Permalänk
Lego Master
Skrivet av ZyntaX:

Hade väldigt gärna diskuterat detta vidare då det är otroligt intressant ämne. Men man får anpassa sig efter reglerna.
Det man kan diskutera är Elon Musks stans till Covid, jag håller med honom fullt ut.

Vilken är det? Har du nån sammanfattande länk? Extremt dålig koll på vad kändisarna tycker o tänker faktiskt.
Det enda jag hittar vid en grund sökning är att han fick Covid-19 av en amerikan medan han var i Sverige.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Hoppsan, hejsan, Danmark.

En ny rapport visar tydligen att vätskor från de miljontals minkar som avlivades i Danmark ska ha läckt ut och förorenat grundvattnet. De kremerades alltså inte? Grävdes bara ner? Dessa/delar av dessa minkgravar ska tydligen finnas nära loka vattenverk.

Det lär väl absolut behöva undersökas mer, men ja.. om det inte ansågs särskilt viktigt att undersöka det förut lär det ju vara angeläget nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Din länk har sin källa från den här:
https://samnytt.se/om-oss/

Sen kanske den är trovärdig och helt korrekt men inget som jag tänker lägga energi på.

Orkar inte ta den här debatten men jag får hoppas att om den person valt journalistyrket är professionell nog att skriva så opartiskt och om olika ämnen och inte bara om högerns skattepolitik eller vänsterns mygel kring utlägg.

Detta rör sig i för sig om en ganska välkänd och uppmärksammad undersökning. Även om journalister försöker vara professionella och opartiska för att inte låta sina egna åsikter styra/vinkla innehållet i vad de skriver, så är journalister lika mycket människor som alla andra. Det är ofrånkomligt att ens egna åsikter ibland påverkar en, även om man vill (och tror) att så inte är fallet. Det betyder alltså inte att alla nyheter som dessa medier producerar är vinklade, men när det kommer till politiskt laddade frågor så ökar risken för att en sådan förskjutning framträder. Se bara på de stora amerikanske mediebolagen. Hur "opartiska" skulle man exempelvis hävda att Fox News är?

Det är ju även av denna anledning som det inte är tillåtet med jäv i våra rättsvårdande instanser. Det handlar alltså inte om att man tycker att domare, åklagare, poliser och dylikt inte kan förhålla sig professionella. Det handlar om att det är en förhöjd risk för att de inte skulle vara opartiska (medvetet eller omedvetet) och det skulle vara katastrofalt.

Så givetvis är det ett problem att den svenska journalistkåren tungt lutar åt ett visst håll rent politiskt (oavsett vilket håll det är). Det man helst vill uppnå är en fördelning som är jämlik med det svenska folkets uppfattning, men så ser det alltså inte ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

https://www.svd.se/skandinaviska-journalister-star-fortsatt-t...

Tog annan länk än SVD eftersom den är bakom betalvägg.
Och nej jag tar inte heller debatten, eftersom politik inte diskuteras här.

Men jag förstår inte vad det har för betydelse? Menar du att en journalist som röstar på t ex Moderaterna skulle rapportera pandemin annorlunda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bara att bojkotta dem tills de slutar diskriminera.

Jag tycker tvärtom, det känns givet att välja en destination som har krav på vaccinerade turister. Då vet man att det blir tryggt och bra.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Detta rör sig i för sig om en ganska välkänd och uppmärksammad undersökning. Även om journalister försöker vara professionella och opartiska för att inte låta sina egna åsikter styra/vinkla innehållet i vad de skriver, så är journalister lika mycket människor som alla andra. Det är ofrånkomligt att ens egna åsikter ibland påverkar en, även om man vill (och tror) att så inte är fallet. Det betyder alltså inte att alla nyheter som dessa medier producerar är vinklade, men när det kommer till politiskt laddade frågor så ökar risken för att en sådan förskjutning framträder. Se bara på de stora amerikanske mediebolagen. Hur "opartiska" skulle man exempelvis hävda att Fox News är?

