3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

orkar ni göra en ny tråd om zotac rtx 3080 amp holo om ni orkar?

fläktljud?
fläktspeed?
värme?
lite om prestandan?
annat?

så andra kan hitta det lätt och se iom det inte finns någon recension?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Blir mer och mer övertygad om att https://www.blocket.se/annons/goteborg/msi_geforce_rtx_3080_1... kommer från Webhallens tävling ändå, frågade om bild på kortet/kvittot men får inget svar alls.

Visa signatur

Chassi: Lian-Li något.. | Moderkort: Gigabyte x570 Aorus Elite | CPU: Ryzen 9 5900x | CPU-kylare: Noctua DH-15 | RAM-minnen: Corsair Vengeance 32GB (4x8Gb) 3000MHz | GPU: GTX 1070 (RTX 3080 n0gon gång..) | Nätagg: Corsair TX 950W | Samsung 860 EVO 1TB M.2 | Intel 520 240GB | 2x Seagate Barracuda Green 2TB | Skärm 1: MSI Optix MPG341CQR | Skärm 2: Samsung C49RG90S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

orkar ni göra en ny tråd om zotac rtx 3080 amp holo om ni orkar?

fläktljud?
fläktspeed?
värme?
lite om prestandan?
annat?

så andra kan hitta det lätt och se iom det inte finns någon recension?

finns en del inlägg på zotacs reddit. vad jag förstår verkar det som att kylaren inte är lika bra som ett gaming x trio eller asus tuf eller dylikt, med antingen ~10c högre temp eller att man höjer fläkthastighet och kortet låter en hel del. prestandan verkar vara snarlik, möjligen något lägre klockhastighet pga temp då. här är en video som inte är jättelätt att förstå men har en del test ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=YCa1aXF87MY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inflamer:

Blir mer och mer övertygad om att https://www.blocket.se/annons/goteborg/msi_geforce_rtx_3080_1... kommer från Webhallens tävling ändå, frågade om bild på kortet/kvittot men får inget svar alls.

Annonsen borttagen nu

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

Annonsen borttagen nu

Jävla timing på det där

Visa signatur

Chassi: Lian-Li något.. | Moderkort: Gigabyte x570 Aorus Elite | CPU: Ryzen 9 5900x | CPU-kylare: Noctua DH-15 | RAM-minnen: Corsair Vengeance 32GB (4x8Gb) 3000MHz | GPU: GTX 1070 (RTX 3080 n0gon gång..) | Nätagg: Corsair TX 950W | Samsung 860 EVO 1TB M.2 | Intel 520 240GB | 2x Seagate Barracuda Green 2TB | Skärm 1: MSI Optix MPG341CQR | Skärm 2: Samsung C49RG90S

Permalänk
Medlem

skum tajming ja, men är ju freda efter jobb/middag så är säkert sålt?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

hur var kortet? 😀

Ska testa det senare ikväll. Är lite orolig för ljudnivån med tanke på vad man hört.

Behöver bara plocka ut lite delar från gamla datorn då kortet helt klart är för stort för mitt Dan A4 haha

Återkommer!

Permalänk
Medlem

göttmos 👍😀

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

orkar ni göra en ny tråd om zotac rtx 3080 amp holo om ni orkar?

fläktljud?
fläktspeed?
värme?
lite om prestandan?
annat?

så andra kan hitta det lätt och se iom det inte finns någon recension?

Jag har inte hunnit testa kortet ordentligt ännu, och helt ärligt så är jag ingen som kör benchmarks hit och dit, så jag har inget att jämföra med mer än att min fps har ökat "tillräckligt" i 3440x1440p jämfört med mitt RTX 2080 Ti.

Fläktarna går dock alltid på 48% som tidigare nämnts, men går att ställa ner manuellt eller egen fläktkurva. Min AIO-fläkt till CPUn låter mer än grafikkortet.

Däremot så tycker jag att det verkar varmt? Har inte haft någon koll under spelande, men efter att ha varit idle i kanske 30min så står det på 52 grader. Det tycker jag låter mycket? Speciellt eftersom fläktarna står på 48%?

CPU ligger på 30-31 grader.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

skum tajming ja, men är ju freda efter jobb/middag så är säkert sålt?

Inte omöjligt men skickade frågan igår förmiddags och den var "läst" men fick inget svar. Och 5 minuter efter mitt inlägg här tas annonsen bort. Lite för mycket sammanträffande känner jag.

