Apple lanserar brusreducerande hörlurarna Airpods Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

De talar om spatialt ljud. Lättare att få det att låta som något unikt när man översätter det fel, helt plötsligt kan folk få för sig att det är en ny funktion.

Fast nu vet jag inte om jag missförstår vad spatialt ljud faktiskt är. Det som Apple beskriver här är att om du tittar på film på din iPad som står på skrivbordet så låter det som att ljudet kommer från en fixerad riktning oavsett hur du vänder ditt huvud. Så om jag vänder mig 180 grader om så låter det fortfarande som att någon pratar från iPaden, alltså bakom mig. Vänder jag mig till den så följer ljudet liksom med och låter framifrån igen. Hörlurarna känner alltså av hur jag rör mitt huvud och anpassar ljudet därefter. Stämmer den förklaringen med din definition av spatialt ljud?

Och vad var det som var felöversatt? Försöker utbilda mig här.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Jag tycker bristen på information gällande vattentålighet är kraftigt begränsande för att ens överväga ett köp. Klarar den svett vid träning, att använda den utomhus och liknande.

Någon som vet något, hittar ingenting i specifikationerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ingen USB-C.
Till och med Apple verkar ju ha fattat att det är framtiden, även om iPhone av någon anledning släpar efter lite. När jag köpte mina Momentum wireless var USB-C en bidragande aspekt och jag tvivlar att jag är ensam.

En "digital crown" för att styra volym, låtval osv.
Kalla mig gammalmodig men till hörlurar vill jag ha knappar som gör att jag snabbt kan ändra saker. Även med vantar och dyl. Jag är tveksam till att en sån här krona är önskvärt på hörlurar.

Summa summarum.
Jag tror inte att det här kommer bli en succe. Självklart kommer de sälja men troligtvis inte som smör i solsken. Om ljudet inte är fenomenalt finns till och med risken att det blir en flopp. Återstår att se.

USB-C känns verkligen som ett icke-problem. Köper man dom här hörlurarna har man garanterat en iphone, och antagligen haft flera iphones innan. Sen så tror jag inte att iPhone släpar efter, utan snarare att lightning (äldre lightning utrustning) inte klarar tillräckligt med ström för macbook. Även om Apple inte lever efter en "just works"-slogan längre, så tror jag personligen att det hade varit opraktiskt att ha två identiska lightning kontakter med olika effektnivåer. Anledningen varför man gick över till usb-c på macbook var ju enligt mig för att minska antalet kontakter och anslutningar. Man var ju mer eller mindre tvungen att ha en usb-c kontakt, varför inte låta strömmen gå igenom dessa även? (Eller så ser man det som skillnaden mellan Tim Apple och Steve jobs. Tim insåg att det kunde sparas/tjänas pengar, Steve såg en magnetisk kontakt som överlägsen.)

Jag hade en äppel-klocka av första generationen, och "crown" grejen var verkligen grym. Jag tror dom har uppdaterat den sen dess, men jag tvivlar på att den skulle vara en nackdel. Eftersom man inte ser kontrollern, så tycker jag personligen att knappar kan vara krångligt. Jag har några träningslurar med 3 knappar, höj/sänk/paus. Jag trycker alltid fel ändå.

Summarum känns korrekt. Priset kräver verkligen toppnivå (150usd mindre än en 12mini). Är det inte toppnivå på allt så blir det antagligen flopp. Men funktionerna känns rätt och designen känns överkomlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag tycker bristen på information gällande vattentålighet är kraftigt begränsande för att ens överväga ett köp. Klarar den svett vid träning, att använda den utomhus och liknande.

Någon som vet något, hittar ingenting i specifikationerna?

Jag tror inte det ska vara något problem. Tex airpods är endast ipx4. Inte heller iphone 6s och tidigare saknade ip-klass om jag minns rätt. Alla dessa klarar regn och fukt väl. Om jag minns rätt så fanns det en teknisk anledning till detta? Antingen kopplat till högtalarna eller kopplat till lightning-kontakten.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Alumax:

Fast nu vet jag inte om jag missförstår vad spatialt ljud faktiskt är. Det som Apple beskriver här är att om du tittar på film på din iPad som står på skrivbordet så låter det som att ljudet kommer från en fixerad riktning oavsett hur du vänder ditt huvud. Så om jag vänder mig 180 grader om så låter det fortfarande som att någon pratar från iPaden, alltså bakom mig. Vänder jag mig till den så följer ljudet liksom med och låter framifrån igen. Hörlurarna känner alltså av hur jag rör mitt huvud och anpassar ljudet därefter. Stämmer den förklaringen med din definition av spatialt ljud?