Det är ju även av denna anledning som det inte är tillåtet med jäv i våra rättsvårdande instanser. Det handlar alltså inte om att man tycker att domare, åklagare, poliser och dylikt inte kan förhålla sig professionella. Det handlar om att det är en förhöjd risk för att de inte skulle vara opartiska (medvetet eller omedvetet) och det skulle vara katastrofalt.

Så givetvis är det ett problem att den svenska journalistkåren tungt lutar åt ett visst håll rent politiskt (oavsett vilket håll det är). Det man helst vill uppnå är en fördelning som är jämlik med det svenska folkets uppfattning, men så ser det alltså inte ut.

Det är därför jag är pro Public Service för de har ingen agenda att vinkla nyheterna för att gynna rika oljemiljadärer. Med det sagt så ska de granskas och alltid ha på sig att sköta det så etiskt och objektivt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du menar att värna om ekonomi aldrig kan gå för långt? Att det är rimligt att 0.1 % (se det mer som ett exempel än riktigt värde) äger lejonparten av alla tillgångar och har en otrolig makt att påverka. Det är frihet för dig? Jeff Bezos kan skyffla in pengar så att du byter åsikt för att det ska gynna hans agenda?

Ja äganderätten är en mänsklig rättighet. Bara för att någon äger mycket betyder det inte att andra har rätt till deras egendom.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Wiinis:

Det är därför jag är pro Public Service för de har ingen agenda att vinkla nyheterna för att gynna rika oljemiljadärer. Med det sagt så ska de granskas och alltid ha på sig att sköta det så etiskt och objektivt som möjligt.

Redan där kommer högern komma skrikande om att dom hatar pengar och främjar planekonomisk kommunism. Det finns ingen win-win, så länge den som läser har sin egen agenda som de inte tycker public service håller med om. Det är likadant åt andra hållet, vänster kommer bölande ifall man rapporterar om sänkt skatt eller minskade bidrag på ett neutralt/positivt sätt, beroende på bakgrund och sammanhang.

Med det sagt håller jag med, public service BÖR finnas. Men jag vet inte hur man avgör om de är obundna och neutrala i sin rapportering, för alla som ska försöka avgöra det kommer ha sina egna åsikter i bagaget.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vilken är det? Har du nån sammanfattande länk? Extremt dålig koll på vad kändisarna tycker o tänker faktiskt.

Oj jag har dessvärre ingen sammanfattning annan än mina ord och det skulle bara ropas efter källa. Men här är en intervju med honom som rör ämnet: https://www.nytimes.com/2020/09/28/opinion/sway-kara-swisher-...
Lyssna från 38min ungefär.

Visa signatur
Permalänk
Lego Master
Skrivet av ZyntaX:

Oj jag har dessvärre ingen sammanfattning annan än mina ord och det skulle bara ropas efter källa. Men här är en intervju med honom som rör ämnet: https://www.nytimes.com/2020/09/28/opinion/sway-kara-swisher-...
Lyssna från 38min ungefär.

Hm. Jag förstår var han kommer ifrån, men jag tycker han verkar ignorera frågan om att den stora smittspridningen i USA har orsakat en kollaps av sjukvården i många städer och stater, som i sin tur orsakar onödigt lidande. Inte bara för den som behöver navigera sjukvården där, men även för de som jobbar på sjukhusen och bränner ut sig.
Den som arbetar inom vården kommer inte ignorera en Covid-19-sjuk patient med andningsbesvär, trots Elon Musks starka åsikt att det bara är att skaka av sig, vilket det uppenbarligen inte är för många människor.
Vården är skalad för att hantera en icke-pandemisk samhällssituation, och en fri spridning av en sjukdom som ökar belastningen på vården med många tiotals procent kommer inte få plats inom den lilla overhead man eventuellt har. Utan medel att begränsa smittspridningen (vilka nu de må vara), så kommer vården överbelastas och de som annars kunde fått vård knuffas undan av de som blir "onödigt" sjuka i Covid-19.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja äganderätten är en mänsklig rättighet. Bara för att någon äger mycket betyder det inte att andra har rätt till deras egendom.

