Chromecast strular på en av två tv

Permalänk

Chromecast strular på en av två tv

Hej,

Jag har ett otroligt irriterande problem. Jag har två chromecast gen 1 och två tv en i sovrummet och en i tvrummet. För ca 2 månader sedan så började den i tvrummet strula, först laddade/buffrade svt, tv4 mfl men Netflix fungerade. Sedan slutade alla tjänster fungera och bara buffra/koppla från. Då köpte jag den nyaste chromecasten till tvrummet, men samma problem kvarstår. Det konstiga är att den i sovrummet fungerar felfritt så jag antar att det är tvn? Det konstiga är att det har funkat i 2 år innan..

Någon som vart med om samma? Och vet vad man kan göra?

Jag har bytt hdmi uttag men problem kvarstår.

Permalänk
Medlem

Det kanske är något nätverksrelaterat?
Prova chromecasten med en mindre skärm närmre din AP/"wifi" och se ifall det blir bättre.

Att det buffrar tyder på något nätverks relaterat, har för mig att chromecast inte får nätverk via HDMI kabeln ännu så det kan du utesluta.

Permalänk

Problemet är att det fungerar felfritt i sovrummet som ligger 1 m ifrån

Permalänk
Medlem

Chromecasten tar signalen via Wifi.
Kan du flytta din router närmare Tvrummet (på prov) och se hur det funkar?

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Chromecasten tar signalen via Wifi.
Kan du flytta din router närmare Tvrummet (på prov) och se hur det funkar?

Det blir svårt, har flyttat ut routern så långt det går nu. Det är ca 3 meter till båda chromecasterna nu. Bor i lägenhet så det är väldigt korta sträckor.

Permalänk

Nu har jag loggat in på routern. På Chromecast i sovrummet står det under interface wireless - 5GHz och i den i tvrummet som inte funger så står det wireless - 2.4GHz. Ska det vara så? Det är Gen 1 i sovrummet och Gen 3 vardagsrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allanlallan:

Det blir svårt, har flyttat ut routern så långt det går nu. Det är ca 3 meter till båda chromecasterna nu. Bor i lägenhet så det är väldigt korta sträckor.

Har du fasta nätverksuttag i lägenheten? I så fall skulle jag flytta routern till Tv-rummet.
Men en lång TP kabel kommer du även långt, bara för att testa om det är din signal som är klen.

Men det finns många saker som kan störa.

Wifi på 2.4 har bara ett fåtal kanaler. Har det flyttat in en granne som sänder (starkt) på samma kanal som du använder kan det räcka för att störa ut klenare mottagare som chromecasten.

Man kan då (beroende på eouter) byta till en annan kanal som har mindre störningar.

Du kan ju ladda ner en wifi analyser app och mäta vilka kanaler grannarnas wifi använder och i så fall välja en ny.
Du bör göra mätningen i närheten av chromecasten som strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allanlallan:

Nu har jag loggat in på routern. På Chromecast i sovrummet står det under interface wireless - 5GHz och i den i tvrummet som inte funger så står det wireless - 2.4GHz. Ska det vara så? Det är Gen 1 i sovrummet och Gen 3 vardagsrummet.

Chrome Gen1 stöder bara 2.4ghz.

2.4 når länge, vilket är bra. Men det finns få kanaler så det är lätt att grannars signaler orsakar störningar.

5ghz når kort och har många kanaler, men det kan räcka med en eller två väggar för att signalen ska bli märkbart sämre.

Permalänk
Medlem

Tänk att chromecasten helst vill ha fri sikt till routern.
Alla tjocka material som är i vägen kan hindrar signalen.

Så om du kan flytta ut den en bit från TVn med en liten hdmi-skarvkabel kan det även hjälpa.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Tänk att chromecasten helst vill ha fri sikt till routern.
Alla tjocka material som är i vägen kan hindrar signalen.

Så om du kan flytta ut den en bit från TVn med en liten hdmi-skarvkabel kan det även hjälpa.

Tack för all hjälp. Jag flyttade ut routern ytterligare, det är en liten vägg emellan vardagsrummet, kan vara den som gjorde det. Nu funkar det, men routern står mitt i hallen...