Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia: "Brist på Geforce RTX 3000 fortsätter bortom första kvartalet 2021"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Detta börjar bli löjligt.

Vilka är det som får alla kort som tillverkas? Hörde något löst om att allt gick till miners av kryptovaluta men det vet man ju aldrig.

Scalpers är problemet, De använder bottar som köper så många de kan när något finns i lager för att sedan återsälja det. I detta fall 3500 ps5or
Tex https://www.videogameschronicle.com/news/scalper-group-says-it-has-no-regrets-over-reselling-3500-ps5-consoles/

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Aldrig varit med om något liknande. Visserligen är det första gången jag är med i en grafikkortslansering, men har varit med på spelkonsoler och spel i decennier och inte upplevt en sådan här frustration. Wii-lanseringen var ju begränsad visserligen men kommer inte ihåg att den var på denna nivå.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av RekiN:

Aldrig varit med om något liknande. Visserligen är det första gången jag är med i en grafikkortslansering, men har varit med på spelkonsoler och spel i decennier och inte upplevt en sådan här frustration. Wii-lanseringen var ju begränsad visserligen men kommer inte ihåg att den var på denna nivå.

Jag kan inte minnas att scalpers varit ett lika stort problem tidigare, åtminstone inte i elektronikkretsar.
Det var snackats om att det här förfarandet funnits länge i kläd-/accesoarbranscherna på limited edition-släpp och liknande, men där har jag aldrig rört mig.

Men det är väl som tidigare nämnts delat ansvar mellan Nvidia/AMD som hypar upp prestanda/pris något vansinnigt, och scalpers som ser möjlighet att tjäna enkla pengar på en vansinnigt populär produkt. Som vanligt är det gemene man som sitter illa till i mitten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av firstofmay:

Kommer protestköpa ett 6800XT!!!!!

/s

Är inte det lite som att rösta på andra sidan när man blir besviken på sin sida? Röstar man inte blankt blir det ju aldrig nån förändring. 😄

Permalänk
Medlem

Hur naiv är jag om jag hoppas på rimlig tillgång av
AMD RX 6700, RX 6700XT, Nvidia RTX 3050Ti och RTX 3060 under Q1 2021 ?

Permalänk
Medlem

Jag har fått tag i 5600x cpu och 3060 ti grafikkort. Det var inte ens svårt och båda köptes ca 20 minuter efter släpp. Dock så beställde jag från ett par sidor samtidigt för att se vilket jag skulle få först och båda fick jag inom två dagar.

Nu verkar det egentligen bara som 3080 är det kort som är svårt att få tag i. 3070, 3060 TI och 3090 har jag sett i lager med jämna mellanrum. Amd GPU verkar dock helt rensat nu, men de släppte ju också två månader senare och ska göra PS5 Och X-box också.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Och det finns gött om 3090 kort, om ni har stålarna. Jag köpte ett 3090 kort bara för att jag har 3D modelering som hobby (och tidigare jobb), så för mig är dom extra 14 GB ram guld. Men har även märkt av att flera spel på ultra i 4K gillar att ha mera än 10 GB ram. Även gött när man har t.eks 2-3 monitors (2 x 4K t.eks) samtidig och ha det videominne till att använda samtidig med flera skärmer.

Såg även ett Asus TUF OC 3090 kort såld på blocket för 15.000 SEK (det gick snabbt), men nåt tyder på att det finns massor av 3090 kort, och att vissa scalpers nu börjar att sälja med förlust eftersom butikerna numera får mera och flera 3090 kort på lager.

Ja, på den nivån så funkar faktiskt marknadspris, då de flesta ej är villiga att betala 15k+ för ett grafikkort, så de som var det har redan köpt, och nu finns det inte lika mycket efterfrågan kvar, så korten kommer att finnas tillgängliga till ordinarie pris fr.o.m. nu. Problemet är väll att de flesta är villiga att betala upp till 10k, så där är efterfrågan mycket högre än hur många kort som finns att tillgå.

Jag lyckades knipa ett Zotac 3060TI och är rätt nöjd med det. Det räcker för mig för jag gamear bara i 1440p, och för 5k är det bra skjuts i det (över 60 fps på Max grafik i typ allt). Nyaste generationen RTX/DLSS skadar ju inte heller för när jag kan använda det, och det lär väl bli än fler så småningom.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Hur naiv är jag om jag hoppas på rimlig tillgång av
AMD RX 6700, RX 6700XT, Nvidia RTX 3050Ti och RTX 3060 under Q1 2021 ?

Inte särskilt tror jag. De mindre SKUeena är mycket billigare att tillverka (både yield och material), så det borde finnas hyfsat många. Speciellt de SKUerna som är ”cut-down” versionen av en nod kommer finnas fler av (3060TI finns fler än 3070, 6800/XT finns fler än 6900XT). Så om du ”måste” ha ett kort, satsa på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Ant:

Ja, på den nivån så funkar faktiskt marknadspris, då de flesta ej är villiga att betala 15k+ för ett grafikkort, så de som var det har redan köpt, och nu finns det inte lika mycket efterfrågan kvar, så korten kommer att finnas tillgängliga till ordinarie pris fr.o.m. nu. Problemet är väll att de flesta är villiga att betala upp till 10k, så där är efterfrågan mycket högre än hur många kort som finns att tillgå.