Att du tycker detta tycker jag motsäger dina tidigare inlägg, har fått för mig att det är någon herre på täppan/anarkism du stått för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hm. Jag förstår var han kommer ifrån, men jag tycker han verkar ignorera frågan om att den stora smittspridningen i USA har orsakat en kollaps av sjukvården i många städer och stater, som i sin tur orsakar onödigt lidande. Inte bara för den som behöver navigera sjukvården där, men även för de som jobbar på sjukhusen och bränner ut sig.
Den som arbetar inom vården kommer inte ignorera en Covid-19-sjuk patient med andningsbesvär, trots Elon Musks starka åsikt att det bara är att skaka av sig, vilket det uppenbarligen inte är för många människor.
Vården är skalad för att hantera en icke-pandemisk samhällssituation, och en fri spridning av en sjukdom som ökar belastningen på vården med många tiotals procent kommer inte få plats inom den lilla overhead man eventuellt har. Utan medel att begränsa smittspridningen (vilka nu de må vara), så kommer vården överbelastas och de som annars kunde fått vård knuffas undan av de som blir "onödigt" sjuka i Covid-19.

Det jag ställer mig frågande till är vilken verkan, om ens någon, har det att bara låsa ned delar av verksamheter.
Att kollektivtrafik fortsätter gå. Att butiker får ha black friday öppet. Men restauranger är inte ok.
Det är bara ett spel för galleriet och känns mer politiskt än någon som helst omtanke för vården eller de i riskgrupper.
Vitamin D som verkar vara väldigt tydligt viktigt i motståndskraft emot Covid nämns inte av någon politiker eller stat.
Gratis utskrivet D-vitamin till alla i Sverige istället för att tvinga krogarna att stänga 22 hade nog haft betydligt bättre effekt på vårdsystemet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Att du tycker detta tycker jag motsäger dina tidigare inlägg, har fått för mig att det är någon herre på täppan/anarkism du stått för.

Vet inte vart du vill komma?

Jag står för personlig frihet.
Restriktioner och onödiga lagar begränsar personlig frihet.
Äganderätt är en av våra friheter.
Rätt att resa vart man vill.
Rätt att göra vad man vill.
Rätt till ett privatliv.
Rätt till sin egen kropp.
Och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vet inte vart du vill komma?

Jag står för personlig frihet.
Restriktioner och onödiga lagar begränsar personlig frihet.
Äganderätt är en av våra friheter.
Rätt att resa vart man vill.
Rätt att göra vad man vill.
Rätt till ett privatliv.
Rätt till sin egen kropp.
Och så vidare.

Är alltid en balans i det hela också, jag håller med dig i stort. Men.
Med ditt resonemang.
Tycker du att man ska få ligga med vem man vill om man har HIV? Fascism att tvinga någon med HIV att ha kondom vid sex.
Det är en balansgång alltid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Är alltid en balans i det hela också, jag håller med dig i stort. Men.
Med ditt resonemang.
Tycker du att man ska få ligga med vem man vill om man har HIV? Fascism att tvinga någon med HIV att ha kondom vid sex.
Det är en balansgång alltid.

HIV är inte smittsamt om man medicinerar mot det.
Men kondom är ändå bra för att skydda mot diverse sjukdomar.
Använd sunt förnuft och bestäm själv i samråd med din partner.
Behövs ingen lag för att reglera detta.

Edit: Är du rädd för sexuellt överförbara sjukdomar kan du undvika att ha sex alternativt se till att du och/eller din partner alltid använder kondom.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ZyntaX:

Det jag ställer mig frågande till är vilken verkan, om ens någon, har det att bara låsa ned delar av verksamheter.
Att kollektivtrafik fortsätter gå. Att butiker får ha black friday öppet. Men restauranger är inte ok.
Det är bara ett spel för galleriet och känns mer politiskt än någon som helst omtanke för vården eller de i riskgrupper.
Vitamin D som verkar vara väldigt tydligt viktigt i motståndskraft emot Covid nämns inte av någon politiker eller stat.
Gratis utskrivet D-vitamin till alla i Sverige istället för att tvinga krogarna att stänga 22 hade nog haft betydligt bättre effekt på vårdsystemet.

