbler till mindre grejor. Den vanligaste beställningen är en tolvkilospåse med torrfoder och lite annat och de har aldrig varit speciellt kvaddade.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Jag måste ha flax med mina paket från Zooplus. Har handlat allt utom sand (kissarna gillar Arken Zoos egna sand Smily) därifrån sedan 2015 när jag skaffade Zelda. Det har varit blandade storlekar på sändningarna, allt från kattmöbler till mindre grejor. Den vanligaste beställningen är en tolvkilospåse med torrfoder och lite annat och de har aldrig varit speciellt kvaddade.

När jag beställt kattmat har packningen alltid varit okej, men inte den här gången.

Permalänk
Medlem

Gosig kisse Spock...

Trots att Spock är min "sista" katt så har han blivit min favorit. Siameser/Orientaler är ganska fantastiska ärligt talat.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Till slut blev det ett inköp på Black Friday. Något som jag verkligen behöver då jag dammsuger skiten ur min lägenhet. Hade för länge sedan en Electrolux Trilobite som jag har skrotat. Nu har jag precis köpt en Ecovacs Deebot Ozmo T8 AIVI som jag hoppas ska kunna fixa allt elände som kommer med tre katter på 75 kvm.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Till slut blev det ett inköp på Black Friday. Något som jag verkligen behöver då jag dammsuger skiten ur min lägenhet. Hade för länge sedan en Electrolux Trilobite som jag har skrotat. Nu har jag precis köpt en Ecovacs Deebot Ozmo T8 AIVI som jag hoppas ska kunna fixa allt elände som kommer med tre katter på 75 kvm.

Värt att tänka på med en robotdammsugare och katter, är att katterna (om de inte blir rädda för den) troligtvis kommer att se den som ett byte att jaga.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Värt att tänka på med en robotdammsugare och katter, är att katterna (om de inte blir rädda för den) troligtvis kommer att se den som ett byte att jaga.

Det blir ett intressant experiment som jag ser fram emot. Mina kissar är noll rädda för min Dyson V10 som jag kör nästan dagligen, de föredrar faktiskt som du skriver att jaga munstycket.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Det blir ett intressant experiment som jag ser fram emot. Mina kissar är noll rädda för min Dyson V10 som jag kör nästan dagligen, de föredrar faktiskt som du skriver att jaga munstycket.

Mina två katter är inte rädda för min robotdammsugare alls. De har däremot lärt sig att om de bara sitter stilla där de är så kör den runt dem så hänt att de stäng in den på toan nån gång

Permalänk
Medlem

Är nog tokkört. Min katt tokflyr så fort hon ser dammsugaren

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Är nog tokkört. Min katt tokflyr så fort hon ser dammsugaren

Min gamla katt gillade att bli dammsugen, tyckte hon var lite underlig för hon lärde sig också att öppna dörrar oavsett om de gick in eller utåt, hoppade upp och hängde på handtaget och sparkade med bakbenen tills hon fick upp dörren. En lurig katt, men hon lärde sig aldrig hur nycklar fungerade.
När jag var liten hade jag en get och den kunde också öppna dörrar men det underliga är att de aldrig lär sig stänga för då hade det varit mer ok att de kan öppna om de vill passera

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Var och besökte denna kisse för moraliskt stöd.

Snart 2 månader med tratt. Lider av Akne så bara tvätta och vänta tills det försvinner enligt veterinären. Man ser hur energin har helt försvunnit ur honom nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Rensade min klädkammare för ett par månader sedan då föreningen hyrt en container där jag kunde slänga all skit jag samlat på mig genom åren. Då hittade jag en elektrisk filt jag fått i julklapp för många år sedan. Testade den i sängen och gissa om den blev en favorit hos kissarna! Har en 120-säng och numera är det inte bara Spock som sover hos mig utan alla tre katterna sugs till den varma filten.

Även dagtid är den poppis:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Var och besökte denna kisse för moraliskt stöd.

https://i.ibb.co/c3ZxZnw/Katt-med-tratt.jpg

Snart 2 månader med tratt. Lider av Akne så bara tvätta och vänta tills det försvinner enligt veterinären. Man ser hur energin har helt försvunnit ur honom nu.

Tratt är verkligen ett straff. Alla mina tre kissar hade detta tortyrinstrument (som tyvärr är ganska nödvändigt) vid kastrering och bara ett par veckor gjorde dem klart deprimerade...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Tratt är verkligen ett straff. Alla mina tre kissar hade detta tortyrinstrument (som tyvärr är ganska nödvändigt) vid kastrering och bara ett par veckor gjorde dem klart deprimerade...

Inte alla katter ser den som något negativt.
En katt jag hade kom snabbt på att henne's mobbare (en annan katt) var rädd för tratten, och tog ordentlig hämnd genom att jaga katten (som mer eller mindre sprang för livet) så fort hon hade chansen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Bra att få hjälp när man jobbar hemma.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Var inne hos veterinären för första gången idag så nu är besiktning, vaccination och chip avklarat.

