Cyberpunk 2077 – gammal Bulldozer-kod ger Ryzen sämre prestanda

Permalänk
Melding Plague

Cyberpunk 2077 – gammal Bulldozer-kod ger Ryzen sämre prestanda

Återanvändning av gammal kod i Cyberpunk 2077 gör att endast hälften av processortrådarna används med AMD Ryzen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Bedrövligt.

En annan fix man kan göra för att förbättra spelet läste jag igår: https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kccabx/hey_cd...

Permalänk
Medlem

Japp tyckte det var skumt igår processor på 80% ram usage 13 gb gpu va 70 %😬 o fredags var det inte så!

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem

Lite pinsamt, nu när AMD sakta men säkert tar över PC världen kan man tycka att speltillverkarna borde följa med också. Ok, jag kanske överdriver något men de tar åtminstone marknadsandelar från Intel på PC/laptop marknaden just nu, kontinuerligt.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Borde inte detta påverka både PS5 och Xbox Series X negativt också då ?, eftersom det defakto är Ryzen CPU'er i dem....

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Där är det! Min 2600x som agerar tillsjagfårmin5900x cpu går inte för fullt vilket resulterar i 60-80% gpu usage och 50fps i sämsta fall. Hem och kolla in dessa fixar ikväll 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Bedrövligt.

En annan fix man kan göra för att förbättra spelet läste jag igår: https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kccabx/hey_cd...

jisses... hur slinker en sån miss igenom

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Borde inte detta påverka både PS5 och Xbox Series X negativt också då ?, eftersom det defakto är Ryzen CPU'er i dem....

Jo definitivt, ex PS5

CPU: Eight Zen 2 Cores @ 3.5GHz with SMT (variable frequency)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Bedrövligt.

Nja, den där configen gör ingenting.
Provade utöver ändringarna i tråden även att ta bort hela den helt. Ingen skillnad. Dock har jag inte problem med prestandan.

Det går även att bekräfta genom att kolla OSD, vram överstiger 3GB med råge.

Hex hacket däremot det är legit.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det är inte säkert att samma kod används på konsollerna, de brukar ha sina egna API:er för såna saker (särskilt PS).

Permalänk
Medlem

Slängde in denna i går.

https://www.nexusmods.com/cyberpunk2077/mods/107

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Jo definitivt, ex PS5

CPU: Eight Zen 2 Cores @ 3.5GHz with SMT (variable frequency)

Det beror ju helt på code paths samt hur de läser av denna info, de kanske har hårdkodat detta på konsolversionen. Men vem vet...

Permalänk
Medlem

CD PROJEKT RED
CD Projekt Red erbjuder gratis reklamation för konsolversioner - aktien faller kraftigt (Finwire)
2020-12-14 11:30
Den polska spelutvecklaren CD Projekt Red, känd för bland annat Witcher-serien, gör avbön och erbjuder gratis reklamationer för Xbox One och Playstation 4-versionerna av deras nyligen släppta storspel Cyberpunk 2077. Det framgår av ett pressmeddelande.

Gamingaktien är ned 14,2 procent på den polska börsen idag, vilket följer stora nedgångar även under torsdagen och fredagen. Flera miljarder kronor i marknadsvärde har utraderats under de senaste tre dagarna, efter blandade spelarbetyg.

Speljätten har även fått mycket kritik för att man inte valde att visa spelet på de äldre spelkonsolerna innan lanseringen, vilket är ovanligt och har betraktats som konsumentfientligt.

Spelet har ett genomsnittsbetyg om 2,8 och 3,8 på Playstation 4 respektive Xbox One från spelarna på Metacritic. CD Projekt har mot bakgrund av kritiken valt att ta bort villkoret för de anställdas bonus om 10 procent av årsvinsten om att uppnå över 90 procent i så kallad Metascore på Metacritic.

Även om man har uppdateringar på gång både i närtid och inpå nästa år erbjuds spelare reklamera sina köp, vilket gäller både digitala och fysiska kopior av spelet på Xbox One eller Playstation 4.

Permalänk
Medlem

Jag provade igår Hex fixen med min 3900X och det var definitivt skillnad i cpu användning (alla trådar hade belastning ist för varannan). Dock gjorde det inte så mycket för prestanda. Avg FPS gick faktiskt ner, dock gick 0.1% lows upp.
Men det var bara en snabb test jag gjorde och jag är ingen riktig benchmarker. YMMV.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Fantastiskt spel, men jag börjar tröttna lite på att se flygande objekt, lik som står upp och personer med axlarna över huvudet. Har också skjutits iväg som en kanonkula några gånger efter att ha stått på en tunna. Dessutom tvingas jag att alt +F4 när jag har fastnar i menyer. Toggle crouch fungerar inte heller som det ska.

Min lista med buggar blir bara längre och längre. Tråkigt, men jag vill minnas att Witcher också var rätt så buggigt i början. Hoppas att det blir fixat.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

Så utvecklare har alltså flyttat release date flera gånger utan att hitta sådana här saker när köpare hittar och åtgärdar felet på ett par dagar?

Permalänk
Medlem

Körde in den igår eller förrgår och gick från 50 FPS till +100 FPS fast på relativt låga inställningar.
GPUn belastas inte mer än 50-60% när jag smockar på med RT och 1440P vilket ger en taskig fps på <60.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Så utvecklare har alltså flyttat release date flera gånger utan att hitta sådana här saker när köpare hittar och åtgärdar felet på ett par dagar?

