gammal dator startar inte med SSD

Permalänk
Medlem

gammal dator startar inte med SSD

försöker hjälpa en släkting byta hårddisk på sin gamla dator från en mekanisk till en ssd. han tar ut den mekaniska och kopplar in ssdn. men datorn bootar inte överhuvudtaget med ssdn i. han kommer inte ens in i bios.

min gissning är att detta har med UEFI att göra? han har ett mis z77a-g45 moderkort så det har några år på nacken. https://www.msi.com/Motherboard/support/Z77A-G45-GAMING#down-...

enda relevanta inställningarna jag kan hitta är windows 8 support och sata mode. eller har jag missat något?

tycker att det är rätt underligt att datorn inte ens bootar när han har bytt hårddisken.

obs. jag hjälper honom på distans så det kan vara något basic jag/han missat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Min gissning är att bootloadern ligger på den mekaniska och således startar datorn inte.
UEFI ska man ju komma in i oavsett. Finns inget bootmedia bör den hoppa dit automatiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

men datorn bootar inte överhuvudtaget med ssdn i. han kommer inte ens in i bios.

Några saker att kolla:
En ny ssd borde vara på 6Gb/s så då ska den sitta i SATA 1-2
övriga portar (3-6) är på 3Gb/s
Strömkabel till SSD:n?

Bios:
Stäng av maskinen till strömlös, starta, för att komma till Bios tryck på <DEL>
eller för att få en boot-meny tryck på <F11>

I Bios måste man kunna se att det finns en SSD med i systemet.
Komman man inte åt maskinen kan det vara att man använder ett trådlöst tangentbord,
byt och prova med ett med kabel (USB) i stället.

Sen nästa fråga:
Bara byta disk, nja! Det måste finnas ett boot-spår på de nya disken (och en installation alltså), gör det det?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag formulerade nog mig inte tillräckligt tydligt. Med den nya disken i datorn så får man alltså ingen bild på datorn. Skärmen är helt svart och man kan inte ens nå bios

Men med enbart den gamla hårddisken i fungerar allt som det skall.

Ssdn är begagnad så kan vara något på den som strular?

Permalänk
Medlem

Om du har kvar hårddisken som systemdisk och bara har SSDn ikopplad som extra disk, syns den då ifrån BIOS och/eller Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

Skärmen är helt svart och man kan inte ens nå bios
Ssdn är begagnad så kan vara något på den som strular?

Vad vet du om SSD-disken, funkar den någon annan stans, (annan burk)?
Om det är ett system på den så har den troligen skärmdrivare för något annat grafikkort än det du har.
Kan vara därav den är svart!
Visar maskinen något allas på skärmen vid start, någonting, någon gång under starten, och i så fall vad?

Prova helt utan disk så ska du kunna komma in i bios, testa <del> =knappen "Delete" för att nå bios.
Du måste vara beredd direkt och gå in i bios när maskinen får ström tryck på <del> ett antal ggr.