Absolut. Och epidemiologiska beslut tagna av politisk agenda kommer aldrig funka som tänkt, det tror jag vi alla är överens om.
Jag tror man är väldigt tveksam till att tillskriva något läkemedel positiva effekter mot Covid-19, speciellt sånt folk enkelt kan få tag i av ett par skäl;
1. Hoarding
2. Överdriven tilltro till effekt av enskilt hjälpmedel

Det är egentligen samma princip (åtminstone i Sverige) som verkar vägledande när man inte gått ut med råd om munskydd (än). Man vill inte att folk ska storma ut och köpa flera lådor per hushåll när det inte finns tillräcklig tillgång, och man vill inte att man börjar se hjälpmedlet (om det nu är munskydd eller vitamin D) som en "saving grace", och rättar alla problem. För det gör det inte, även om det kan ha en positiv nettoeffekt, givet att man iakttar alla andra råd också (främst avstånd).

Jag vet bara hur min egen familj kommer reagera, om/när man går ut med att munskydd/vitamin D hjälper. De kommer överdosera och skita i resten av restriktionerna. Det är bara så de fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ska jag tolka det som att det är okej att vinkla nyheterna så länge det inte gynnar rika oljemiljardärer?

Public Service har exakt samma problem som andra mediebolag. De flesta tidningar har en ledarsida som är politisk och tar ställning åt ett visst håll, men precis som lyftes i tråden tidigare så brukar deras nyhetsredaktioner vara "opolitiska" och "opartiska", precis som Public Service.

Men om en majoritet som jobbar på denna nyhetsredaktion har en liknande politiskt ståndpunkt, så är risken överhängande att det då och då spiller över i en vinkling av rapporteringen åt det hållet, vilket i en demokrati inte borde vara särskilt önskvärt. Framförallt inte om vi talar om Public Service.

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-svt-studie-visar-politiska-vinklingen/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Nu går vi lite OT här men det finns ju mer nyanser och förklaringar förstås. Journalist är generellt ett lågbetalt yrke med osäkra anställningar som lever mycket på journalisternas personliga idealism för förnyelse och så. Så lutar man åt höger så tenderar man att välja andra vägar med större chanser till högre betalt och så vidare. Och politisk åskådning följer ju ofta föräldrar och det lär inte vara så många högerpersoner som uppmuntrar sina barn att gå på journalisthögskolan exempelvis. På samma sätt lär det vara en ganska stor övervikt åt höger bland de som har läst ekonomi och då i förlängningen våra företagsledare och kapitalägare.

Ser man till medias ägare och deras uttalade politiska inriktning så lutar de ganska mycket åt höger. Av våra stora dagstidningar så är det ju egentligen bara Aftonbladet (om man nu kan kalla det en nyhetstidning) som är socialdemokratisk medan GP, DN med flera är liberala (GP har dock dragit ganska mycket mer åt höger de senaste åren) och SvD är moderat. TV-kanaler är inte lika tydliga, och de flesta kommersiella kanaler har ju gett upp tanken på nyheter helt, förutom TV4 som är bundna av sitt avtal att ha en viss mängd sånt.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Hej alla

Ska vi ta och släppa politiska agendor inom journalistik, diverse sjukdomar(??) och annat som inte har med trådens ämne att göra?

Ni sköter diskussionerna jättefint men av erfarenhet är det pandoras ask som är påväg att öppnas om vi fortsätter

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ska jag tolka det som att det är okej att vinkla nyheterna så länge det inte gynnar rika oljemiljardärer?

Public Service har exakt samma problem som andra mediebolag. De flesta tidningar har en ledarsida som är politisk och tar ställning åt ett visst håll, men precis som lyftes i tråden tidigare så brukar deras nyhetsredaktioner vara "opolitiska" och "opartiska", precis som Public Service.

Men om en majoritet som jobbar på denna nyhetsredaktion har en liknande politiskt ståndpunkt, så är risken överhängande att det då och då spiller över i en vinkling av rapporteringen åt det hållet, vilket i en demokrati inte borde vara särskilt önskvärt. Framförallt inte om vi talar om Public Service.