Det är nog rätt många rader kod de har att göra med, speciellt när de ska supporta så pass många olika system. Det skulle troligen ta ett par man-år att gå igenom den mesta koden. De har nog fokuserat på andra delar och detta helt enkelt glidit igenom.

Trist för de som påverkas av dessa problem, men det lär komma fixar för det.

Det är lätt att klaga, speciellt när man pungat ut fullpris för spelet, men som sagt är det ganska komplext så man får räkna med vissa problem i början. Om ni vill ha ett buggfritt spel vid release så kommer komplexiteten istället ligga i nivå med Half-Life 1.

Jag tycker många delar av spelet/tekniken är mästerverk, även om det inte är min favorit genre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Money talks.

Kan ha hittats, men inte fått tiden att åtgärdat det, tycker ju det vore skumt om dom missar det och sedan hittar användarna det :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Hehe, Cyberpunk 2077 kommer leta sig in på flera besvikelselistor på youtube :D. Varje år har sin AAA-flopp. Inte riktigt Anthem eller FO76-nivå på denna tyvärr. Snarare... typ Mass Effect Andromeda (fast vi viste ju att Andromeda skulle vara kasst).

Dock, den där fixen gav min CPU 6-10 fps till i en specifik cpuintensiv scen där jag låg på 35-40. Nu ligger jag på 48-50 i samma scen.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem

Eftersom det är AMD som drabbas så måste detta helt uppenbart vara Nvidia fulspel som vanligt

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Rent tekniskt sett så finns inte spelet till vare sig PS5 eller Series X|S. De kör spelet bakåtkompatibelt. Även om det flyter på relativt bra på så förekommer det frame drops ner till ~50 FPS, så de påverkas nog en smula av det. När next gen-uppdateringen väl släpps så hoppas jag dock att det är optimerat för Ryzen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Gamer Nexus hade precis en test av CPU:er i Cyberpunk... Kanske får göra om den snart då om det kommer en patch

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Hehe, Cyberpunk 2077 kommer leta sig in på flera besvikelselistor på youtube :D. Varje år har sin AAA-flopp. Inte riktigt Anthem eller FO76-nivå på denna tyvärr. Snarare... typ Mass Effect Andromeda (fast vi viste ju att Andromeda skulle vara kasst).

Dock, den där fixen gav min CPU 6-10 fps till i en specifik cpuintensiv scen där jag låg på 35-40. Nu ligger jag på 48-50 i samma scen.

Nja skulle jag säga.
Gameplay är det inget fel på, är ett relativt välgjort spel.

Men de skulle behövt lite mer tid för att räta ut de tekniska bitarna.
Lite småbuggar kan jag leva med, det har sin charm.

Har däremot problem med att prestandan är riktigt inconsistent.
Kan gå från att sväva runt 100fps till drops ned mot 30 sträcket för att sedan pendla mellan 40-60fps tills jag startar om spelet och får 100fps ett tag till.

Förväntade mig mer ur ett 3080 på medium/high inställningar utan ray tracing och DLSS igång.
Men trots medium/high ser det väldigt fint ut.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Som vanligt får man delge sin tacksamhet över att andra väljer att köpa ofärdiga produkter (generellt för spelindustrin) så att felen kan identifieras och åtgärdas innan man själv införskaffar en mer färdigställd produkt till lägre pris. Den generella oförmåga folk har att sitta i båten är något som man kan nyttja till sin fördel!

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmfrid:

Min lista med buggar blir bara längre och längre. Tråkigt, men jag vill minnas att Witcher också var rätt så buggigt i början. Hoppas att det blir fixat.

Det är bra att mjukvara inte är skriven i sten. Komplexa spel som detta kommer absolut att dras med problem, men med tiden lär det mesta bli fixat. Tänkte själv vänta något år innan jag ger mig på det för att spelet ska ha hunnit landa lite.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

De kanske hittade det (eller kanske inte), men med tanke på hur mycket andra buggar spelet verkar ha var nog en sådan här sak (där spelet trots allt fungerar som det skall om än långsammare än det kunde göra) ganska lågprioriterat.

Permalänk
Medlem

Kanske gör som Witcher 3. Vänta till expansionerna kommer och hinner då köpa nytt grafikkort som klarar av det bättre.

Ser ut att vara ett jäkligt kul spel, men dock för mycket tekniska problem just nu.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Herregud vilken tågolycka till spel. Blir försök till återköp på steam ikväll och jag köper det nog aldrig igen.

Man undrar ju verkligen ibland hur spelföretagen testar spelen innan släpp? Cyberpunk 2077 känns ju i dagsläget som ett early access-spel efter 7(?) års utveckling. Har verkligen inget förtroende alls för cd projekt red längre.

Och till folk som fortfarande tror att felen beror på att man har en för klen dator, ni kan ju dra något gammalt över er.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Kanske gör som Witcher 3. Vänta till expansionerna kommer och hinner då köpa nytt grafikkort som klarar av det bättre.

Ser ut att vara ett jäkligt kul spel, men dock för mycket tekniska problem just nu.

Ja, Witcher 3 (idag sett av många som ett av de bästa RPG-spelen som gjorts), hade en hel del issues i början också. Så vänta in lite av de gratis DLC's som skall komma och hoppas på buggfixar under tiden löser det mesta i Cyberpunk är nog ingen dum idé

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P