Köpa esxi (extra moduler)

Permalänk
Medlem

Köpa esxi (extra moduler)

Hejsan

Idag köra jag VMware vSphere Hypervisor 6.0.0. Jag är supernöjd, den fungerar bra, lätt att komma igång. Enda nackdelen är att
den är lite begränsat. Jag skulle vilja ha lite extra grejer, som till exempel skapa egna tampleter, o.s.v.
Undrar vad ska ni rekommendera?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Vila i frid

For business or pleasure?

För mitt privata hemma-labb har jag ett väldigt rymligt samvete. Jag är en vanlig proletär/löneslav och har ingen egen firma. VMware verkar vara rätt proaktiva, bl.a. ett företag som köpt Essentials men inte lagt in nyckeln (av lathet, det var på den tiden för mycket installerat server-minne var en faktor) hörde man av sig om just det.

Önskar VMware hade en Community-version som de flesta andra företag har som vill sprida sin gospel.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid bli medlem i VMUG (VMWare User Group), och sedan skaffa VMUG Advantage. Då får du licenser för det mesta från vmware som du kan använda iaf i lab-syfte/icke-komersiellt under ett år. Kostar väl runt en tusenlapp, men du får licenser för tre hostar, vcenter, nsx, vrops, vsan mm. Jämfört med vad det kostar med en skarpa licenser så är det prisvärt.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Du kan alltid bli medlem i VMUG (VMWare User Group), och sedan skaffa VMUG Advantage. Då får du licenser för det mesta från vmware som du kan använda iaf i lab-syfte/icke-komersiellt under ett år. Kostar väl runt en tusenlapp, men du får licenser för tre hostar, vcenter, nsx, vrops, vsan mm. Jämfört med vad det kostar med en skarpa licenser så är det prisvärt.

Håller helt med whiskey, kört VMUG advantage i 3 år nu tror jag, sjukt bra utbud till relativt lågt pris (klart allt kan vara billigare men..)

Du kan köra upp till 6 fysiska sockets (ingen begräsning på cores vad jag vet?), lär räcka rätt långt för en privatperson. Ditruberade switchar, VSAN om du har hårdvara för det etc etc.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Hejsan Alla

Om man satsar på ProxMox, är den Free eller måste jag köpa licens?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan Alla

Om man satsar på ProxMox, är den Free eller måste jag köpa licens?

mvh
Njanja

Jag kör ProxMox och den är gratis fast varje gång man loggar in så får man ett meddelande om att man inte har någon licens som man kan klicka bort. Jag har en server med proxmox och en annan med VMWare ESXi och hittills så har jag inte sett någon skillnad gällande stabilitet etc. En sak som är smidigare med ESXi är att sätta upp diskar och lagring då man där behöver göra lite linux knappande i terminal med fdisk etc. med man in ESXi så långt jag vet gör detta med grafiskt gränssnitt (rätta mig om jag har fel här )

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem

@AndersL

Hejsan

Tack, nu vet jag.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server