LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Skrivet av matthiask82:

Köpte precis en LG CX 65” som jag direkt hängde upp på väggen. Vad gör man nu med foten? Tung, tar plats och kommer aldrig användas.

Har den ett andrahandsvärde eller är det bara att åka med den till tippen?

Får man fråga vilket väggfäste du köpte? Och är du nöjd med det? Letar väggfäste till min 65cx men finns lite för många att välja på.

Permalänk
Skrivet av mrgentleman2000:

Får man fråga vilket väggfäste du köpte? Och är du nöjd med det? Letar väggfäste till min 65cx men finns lite för många att välja på.

Köpte denna:
https://www.elgiganten.se/product/outlet/tv-bild-fyndvaror/77...

Men la ingen större tid på att utvärdera, ville bara lösa problemet. Så chansade på att Elgiganten hade något som är den närmaste passande butiken häromkring.

Den löste problemet, men var osmidig att hänga upp på. Man behövde dra ned själva klämmorna samtidigt som den hängdes upp, drygt med stor TV men gick med 2 personer. Mitt tidigare fäste kunde bara klickas i så kunde jag göra själv.

Tror inte man behöver lägga så mycket energi på det hela. Största frågan är om man vill kunna vinkla och dra ut. Och så tar man nån bara. Just denna annonserade sig om ultratunn. Ja, TVn kanske är lite närmare väggen men ingen jag bryr mig om. Dessutom var jag lite besviken på just denna TV hur tjock den var i ”basen”.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av matthiask82:

Köpte precis en LG CX 65” som jag direkt hängde upp på väggen. Vad gör man nu med foten? Tung, tar plats och kommer aldrig användas.

Har den ett andrahandsvärde eller är det bara att åka med den till tippen?

Spara den i något skåp. Om du en dag ska sälja TV:n är det en väldigt bra grej att kunna skicka med, till exempel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vad för inställningar ska man köra från tv:n med följande soundbar nedan?

LG CX & Samsung HW-Q900T.

Soundbaren stödjer eArc och Dolby Atmos, DD+,

I tv:n kan jag ställa eArc vilken verkar funka.

Men, ska jag köra PCM eller passthrough på digitalt ljud ut?

Samt, vilka fler inställningar går att göra för att få ut allt från soundbaren?

Ska tilläggas att jag streamar bara material från Disney+, Apple Tv+ och netflix. Så jag vill få ut det bästa därifrån.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Köpte en 55CX.
Har nu ett jätteprobelm med att ens få den att visa 4k i 60 hz med RGB, det enda som kan väljas är med chroma subsampling 4:2:0, vilket gör den totalt usel som PC-monitor, plus att det även är sämre för spel.
Vid 30 Hz kan RGB väljas.
120 Hz kan enbart väljas vid 1080p.
Absolut värdelöst att använda alltså.
Funderar på att skicak tillbaka den.
Har ett Geforce 1080ti-kort.
Senaste drivrutinerna.
Tv:n också uppdaterad liksom Windows 10.
Hdmi.porten ställd till PC-läge.
Inget av det jag prövar gör att det fungerar!
Det värsta är att exakt samma kabel som gick ut från samma grafikkort FUNGERADE med 4k,60Hz och 4:4:4 på min förra TV.
Så det är alltså inte kabelns fel då det fungerade utmärkt på gamla tv:n!

Vad kan vara fel?
Kan inte Nividia identifiera TV:n korrekt?
Den identifieras som "LG Electronics LG TV SSCR"
Går det att göra något?

Sen är det något mer som är VANSINNIGT irriterande. När jag bara scrollar lite, så dimmas skärmen enormt (tex när jag skriver här inne). Rullar jag upp så dras ljusstyrkan upp igen. Har energisparläge i TV:n avstängd.

ÄR fruktansvärt besviken då jag såg fram emot en OLED-upplevelse och nu har jag den här skiten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Vad för inställningar ska man köra från tv:n med följande soundbar nedan?

LG CX & Samsung HW-Q900T.

Soundbaren stödjer eArc och Dolby Atmos, DD+,

I tv:n kan jag ställa eArc vilken verkar funka.

Men, ska jag köra PCM eller passthrough på digitalt ljud ut?

Samt, vilka fler inställningar går att göra för att få ut allt från soundbaren?

