3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Någon som fått 3090 TUF OC från Elgiganten nyligen?
Jag beställde 20-30 minuter efter säljstart och fick nu ett mail om att leverans försenas till 9:e april 2021...

Asus har ju inte levererat på en månad om jag förstått rätt när jag läst denna tråd. Så inte orimligt att man får vänta till våren 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainHorse:

Jag fick en grön bock nu??????????

Mvh
15:40:)

Har också fått det. Bugg eller ej men den har inte varit grön innan gårdagen. Får hoppas att man kan få sig ett litet kort innan jul! (15:44)

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Webhallen
Skrivet av CaptainHorse:

Jag fick en grön bock nu??????????

Mvh
15:40:)

Den senaste tiden som har tilldelning i Väsby är: 15:36 allt annat är tyvärr buggar så långt jag ser.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Webhallen
Skrivet av vinylens:

@webhallen
Nu är det bara cod koden som inte kommit så ni får gärna titta på det.
För det skulle väl komma ett mail om det? för jag ser inget under mina sidor.

Du har PM! alla som köpte igår blev utan pga ej förlängd kampanj.. har knackat in alla idag igen så de som köper idag är safe.

Saknar någon kod och köpt igår, pm mig ordernummer så löser jag.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

Tja!
Fick precis ett 3080 Aorus Master skickat till mig från Proshop och bör anlända nu i början av veckan. Bör jag behålla det eller vänta på mitt Strix 3080 non-OC?
Hur stor skillnad är det egentligen mellan dem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filipsrbin96:

Tja!
Fick precis ett 3080 Aorus Master skickat till mig från Proshop och bör anlända nu i början av veckan. Bör jag behålla det eller vänta på mitt Strix 3080 non-OC?
Hur stor skillnad är det egentligen mellan dem?

Kör på det, annars får du ju vänta så länge att du lika gärna kan köpa nytt kort igen

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag blir ju galen av att inte ha ett kort. Är det någon här som fått 3080 och funderar på att skicka tillbaka ett, gör inte det jag tar gärna över ett ☝️

Permalänk
Medlem

Mer pengar i detta än jag trodde, eller iallafall vad folk betalar.
Bekant la ut sitt 3080 fe på tradera för 8k det gick för 14k. Han kollade på andra som låg så högt som 19k.
Folk har pengar uppenbarligen så där är det inga problem.
Trodde inte man i vissa fall kunde dubbla priset och folk bara köper det. Lär vara en del som får en tegelsten istället, skammen gör att det aldrig gör nått åt det.
Snacka om att alla dom som köper sånt förstör för alla längre fram. Alla framtida tekniksläpp är dömda till detta inser jag nu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jajmut:

2021-04-08!?!?!? Fyfan vad ångest

Wow, vad bittert att få vänta till april.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mer pengar i detta än jag trodde, eller iallafall vad folk betalar.
Bekant la ut sitt 3080 fe på tradera för 8k det gick för 14k. Han kollade på andra som låg så högt som 19k.
Folk har pengar uppenbarligen så där är det inga problem.
Trodde inte man i vissa fall kunde dubbla priset och folk bara köper det. Lär vara en del som får en tegelsten istället, skammen gör att det aldrig gör nått åt det.
Snacka om att alla dom som köper sånt förstör för alla längre fram. Alla framtida tekniksläpp är dömda till detta inser jag nu.

Varför köper man inte då ett 3090
Kort om man ändå lägger 18k på Tradera/Blocket.

3090 kortet har inte långa köar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag har aldrig förstått Netonnets fyndvaror, där ligger ofta mängder med produkter du inte kan köpa som varken finns i weblager eller butikslager, varför tar dom då inte bort dom?

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

@webhallen

Hej Patrik,

Ser att det är 20st kort på väg nästa vecka på Suprim kortet. Är det bekräftat att det blir just 20 eller brukar det skifta till lägre antal alternativ högre? 🙂

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Phrawmi:

@webhallen

Hej Patrik,

Ser att det är 20st kort på väg nästa vecka på Suprim kortet. Är det bekräftat att det blir just 20 eller brukar det skifta till lägre antal alternativ högre? 🙂

Extremt sällan det "diffar". Så jag räknar aldrig med att "vi ska få 20, 20 skeppas och "oj" vi fick 10".

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipsrbin96:

Tja!
Fick precis ett 3080 Aorus Master skickat till mig från Proshop och bör anlända nu i början av veckan. Bör jag behålla det eller vänta på mitt Strix 3080 non-OC?
Hur stor skillnad är det egentligen mellan dem?

