Asrock släpper grafikkort – på M.2-sticka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm , för de här serverburkarna kanske man inte kan räkna med att moderkorten har utgångar för grafik?

De moderkorten som jag använder hemma har det!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jo det gjorde de. Genom modda DRV's som var till för bärvara som ska kunna skifta för att spara ström. De fick även igång Adaptiv Sync (vesa) genom att skicka bilden via mjukvara till amd kortet ifrån ett nvidiakort i ett videoklipp i serien.

Skrivet av DevilsDad:

Lösningen du tänker på utnyttjade mjukvara som normalt används till laptops. Det den gör är att låta skärmen vara kopplad till iGPUn och helt enkelt kopiera vad det diskreta krafikkortet renderar till iGPUns buffert. Den lösningen kräver altså att CPUn har en inbyggd GPU.

Tack, slapp jag kolla videon ... riktigt tuffa haxx

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

De moderkorten som jag använder hemma har det!

Hur många servermoderkort har du hemma?
Det är nog rätt vanligt med en VGA utgång även på servermoderkort, men om alla hade det så tror jag inte det här m.2 grafikkortet skulle finnas

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Hade det inte varit en nischad produkt, så hade den redan existerat =). Känns som vi har precis samma diskussion här på SweC varje gång det lanseras en ny produktkategori. Finns en anledning till att den kategorin inte (eller knappt) funnits.

Nya nischprodukter i nya nischkategorier lanseras (och glöms bort) hela tiden, ibland råkar bara SweC stöta på en som ser tillräckligt rolig ut att skriva en artikel om =).

Helt rätt. Jag välkomnar verkligen artiklar om lite mer udda produkter, personligen tycker jag det är roligare att läsa om än en artikel om den sjuttioelfte varianten på produkter baserade på senaste arkitekturen för CPU och/eller GPU.

Skrivet av superegg:

Man lägger grafiken i moderkortet istället för CPU när det kommer till server.

Yup, och ASPEED är väl tämligen marknadsledande dessa dagar på sådana lösningar? Smidigt då deras kretsar bakar ihop grafik (som kan användas vid behov) och management.
Minns när Matrox fortfarande var stora på området, men det var ett år eller två sen. ^^

Skrivet av Zilanto:

Skulle nog påstå att den nisch bland vanliga konsumenter denna riktar sig till är snarare de som redan sitter på gammal hårdvara som den tänker göra om till exempelvis en NAS.

Ta en som t.ex. har en Ryzen 1600 eller annan Ryzen processor utan GPU, med ITX moderkort och behöver ett Raid-kort som kommer ockupera PCI-e platsen. Då kan denna produkten vara högst intressant, speciellt om ditt moderkort har 2 st m.2 platser där den ena används för system disk.

Kul tanke, om kortet blir tillräckligt billigt går det säkert att bygga ihop någon kul Franken-NAS av lite äldre och överblivna grejer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hur många servermoderkort har du hemma?
Det är nog rätt vanligt med en VGA utgång även på servermoderkort, men om alla hade det så tror jag inte det här m.2 grafikkortet skulle finnas

Jag har inga servermoderkort hemma, men du missförstår mig nog. Mina moderkort har utgångar, men mina processorer har inte någon iGPU serru.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag har inga servermoderkort hemma, men du missförstår mig nog. Mina moderkort har utgångar, men mina processorer har inte någon iGPU serru.

Ah ok nu fattar jag. Jo för din del vore det ju smidigare med funktionalitet som dirigerar om bilden till existerande utgång.

Det jag menade var att för de serverbyggen som det här kortet är tänkt för så kanske det inte ens finns en VGA utgång på moderkortet i alla lägen och därmed så behövs den där externa PCI-platen för de fallen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Intressant, jag undrar om vi kommer kunna se AMDs apu grafik på dessa som en crossfire boost i laptops

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Och andra sidan blir det nog ett helvete för tillverkarna att de behöver anpassa GPU för att kunna täcka många olika teknologier. Som t.ex GDD5, 5X, 6, HBM/2 etc. Olika VRM:er, etc.

Uppenbarligen får man ju begränsa det lite ! Där finns inget zen 1-3 moderkort som tar ddr3
Vrm designen tillåter både nvidia och amd redan variationer på både från partner tillverkare.

Tekniskt sätt är det fullt möjligt (inte långt ifrån vad laptop tillverkare gör redan nu, men med fastlödda chips), men frågan är vad konsumenter och tredjepartstillverkare skulle säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

...

Kul tanke, om kortet blir tillräckligt billigt går det säkert att bygga ihop någon kul Franken-NAS av lite äldre och överblivna grejer.

Är de spåret jag eventuellt kommer att ta om de går att köpa när de är dags att pensionera/uppgradera cpu (3800x), moderkort och ram i min burk. Detta då jag kommer flytta över dessa till min NAS som just nu huserar min gamla i5 3570k, moderkortet och ramet jag köpte till den.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Uppenbarligen får man ju begränsa det lite ! Där finns inget zen 1-3 moderkort som tar ddr3
Vrm designen tillåter både nvidia och amd redan variationer på både från partner tillverkare.

Tekniskt sätt är det fullt möjligt (inte långt ifrån vad laptop tillverkare gör redan nu, men med fastlödda chips), men frågan är vad konsumenter och tredjepartstillverkare skulle säga

Moderkorten skulle kosta mycket mer, och ett moderkort som stödjer stora GPUer ännu mer. Dessutom tror jag inte gpuer är ens nära ’sockel-kompatibla’ mellan generationer och byter ofta ram-standard. Finns inte direkt GDDR6 att köpa på DIMM-moduler heller. Grafikdrivrutiner som ska stödja variabelt minne (storlek och hastighet)...

Nej jag tror inte det blir så lätt

Permalänk
Medlem

Detta skulle kunna vara en bra lösning för att köra gpu passthrough(VFIO) på laptops, eller? (man får givetvis skita i VGA out och remota in till hypervisor men ändå, bättre än inget)