Ska tilläggas att jag streamar bara material från Disney+, Apple Tv+ och netflix. Så jag vill få ut det bästa därifrån.

Jag kör passthrough, och då får jag ut atmos i Netflix/Disney/Nvidia shield

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Magnus303:

Köpte en 55CX.
Har nu ett jätteprobelm med att ens få den att visa 4k i 60 hz med RGB, det enda som kan väljas är med chroma subsampling 4:2:0, vilket gör den totalt usel som PC-monitor, plus att det även är sämre för spel.
Vid 30 Hz kan RGB väljas.
120 Hz kan enbart väljas vid 1080p.
Absolut värdelöst att använda alltså.
Funderar på att skicak tillbaka den.
Har ett Geforce 1080ti-kort.
Senaste drivrutinerna.
Tv:n också uppdaterad liksom Windows 10.
Hdmi.porten ställd till PC-läge.
Inget av det jag prövar gör att det fungerar!
Det värsta är att exakt samma kabel som gick ut från samma grafikkort FUNGERADE med 4k,60Hz och 4:4:4 på min förra TV.
Så det är alltså inte kabelns fel då det fungerade utmärkt på gamla tv:n!

Vad kan vara fel?
Kan inte Nividia identifiera TV:n korrekt?
Den identifieras som "LG Electronics LG TV SSCR"
Går det att göra något?

Sen är det något mer som är VANSINNIGT irriterande. När jag bara scrollar lite, så dimmas skärmen enormt (tex när jag skriver här inne). Rullar jag upp så dras ljusstyrkan upp igen. Har energisparläge i TV:n avstängd.

ÄR fruktansvärt besviken då jag såg fram emot en OLED-upplevelse och nu har jag den här skiten!

Har du aktiverat HDMI Ultra Deep Color (ish, minns inte exakt) för den HDMI-porten? TV:n klarar 4K UHD vid 120 Hz med 10-bit 4:4:4, så det ska inte vara några problem med det du försöker köra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Har du aktiverat HDMI Ultra Deep Color (ish, minns inte exakt) för den HDMI-porten? TV:n klarar 4K UHD vid 120 Hz med 10-bit 4:4:4, så det ska inte vara några problem med det du försöker köra.

När jag aktiverar Hdmi Ultra Deep Color så blir det helt svart på TV:n.
Det fungerar alltså överhuvudtaget inte!

Kan inte välja något annat än max 60 Hz vid 4k och då med 4:2:0 och limited range, inte RGB (som ger 4:4;4) utom vid 30 Hz.
Är som att anslutningen identifieras som någon gammal hdmi 1.3 trots att det fungerade utmörkt på gamla tvn!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Magnus303:

När jag aktiverar Hdmi Ultra Deep Color så blir det helt svart på TV:n.
Det fungerar alltså överhuvudtaget inte!

Kan inte välja något annat än max 60 Hz vid 4k och då med 4:2:0 och limited range, inte RGB (som ger 4:4;4) utom vid 30 Hz.
Är som att anslutningen identifieras som någon gammal hdmi 1.3 trots att det fungerade utmörkt på gamla tvn!

Att du inte kan välja något annat utan Deep Color är korrekt, för då räcker inte bandbredden till. Du måste ha det aktivt för 4K/60 med 4:4:4.

Testa helt enkelt slå på det, ryck ur kabel, starta om både dator och TV, koppla in allt igen. Så du ger enheterna bästa möjliga chans att göra en korrekt handskak. Annars skulle jag nog testa annan kabel ändå, trots det gick innan. Testa även andra HDMI på TV:n, för att utesluta eventuellt fel på en enda där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Att du inte kan välja något annat utan Deep Color är korrekt, för då räcker inte bandbredden till. Du måste ha det aktivt för 4K/60 med 4:4:4.

Testa helt enkelt slå på det, ryck ur kabel, starta om både dator och TV, koppla in allt igen. Så du ger enheterna bästa möjliga chans att göra en korrekt handskak. Annars skulle jag nog testa annan kabel ändå, trots det gick innan. Testa även andra HDMI på TV:n, för att utesluta eventuellt fel på en enda där.

Testade kabelbyte och omstart och nu fungerar faktiskt 4:4:4 (ycbcr till och med) med deep color.
Fast fortfarande går inte 120 Hz att välja ens med 4:2:0.
Jag vet att mitt 1080ti-kort ipga lägre bandbredd vid hdmi 2.0a inte stöder 4:4:4@120Hz men att det visst ska klara det vid 4:2:0.
Det dyker helt enkelt bra inte upp so option bland refresh rates.