Och vad var det som var felöversatt? Försöker utbilda mig här.

Ja, det du beskriver är spatialt ljud, alltså en sfär med ljud med olika objekt som avger ljud placerade inuti sfären, där din lyssningsriktning avgör vad du hör tydligast. Vardagsmat i till exempel VR-produktioner och spel.

Att översätta spatialt ljud till "rumsligt ljud" är ganska pinsamt av ett bolag som säger sig pyssla med ljud.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

BT 5.0... så 250 Kb/s max?

Kan ju inte vara några välbyggda lurar, de måste ju har sparat in mycket på ljudelementen. Ingen idé att investera massvis när de inte klarar bättre signal ändå.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ja, det du beskriver är spatialt ljud, alltså en sfär med ljud med olika objekt som avger ljud placerade inuti sfären, där din lyssningsriktning avgör vad du hör tydligast. Vardagsmat i till exempel VR-produktioner och spel.

Att översätta spatialt ljud till "rumsligt ljud" är ganska pinsamt av ett bolag som säger sig pyssla med ljud.

Finns det sådana produkter utanför VR-världen? Har ex Sony XM4 denna funktion?

Permalänk
Medlem

LIGHTNINGPORT...........
Varför Apple lol.

Seriöst, lightningport?

WTF tänker dom med.

Nej tack. XM alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Okulär jämförelse med Sonys XM4 och Bose 700:

- Fulare. Rejält mycket fulare, faktiskt. Iögonfallande fula, men Apple har aldrig gjort snygga lurar (ja, jag har tandborstarna).
- Dyrare. Rejält mycket dyrare, faktiskt.
- Proprietära lightning istället för USB Type C. Även Apple har ju lämnat Lightning i premiumprodukterna (iPad Pro, MBP, nästa iPhone?)

Återstår att se om ljudupplevelsen kan överväga alla nackdelarna i jämförelse med de främsta konkurrenterna. Jag är tveksam. Steget upp är ganska stort från AirPods Pro till "riktiga" lurar.

Men jag hoppas att jag har fel, för det vore onekligen smidigt att kunna fimpa AirPodsen i jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag tror inte det ska vara något problem. Tex airpods är endast ipx4. Inte heller iphone 6s och tidigare saknade ip-klass om jag minns rätt. Alla dessa klarar regn och fukt väl. Om jag minns rätt så fanns det en teknisk anledning till detta? Antingen kopplat till högtalarna eller kopplat till lightning-kontakten.

Vill helst inte tro när det gäller den här prisklassen.

Antar att de inte är speciellt tåliga eftersom AirPods Pro ”Tål svett och vatten (IPX4)”, AirPods och AirPods Max står det ingenting om detta.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av PlogarN97:

Finns det sådana produkter utanför VR-världen? Har ex Sony XM4 denna funktion?

Det som krävs är en plattform som stödjer spatialt ljud och har ambisoniskt material tillgängligt på den, inga speciella hörlurar. Sony kallar sin satsning 360 Reality Audio, som enligt dem fungerar med vilka hörlurar som helst: https://www.sony.com/electronics/360-reality-audio

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

BT 5.0... så 250 Kb/s max?

BT 5.0... så 2 Mbit/s max!

https://www.google.com/amp/s/www.howtogeek.com/343718/whats-d...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

För mig är airpods de där vita pluttarna man stoppar i öronen. Blir förvirrande nu när de även gör ett par hörlurar med samma namn. Vet heller inte vad de ger för mervärde. De vanliga airpodsen har ju integrationen med iphone, ipad och mac som sin allra starkaste sida. Den fattar direkt om du har dem i öronen eller inte, superenkel parning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det som krävs är en plattform som stödjer spatialt ljud och har ambisoniskt material tillgängligt på den, inga speciella hörlurar. Sony kallar sin satsning 360 Reality Audio, som enligt dem fungerar med vilka hörlurar som helst: https://www.sony.com/electronics/360-reality-audio

Intressant! Hur känner hörlurarna/programmet av att jag rör på huvudet osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

"Rumsligt ljud som dynamiskt följer huvudets rörelser skapar en bioliknande surround­upplevelse för filmer och tv-program. AirPods Max och din iPhone eller iPad använder inbyggda gyroskop och accelerometrar för att följa huvudets minsta rörelse och förankra ljudet till enheten."

Finns det några konkurrerande produkter som använder sig av liknande teknologi?

