Permalänk
Medlem

Hjälp med val av gaming dator!?

Hej! Jag är ny här på forumet o skulle behöva lite hjälp med hur jag ska resonera kring valet av en stationär gaming dator.
Jag hade tänkt beställa en ihopsatt från exempelvis inet eller komplett men när jag tittar på huvudkomponenter som processor grafikkort ram o ssd så märker jag att jag får betydligt mer för pengarna om jag köper en märkes dator. Min budget ligger på max 9000 för själva datorn. Jag spelar bara wow så jag klarar mig med hyfsade grejer men man vill ju ha så bra prestanda man kan få för pengarna. Så vad är risken med att köpa en märkes dator som exempelvis lenovo hp eller msi? Kontra en ihopbyggd?
Jag kommer vänta till annandag rean givetvis.
Hur hade ni resonerat?
Jag ger ett exempel som det ser ut nu har jag hittat en för runt 9000 med Rtx 2060 super grafik, intel 10400 512ssd 16Ram om jag jämför det med en ihopsatt så får jag knappt 1650 grafik samma processor eller sämre och sämre minne för samma pengar!!? Jag vet att det finns andra komponenter i datorn men har ändå svårt att motivera varför ihopsatt? Ber om ursäkt för den långa romanen:)!

Permalänk
Medlem

Färdigbyggda kan vara ett utmärkt val, speciellt när de är prissänkta med flera tusen. Oftast är det negativa med datorerna kort garanti (HP bland de värsta med bara ettårig), sämre kylarlösning på grafikkortet och processorn, andra budgetalternativ, och sämre uppgraderingsmöjligheter.

Den på Elgiganten som du refererar till är ett mycket bra val för de pengarna.

Permalänk
Medlem

Ok tack för det snabba svaret:)! Nu ligger ju den lite överkant för min budget men bra att veta. Tänker som sagt vänta tills mellandagarna. Men vilka märken är generellt bäst när det kommer till garanti och kvalite på komponenterna och att byta ut grejer? Jag vill ju inte köpa en dator som pajar efter ett år pågrund av dålig kylning o o andra dåliga fusk komponenter o sen går det dessutom inte att byta ut dem! Känns lite som att köpa grisen i säcken då. Jag förstår att det är svårt att svara på men behöver all hjälp o tipps jag kan få:)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marios81:

Ok tack för det snabba svaret:)! Nu ligger ju den lite överkant för min budget men bra att veta. Tänker som sagt vänta tills mellandagarna. Men vilka märken är generellt bäst när det kommer till garanti och kvalite på komponenterna och att byta ut grejer? Jag vill ju inte köpa en dator som pajar efter ett år pågrund av dålig kylning o o andra dåliga fusk komponenter o sen går det dessutom inte att byta ut dem! Känns lite som att köpa grisen i säcken då. Jag förstår att det är svårt att svara på men behöver all hjälp o tipps jag kan få:)!

Jag tror inte du hittar bättre deal nödvändigtvis under mellandagsrean. Bäst är förstås en egenbyggd/butiksbyggd dator. Allt annat är ungefär samma, 1-2 år oftast. Det finns ju reklamationsrätt så man har ju fortfarande vissa rättigheter men kan bli jobbigt med bevisbördan jämfört med garantiärenden.

Flera gånger har Webhallen och Inet haft kampanjer där de monterat en dator för 0/1 kr men jag har inte sett något i år. Annars kostar det inte särskilt mycket.

Permalänk
Inaktiv

Datorn på pappret har grym prestanda för priset...
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Dock är det som de andra säger, man vet inte vilket kort det är...kylning...

Sen är ju frågan om vad du behöver för prestanda, du kanske klarar dig mycket bra med en I5 10400 f och ett 1660 super? Det räcker ju grymt långt.

Permalänk
Medlem

Ok tack för alla svaren:)!
Jo ett 1660 super räcker nog bra men har inte sätt några vettiga priser på varken komplett eller inet tyvärr.
Ska jag ha ett 1660 super o en 10400 processor 16 Ram o en 512 ssd så är det minst 11-12000 vilket jag inte har budget till. Det va därför jag frågade om hur det ligger till med märkes datorerna som i snitt är ungfär 20% billigare även utan rea! Men som ni sagt innan vet man inte om de fuskat med något! men vissa modeller har ju testats av oberoende parter o fått bra kretik kollar de inte de såna saker som kylare modekort, variant av grafikkort osv då? Tolka mig inte fel nu :)jag köper ju givetvis helst en ihopsatt dator från inet eller motsvatande men inte när det skiljer så mycket i pris!? Får ju en dator som knappt klarar wow på medium inställningar för 8-9000kr. Så ska jag dra slutsatsen att alla märkes datorer är lika osäkra då? Oavsett märke o modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marios81:

Ok tack för alla svaren:)!
Jo ett 1660 super räcker nog bra men har inte sätt några vettiga priser på varken komplett eller inet tyvärr.
Ska jag ha ett 1660 super o en 10400 processor 16 Ram o en 512 ssd så är det minst 11-12000 vilket jag inte har budget till. Det va därför jag frågade om hur det ligger till med märkes datorerna som i snitt är ungfär 20% billigare även utan rea! Men som ni sagt innan vet man inte om de fuskat med något! men vissa modeller har ju testats av oberoende parter o fått bra kretik kollar de inte de såna saker som kylare modekort, variant av grafikkort osv då? Tolka mig inte fel nu :)jag köper ju givetvis helst en ihopsatt dator från inet eller motsvatande men inte när det skiljer så mycket i pris!? Får ju en dator som knappt klarar wow på medium inställningar för 8-9000kr. Så ska jag dra slutsatsen att alla märkes datorer är lika osäkra då? Oavsett märke o modell?

De är inte osäkra val. Det är ett väldigt bra val. Du får till och med ett spel (Marvel's Avengers) på köpet och Windows 10 ingår. Det kan vara så att man eventuellt kan behöva byta ut t.ex. processorkylaren men det är max några hundringar. Jag hade köpt datorn för det priset!

Permalänk

Svårt att uppgradera mindre nätagg samt special moderkort ibland. Så var de innan nu vet ja dock inte

Permalänk
Medlem

Ok tack igen för kloka råd! Jag avaktar till jul rean se om det dyker upp något lite billigare alternativ jag kan nöja mig med 1660 super men känner att jag iallfall vill va ha en bra processor iom att den är lite knepigare att byta ut än grafikkortet i framtiden. dealen varade hela december så jag försöer ha lite is i magen. Sen är ju ett års garanti i minsta laget, lenovo, msi o acer lämnar varjefall 2 år det känns lite bättre:)!
Jag har en äldre gaming laptop nu med ett 870m grafik o en i7 processor 17 tum msi som jag använder o spela på. Är det nån mening o försöka sälja den? Får jag bara någon hundralapp så behåller jag den istället:)

Permalänk
Inaktiv

Jag såg den hp-datorn live idag, sjukt litet chassi så förmodar värmeproblem och svårt att bygga ut

Permalänk
Medlem

Nytt fint tips i tipstråden:

Skrivet av rotkiv42:

Produkt: Legion T5 - Black
Länk: https://www.lenovo.com/se/sv/desktops-and-all-in-ones/legion-...
Pris: 9 349,15 kr
Kategori: Datorer

Ryzen 3600, RTX 2070, 512gb NVMe, 16GB ram för 9,3k med rabattkod är svårslaget.

Edit: korrekt länk

#18792492

Tvåårsgaranti från Lenovo så det dubbla jämfört med HP dessutom.

Permalänk
Medlem

OK. Tack för infon har kollat på en dator på medimark också. en lenovo legion T 530 Tower med i 9400 16 ram 512 ssd 1660 super prisänkt 3000 den verka va lätt att byta delar på om man ska gå efter beskrivningen dock så hade jag velat ha en 10400 helst men man kan inte få allt:)! När man inte ha så stor budget:) hehe bättre garanti också med 2 år såg jag. Vad tror ni om den?

Permalänk
Medlem

Såg att det fanns på inet också fast med ryzen 3600 istället o 8 ram:)!
Oj jag missade ditt inlägg rotkiv de va en riktigt bra deal funderar på att slå till 2070 kort för de pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marios81:

Såg att det fanns på inet också fast med ryzen 3600 istället o 8 ram:)!
Oj jag missade ditt inlägg rotkiv de va en riktigt bra deal funderar på att slå till 2070 kort för de pengarna

Det är en jättebra deal. Jag trodde inte vi skulle se en bättre än Elgigantens.

Permalänk
Inaktiv

Ja sjukt bra val, hade jag inte redan beställt från Komplett så skulle jag köpt denna från Lenovo.

Permalänk
Medlem

Har inte köpt ännu men är bra sugen:)! dock så rinner pengarna iväg:/ behöver gaming skärm också o sammanlagda budgeten ska helst inte överstiga 10000 måste handla julklappar också:)! Har satt upp några minimum krav intel 10400 eller Ryzen 3600, grafik 1660 super 16ram ,512 ssd . Jag vill ha en så billig som möjligt som uppfyller de här kraven. Tyvärr får jag nog konstatera att lenovo erbjudandet blir lite dyrt tyvärr. Tror ni att det kommer dyka upp bättre alternativ under mellandagarna för min del än de som vi redan diskuterat? Ser att vissa av dem börjar minska i lager o jag behöver en ny dator inom en väldigt snar framtid inom en månad iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades att inte köpa någon av de bra dealen som vi diskuterat:( och nu börjar jag bli lite desperat och det kom inga bra mellandags erbjudande heller. Det enda är medimarkt två hp erbjudande 7999 o 8999 :1660 super vs 2060 annars lika. Vet inte om 2060 är värt 1000kr mer ?
Finns någon lenovo också som är intressant. Men jag blir lite förvirrad av alla modeller finns ju hp o lenovo med typ samma grafikkort o processor, ram, ssd men sen skiljer det typ 2000- 3000kr i ordinarie pris o då blir jag skeptisk till den billigare:/
En rak fråga vilken hade ni valt lenovo eller hp om de har liknande komponenter o pris? Vilken tror ni är mest utbyggnads vänlig, bäst kvalite på? Många frågor men börja bli lite desperat nu o vill inte göra ett dåligt köp:)!

Permalänk
Skrivet av Marios81:

Jag lyckades att inte köpa någon av de bra dealen som vi diskuterat:( och nu börjar jag bli lite desperat och det kom inga bra mellandags erbjudande heller. Det enda är medimarkt två hp erbjudande 7999 o 8999 :1660 super vs 2060 annars lika. Vet inte om 2060 är värt 1000kr mer ?
Finns någon lenovo också som är intressant. Men jag blir lite förvirrad av alla modeller finns ju hp o lenovo med typ samma grafikkort o processor, ram, ssd men sen skiljer det typ 2000- 3000kr i ordinarie pris o då blir jag skeptisk till den billigare:/
En rak fråga vilken hade ni valt lenovo eller hp om de har liknande komponenter o pris? Vilken tror ni är mest utbyggnads vänlig, bäst kvalite på? Många frågor men börja bli lite desperat nu o vill inte göra ett dåligt köp:)!

Jag hade valt en Lenovo då det är före detta IBM och de hade väl bra rykte och kan det de sysslar med Men jag tror innerst inne inte att det skiljer så mycket mellan dessa. Andra är säkert mer skillade.

Tror inte du ska fokusera så mycket på att en billigare (kanske 2-3K) skulle vara så mycket sämre. Möjligen lite mer "plastig" och lite sämre kylning etc. T ex köpte jag det billigaste jag hittade vad gällde min första laptop. En plastig Acer som blev hyfsat varm men den hade bra komponenter i sig och det var vad jag behövde då. Men allt handlar ju om budget och krav etc. Med en mindre budget skulle jag prioritera prestanda över kylning och tysthet etc...

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaret:)! Nä det skiljer säkert inte så mycket som du säger. Har en laptop nu msi sjukt nöjd med den 6 år nu dock så den har gjort sitt. Det som irritera mig är att jag inte vet vilka som har bra kylning snabbt ssd o utbygnads möjligheter osv av de jag tittar på:/! Känns som man köper grisen i säcken. Jag spelar periodvis ganska mycket så kylningen känns ganska viktig. Kanske inte blir så mycket per månad iom att jag inte spelar varje dag men är inte ovanligt med 6-8h i streck när jag väl spelar. Jag tänkte kanske byta nät agg o sätta in annan kylning så fort som jag har råd men får nog lämna in för det då jag inte vågar mig på att pilla på ny dator:)! Det är en stor fördel om den inte låter så mycket då min sambo kan va lite känslig för ljud:)! Jävligt svårt det här tycker om o grotta ner mig i detaljer men ibland överanalyserar jag lite för mycket:/

Permalänk

Lika bra att du lär dig pilla med din dator, speciellt eftersom det inte är speciellt svårt. Men jag var också "ängslig" första gången jag skulle bygga en dator men fick hjälp av en polare, och efter det har jag byggt några datorer till - helt på egen hand.

Slängde ihop lite delar som hamnar kring din budget. Går ju att slipa lite på det här, men tänkte att du kan ha något att utgå från - men det krävs ju att du bygger den själv, samt att du köper en windowslicens för en hundring!

Går du istället med en AMD och pressar priset lite så hamnar vi t ex här som en utgång...

Permalänk

Här är två som är klara att plugga in från Elgiganten, 9K och 9.5K!

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
i5 10400F
GTX 1660 Super
512GB SSD NVMe
16GB RAM

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
i5 10400F
RTX 2060 Super
512GB SSD NVMe
16GB RAM

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för förslagen har med sett dem . Men mediamarkt har bättre pris på hp typ samma fast en tusing billigare med 1660 super 10400f 16 ram.
Jag bygga själv börjar bli mer o mer intressant eller köpa o be någon sätta ihop. Skulle dock vilja ha lite större budget för det:/. Den för 9400kr på elgiganten finns bara på ett varuhus. tyvärr fel del av landet o de skickar inte. Den på inet visste de inte när den skulle komma in i lager vilket känns sådär bra. Lutar åt någon av de som finns på mediamarkt 7999o 8999 1660 s o 2060 vet inte om jag kommer få det billigare. Ni som är kunniga ser ni några nackdeler med de modellerna som bör överväga?

Permalänk
Medlem

Har läst lite resensioner på hp datorerna både på svenska sidor o utlänska. o i prinsip alla skriver att det är extremt dålig kylning o de blir väldigt varma o för några hade det gått så långt att endel komponenter hade blivit förstörda och garantin gäller inte om man installera bättre kylning:/! Så med den utgångspunkten så känns inte hp som ett kanonval inte i den prisklassen iallafall. Vet dock inte om lenovo datorerna är bättre på den fronten men de har åtminstone 2 års garanti. Har bara haft två ihopsatta o två msi datorer innan och har väldigt nöjd med dem men tyvärr så har jag inte sett några bra deal på Msi i min prisklass ännu. Får ta en rejäl funderare på det här kanske är bättre o nöja sig med en ihopsatt dator av komplett med sämre prestanda men med bättre hållbarhet och utrymme för framtida uppgraderingar!!?

Permalänk
Medlem

Har suttit o kollat på komplett o försökt komponera ihop en dator under 10000kr med de delar som de har hemma för jag orkar inte vänta på osäkra leveranser. Jag inser dock att jag inte har en aning om vad jag pysslar med förutom processorn o grafikkortet.
Tänkte försöka utnyttja de komponenterna som är rea på o sen låta de bygga ihop. Jag kan finna mig i ett lite sämre grafikort o sen uppgradera till 3060 om något år istället men vill ha proccessor o övriga komponenter som ska klara grafikort av den kalibern. Så jag bara behöver köpa nytt grafikkort om något år. Vet inte om det är möjligt för under 10000kr!? Men får se om de kan hjälpa mig annars får de bli en lenovo och hoppas på det bästa:)! Tack för alla råd o tipps det uppskattas o jag har blivit lite klokare tror jag:) haha