Edit : Dessutom så går 1440p överhuvudtaget inte att välja nu (ville se om 120 Hz skulle dyka upp som valjmöjlighet där.)
Via min hemmabioförstärkare (kopplad från en andra hdmi-utgång på grafikkortet) så dyker den upp, men bara som 30 Hz och alltså inte ens 60 hz. Detta för alla RGB/ycbcr-inställningar.

EDIT 2:

Aaaah!
Nu upptäckte jag något nytt i Nvidia-kontrollpanelen.
Det hade dykit upp mycket fler val under "avsnittet/stycket" "PC" och där fanns fler upplösningar plus 120 Hz vid 4k.
Vad tusan vilket strul det här var då.
Först få deep color läge att skaka hand med kortet/tv:n.
Ställa i Pc-läge.
Kolla under rubriken för PC i kontrolpanelen.
Hur som helst, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Jag kör passthrough, och då får jag ut atmos i Netflix/Disney/Nvidia shield

Kan man på något sätt bekräfta att man får ut Atmos? I tvn eller möjligvis soundbaren? (Fel tråd för frågan kring soundbaren möjligtvis)

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Köpte precis en LG CX 65” som jag direkt hängde upp på väggen. Vad gör man nu med foten? Tung, tar plats och kommer aldrig användas.

Har den ett andrahandsvärde eller är det bara att åka med den till tippen?

Vilket väggfäste valde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrgentleman2000:

Får man fråga vilket väggfäste du köpte? Och är du nöjd med det? Letar väggfäste till min 65cx men finns lite för många att välja på.

Jag köpte https://www.dustinhome.se/product/5011018738/superslim-fixed-...
Till min 55” CX. Sjukt nöjd. Tevens skärm kommer ut 6,5cm från vägg, spikrak och utan vinkel. Får precis plats med en Belkin HDMI-sladd bakom också.
Men den klarar bara 20kg så då funkar väl inte 65”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns en tjänst, DAZN, som ger streaming av sport med hög kvalitet. Flera TV-tillverkare brukar hänvisa till dem för exempel på hur bra sport kan bli på en modern TV. DAZN har dock inte Sverige som affärsområde.

Well

"At launch, DAZN will initially be focused on boxing, streaming live events, weekly shows, classic fights and documentaries."

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Köpte precis en LG CX 65” som jag direkt hängde upp på väggen. Vad gör man nu med foten? Tung, tar plats och kommer aldrig användas.

Har den ett andrahandsvärde eller är det bara att åka med den till tippen?

Kanske kan användas till fotografering? Förlåt, jag kunde inte låta bli

Permalänk
Skrivet av dopeey:

Vilket väggfäste valde du?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/vaggfaste-mobler-mo...

Men ingen mer research gjord än att det var första bästa jag hittade i butiken. Löser problemet, lite bökigt att hänga upp TV (skrev mer om det i tidigare svar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Kan man på något sätt bekräfta att man får ut Atmos? I tvn eller möjligvis soundbaren? (Fel tråd för frågan kring soundbaren möjligtvis)

På min förstärkare står det att det är atmos signal, borde vara något liknande på din soundbar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

På min förstärkare står det att det är atmos signal, borde vara något liknande på din soundbar

Får undersöka den saken. Står vilket fall eArc på soundbarens display. Men det säger ju inget om vilken typ av ljudsignal som passerar vad jag förstår det som.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Kan man på något sätt bekräfta att man får ut Atmos? I tvn eller möjligvis soundbaren? (Fel tråd för frågan kring soundbaren möjligtvis)

Har samma fundering (har samsung HW950), återkoppla gärna om du hittar ett sätt 👍

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Har samma fundering (har samsung HW950), återkoppla gärna om du hittar ett sätt 👍

Oklart om det bekräftat något men när man slår på en 4k dolby atmos film på tex apple tv+ så verkar soundbaren säga ”dolby atmos” på skärmen precis när man klickat på play.

Men har svårt att avgöra om det verkligen är atmos eller inte. Någon som vet någon bra film på apple tv+ eller disney+ att testa just atmos-delen? Så man verkligen kan höra det.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Finns demos på youtube men vet inte hur väl de fungerar i din miljö.

https://www.youtube.com/results?search_query=dolby+atmos+demo

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Slog till på en CX 65 nu på black friday. Mycket nöjd med bilden, men så var det det där med dts.
Hur gör ni använder ni sheild eller apple tv 4k? Funderar på att skaffa en xbox series x och som jag förstår det måste man ansluta direkt till till tv för att att få vrr och 120hz. Det jag undrar då kan man inte få tv;n att skicka dts via arc eller optisk eller passtrough till recivern om man skulle använda xboxen som mediaspelare.

Har i dagsläget en Marantz sr 5012 reciver. Men den har bara hdmi 2.0b samt ARC men inte Earc.
Har installerat Kodi på min comhem tv hub men är filerna tunga laggar det.

Visa signatur

Henx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henx:

Slog till på en CX 65 nu på black friday. Mycket nöjd med bilden, men så var det det där med dts.
Hur gör ni använder ni sheild eller apple tv 4k? Funderar på att skaffa en xbox series x och som jag förstår det måste man ansluta direkt till till tv för att att få vrr och 120hz. Det jag undrar då kan man inte få tv;n att skicka dts via arc eller optisk eller passtrough till recivern om man skulle använda xboxen som mediaspelare.

Har i dagsläget en Marantz sr 5012 reciver. Men den har bara hdmi 2.0b samt ARC men inte Earc.
Har installerat Kodi på min comhem tv hub men är filerna tunga laggar det.

Jag har hittills använt PLEX med deras inbyggda omkodning av DTS. Dock har jag inte fått det att fungera med HDR, det verkar som att den vill omkoda även bilden och inte bara ljudet. Om du hittar en bra lösning får du gärna hojta till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jag har hittills använt PLEX med deras inbyggda omkodning av DTS. Dock har jag inte fått det att fungera med HDR, det verkar som att den vill omkoda även bilden och inte bara ljudet. Om du hittar en bra lösning får du gärna hojta till!

Ni behöver stänga av DTS. Finns i plex-appen där man kan bocka ur DTS.

LG har inte stöd för DTS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Ni behöver stänga av DTS. Finns i plex-appen där man kan bocka ur DTS.

LG har inte stöd för DTS

Har löst DTS, det är HDR som försvinner för mig via PLEX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jag har hittills använt PLEX med deras inbyggda omkodning av DTS. Dock har jag inte fått det att fungera med HDR, det verkar som att den vill omkoda även bilden och inte bara ljudet. Om du hittar en bra lösning får du gärna hojta till!

Okej ska testa Plex har mest använt Kodi tidigare. Får installera det på min Synology nas 214play så får vi se. Var på väg att att slå till på en C9 tidigare i våras men sedan försvann dom allt mer så det fick bli en CX. Lite tråkigt att ha en nyare modell som inte tar DTS.

Japp hojtar till om jag hittar en lösning är inte riktigt redo att skaffa en ny reciver än. Och som jag förstår det funkar bara dom senaste reciverserna med vrr/allm på Playstation 5 pga videochippet.
Men jag kan ha fattat det fel.

Visa signatur

Henx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Har löst DTS, det är HDR som försvinner för mig via PLEX

Hmm. Testa att byta undertexter eller att stänga av. För mig så ballar HDR ur om vissa typer av undertexter försöker spelas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Hmm. Testa att byta undertexter eller att stänga av. För mig så ballar HDR ur om vissa typer av undertexter försöker spelas

Ska testa!

Har även funderat på om man kan omkoda ljudet till PCM/Dolby Digital i förväg. Någon som provat det?

Permalänk
Medlem

Jag "kom precis över" en 48 CX som jag tänkte använda som PC monitor. Finns det några lämpliga bordssativ eller kör folk på originalfoten? Känner att lite justeringsmöjligheter är oftast nödvändigt.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Beställde en LG CX 65" den 24 november ifrån mediamarkt med hemleverans (bor i Göteborg) men fick mail om att den finns att hämta i Barkarby. Pratade sedan med kundtjänst och de sa att det inte var några konstigheter utan att den kommer att skickas hem till mig ändå.

Är det någon annan som beställt ifrån Mediamarkt under Black-Friday veckan och fått sin TV eller iaf fått ett bekräftat leveransdatum?

mvh