Nja, det närmsta jag känner till är Boss waza air som är en gitarr-"förstärkare" i form av ett par hörlurar. Vette tusan hur mycket funktionen lockar mig personligen dock. Men jag är å andra sidan inte målgrupp.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Vad har ni emot lightning? I mitt tycke är det en bättre kontakt än usb-c. Jag förstår att Apple inte vill byta på små enheter då usb-c tar mer plats i enheter där plats inte finns. Jag blev förvånad av storleken på kontakten första gången jag jobbade med usb-c från micro usb.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Håller med om att priset är pretentiöst. Å andra sidan går det att köpa Airpod Pro till 2/3 av Apples pris i handeln, så vi får väl se hur lång tid det tar för dessa. Knappast före jul.

Den trådlösa konnektiviteten kommer att vara utmärkt, det råder det ingen tvekan om. De påstår att de har världens bästa brusreducering - om det stämmer, och lurarna ändå sitter bekvämt och med en "luftig" känsla är det värt mycket. Men de har tuff konkurrens till halva priset. De väger 385g, vilket är 50% mer än både Sonys och Boses brusreducerande lurar. Det är svårt för så tunga lurar att inte bli obekväma över tid, och kanske det som förutom prislappen är det som främst får mig att dra öronen åt mig.

Det man kan hoppas på är att Apples signalprocessing, applicerad på en i grunden bra lur (så att den inte behöver vara så kraftig för att kompensera brister), kan ge ett riktigt bra ljudande resultat.

Ingenting jag skulle beställa på vinst och förlust precis. Inte med den prislappen och 385g-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

USB-C känns verkligen som ett icke-problem. Köper man dom här hörlurarna har man garanterat en iphone, och antagligen haft flera iphones innan. Sen så tror jag inte att iPhone släpar efter, utan snarare att lightning (äldre lightning utrustning) inte klarar tillräckligt med ström för macbook. Även om Apple inte lever efter en "just works"-slogan längre, så tror jag personligen att det hade varit opraktiskt att ha två identiska lightning kontakter med olika effektnivåer. Anledningen varför man gick över till usb-c på macbook var ju enligt mig för att minska antalet kontakter och anslutningar. Man var ju mer eller mindre tvungen att ha en usb-c kontakt, varför inte låta strömmen gå igenom dessa även? (Eller så ser man det som skillnaden mellan Tim Apple och Steve jobs. Tim insåg att det kunde sparas/tjänas pengar, Steve såg en magnetisk kontakt som överlägsen.)

Jag hade en äppel-klocka av första generationen, och "crown" grejen var verkligen grym. Jag tror dom har uppdaterat den sen dess, men jag tvivlar på att den skulle vara en nackdel. Eftersom man inte ser kontrollern, så tycker jag personligen att knappar kan vara krångligt. Jag har några träningslurar med 3 knappar, höj/sänk/paus. Jag trycker alltid fel ändå.

Summarum känns korrekt. Priset kräver verkligen toppnivå (150usd mindre än en 12mini). Är det inte toppnivå på allt så blir det antagligen flopp. Men funktionerna känns rätt och designen känns överkomlig.

Fast iPads som släppts det här året har ju också USB-C så det kan inte ha med effektnivåer. Även den billigaste har det i år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det som krävs är en plattform som stödjer spatialt ljud och har ambisoniskt material tillgängligt på den, inga speciella hörlurar. Sony kallar sin satsning 360 Reality Audio, som enligt dem fungerar med vilka hörlurar som helst: https://www.sony.com/electronics/360-reality-audio

Du har nog missuppfattat vad Apple menar med rumsligt ljud. Det är inte samma sak som det du länkar till.

Edit: Menar då biten med att ljudet låter som det kommer från telefon/dator/surfplatta. Uppfattade att det var det man undrade om det fanns i andra produkter på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tycker det är konstigt att Apple satsar så mycket på olika ljudenheter när de har Beast. Ska "Apple-lurarna" vara mer premium eller vad är tanken. Älskar mina Airpods men fattar inte hur Apple resonerar.

Sannolikt handlar det om olika segment som man vänder sig till, där Beats har sin marknad baserat på associationen till Dr. Dre. Möjligen skrämmer det de som tycker att ”sånt där amerikanskt pratsjungande” inte är musik.

Men varför lägger Apple pengar på sånt här? För att någon i ledningen vill ha den här produkten, och de har råd att chansa på en sån grej.

Skrivet av Sysop:

Är det någon ip-klassning på dem?

Kan inte hitta det, men alla andra Apple-lurar har IPX4.

Skrivet av Ceogar:

BT 5.0... så 250 Kb/s max?

2Mbit/s är farten med LE numer, med 1.37 Mbit/s i applikationslagret. Apple gillar dessutom att skicka AAC ljud direkt till lurarna, och det de levererar i Apple Music/iTunes är 256bit AAC. Alltså skickar de signalen som kommer in direkt till lurarna utan att telefonen gör något annat än fungerar som fjärrkontroll.

Skrivet av Knightmare:

Vad har ni emot lightning? I mitt tycke är det en bättre kontakt än usb-c. Jag förstår att Apple inte vill byta på små enheter då usb-c tar mer plats i enheter där plats inte finns. Jag blev förvånad av storleken på kontakten första gången jag jobbade med usb-c från micro usb.

Det ingår i standard-beteendet häromkring att förvänta sig USB-C på allt. Jag tycker att det hade varit bra, men jag bryr mig inte så att jag nämner det i varenda nyhet. Apple kör med Lightning på allt som primärt skall användas tillsammans med iPhone, och så lär det förbli så länge iPhone kör Lightning. De enda Apple-prylarna där Lightning känns malplacerat är deras mus och tangentbord.

Tycker inte att Lightning är bättre än USB-C. Har man grejerna i fickan fylls porten med ludd, som kan sedan måste pilla ut med en nål.

(Sen dör Apples kablar som flugor, men det har inte med porten att göra, utan med deras jakt på kemikalier i sina produkter. Köp IKEAs kablar om det är problemet).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Mja... jag håller mig till mina B&W om det ska vara den prisklassen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Fast iPads som släppts det här året har ju också USB-C så det kan inte ha med effektnivåer. Även den billigaste har det i år

Min nya iPad har endast USB-C till laddaren, dvs inte till själva iPad. Där är det Lightning fortfarande. Sämre imo, då jag nu har olika sladdar som passar olika laddare för Apple-produkter.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av jempa:

Du har nog missuppfattat vad Apple menar med rumsligt ljud. Det är inte samma sak som det du länkar till.

Edit: Menar då biten med att ljudet låter som det kommer från telefon/dator/surfplatta. Uppfattade att det var det man undrade om det fanns i andra produkter på marknaden.

De har översatt Spatial Audio på deras engelska produktsida till rumsligt ljud på den svenska. Det måste väl ändå vara samma sak, att modulera om ljud så att det låter som det kommer från en viss riktning (rakt framför dig i en sfär) eller att sprida ut ljuden i samma sfär. Det som saknas är material, men det går att filtrera befintliga 5.1, 7.1 och Dolby Atmos-ljud för att blåsa nytt liv i befintligt material, precis som surroundheadsets med två element kan emulera surroundljud.

Det enda som skiljer mot Sonys lösning är spårningen av huvudet (eftersom Sony fokuserar på musik än så länge), vilket kan implementeras med accelerometrar. Utan dem är du fast i en statisk sfär, som om du kollar rakt fram. Finns för övrigt stöd för spatialt ljud inbyggt i Windows 10: https://support.microsoft.com/en-us/windows/how-to-turn-on-sp...

En länk till på ämnet: https://en.wikipedia.org/wiki/Ambisonics – tycker mig vara en aning bevandrad inom spatialt/ambisoniskt ljud då jag ändå pysslat med det en aning vid VR-produktioner. Men kanske missuppfattar jag läget fatalt?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag kan med full säkerhet påstå att syftet med den exotiska designen är att urskjila den från andra hörlurar så att man får associationerna Apple Airpods Max = 6700kr = premium. JaG äR nU eN SmÅborGaRe.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Fast iPads som släppts det här året har ju också USB-C så det kan inte ha med effektnivåer. Även den billigaste har det i år

iPad Air fick type-c i år (som iPad Pro tidigare fått). Men den vanliga "billiga" iPad har fortfarande lightning.

Permalänk
Medlem

Seriöst Tim Apple, det här må mycket väl bli världens bästa ANC lurar men jag tar det snart personligt att du inte släpper Air Tags

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast iPads som släppts det här året har ju också USB-C så det kan inte ha med effektnivåer. Även den billigaste har det i år

Max ipad-laddare är väl 20W. Det är alltså gissningsvis mer än vad lightning klarar. Därför får även ipad köra usb-c, så alla ipads har samma laddare. Iphone kommer nog få byta i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Min nya iPad har endast USB-C till laddaren, dvs inte till själva iPad. Där är det Lightning fortfarande. Sämre imo, då jag nu har olika sladdar som passar olika laddare för Apple-produkter.

Skrivet av LordAlgar:

iPad Air fick type-c i år (som iPad Pro tidigare fått). Men den vanliga "billiga" iPad har fortfarande lightning.

Ah, trodde det var C i ipaden också.

Skrivet av Skrotnisse92:

Max ipad-laddare är väl 20W. Det är alltså gissningsvis mer än vad lightning klarar. Därför får även ipad köra usb-c, så alla ipads har samma laddare. Iphone kommer nog få byta i framtiden.

Det har det väl även varit innan det blev USB-C i iPad? Jag ser inte att det är effektdelen som gör att de byter till USB-C

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [SH]:

Är inte inne i Apple-världen. Alls. Men hu vad de kostade... Mina XM4 känns som rena klippet.

En stilla undran, varför kan de inte leverera dem med ett riktigt fodral? Det medföljande ser ju mer ut som en handväska:
https://i.imgur.com/la97TRD.jpg
Men visst, tillbehörsmarknaden lär jubla...

1a reaktionen var..wow, BH!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

USB-C känns verkligen som ett icke-problem.

Jag hade en äppel-klocka av första generationen, och "crown" grejen var verkligen grym. Jag tror dom har uppdaterat den sen dess, men jag tvivlar på att den skulle vara en nackdel. Eftersom man inte ser kontrollern, så tycker jag personligen att knappar kan vara krångligt. Jag har några träningslurar med 3 knappar, höj/sänk/paus. Jag trycker alltid fel ändå.

Summarum känns korrekt. Priset kräver verkligen toppnivå (150usd mindre än en 12mini). Är det inte toppnivå på allt så blir det antagligen flopp. Men funktionerna känns rätt och designen känns överkomlig.

Fast jag tycker nog att avsaknaden av USB-C är ett problem. Ett i-lansproblem visserligen, men fortfarande ett problem. Väldigt mycket av det som släpps idag kör med usb-c, till och med sådant som släpps från Apple. Det som ännu inte har usb-c från Apple kommer troligtvis få det inom kort, om de inte tar hoppet direkt till trådlös laddning utan port. Det känns lite dumt att köpa en produkt idag som om ett år eller två betyder att den inte är direkt (sladd)kompatibel med ens andra produkter.

Det handlar inte bara om att man ska slippa bära runt på olika sladdar och laddklossar, det handlar också om att underlätta vardagen litegrann. Både min iPad och mina hölurar har usb-c och det har hänt flera gånger att iPaden med sitt megabatteri har fått ladda hörlurarna när det behövts.

Som sagt, inget jätteproblem men när usb-c faktiskt på riktigt verkar bli lite av en standard så är det så onödigt att släppa en produkt utan.

Angående crown så är jag som sagt lite gammaldags när det kommer till sådant. Kanske fungerar det utmärkt men tills jag själv får testa så förblir jag tveksam.

Skrivet av Ceogar:

BT 5.0... så 250 Kb/s max?

Kan ju inte vara några välbyggda lurar, de måste ju har sparat in mycket på ljudelementen. Ingen idé att investera massvis när de inte klarar bättre signal ändå.

Nu är det visserligen mer än 250 kb/s men även om det varit det så är det för nästintill ingen ett reellt problem. 250 kb/s är mer eller ungefär lika med ljudkällorna som många använder.

Lägg därtill att få kan höra skillnaden i blindtest mellan bra encodes av 250 mp3 och mp3 med högre bitrate eller till och med lossless. Och när jag säger att hör skillnaden så menar jag extremt få. SÅ få att jag törs påstå att du inte gör det. Troligtvis inte 250 vs lossless men definitivt inte 320 vs lossless.

När vi ändå berör ämnet så vill jag säga att allt snack om att 24 bit låter bättre än 16 bit även det är skitsnack. 24 bit har fördelar när man producerar musik men när det kommer till att lyssna på den är det slöseri med resurser eftersom man inte hör skillnaden. Bortsett från eventuellt ett fåtal personer under extremt gynnsamma förhållanden med ett fåtal album.

Här kan man bl.a. testa olika mp3 mot lossless. http://abx.digitalfeed.net/list.html

Skrivet av Knightmare:

Vad har ni emot lightning? I mitt tycke är det en bättre kontakt än usb-c. Jag förstår att Apple inte vill byta på små enheter då usb-c tar mer plats i enheter där plats inte finns. Jag blev förvånad av storleken på kontakten första gången jag jobbade med usb-c från micro usb.

Det är inte det att jag har något emot lightning i sig, men som jag skrev här ovan så är det bakåtsträvande att ha det när nästan allt annat går över till usb-c. Köper man hörlurar för närmare 6.000 kronor kommer man förhoppningsvis ha de en väldans massa år och då är det lite tråkigt att hörlurarna inte går att koppla in i sina andra enheter och att man måste ha extra sladdar och laddare med sig överallt.