Så länge inte överklockning är något du är intresserad av så är det ett utmärkt kort, om än riktigt "chonky". Det är tyst, svalt och schysst prestanda direkt ur lådan. Däremot så är du begränsad i det att powerlimiten ej går att höja, för mig går det dock ändå att höja både core och mem lite med bibehållen stabilitet, dock inga större skillnader i prestanda när jag provade. Personligen är jag riktigt nöjd med mitt 3080 Aorus Master då jag sällan överklockar utan tyst, svalt och stabilt är det viktigaste för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Extremt sällan det "diffar". Så jag räknar aldrig med att "vi ska få 20, 20 skeppas och "oj" vi fick 10".

/Patrik

Fint, då kan man se kommande kort på hemsidan. Tror det inte att dom va pålitliga utan bara en chansning i och med ni också får dålig info från tillverkare.

Permalänk
Medlem

@webhallen
Vet du vad det var för fel på Suprim batchen som ni skickade tillbaka?
Misstänker att jag fått ett av dessa av en annan butik.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av meanh:

Så länge inte överklockning är något du är intresserad av så är det ett utmärkt kort, om än riktigt "chonky". Det är tyst, svalt och schysst prestanda direkt ur lådan. Däremot så är du begränsad i det att powerlimiten ej går att höja, för mig går det dock ändå att höja både core och mem lite med bibehållen stabilitet, dock inga större skillnader i prestanda när jag provade. Personligen är jag riktigt nöjd med mitt 3080 Aorus Master då jag sällan överklockar utan tyst, svalt och stabilt är det viktigaste för mig.

Najs! Nja har ett 1070 nu jag överklockat en del, men det är främst då jag känner att det kortet nått sin livslängd haha! Med 3080 så kommer jag förvänta mig ett livsspann på i alla fall 4-5 år, men det kanske är naivt?
Lirar dock i 1080p med en ryzen 3700x så för hoppas att jag inte bottleneckar mig själv

Stort tack för din recension dock, uppskattat. Gällande powerlimiten så kanske det är något som kommer ändras med en bios update eller liknande senare?

Permalänk
Medlem

@webhallen
Har ni planer att at in EK vattenblock för EVGA FTW3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipsrbin96:

Najs! Nja har ett 1070 nu jag överklockat en del, men det är främst då jag känner att det kortet nått sin livslängd haha! Med 3080 så kommer jag förvänta mig ett livsspann på i alla fall 4-5 år, men det kanske är naivt?
Lirar dock i 1080p med en ryzen 3700x så för hoppas att jag inte bottleneckar mig själv

Stort tack för din recension dock, uppskattat. Gällande powerlimiten så kanske det är något som kommer ändras med en bios update eller liknande senare?

Inte alls naivt. Kör du 1080p kan du nog räkna med 15 år skulle jag tro med 3080. Kör 1070 nu själv i 2560x1080 fungerar riktigt bra för det mesta. Från ultra till high ofta inte mer kompromisser än så.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Inte alls naivt. Kör du 1080p kan du nog räkna med 15 år skulle jag tro med 3080. Kör 1070 nu själv i 2560x1080 fungerar riktigt bra för det mesta. Från ultra till high ofta inte mer kompromisser än så.

Tror nog mitt problem är att jag vill klämma minsta 140 fps i mina spel på höga settings, så blir extremt girig där haha. Kör lite warzone exempelvis, och pushar knappt 80-90 fps där på höga settings, men då jag är van med 144 fps (144 hz skärm) så känns det så jäkla hackigt för mig haha!

Permalänk
Medlem

Plats 300+ är jag enligt Inet för MSI 3080 Ventus 3X (OC?). Antar att jag inte får kortet innan jul

Permalänk
Medlem

@webhallen
Hur ser leveranserna för Asus EKWB 3080 & 3090 ut?:) något innan 2021?

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

@webhallen
Hur ser leveranserna för Asus EKWB 3080 & 3090 ut?:) något innan 2021?

Mitt 3080 EKWB har haft status beräknat leveransdatum är Måndag 2020-12-14 ett tag nu och igår kväll fick jag en grön bock på kortet. Hoppas detta stämmer men tror på det först när jag fått hem det

Visa signatur

CPU: 5600X Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING Minnen: Corsair Vengeance LPX 32 GB (2x16 GB) DDR4 3 600 MHz GPU: Asus 3080 EKWB M2: WD Black SN850X 1TB Samsung 960 Evo 1TB Nätagg: EVGA SuperNOVA 750W G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johber:

Mitt 3080 EKWB har haft status beräknat leveransdatum är Måndag 2020-12-14 ett tag nu och igår kväll fick jag en grön bock på kortet. Hoppas detta stämmer men tror på det först när jag fått hem det

Jaha vad kul🙂 får hoppas det stämmer!! Har ett bokat hos Inet, missade tillfället på webhallen.

