Permalänk

Ryzen 5900x HÖGA temperaturer

Tja!

Har en ny dator med dessa specs:

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Hero (Wi-Fi)
CPU: Ryzen 9 5900x
GPU: GeForce RTX 3080
RAM: G.Skill Trident Z RGB 32GB
Chassi: Lian Li PC-011 Dynamic
Kylning: NZXT Kraken Z73
PSU: Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold - Svart

Jag pendlar mellan 46-50C på Idle och kan sitter på konstant över 70C i spel som CS:GO och WoW. Sitter jag och kollar på twitch-streams så är jag uppe i 55-60C. Kan hända att enstaka gånger så spikear det till 80C i ett par sekunder tills det droppar till 70-75. Allt är på stock och har inte pillat eller överklockat.

Jag har maxat cpu-kylaren 100% i NZXT Cam programmet. I Cinebench kom jag upp till 77 grader som max och med 20931 score i multi core i Cinebench.

Med tanke på hur "high-end" denna dator detta är så tycker jag graderna ska vara betydligt lägre.

Någon som har någon idé vad som kan knasa? Tacksam för hjälp!

Mvh

Permalänk
Medlem

Det låter lite högt tycker jag för idle. Möjligt att bios lägger på för mycket spänning, har du testat olika versioner?

I Control Panel\System and Security\Power Options så testa att sätta den på AMD Ryzen Balanced om du har den på high performance.

Använder samma chassi och CPU fast med en Corsair H150i. Återkommer med resultat när jag installerat processorn.

Permalänk

med noctua u14s får jag runt samma cinebench score..typ 68 grader men bara en runda så ej stabiliserad temp.. 1.15 eller nåt åt det håller i cpu spänningen, vad ligger din på?
Andra temperaturerna ser inte höga såvida datorn är tyst. Jag ligger på samma, kanske lite lägre på spel med 900 rpm på cpu fläkten.

Permalänk
Medlem

Helt normalt med denna CPU.

Har liknande setup och nästan identiska temperaturer. Inget att oroa sig för. Ta en sväng förbi tråden nedan så ser du att vi är många i samma båt

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613069-5900x-hog-vcor...

Permalänk
Medlem

Har en 5900X och nådde själv upp till 107 grader(!) vid stresstest, 87grader vid spelande. Smetade på överdrivet med kylpasta och fick ner tempsen till omkring 80 grader vid full belastning och 45-50 grader idle i 4.5Ghz @ 1.275v , kör då med en 240mm radiator i ett M-itx chassi så den går riktigt varmt jämfört med min tidigare processor.

Testa dra ner volten lite alternativt testa sätt på ECO mode om du enbart spelar, för mig gick tempen ner till 60 grader och höll samma fps i spel under ECO mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Det låter lite högt tycker jag för idle. Möjligt att bios lägger på för mycket spänning, har du testat olika versioner?

I Control Panel\System and Security\Power Options så testa att sätta den på AMD Ryzen Balanced om du har den på high performance.

Använder samma chassi och CPU fast med en Corsair H150i. Återkommer med resultat när jag installerat processorn.

Ryzen balanced ska väl inte behövas längre?

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Skrivet av pineapplexpress:

Tja!

Har en ny dator med dessa specs:

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Hero (Wi-Fi)
CPU: Ryzen 9 5900x
GPU: GeForce RTX 3080
RAM: G.Skill Trident Z RGB 32GB
Chassi: Lian Li PC-011 Dynamic
Kylning: NZXT Kraken Z73
PSU: Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold - Svart

Jag pendlar mellan 46-50C på Idle och kan sitter på konstant över 70C i spel som CS:GO och WoW. Sitter jag och kollar på twitch-streams så är jag uppe i 55-60C. Kan hända att enstaka gånger så spikear det till 80C i ett par sekunder tills det droppar till 70-75. Allt är på stock och har inte pillat eller överklockat.

Jag har maxat cpu-kylaren 100% i NZXT Cam programmet. I Cinebench kom jag upp till 77 grader som max och med 20931 score i multi core i Cinebench.

Med tanke på hur "high-end" denna dator detta är så tycker jag graderna ska vara betydligt lägre.

Någon som har någon idé vad som kan knasa? Tacksam för hjälp!

Mvh

får typ samma temps som dig i mitt nybygge som är nästan identiskt, men jag har kraken z63 och 1000W psu.
Känns ju inte speciellt high end om man säger så

Visa signatur

Antec p182 - asus-p8p67-ws-revolution-b3 - intel i7 2600k@4.5ghz - evga Gtx 580 sli - corsair 16gb ram - Corsair1000W - crucial m4 128gb mm. - Windows 8.1 64bit - Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz
Har visst inte uppdaterat signaturen på länge :)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av pineapplexpress:

Tja!

Har en ny dator med dessa specs:

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Hero (Wi-Fi)
CPU: Ryzen 9 5900x
GPU: GeForce RTX 3080
RAM: G.Skill Trident Z RGB 32GB
Chassi: Lian Li PC-011 Dynamic
Kylning: NZXT Kraken Z73
PSU: Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold - Svart

Jag pendlar mellan 46-50C på Idle och kan sitter på konstant över 70C i spel som CS:GO och WoW. Sitter jag och kollar på twitch-streams så är jag uppe i 55-60C. Kan hända att enstaka gånger så spikear det till 80C i ett par sekunder tills det droppar till 70-75. Allt är på stock och har inte pillat eller överklockat.