Visa signatur

Chassi: Lian-Li något.. | Moderkort: Gigabyte x570 Aorus Elite | CPU: Ryzen 9 5900x | CPU-kylare: Noctua DH-15 | RAM-minnen: Corsair Vengeance 32GB (4x8Gb) 3000MHz | GPU: GTX 1070 (RTX 3080 n0gon gång..) | Nätagg: Corsair TX 950W | Samsung 860 EVO 1TB M.2 | Intel 520 240GB | 2x Seagate Barracuda Green 2TB | Skärm 1: MSI Optix MPG341CQR | Skärm 2: Samsung C49RG90S

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har inte hunnit testa kortet ordentligt ännu, och helt ärligt så är jag ingen som kör benchmarks hit och dit, så jag har inget att jämföra med mer än att min fps har ökat "tillräckligt" i 3440x1440p jämfört med mitt RTX 2080 Ti.

Fläktarna går dock alltid på 48% som tidigare nämnts, men går att ställa ner manuellt eller egen fläktkurva. Min AIO-fläkt till CPUn låter mer än grafikkortet.

Däremot så tycker jag att det verkar varmt? Har inte haft någon koll under spelande, men efter att ha varit idle i kanske 30min så står det på 52 grader. Det tycker jag låter mycket? Speciellt eftersom fläktarna står på 48%?

CPU ligger på 30-31 grader.

okej, låter helt okej ändå tkr jag 👍 hämtar ut mitt amp holo imorn 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har inte hunnit testa kortet ordentligt ännu, och helt ärligt så är jag ingen som kör benchmarks hit och dit, så jag har inget att jämföra med mer än att min fps har ökat "tillräckligt" i 3440x1440p jämfört med mitt RTX 2080 Ti.

Fläktarna går dock alltid på 48% som tidigare nämnts, men går att ställa ner manuellt eller egen fläktkurva. Min AIO-fläkt till CPUn låter mer än grafikkortet.

Däremot så tycker jag att det verkar varmt? Har inte haft någon koll under spelande, men efter att ha varit idle i kanske 30min så står det på 52 grader. Det tycker jag låter mycket? Speciellt eftersom fläktarna står på 48%?

CPU ligger på 30-31 grader.

Jag skulle inte lägga för stor vikt vid idle temperaturer. Hellre en lägre fläkthastighet än låga temps i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inzomniac:

Stämmer det här? Du beställde Asus 3080 TUF OC 2020-09-19 kl 17:46 på inet, och har bara köplats 38 nu?
Själv gjorde jag det 2020-09-18 kl 18:04 nämligen. Säger "bara köplats" då ex webhallen, som visar sin kö, ser betydligt värre ut i mina ögon, med kön 1-100 just nu fortfarande är på de som beställde timmarna efter release.

Verkar som att Webhallen fått otroligt många flera beställningar än inet. Tycker det är lite märkligt? Hur kommer det sig att det blir en så stor spridning. Båda är lika bra butiker, har enbart bra erfarenheter från båda, men det är ju min upplevelse såklart

Komplett är också rätt långt före i kön för den delen. Vissa som beställde kl 18 eller så på release redan fått sitt, Webhallen fortfarande kvar på klockan 15 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inflamer:

Inte omöjligt men skickade frågan igår förmiddags och den var "läst" men fick inget svar. Och 5 minuter efter mitt inlägg här tas annonsen bort. Lite för mycket sammanträffande känner jag.

Kan bero på att folk rapporterat annonsen hos blocket.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Är ingen global pandemi med ökad smittspridning där du befinner dig hör jag. Gör alla en tjänst vet ja, gör det man skall göra just nu och skippa afterworken. Du visar din solidaritet, gör som vi alla skall och bör i dessa tider OCH du kan hämta ditt grafikkort och mysa med det istället.

Riskerar inte hälsa och/eller liv OCH får ett grafikkort.
Win-win som jag ser det.

Vi var 7 pers som alla träffas dagligen på jobbet så om vi hade nått så har vi redan smittat varandra genom jobbet. Aw var på jobbet å körde dit catering så ingen kontakt där heller annat än å vinka åt personen i bilen.

hämtade kortet idag men kan inte pröva det för mitt AIO jag köpte till nybygget verkar vara DOA. Trist!

Visa signatur

CPU - Amd Ryzen 9 5900X /// CPU Cooler - be quiet! Dark Rock 4
/// GPU - MSI 3080 Suprim X/// PSU - Corsair RM850i /// MB - Gigabyte aorus 570x pro /// RAM - G.Skill 32GB 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo /// Case - Phanteks Eclipse P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Verkar som att Webhallen fått otroligt många flera beställningar än inet. Tycker det är lite märkligt?