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-svt-studie-visar-politiska-vinklingen/

Om ägaren av tidningen äger oljebolag så är risken stor att nyheterna blir mer positiva mot t ex fracking (glömt hur det stavas) och mer negativa mot elbilar och kanske köper in sponsrade artiklar från Timbro.
Men vad vet jag de kanske inte alls påverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Absolut. Och epidemiologiska beslut tagna av politisk agenda kommer aldrig funka som tänkt, det tror jag vi alla är överens om.
Jag tror man är väldigt tveksam till att tillskriva något läkemedel positiva effekter mot Covid-19, speciellt sånt folk enkelt kan få tag i av ett par skäl;
1. Hoarding
2. Överdriven tilltro till effekt av enskilt hjälpmedel

Det är egentligen samma princip (åtminstone i Sverige) som verkar vägledande när man inte gått ut med råd om munskydd (än). Man vill inte att folk ska storma ut och köpa flera lådor per hushåll när det inte finns tillräcklig tillgång, och man vill inte att man börjar se hjälpmedlet (om det nu är munskydd eller vitamin D) som en "saving grace", och rättar alla problem. För det gör det inte, även om det kan ha en positiv nettoeffekt, givet att man iakttar alla andra råd också (främst avstånd).

Jag vet bara hur min egen familj kommer reagera, om/när man går ut med att munskydd/vitamin D hjälper. De kommer överdosera och skita i resten av restriktionerna. Det är bara så de fungerar.

Jag köper dina argument om problematik vid rekommendation av exempelvis munskydd och/eller vitamin d och övertro. Och håller med.
Men just i fallet om vitamin d. Sker det ransonering i form av recept eller att det skickas ut gratis till medborgarna så hoardas det inte. Och även om det skulle göra det så är ju worst case scenario att det är som idag. Ingen får vitamin d. Som läget är idag alltså.
Så vad skulle skadan vara i det exemplet?
Folk skulle inte storma hyllorna i butiker efter vitamin d ifall de vet att de får gratis på posten om 3 dagar.
Även ifall de gjorde det så är det ju slut på en kvart och lugnt sen.
Övertro absolut. Det har vi ju dock redan. Håll 1,5 meter avstånd i kassan så smittas du inte Bland annat.

Det här var bara ett exempel på vad som skulle vara effektivare än den usla nedlåsning vi har i Sverige.
Jag kom precis hem ifrån affären nu och tittade in i gymet. Samtliga löpband och cyklar var använda. Med kanske 1 meter emellan varandra. Där står dom och stånkar och flåsar och smittar varandra. Men tvärs över gatan där affären är går folk med munskydd och man måste stå stilla 1,5 meter ifrån varandra.
Är det något man skulle kunna låsa ned så är det väl för tusan löpband på gymmen! Men nejdå, öl efter 22 där går gränsen! All öl före 22 är riskfri dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Om ägaren av tidningen äger oljebolag så är risken stor att nyheterna blir mer positiva mot t ex fracking (glömt hur det stavas) och mer negativa mot elbilar och kanske köper in sponsrade artiklar från Timbro.
Men vad vet jag de kanske inte alls påverkar.

Jag har faktiskt ingen som helst aning om vilken fråga du försöker besvarar här. Men kan inte annat än att tolka detta som att din mening är att vinkling av nyheter är okej, så länge de är förenligt med dina egna åsikter...

Edit: Nu följer jag moderatorns uppmaning och lägger ner fortsatta diskussioner om sidospåret kring vinkling av nyheter

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ZyntaX:

Jag köper dina argument om problematik vid rekommendation av exempelvis munskydd och/eller vitamin d och övertro. Och håller med.
Men just i fallet om vitamin d. Sker det ransonering i form av recept eller att det skickas ut gratis till medborgarna så hoardas det inte. Och även om det skulle göra det så är ju worst case scenario att det är som idag. Ingen får vitamin d. Som läget är idag alltså.
Så vad skulle skadan vara i det exemplet?
Folk skulle inte storma hyllorna i butiker efter vitamin d ifall de vet att de får gratis på posten om 3 dagar.
Även ifall de gjorde det så är det ju slut på en kvart och lugnt sen.
Övertro absolut. Det har vi ju dock redan. Håll 1,5 meter avstånd i kassan så smittas du inte Bland annat.

Det här var bara ett exempel på vad som skulle vara effektivare än den usla nedlåsning vi har i Sverige.
Jag kom precis hem ifrån affären nu och tittade in i gymet. Samtliga löpband och cyklar var använda. Med kanske 1 meter emellan varandra. Där står dom och stånkar och flåsar och smittar varandra. Men tvärs över gatan där affären är går folk med munskydd och man måste stå stilla 1,5 meter ifrån varandra.
Är det något man skulle kunna låsa ned så är det väl för tusan löpband på gymmen! Men nejdå, öl efter 22 där går gränsen! All öl före 22 är riskfri dock.

Det verkar vara en fråga om tolkning, hur man ser på detta. Jag ser det som att den som inte bryr sig om restriktionerna fortsätter leva sitt liv, och går alltså till gymmet. Men den som faktiskt är brydd måste ändå gå till affären, och håller där avstånd.
Råden är samma för alla: håll avstånd, handla inte när du inte måste, undvik folksamlingar tex gym och barer. Det är inte mer okej att hänga på gymmet än att handla på Åhléns, eller gå på AW på O'Learys. Däremot har regeringen möjlighet att införa restriktioner på restauranger och barer med hjälp av alkohollagen, men det finns ingen "gymlag" just nu. Man kan argumentera för att de borde använt de tillfälliga befogenheter man hade i början på sommaren mer aggressivt, men just då såg det ut att lugna ner sig över sommaren, och sen löpte befogenheterna ut. Trist i backspegeln, men nu är läget som det är.

Det är ingen som säger att öl före 22 är riskfri, men man ser STÖRRE risk när folk blivit ytterligare berusade ju längre kvällen går. Att stå och hänga i baren är lika illa som att hänga på löpbandet. Sen att barerna svarade med att öppna tidigare är ju bara kontraproduktivt ur ett smittskyddsperspektiv. Jag förstår VARFÖR man gjorde så, för att få sälja sprit, men det förtar hela poängen med restriktionen.

Man har hittills litat till folks goda medvetande, men det verkar ju inte vara närvarande hos majoriteten av befolkningen. Jag vill tro att restriktionerna hade gjort nytta om folk hörsammade dem. Men tydligen är mänskligheten sämre på att bry sig om andra än jag och FHM trodde. Och därmed är restriktionerna i stort verkningslösa.

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ronnylov:

För att det ska vara vettigt med mänskliga rättigheter, behöver det finnas människor.
Draget till sin absolut yttersta spets; människor utan pengar kan existera och leva ett produktivt liv. Pengar utan människor har inget värde eller existensberättigande.
Om du är den sista människan på jorden är ditt ägandeskap över saker menlöst; det finns ingen annan person att jämföra ägandeskap med. Grattis, du äger alla pengar som finns. Och därmed är de också helt meningslösa.
Ägandeskap är en konstruktion för att hindra andra individer att ta del av dina resurser. Ett naturligt beteende, månne, men det måste finnas en gräns för när det rent av är kontraproduktivt för artens fortlevnad.

Om Bezos och gänget fortsätter att hoarda sina förmögenheter och dra in rättigheter för gemene man, är jag rädd att det kommer sluta med att folk i fabrikslinjen börjar med byteshandel istället. Pengar blir något de rika får hålla på med själva, de har ingen bäring för den som inte kan komma över dem i nån större omfattning. Ingen utopi, direkt.
"Så illa är det ju inte" kanske du menar då. Nej, inte än. Men det har barkat åt ett distinkt håll under rätt många årtionden. Mer till de som har mest, mindre till de som har lite.

Nu blev det här lite OffT, men jag tycker inställningen till vad man ska prioritera i pandemi-2020 bottnar i vilken syn man har på mänsklighetens framtid, och dess roll gentemot sina medlemmar.