Såg Asus stream om kortet igår och det är tydligen ren referensdesign, dvs relativt låg powerlimit. Enligt han som körde streamen så får man ta av kylaren på både TUF och Strix korten för montering av vattenblock. Detta var något han även skulle gå ut med på forum efter streamen var över. Det enda är att man måste som många andra märken återställa korten till originalutförande om man ska använda garantin.
Detta var för US och Kanada, frågan är om samma gäller för EU? Hade ju varit bra att veta för framtida köp..

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Jaha vad kul🙂 får hoppas det stämmer!! Har ett bokat hos Inet, missade tillfället på webhallen.

Såg Asus stream om kortet igår och det är tydligen ren referensdesign, dvs relativt låg powerlimit. Enligt han som körde streamen så får man ta av kylaren på både TUF och Strix korten för montering av vattenblock. Detta var något han även skulle gå ut med på forum efter streamen var över. Det enda är att man måste som många andra märken återställa korten till originalutförande om man ska använda garantin.
Detta var för US och Kanada, frågan är om samma gäller för EU? Hade ju varit bra att veta för framtida köp..

vad jag förstår är det lag på att man ska få göra det i USA, därför de tillåter det. jag har mailat en mängd företag om europeiska regler nyligen. det var ASUS, MSI, Gigabyte, Zotac, Palit, Gainward, ASRock och Sapphire. MSI och Zotac var de enda som svarade att det var okej att ta bort kylaren. EVGA är tydliga med att det är okej så de mailade jag inte ens. ASUS gav ett icke-svar om att det skulle lämnas tillbaka till butiken i samma skick som det köptes i, så jag frågade inet och de var inte hoppfulla. resterande företag gav tydliga nej.

personligen blev det att hålla mig till EVGA, MSI och Zotac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Jaha vad kul🙂 får hoppas det stämmer!! Har ett bokat hos Inet, missade tillfället på webhallen.

Såg Asus stream om kortet igår och det är tydligen ren referensdesign, dvs relativt låg powerlimit. Enligt han som körde streamen så får man ta av kylaren på både TUF och Strix korten för montering av vattenblock. Detta var något han även skulle gå ut med på forum efter streamen var över. Det enda är att man måste som många andra märken återställa korten till originalutförande om man ska använda garantin.
Detta var för US och Kanada, frågan är om samma gäller för EU? Hade ju varit bra att veta för framtida köp..

ASUS egna garanti gäller inte här om du sätter dit ett vattenblock. Däremot har du alltid reklamationsrätten att luta dig mot oavsett.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Johber:

Mitt 3080 EKWB har haft status beräknat leveransdatum är Måndag 2020-12-14 ett tag nu och igår kväll fick jag en grön bock på kortet. Hoppas detta stämmer men tror på det först när jag fått hem det

Det stämmer! 2st inkomna, enda EKWB vi lär se i år tror jag

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Det stämmer! 2st inkomna, enda EKWB vi lär se i år tror jag

/Patrik

Jahopp så där rök chansen till ett kort i år med andra ord... Aja inget ni kan göra åt saken men lite surt att man var top 10 på att beställa kortet och troligen får låta ens nya datorprylar (som man haft 1 vecka innan launchen på 3080s) stå oanvända i ett hörn i troligen ännu 1 månad eller längre då

Vägrar ta scalperkort eller annat kort då allt ska vattenkylas oavsett, sparar tid + garanti ifall jag kör med förmonterat vattenblock.

Mitt 980Ti får la kämpa på vidare fram tills Jan/Feb nästa år när man troligen får ett kort.

Tack för updaten i alla fall så man slipper sitta med hoppet uppe

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mer pengar i detta än jag trodde, eller iallafall vad folk betalar.
Bekant la ut sitt 3080 fe på tradera för 8k det gick för 14k. Han kollade på andra som låg så högt som 19k.
Folk har pengar uppenbarligen så där är det inga problem.
Trodde inte man i vissa fall kunde dubbla priset och folk bara köper det. Lär vara en del som får en tegelsten istället, skammen gör att det aldrig gör nått åt det.
Snacka om att alla dom som köper sånt förstör för alla längre fram. Alla framtida tekniksläpp är dömda till detta inser jag nu.

Lade order på lanseringdagen och har i princip väntat på just det kortet pga introduktionspriset. Men ja, vissa verkar otroligt desperata och pengar är inget hinder. Tyvärr så blir det kanske på detta viset vid varje större lansering i framtiden. Scalpers och brist på utbud. Detta leder dock kanske till ett större utbud på dessa produkter i framtiden.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

@webhallen
Vet du vad det var för fel på Suprim batchen som ni skickade tillbaka?
Misstänker att jag fått ett av dessa av en annan butik.

Börjar själv misstänka samma sak, mitt Suprim x har haft en del problem också i spel, ska göra lite tester sen, var en av dem som fick först