Registrerade chippet snabbt och smidigt hos id-registret.se (SVERAK) och kikade även hos Svenska Kennelklubben, är det någon som rekommenderar att registrera även där eller räcker id-registret bra?
(SKK's sida känns lite rörig och deras domän djurid.se verkar inte ens vara i bruk).

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo:

Var inne hos veterinären för första gången idag så nu är besiktning, vaccination och chip avklarat.

Registrerade chippet snabbt och smidigt hos id-registret.se (SVERAK) och kikade även hos Svenska Kennelklubben, är det någon som rekommenderar att registrera även där eller räcker id-registret bra?
(SKK's sida känns lite rörig och deras domän djurid.se verkar inte ens vara i bruk).

https://www.bildtagg.se/file/oqgem0los9tuvg1wbst29jie.jpg

Jag har fått lära mig att katter som ligger på rygg är trygga. Det är alltså en katt som mår bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hubertus:

Jag har fått lära mig att katter som ligger på rygg är trygga. Det är alltså en katt som mår bra.

Eller så är det för att den inte har hittat nått besynnerligt ställe att ligga på typ där det inte går att få plats, litet, trångt och helst ska det krävas att man hänger i svansen om katten själv får välja, det är också bra om underlaget är så halt och brant att katten glider av och förvånat vaknar och undrar vad som hänt.
Tycker de är suveräna på att hitta vad som verkar vara utsiktslösa och obekväma platser förutom att de ibland tar sitt förnuft tillfånga och lägger sig på sängen eller liknade där de inte ramlar av efter 30 sekunder.
Men det är väl så att djur som gör sig sårbara genom att ha en position som gör det svårare att fly känner sig ganska trygga och inte tycker att det finns nått farligt i närheten och att ligga på rygg är ju sämre än att ha tassarna neråt om man skulle behöva hoppa undan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ju coolare katter ju oftare verkar de sova på rygg Min är inte särskilt cool har nog aldrig sett henne sova annat än klassiskt hopkurad.

Ska hon hälsa efter man vart borta lägger hon sig platt på sidan och sträcker ut sig. Tidigare gjorde hon ett par kullerbyttor innan hon la sig men hon har tappat lite spänst på äldre dagar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag har fått lära mig att katter som ligger på rygg är trygga. Det är alltså en katt som mår bra.

Det är min absoluta uppfattning om våra katter också. Vrider de upp magen så visar de att de är helt trygga i situationen.

Våra tre katter har kommit till oss som knappt ett (Tintin), ett (Nisse) och två år (Isa) gamla, och endast den yngsta uppfostrades med/till handvana i riktigt ung ålder; det har alltså tagit ganska lång tid att få de andra två så trygga att de vänder upp magen.

Gammtanten Isa, nu 9,5 år, är fortfarande otroligt skeptisk till besökare, men är väldigt go med oss i familjen; farbror Nisse, 8,5 år, är psykopat och schizofren och ganska reserverad. Han sover dock alltid i någons säng och får sina il när han ska gosa. Nisse har mig som absolut favorit i familjen. Ungtuppen Tintin är snart 3 år och skulle förmodligen byta familj om någon bara lockade lite fint. Otroligt social, pratig och kramig - ganska stor herre på ca 6,5kg som nästan uppför sig som en ragdoll när man lyfter honom. Lealös och slapp, men är bestämd när man gått för långt för länge. Typ 5-10 minuter får man jävlas för att han ska bli lite syrak ..

smiley och meningsbyggnad
Permalänk
Rekordmedlem

Finns det nått ställe som det är olämpligt att lägga sig på så ska det verkligen liggas där, jag uppskattar inte ett lurvigt handledsstöd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Bara en påminnelse: se upp med julgransglitter. Katter äter det gärna för det påminner om gräs, men det fastnar i tarmen och kräver operation att få bort.
Påminnelse 2: katter älskar att klättra. Se till att julgranen står så stabilt att den tål kattklättring, fäst den helst i väggen.

Permalänk
Medlem

Robot vs Katter

Har fått igång min dammsugarrobot Ecovacs Deebot Ozmo T8 AIVI som jag knep på Black Friday. Vad ska man säga? AI kommer att ta över... Roboten är helt jäkla fenomenal, den dammsuger bättre än vad jag kan och kommer åt på ställen där jag inte fixar (typ under soffan). Hade för många år sedan en Elecrolux Trilobite som var den första roboten men fasen vad Electolux sedan tappade greppet...

Katterna var först EXTREMT intresserade av de två borstarna som sticker ut fram på roboten och som snurrar med varierande varvtal. De var helt besatta och följde "Catboten" (yes, det är vad den heter i appen som styr den) hela tiden. Bara någon dag senare har de dock tröttnat på det och är numera mest åskådare. De flyttar på sig när det behövs men verkar ganska ointresserade på det stora hela.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

En elektrisk filt är kattens bästa vän...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO