AMD Radeon RX 6900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Nämnas bör att vid 300W så uppmätte Jay hela 110 grader Celsius vilket sannolikt är varför kortet är strypt.

Ja. Och med det strypt så var fps verkligen i obalans. Kortet är verkligen inte byggd för det. Men självklart ska man låsa upp de 300w som den faktisk är byggd på när en bättre kylning finns. Alternativt vattenkylning.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Empeboy:

Nu har jag inte orkat läsa hela artikeln. Men såg en Youtube review på denna kort. Enigt JayzTwoCents är "out of box" kortet begränsat med 250w och inte 300w som AMD har visat i presentationen. Minns mycket väl att BF5 i 4k var 6900XT mycket bättre än 3090. Inget fanboy, men ville påpeka det ifall kortet har testats med 250w här på SC.

Videon: https://youtu.be/-PtTUnj4od4

Vet inte hur Jay mäter effekt på sitt RX 6900 XT, men vårt exemplar följer i alla fall AMD:s specifikation fullt ut vid 300 W för hela kortet (TBP) och 255 W för endast grafikretsen (TGP).

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av drupps:

Ja det förklarar ju varför snittfps skiljer sig mellan olika recensenters tester. Men det förklarar inte varför korten placerar sig olika i samma titlar hos olika testare. Det kan ju i och för sig som du påpekar bero på vilken processor och ramminne som körs i respektive testbänk, men om en viss processor gör ett visst kort mycket bättre/sämre än en annan processor så är det ju så pass anmärkningsvärt att det borde nämnas i recensionerna, visst?

Vilken slinga man testar kan absolut påverka hur de olika korten står mot varandra. Olika delar av spelet kan stressa korten på olika sätt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det som är synd med 3080 är "bara" 10GB VRAM.
För MFS har man sett att VRAM spelar roll. Vet inte om det finns några andra spel som drabbas redan nu.

Man köper ju inte ett grafikkort bara för idag och några månader framåt.

Jag spelar i 1080p i dagsläget och planerat att gå över till 1440p någon dag i framtiden. Så ett 3080 skulle funka alldeles utmärkt för mig. Tror inte att minnet tar slut i första taget i de upplösningarna. Skulle det bli ett problem senare och det släpps kort med mer VRAM kan jag byta.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Just nu tror jag fokus ligger på att få kisel till den kommersiella marknaden. Hur viktiga vi entusiaster tror att vi är så är vi bara fis i rymden jämfört med den betydligt mer inkomstbringande företagsmarknaden. Vad jag har hört råder det brist på det mesta inom komponenter, från cpuer till paneler.

Råder även (åtminstone devis) brist på en hel del laptops från HP. Vi har tömt vårt lager helt till vår kund de senaste månaderna och om jag inte minns helt fel så var det framåt februari som vi kunde förväntas ha dom åter i lager.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vilken slinga man testar kan absolut påverka hur de olika korten står mot varandra. Olika delar av spelet kan stressa korten på olika sätt.

Jo förvisso, att det kan skilja sig lite det kan jag absolut förstå, men det är ju inga obetydliga skillnader jag pratar om.

Om det är så, då känns det ju väldigt svårt som konsument att veta vad man ska ta med sig från testerna. Jag skulle kunna tänka mig att de flesta personer nöjer sig med att läsa en recension för en specifik produkt och om det då som i det här fallet visar sig att vissa recensenter håller det aktuella kortet bättre än andra kort medans andra håller det sämre, men man gör det mångt och mycket baserat på tester från samma speltitlar. Då blir det nästan som ett lotteri. Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Råder även (åtminstone devis) brist på en hel del laptops från HP. Vi har tömt vårt lager helt till vår kund de senaste månaderna och om jag inte minns helt fel så var det framåt februari som vi kunde förväntas ha dom åter i lager.

Jo, precis och det beror i sin tur på att det saknas delar. Pandemin skyndade på den digitala omställningen ordentligt.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinpinStudios:

Big navi är lite som Jesus, alla har hört talas om det men ingen har sett det.

Den här ingen verkar ju va med om allt möjligt spännande.

Permalänk
Medlem

6900XT? Verkar mer vara en 6800XT OC?

Permalänk
Medlem

Har amd:s nya kort något som kan konkurrera med Nvidias nvenc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

finns det folk som seriöst tror att amd kommer göra bättre gpu än nvidia ? seriöst

Precis vad folk sa om Intel vs AMD på CPU fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

finns det folk som seriöst tror att amd kommer göra bättre gpu än nvidia ? seriöst

Det är inte möjligt säger du?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av aki04:

finns det folk som seriöst tror att amd kommer göra bättre gpu än nvidia ? seriöst

De är onekligen bra nära nu så varför skulle det inte vara en möjlighet?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Teori: flerparten av de nya GPU:er som tillverkas (Nvidia + AMD) går till AI idag.

Vi är nära slutet.

MVH

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av drupps:

Jo förvisso, att det kan skilja sig lite det kan jag absolut förstå, men det är ju inga obetydliga skillnader jag pratar om.

Om det är så, då känns det ju väldigt svårt som konsument att veta vad man ska ta med sig från testerna. Jag skulle kunna tänka mig att de flesta personer nöjer sig med att läsa en recension för en specifik produkt och om det då som i det här fallet visar sig att vissa recensenter håller det aktuella kortet bättre än andra kort medans andra håller det sämre, men man gör det mångt och mycket baserat på tester från samma speltitlar. Då blir det nästan som ett lotteri. Eller tänker jag fel?

Jag håller helt med. Andra "index" som jag sett (HWUB, Techpowerup m.fl) har 6900xt snabbare än 3090 i 1440p. Detta är alltså snitt på den upplösningen. På Swec är 3090 7.3% snabbare än 6900xt. Detta är en väldigt stor skillnad.

Jag har inte foliehatten på mig så anklagar ingen för att vara mutad, göra i enkom eller vara inkompetent. Men det vore bra om det fanns en förklaring till var skillnaderna har sitt ursprung. Vore det 1% hit på ett spel på en vissa sida, 1% åt andra hållet på Swec i ett visst spel det köper nog de flesta är variation. Men då det börjar skilja så här mycket på ett snittvärde mellan Swec och många andra sidor vore det bra om det fanns en förklaring.

/M

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

finns det folk som seriöst tror att amd kommer göra bättre gpu än nvidia ? seriöst

Varför skulle dom inte kunna göra det? Du måste utveckla dig lite mer . seriöst...

Nä men allvarligt, det AMD precis har visat är att dom kan komma ikapp och lätt konkurera med Nvidia. Vad är det du har sett som inte vi andra har?

Luktar troll här. Men du får gärna överbevisa mig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Varför skulle dom inte kunna göra det? Du måste utveckla dig lite mer . seriöst...

Nä men allvarligt, det AMD precis har visat är att dom kan komma ikapp och lätt konkurera med Nvidia. Vad är det du har sett som inte vi andra har?

Luktar troll här. Men du får gärna överbevisa mig.

Även troll kan vara gamla och reggade 2005...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aki04:

finns det folk som seriöst tror att amd kommer göra bättre gpu än nvidia ? seriöst

Har hänt många gånger tidigare, och händer fortfarande. kollar man prisklasser är AMD betydligt bättre.

Som ultimata top kort så har nog inget kort ens kommit nära till hur mycket man fick med ett HD7970.

RNDA 2 är bättre 1080p kort och 1440p kort. Alla CSGO proffs borde köpa RDNA2 kort om dem vill ha det bästa till CSGO.

Vilket kort som är bästa, Beror mer på vad man spelar. Sen så kan man ifrågasätta om ynka 10Gig Vram på ett kort för 7000kr är något som kommer räcka för att maxa texturer mer än ett par år.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drupps:

Jo förvisso, att det kan skilja sig lite det kan jag absolut förstå, men det är ju inga obetydliga skillnader jag pratar om.

Om det är så, då känns det ju väldigt svårt som konsument att veta vad man ska ta med sig från testerna. Jag skulle kunna tänka mig att de flesta personer nöjer sig med att läsa en recension för en specifik produkt och om det då som i det här fallet visar sig att vissa recensenter håller det aktuella kortet bättre än andra kort medans andra håller det sämre, men man gör det mångt och mycket baserat på tester från samma speltitlar. Då blir det nästan som ett lotteri. Eller tänker jag fel?

Jag skulle säga som så att det är viktigt att se spridda resultat om de är resultat av olika testmetoder som alla reflekterar realistiska scenarion. Om alla testar samma slinga och försöker hålla sig så liknande varandra som möjligt så kan det vara så att vissa kort råkar prestera väl där men inte andra ställen, vilket man då aldrig skulle veta om. Det räcker aldrig att läsa en enda review för att få hela bilden tyvärr. Med det sagt föredrar jag så många testade spel som helst, en stor blandnikg av typer av spel och olika nya spel, samt att undvika att testa till exempel enbart "sponsrade" spel så både nvidia och amd tenderar att prestera väldigt bra på spel i vars utvecklingsprocess de varit mer inblandade givetvis- vilket just nu gäller de flesta raytracing spel för nvidia och spel som AC: Valhalla för AMD.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Tråkigt med tillgängligheten men det är nu ingen tvekan att AMD är tillbaka på GPU sidan, detta kan ge spännande effekter på kommande generationer!

Permalänk
Medlem

Helt meningslöst att lansera kort som inte finns...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Prestandamässigt är det imponerande. Inte lika om man räknar in priset (tills det eventuellt sänks till msrp).

Fast 5700xt är ju en ganska liten krets på 251mm2, att ett kort med en krets på 520mm2 över ett år senare är ett rejält kliv upp i prestanda är väl inte så imponerande (iaf inte oväntat på något sätt).

Men oavsett, verkar vara ett trevligt kort, men hamnar som folk tidigare vart inne på i en väldigt märklig sits när det inte ligger på msrp, ska man bränna pengar så ser jag inte varför man ska gå på detta framför ett 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Andra "index" som jag sett (HWUB, Techpowerup m.fl) har 6900xt snabbare än 3090 i 1440p.

Då kanske du ska ta på dig ett par glasögon, för Techpowerup har 3090 6% före 6900XT utan SMA i deras index för 1440p. https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-6900-xt/images/relati...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Fast 5700xt är ju en ganska liten på 251mm2, att ett kort med en krets på 520mm2 över ett år senare är ett rejält kliv upp i prestanda är väl inte så imponerande (iaf inte oväntat på något sätt).

Men oavsett, verkar vara ett trevligt kort, men hamnar som folk tidigare vart inne på i en väldigt märklig sits när det inte ligger på msrp, ska man bränna pengar så ser jag inte varför man ska gå på detta framför ett 3090.

Jo, eftersom de inte blev extremt mycket mer törstigare. Effektiviteten är ju i toppklass.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Säg vad det verkligen är för något i form av "lansering", @Sweclockers:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Efter att Cyberpunk 2077 får Raytracing att slå igenom på bred front så kommer sannolikt de här korten att åldras något alldeles oerhört över en natt.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Efter att Cyberpunk 2077 får Raytracing att slå igenom på bred front så kommer sannolikt de här korten att åldras något alldeles oerhört över en natt.

Har det inte RT från dag ett?
Får vi nån benchmark på det Sweclockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har det inte RT från dag ett?
Får vi nån benchmark på det Sweclockers?

Jo men jag menade att det är nog spelet som verkligen kommer visa en påtaglig skillnad i bildkvalité och som då sannolikt kan driva på en snabbare implementering i andra spel.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Swec, kan ni inte sälja det här kortet för typ 1 miljon? Skulle nog inte vara omöjligt. Tillgång och efterfrågan och sånt...

Såna här lanseringar börjar bli riktigt pinsamma, av både AMD och nvidia. Bygga upp någon mega-hype, lägger sig inte hypen efter några månader ändå?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Jo men jag menade att det är nog spelet som verkligen kommer visa en påtaglig skillnad i bildkvalité och som då sannolikt kan driva på en snabbare implementering i andra spel.

OK, tolkade dig fel lol..
Trodde faktiskt 6900xt skulle prestera lite bättre, inte jätteimponerande i 4k vilket kortet borde vara designat för.