Kanske för att många som försökte beställa på Inet fastnade i utcheckningen med "Ett fel har inträffat". Jag försökte i runt 20 minuter innan jag gav upp, och beställde dagen efter från Elgiganten Enligt vad jag senare har läst så var det om man valt frakt med Postnord som det buggade ur, tyvärr testade jag inte att ändra det utan bara betalningsmetod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har inte hunnit testa kortet ordentligt ännu, och helt ärligt så är jag ingen som kör benchmarks hit och dit, så jag har inget att jämföra med mer än att min fps har ökat "tillräckligt" i 3440x1440p jämfört med mitt RTX 2080 Ti.

Fläktarna går dock alltid på 48% som tidigare nämnts, men går att ställa ner manuellt eller egen fläktkurva. Min AIO-fläkt till CPUn låter mer än grafikkortet.

Däremot så tycker jag att det verkar varmt? Har inte haft någon koll under spelande, men efter att ha varit idle i kanske 30min så står det på 52 grader. Det tycker jag låter mycket? Speciellt eftersom fläktarna står på 48%?

CPU ligger på 30-31 grader.

AMP ifrån Zotac har ju tidigare legat riktigt bra till. Känns som att det är något konstigt med deras AMP denna generation. Jag har ju tänkt ta bort min kylare så kanske upptäcker att den saknar kylpasta eller något xD Annars kanske de låter folk skicka in dem, dessa ska ju vara motsvarande Strix.

Webhallen verkar nu ha skickat mitt kort, ligger under skickade ordrar och jag fick mail. Men kollar man på ordern står det att det inte inte kan packas för det finns inte i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RageFire:

Skrev sist att jag lämnar tråden ett tag pga Asus 3080 STRIX GAMING OC flyttades till 15e februari. Blev så trött på det. Förra veckan låg jag på plats 151. Idag ligger jag på 140. Så det rulllar in, men vääääääääldigt sakta.
Funderar på att köra på EVGA som några andra i tråden börjat göra.

Sorry men det är bara avbokningar. Har inte kommit in några kort sedan början av november.

Skrivet av vIKz3080:

Verkar som att Webhallen fått otroligt många flera beställningar än inet. Tycker det är lite märkligt? Hur kommer det sig att det blir en så stor spridning. Båda är lika bra butiker, har enbart bra erfarenheter från båda, men det är ju min upplevelse såklart

Komplett är också rätt långt före i kön för den delen. Vissa som beställde kl 18 eller så på release redan fått sitt, Webhallen fortfarande kvar på klockan 15 😬

Webhallen är betydligt större än Inet, det är nog där skillnad är. Inet känns mer som en entusiastsida

Permalänk
Avstängd

Någon update angående 3070Ti/3080Ti/3090Ti korten? Ryktas om januari men osäker..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

AMP ifrån Zotac har ju tidigare legat riktigt bra till. Känns som att det är något konstigt med deras AMP denna generation. Jag har ju tänkt ta bort min kylare så kanske upptäcker att den saknar kylpasta eller något xD Annars kanske de låter folk skicka in dem, dessa ska ju vara motsvarande Strix.

Webhallen verkar nu ha skickat mitt kort, ligger under skickade ordrar och jag fick mail. Men kollar man på ordern står det att det inte inte kan packas för det finns inte i lager.

så blev det för mej igår också på mitt zotac och idag kom det fram helt plötsligt 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

så blev det för mej igår också på mitt zotac och idag kom det fram helt plötsligt 👍🙂

Igår gjorde de ju nånting, idag ska det vara packat, har fått kolli och det väntar på att bli inlämnat. Men lär nog få vänta till måndag. Tänkte göra en tråd sen för kortet med Kraken G12, lite överklockning/undervolt etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jajmut:

Någon update angående 3070Ti/3080Ti/3090Ti korten? Ryktas om januari men osäker..

Nej inget nytt om 3080 ti sen 11 nov.

3090 ti har jag dock inte hört nåt om alls..

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

https://support.cdprojektred.com/en/cyberpunk/pc/sp-technical...
Kommer lira i 4K med RT ultra, antar att många andra gör det. Om CDPR drar gränsen vid 10GB där känns det svettigt att köpa ett 3070.

Jag tror inte man kommer uppleva någon större skillnad 3070 och 3080 på cyberpunk. Men något spel måste ju ”kräva” top korten för att maxas med en särskild FPS, men det är väldigt sällan i reella situationer man kommer lägga märke på t.ex. 55 och 70 FPS.

Men absolut, hade jag kunnat köpa ett 3080 med den kylare jag vill så hade jag nog också tagit 3080 bara för att vara på den säkra sidan.