Men om man samtidigt tänker på att scalpers säljer RTX 3080 kort för 12000 så funderar man på vad folk egentligen är villiga att betala.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fulci:

Men om man samtidigt tänker på att scalpers säljer RTX 3080 kort för 12000 så funderar man på vad folk egentligen är villiga att betala.

Jag är villig att betala vad Nvidia begär för kortet, inte vad en random gubbe i en lägenhet i Solna tycker är rimligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Beställde 3080 AMP HOLO förra torsdagen, i onsdags fick jag grön bock, så nu väntar jag bara på att överbelastade Webhallen ska skicka.

Det är ju inte direkt att det står helt still. Det kommer ju in massvis med kort varje vecka. Men det finns ju typ 20+ modeller och tillverkare prioriterar vissa olika. Asus TUF som har absolut längst kö kommer ju ta en evighet att beta igenom.

Jag måste bara få fråga, var det du som sålde ett 6800XT på Tradera?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

https://www.videogameschronicle.com/files/2020/11/7dm2e3vylwy51-e1606211019901-1280x806.jpg
Scalpers är problemet, De använder bottar som köper så många de kan när något finns i lager för att sedan återsälja det. I detta fall 3500 ps5or
Tex https://www.videogameschronicle.com/news/scalper-group-says-it-has-no-regrets-over-reselling-3500-ps5-consoles/

Enligt en rapport sålde de wafers för 189 miljoner dollar av 3000-serien. Vart fan tog dem vägen egentligen?
Linus räknade med kring 250 000 kort för de pengarna. det blir ett snitt på 789 dollar styck.

ROOOOAR LET THE BODIES HIT THE FLOOR.... Intel har nu öppet mål de lär ju jobba dubbla skift på Fe-fabriken nu.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag måste bara få fråga, var det du som sålde ett 6800XT på Tradera?

Jag fick bara massa error när jag skulle beställa 6800XT

På Webhallen fick jag den berömda spinner pågrund utav att Klarna är värdelöst.
På Inet fick jag 2x "Kvittot kan inte hittas" eller något och tydligen tog min betalning flera timmar att dyka upp hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Känns som Nvidia tänkte vi släpper några kort och se vad AMD har att komma med, och sen upptäckte att dom har blivit bättre så vi måste slänga ut våran Super/TI modell och AMD tänker vi vänta in och se vad Nvidia kommer släppa så att vi med kan göra ändring.

Det är så jag känner, för har svårt att tro att AMD skulle ha svårt att tillverka fler kort.

Tror du tänker fel!

Alla vet ju TSMC har knök fulla order böcker. Där ska AMD prångla ut konsoll,cpu och grafik korts chips.

Tyckte AMD's svårighet att leverera volym var väldigt mer förutsägbar

Permalänk
Medlem

Såg precis att RTX 3080 dök upp i Steam Survey för November på 0.22%. Nu kanske inte det är jättemycket. Men Steam ligger runt 100 miljoner användare i månaden, och det skulle betyda ~220 tusen kort som sitter i folks maskiner. Vilket i sig inte är allt för dåligt efter 2.5 månader på marknaden.

Detta borde ju visa på hur eftertraktade dessa kort är. Med tanke på köerna som fortfarande finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag är villig att betala vad Nvidia begär för kortet, inte vad en random gubbe i en lägenhet i Solna tycker är rimligt.

Kan du köpa ett RTX 3080 för Nvidias lanseringspris då? Nej det går inte, inte ens från riktiga återförsäljare. Nvidia säljer inte FE kort i Sverige längre och alla 3dje parts kort kostar betydligt mer nu.

Sen handlade mitt inlägg om vad korten säljs för i sammanhanget med scalpers och inlägget jag citerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Ant:

3060TI var inte lika svår att få tag på. Fanns kort kvar morgonen efter faktiskt om man var villig att titta på mindre välkända märken som Zotac, Gainward och PNY.
(För vettiga priser alltså=under 5.500). Konstigt egentligen att folk klagar på 3070 och 3060 TI, för de pengarna du betalar nu får man vad som var top of the line i Augusti för 3.000-7.000kr billigare.

Man vill ju alltid ha det senaste och 2000-serien utmärkte sig som den minst prisvärda någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Aldrig varit med om något liknande. Visserligen är det första gången jag är med i en grafikkortslansering, men har varit med på spelkonsoler och spel i decennier och inte upplevt en sådan här frustration. Wii-lanseringen var ju begränsad visserligen men kommer inte ihåg att den var på denna nivå.

Wii lanseringen var väldigt begränsad i förhållande till efterfrågan.
"Alla" köpte ju en.
Satte upp mig på kölista hos två lokala butiker redan innan Wii lanseringen och det tog flera månader innan jag fick en.

Sen var det väl väldigt många som bara köpte 1-4 spel utöver Wii Sports.
Alltså inte samtidigt som konsolen, utan totalt så länge de använde sin Wii.
Så väldigt många sålda konsoler översattes inte till så många sålda spel.