Jag har maxat cpu-kylaren 100% i NZXT Cam programmet. I Cinebench kom jag upp till 77 grader som max och med 20931 score i multi core i Cinebench.

Med tanke på hur "high-end" denna dator detta är så tycker jag graderna ska vara betydligt lägre.

Någon som har någon idé vad som kan knasa? Tacksam för hjälp!

Mvh

Med tanke på din high-end dator, så utvecklar ju också high-end delar mer värme. Din idle temp är lite hög kanske, men din max temp är de ju inget fel på. Vart läser du av tempen, i vilket program, i HWinfo64 har du flera olika temp sensorer tex.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Ryzen balanced ska väl inte behövas längre?

Det ska inte spela någon roll så som jag förstått det.
__

Experimentera lite med fläktkurvorna också. Kan göra en skillnad sett till idle temp. När mäter du temperaturen? Direkt efter hård belastning eller efter 2 timmars surfande? För övrigt så verkar det normalt.

Permalänk
Medlem

Inget fel på idle-tempsen. Finns inget windows som går i idle idag. Små processer som för en sekund använder väldigt mycket cpu-kraft då och då gör att man får spikar i temps. Helt normalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av highspeed:

med noctua u14s får jag runt samma cinebench score..typ 68 grader men bara en runda så ej stabiliserad temp.. 1.15 eller nåt åt det håller i cpu spänningen, vad ligger din på?
Andra temperaturerna ser inte höga såvida datorn är tyst. Jag ligger på samma, kanske lite lägre på spel med 900 rpm på cpu fläkten.

Tacka för den inputen. Sitter just nu med en U14S på en 3800X och tänkte köra 5800X när jag får mitt så detta var definitivt en bra insikt. Har du justerat ngt manuellt eller är det mesta på Auto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pineapplexpress:

Tja!

Har en ny dator med dessa specs:

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Hero (Wi-Fi)
CPU: Ryzen 9 5900x
GPU: GeForce RTX 3080
RAM: G.Skill Trident Z RGB 32GB
Chassi: Lian Li PC-011 Dynamic
Kylning: NZXT Kraken Z73
PSU: Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold - Svart

Jag pendlar mellan 46-50C på Idle och kan sitter på konstant över 70C i spel som CS:GO och WoW. Sitter jag och kollar på twitch-streams så är jag uppe i 55-60C. Kan hända att enstaka gånger så spikear det till 80C i ett par sekunder tills det droppar till 70-75. Allt är på stock och har inte pillat eller överklockat.

Jag har maxat cpu-kylaren 100% i NZXT Cam programmet. I Cinebench kom jag upp till 77 grader som max och med 20931 score i multi core i Cinebench.

Med tanke på hur "high-end" denna dator detta är så tycker jag graderna ska vara betydligt lägre.

Någon som har någon idé vad som kan knasa? Tacksam för hjälp!

Mvh

Låter som normala temperaturer tycker jag.
Tempen i Idle är ju helt ointressant, moderkortet kör förhoppningsvis fläktarna efter last/temperatur.
Och Ryzen verkar ju dra en jäkla massa ström även I idle (20-25 watt, jämfört med Intels 5w?).

Det viktigaste är ju att tempen hålls runt eller under 80 grader vid last.
Någon topp över spelar inte heller någon roll.

Permalänk
Medlem

Temperatur både vid vila och last är helt normalt så inget att oroa sig över.

Permalänk
Medlem

Körde precis 2st cinebench multicore test i rad, max temp 66 grader. Idle är runt ~37 (16-18 över rumstemp)

Har liknande setup med

Moderkort: ASUS ROG STRIX X570-F GAMING
CPU: Ryzen 9 5900x
GPU: Rog Strix 3080 OC
RAM: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB
Chassi: Fractal meshify S2 (TG)
Kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360
PSU: be quiet! Dark Power Pro 11 1000W

Score runt 23913 dock med typ 12 chrome flikar, spotify med musik, steam etc. igång.

Permalänk
Avstängd

Värt att notera är att en modern dator som är ansluten till internet i stort sett aldrig är i "idle" på samma sätt som datorer var förr. Tittar du på processoranvändningen finns det massor med saker som arbetar i bakgrunden, i synnerhet om du har några webbsidor öppna. Steam och Discord hämtar konstant data, Windows bollar med olika bakgrundsuppgifter... AMD är rätt aggresiva med sina boost-funktioner så så fort det är en last boostar processorn och temperaturen ökar.

Permalänk
Skrivet av Anthraxious:

Tacka för den inputen. Sitter just nu med en U14S på en 3800X och tänkte köra 5800X när jag får mitt så detta var definitivt en bra insikt. Har du justerat ngt manuellt eller är det mesta på Auto?

Allt på auto förutom minnet jag överklockat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av highspeed:

Allt på auto förutom minnet jag överklockat.

Är det manuellt OC då? Inte bara XMP alltså.

Permalänk

Tycker de låter som normal temp. Knappast hög, börja ora dig när CPU tempen är över 95+grader.
Vet inte hur luftigt Lian-li chassit är däremot.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Låter helt normalt. Min 2700X beteer sig lika, att sedan ha 70-75 grader i spel är väl att hurra för? Absolut helt normalt. Har du PBO aktiverat så är det inte abnormalt att fläktarna flåsar på så fort du öppnar en flik på Firefox/Chrome heller.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

vet inte om 5900x blir extra varm men min 5950x boostar till 5050 ghz på single trådar och max temp för mig har varit 70 grader när jag kört stabilitetstest i ca 3 timmar, har en dh-15 noctua kylare, idle temp är runt 28-30c

kör high performance läget i power options. alla volts osv är default, ända jag har pillat upp är minnet & timings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

vet inte om 5900x blir extra varm men min 5950x boostar till 5050 ghz på single trådar och max temp för mig har varit 70 grader när jag kört stabilitetstest i ca 3 timmar, har en dh-15 noctua kylare, idle temp är runt 28-30c

kör high performance läget i power options. alla volts osv är default, ända jag har pillat upp är minnet & timings.

28-30 idle är grymt om det är tyst, men hur hårt kör du fläktarna då? Min NH-D15 ger mig ~36-40 idle med en 5900X.

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

28-30 idle är grymt om det är tyst, men hur hårt kör du fläktarna då? Min NH-D15 ger mig ~36-40 idle med en 5900X.

Sanningen är nog en hel del närmare din idle.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Helt normalt som flera innan har sagt. Viktigt även att du använder ett bra verktyg för att läsa av CPU-tempsen, t.ex. HWInfo64. I BIOS ser jag idle temps på 50 C men i Windows är det 35-38C på CCD:erna. Det senare är det pålitliga värdet. AMD rekommenderar också "Balanced" profilen i Windows 10 (inte Ryzen Balanced, som någon skrev tidigare. Det var för Zen 1 och 2.)

Skrivet av dakke:

vet inte om 5900x blir extra varm men min 5950x boostar till 5050 ghz på single trådar och max temp för mig har varit 70 grader när jag kört stabilitetstest i ca 3 timmar, har en dh-15 noctua kylare, idle temp är runt 28-30c

kör high performance läget i power options. alla volts osv är default, ända jag har pillat upp är minnet & timings.

Det var väldigt bra idle temps, men du kanske har en rätt låg ambient temp också? Är det enligt HWInfo på CCD:erna?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

46-50 idle är inte normalt på nåt sätt, Det ska vara 10 grader kallare minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

46-50 idle är inte normalt på nåt sätt, Det ska vara 10 grader kallare minst.

Fullkomligt normalt då idle inte existerar längre i windows operativsystem. Samt att ryzen suger i sig en del ström i "idle". Så mjo, att sitta på 50c i "idle" är helt normalt,ingen fara,skadar ingenting etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Fullkomligt normalt då idle inte existerar längre i windows operativsystem. Samt att ryzen suger i sig en del ström i "idle". Så mjo, att sitta på 50c i "idle" är helt normalt,ingen fara,skadar ingenting etc.

Med kylningen han har indikerar det att något är fel, inget snack om saken. Visst, kanske ligger nåt program och drar, men då är ju det ett fel så att säga. 25w idle ska inte bli 50c med en kylare som klarar 200ish watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Med kylningen han har indikerar det att något är fel, inget snack om saken. Visst, kanske ligger nåt program och drar, men då är ju det ett fel så att säga. 25w idle ska inte bli 50c med en kylare som klarar 200ish watt

Jag har custom vattenkylning med nog med radiatorer för att kyla barsebäck. Sitter på 45-50c idle med PBO igång. Helt normalt. Idle temps är helt ointressant när det kommer till livslängd eller vad man nu bryr sig om. Är under load som temperaturerna blir intressant.

Permalänk
Skrivet av Anthraxious:

Är det manuellt OC då? Inte bara XMP alltså.

Manuell

Permalänk
Medlem

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS ELITE
CPU: Ryzen 9 5900x
GPU: Msi 3080 Suprim X
RAM: Corsair 3200mhz
Chassi: Fractal define 7 compact
Kylning: Noctua NH-D15
PSU: Bitfenix Whisper M 750W

Jag ligger på ca 28-30 grader i idle. kör jag cincench några gånger för att få upp lite tid och temp så hamnar jag på 61 grader.

Vid spelande hamnar jag på runt 65-70 grader. Mitt grafik kort producerar mycket värme så jag har 3 fläktar som blåser in luft och 2 som blåser ut. Vid grafiskt krävande spel så arbetar grafikkortet hårt och det drabbar cpun då kan värmen stiga till runt 80 grader i värsta fall.

Vill du se RIKTIG värme kör lite prime 95 torture test small FFT, välj därefter 4-6 kärnor och njut när tempen flyger upp till 91 grader som på min och fläktarna låter som dom ska lyckas lyfta lådan

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.