EDIT:
Såg nu att jag borde stoppa här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det verkar vara en fråga om tolkning, hur man ser på detta. Jag ser det som att den som inte bryr sig om restriktionerna fortsätter leva sitt liv, och går alltså till gymmet. Men den som faktiskt är brydd måste ändå gå till affären, och håller där avstånd.
Råden är samma för alla: håll avstånd, handla inte när du inte måste, undvik folksamlingar tex gym och barer. Det är inte mer okej att hänga på gymmet än att handla på Åhléns, eller gå på AW på O'Learys. Däremot har regeringen möjlighet att införa restriktioner på restauranger och barer med hjälp av alkohollagen, men det finns ingen "gymlag" just nu. Man kan argumentera för att de borde använt de tillfälliga befogenheter man hade i början på sommaren mer aggressivt, men just då såg det ut att lugna ner sig över sommaren, och sen löpte befogenheterna ut. Trist i backspegeln, men nu är läget som det är.

Det är ingen som säger att öl före 22 är riskfri, men man ser STÖRRE risk när folk blivit ytterligare berusade ju längre kvällen går. Att stå och hänga i baren är lika illa som att hänga på löpbandet. Sen att barerna svarade med att öppna tidigare är ju bara kontraproduktivt ur ett smittskyddsperspektiv. Jag förstår VARFÖR man gjorde så, för att få sälja sprit, men det förtar hela poängen med restriktionen.

Man har hittills litat till folks goda medvetande, men det verkar ju inte vara närvarande hos majoriteten av befolkningen. Jag vill tro att restriktionerna hade gjort nytta om folk hörsammade dem. Men tydligen är mänskligheten sämre på att bry sig om andra än jag och FHM trodde. Och därmed är restriktionerna i stort verkningslösa.

Det känns som vi är överens i stort.
Sjävklart förstår jag med, jag skriver ironiskt då jag är frustrerad över de i mig idiotiska restriktionerna som är helt menlösa.
Ditt avslut kommer till min poäng när du skriver att restriktionerna i stort sett är verkningslösa.
Det kostar väldigt mycket och smakar väldigt lite. Jag förstår naturligtvis problematiken med restriktioner juridiskt osv.
Min åsikt är att det kostar väldigt mycket och smakar väldigt lite. Lägg ned restriktionerna och satsa pengarna på åtgärder i vården och till äldre och riskgrupper.
Sen får dom som vill vaccinera sig så kanske hysterin lugnar ned sig i början på nästa år. Min förhoppning är dock att jag slipper ta vaccin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hur kan du likställa gym med allt det där? Har du några belägg för det?

Jag tränar på varje morgon som jag gjort i många år. Är lätt att hålla avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Hur kan du likställa gym med allt det där? Har du några belägg för det?

Jag tränar på varje morgon som jag gjort i många år. Är lätt att hålla avstånd.

Fast vadå, det går väl att hålla avstånd när man handlar på Åhlens med, eller om sitter på en AW?
Så varför vill du särskilja gymmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jag förstår att det är ett paraplyuttryck för dig, rika oljamiljadärer, som på något sätt skall samla alla kapitalistiska intressen i ett uttryck.

Jag tycker att man borde kvotera public service-anställningar baserat på politisk inriktning. Så att det blir demokratiska program!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast vadå, det går väl att hålla avstånd när man handlar på Åhlens med, eller om sitter på en AW?
Så varför vill du särskilja gymmet?

För ett gym är i regel inte en social aktivitet samt så är det väsentligt hälsofrämjande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bara att bojkotta dem tills de slutar diskriminera.

Det är inte helt osannolikt att vissa länder under en tid kommer ställa krav på att antingen är du vaccinerad, eller så får du visa upp ett testresultat som är nyligt samt sitta 14 dagar i karantän vid framkomsten. Vissa flygbolag kommer antagligen kräva samma sak.

Givetvis är det upp till dig att välja var, hur och om du reser, men dina alternativ kommer nog vara begränsade under en tid om du inte vaccinerar dig eller accepterar karantän.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"