Lite lustigt att det såldes så många Wii och sen såldes det inte så många Wii U.
Rörelsekontrollerna, Wiimote var nytt med Wii.
Men prestandan i övrigt var inte väldigt mycket högre än GameCube.
Var inte helt ovanligt med ploj spel till Wii som hade sämre grafik än mer välgjorda GameCube spel.
Wii var bara gjort för Standard Definition.
Så Wii var ju en väldigt bra konsol för folk med CRT (tjock TV).
Men i perioden 2006 - 2012 kan väl inte alla ha suttit med tjock TV ?
Framförallt inte de som köpte Wii efter 2012 när både Wii och Wii U fanns på marknaden.

Wii U hade betydligt högre prestanda än Wii och har man en platt TV med HDMI ingång så är bilden på Wii U mycket bättre än Wii.
Är/var man ett stort fan av Wii spel så kan/kunde det t.o.m. vara värt att köpa en Wii U bara för att kunna spela Wii spel med ordentlig uppskalning och skarp bild på platt TV.
Men går man enbart på Nintendos försäljningsstatistik så skulle man kunna dra slutsatsen att (nästan) alla satt med 1990-tals TV fram tills 2017 när Switchen släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Aldrig varit med om något liknande. Visserligen är det första gången jag är med i en grafikkortslansering, men har varit med på spelkonsoler och spel i decennier och inte upplevt en sådan här frustration. Wii-lanseringen var ju begränsad visserligen men kommer inte ihåg att den var på denna nivå.

Ganska lätt att undvika sådana situationer, felet ligger helt klart på återförsäljarna, de kunde ha infört Bank iD verifikation vid köp via webbshop och endast tillåtit ett köp per person den vägen (eller liknande kreativa alternativ)

Alternativt helt enkelt enbart sålt produkterna över disk, eller bokning via nätet och hämtning i butik.

Svårare än så är det ju inte.

Permalänk
Medlem

Känns som att jag tog ett bra beslut när jag knep ett 3070 när det fanns i lager, hade blivit galen om jag fortfarande hade suttit och väntat på mitt tuf 3080...

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Skrivet av wessmen:

Man vill ju alltid ha det senaste och 2000-serien utmärkte sig som den minst prisvärda någonsin.

Helt sant, men även om man jämför med Pascal så är ju uppgraderingen 50-60% för samma peng 4 år senare för Ampere, så ungefär samma värde som då (och Pascal var det rätt bra värde på).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Enligt en rapport sålde de wafers för 189 miljoner dollar av 3000-serien. Vart fan tog dem vägen egentligen?
Linus räknade med kring 250 000 kort för de pengarna. det blir ett snitt på 789 dollar styck.

ROOOOAR LET THE BODIES HIT THE FLOOR.... Intel har nu öppet mål de lär ju jobba dubbla skift på Fe-fabriken nu.

Jag är ursprungligen från ohamn med haha

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag fick bara massa error när jag skulle beställa 6800XT

På Webhallen fick jag den berömda spinner pågrund utav att Klarna är värdelöst.
På Inet fick jag 2x "Kvittot kan inte hittas" eller något och tydligen tog min betalning flera timmar att dyka upp hos dem.

Stackare! Jaja, då är Wargreymon89 någon annan

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Brist eller ej, det jag vill veta är när Nvidia tänker öppna upp för "möjligheten" att köpa FE kort här i Sverige/Skandinavian igen. =/

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bad boy rune:

Känns som att jag tog ett bra beslut när jag knep ett 3070 när det fanns i lager, hade blivit galen om jag fortfarande hade suttit och väntat på mitt tuf 3080...

Haha du beskriver min känsla precis, smått galen över att "få" köpa ett 3080... ;[

Permalänk
Medlem

Beställde ett 3080 direkt på releasedagen. Valde det kortet jag hittade som hade kortast leveranstid, trots att det inte var något av de jag egentligen vill ha. Fått leveransdatumet framflyttat flera gånger, just nu står det "Beställd, förväntas i lager 2 januari 2021, 1 st."
Vågar ändå inte avbeställa, då jag skall få betala 7825:- för det beställda kortet.

Är jag nöjd.....???? Näpp

Permalänk
Medlem

Har försökt köpa 3080 och även 6800XT utan framgång. Fick ge upp till sist och valde ett 3070 till min 5900X rigg. Är ändå bara 20% sämre i 1440p och drar en hel del mindre ström.

Lite entusiast i alla fall, EVGA FTW3 Ultra har högst powerlimit av alla 3070-kort så kanske man kan sätta ett och annat GA104 rekord.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Brist eller ej, det jag vill veta är när Nvidia tänker öppna upp för "möjligheten" att köpa FE kort här i Sverige/Skandinavian igen. =/

Ja det hade varit trevligt.
Skulle bli förvånad om de öppnar upp den möjligheten i år.

Permalänk
Skrivet av westrandy:

de går få tag i men då får man se det som ett heltidsjobb

Går att få tag i är en sak, till vilket pris är något helt annat

Permalänk
Avstängd

ångest XD