Sen måste ju CDPR också tänka att om de säger att 3070 klarar Max och det ger 59 istället för 60 fps, så kommer några paragrafryttare och blir arga på forumet ”3070 klarar inte alls av att maxa” men jag kan återkomma med rapport nästa vecka

Nu är det kanske lite offtopic men jag minns tiden på SweC där 30FPS var gränsen för om ett kort klarar något eller inte

Tldr: 3080 är såklart bättre men jag tror 3070 kommer klara allt 3080 klarar upplevelsemässigt även om 3080 benchar högre FPS.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Skrivet av Leinhart:

Jag tror inte man kommer uppleva någon större skillnad 3070 och 3080 på cyberpunk. Men något spel måste ju ”kräva” top korten för att maxas med en särskild FPS, men det är väldigt sällan i reella situationer man kommer lägga märke på t.ex. 55 och 70 FPS.

Men absolut, hade jag kunnat köpa ett 3080 med den kylare jag vill så hade jag nog också tagit 3080 bara för att vara på den säkra sidan.

Sen måste ju CDPR också tänka att om de säger att 3070 klarar Max och det ger 59 istället för 60 fps, så kommer några paragrafryttare och blir arga på forumet ”3070 klarar inte alls av att maxa” men jag kan återkomma med rapport nästa vecka

Nu är det kanske lite offtopic men jag minns tiden på SweC där 30FPS var gränsen för om ett kort klarar något eller inte

Tldr: 3080 är såklart bättre men jag tror 3070 kommer klara allt 3080 klarar upplevelsemässigt även om 3080 benchar högre FPS.

Även med 4K, tvek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabaldern:

Även med 4K, tvek.

Nu kör jag inte 4K, Utan 5k1440 men det borde vara lika många pixlar baserat på

3840x1920=7.37m
5120x1440=7.37m

Men som sagt.. Återkommer med resultat nästa vecka

Funkar inte det så.. Aa, då får jag komma med en överklockningsrapport....

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Viking
Skrivet av Leinhart:

Nu kör jag inte 4K, Utan 5k1440 men det borde vara lika många pixlar baserat på

3840x1920=7.37m
5120x1440=7.37m

Men som sagt.. Återkommer med resultat nästa vecka

Funkar inte det så.. Aa, då får jag komma med en överklockningsrapport....

4k är 3840x2160p

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Varje gång någon skriver att deras kort är skickat får jag en liten impuls, för en nanosekund, att fylla denna ruta med "Fucking asshole." och klicka på skicka. Men tur att man inte är psykopat och skriver grattis, istället!

Men ju närmare den 10:e december vi kommer så tror jag att min förmåga att mota bort den impulsen minskar. Nästa vecka räknar jag med er Webbis!

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat mitt 3080 zotac amp och jämfört det mot ett 1070 asus strix som jag hade liggandes.

Testade med ett moderkort på skrivbordet så det var helt öppet. I idle var kortet knäpptyst och fläktarna gick inte igång. När jag körde stresstest i 3d mark med belastning på 95-100% så gick fläktarna upp i runt 60 % och 65-70 grader efter 5 minuter vilket jag tycker var bra och mycket bättre än jag trodde. Som en jämförelse gick 1070 i samma test upp till 50% procent och 69 grader, men det är också ett mindre strömtörsigt (dvs svalare) kort. Försökte mäta ljudnivån från korten med någon app på telefon (så ta det för var det är) och då presterade de båda korten lika runt 40 db drygt 15 cm från kortet.

Hörde minimalt med coilwhine.

Så sammantaget är jag imponerad och kommer behålla kortet

kan någon ordna en 5900x bara så är jag nöjd? Lite trist att ha allt förutom processorn till det nya bygget

Edit: kan också tillägga att jag tyckte att fläktljudet var av den enligt mig behagligare typen. Mer som ett susande man kan höra från en större chassifläkt och inte det där visslande ljudet som t ex en liten processorfläkt kan ha, ifall ni förstår jämförelsen.

Permalänk

Jag skrattade åt er först. Nu sitter jag här själv med två beställningar. Ett "3080 Strix inte OC" från netonnet sen tidigare, och nu idag ett "3080 FTW3 Ultra" från inet.

Ska det va såhär?

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Skrivet av overheizer:

Jag skrattade åt er först. Nu sitter jag här själv med två beställningar. Ett "3080 Strix inte OC" från netonnet sen tidigare, och nu idag ett "3080 FTW3 Ultra" från inet.

Ska det va såhär?
https://4.bp.blogspot.com/_Km4fps6EkOQ/SyEUb-CRbYI/AAAAAAAABYw/PDAmgYq4qOA/s400/sverker_olofsson.jpg

Tack, du gjorde min kväll

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)