Permalänk

Vad uppgradera?

Då var det dags igen. Julen knackar på dörren och sonen önskar sig att tomten uppgradera datorn lite
Det här är vad han har idag:

Moderkort: MSI Z370-A PRO
Processor: Intel Core i7 9700K 3.6GHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2060 6GB OC
Minne: Ballistix Sport LT 16GB (2x8) Grey 2666Mhz
Disk: Samsung 860 evo + En Kingston SSD
Skärm 2: Samsung 27" CJG5 (2560x1440, 144Hz, 4 ms)
Skärm 2: Dell 24” UltraSharp U2412M
Nätagg: Corsair-CX450M
Chassi: Sharkoon TG5 - miditower - ATX

Han har idag köpt Cyberpunk 2077. Han märker direkt att det laggar lite. Så pass att det stör. Vi har mixtrat lite med grafikinställningarna och fått det ok, men ja, Inte så bra som man vill ha det.

Om vi vill uppgradera för att t.ex. kunna köra Cyberpunk – vad är det vi ska satsa på? Är det grafikkortet? Eller är det något annat som är flaskhalsen?

PS: Vi är heller inte superduktiga på hur vi bäst bör ställa grafikinställningarna för Cyberpunk för att det ska lira som bäst med hans dator. Så tips på hur man enklast hittar rätt där mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

Ni är ute efter ett grafikkort ja, ett 3080 vore optimalt men som allra lägst skulle jag rekommendera 3060Ti/3070 för att få någorlunda prestanda skillnad.

Till detta bör ni också utöka hans nätaggregat, kör på minst ett 650W men allra helst 750W-1000W av bra kvalitet (tex Corsair RMX serien) för att slippa byta detta igen när tiden kommer för nästa grafikkortsbyte.

Ni hade även gynnats av att investera i en CPU-kylare för att kunna klocka upp processorn något för lite extra kräm. (Hyper 212 evo) funkar för en lätt överklock men en ska ha i åtanke att detta är budgetkylare men som sagt funkar galant för lätt överklockning. Har skrämt upp min 6600K med 0,5Ghz med en sådan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Skrivet av DHW:

Ni är ute efter ett grafikkort ja, ett 3080 vore optimalt men som allra lägst skulle jag rekommendera 3060Ti/3070 för att få någorlunda prestanda skillnad.

Till detta bör ni också utöka hans nätaggregat, kör på minst ett 650W men allra helst 750W-1000W av bra kvalitet (tex Corsair RMX serien) för att slippa byta detta igen när tiden kommer för nästa grafikkortsbyte.

Ni hade även gynnats av att investera i en CPU-kylare för att kunna klocka upp processorn något för lite extra kräm. (Hyper 212 evo) funkar för en lätt överklock men en ska ha i åtanke att detta är budgetkylare men som sagt funkar galant för lätt överklockning. Har skrämt upp min 6600K med 0,5Ghz med en sådan.

Glömde skriva med i specen att han har en kylare - och faktiskt just en Hyper 212 evo. Har aldrig sysslat med överklockning tidigare. Är det svårt/risky?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Glömde skriva med i specen att han har en kylare - och faktiskt just en Hyper 212 evo. Har aldrig sysslat med överklockning tidigare. Är det svårt/risky?

Haha ja se där då behövs det ej köpa något på den fronten.

Det är relativt enkelt finns massvis med guider både här på SweC men även på YT.

Detta är en guide jag hittade för er processor, ( https://www.reddit.com/r/intel/comments/9qvb2y/my_9700k_aint_... ). Följ det första svaret till den tråden men istället för att sätta till 5.0Ghz kan ni kanske prova från 4.7 och öka därifrån om den visar sig stabil med tanke på att 212 evo inte är världsbäst.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Skrivet av DHW:

Haha ja se där då behövs det ej köpa något på den fronten.

Det är relativt enkelt finns massvis med guider både här på SweC men även på YT.

Detta är en guide jag hittade för er processor, ( https://www.reddit.com/r/intel/comments/9qvb2y/my_9700k_aint_... ). Följ det första svaret till den tråden men istället för att sätta till 5.0Ghz kan ni kanske prova från 4.7 och öka därifrån om den visar sig stabil med tanke på att 212 evo inte är världsbäst.

Ok, får kika på det. Men gällande uppgradering så är det grafikkortet som är flaskhalsen alltså. Trist, för det är ju ganska dyrt Särskilt eftersom det också kommer krävas ett nytt nätaggregat.

Men processorn han har kommer kunna hänga med ett tag till?

Permalänk
Medlem

Om det laggar är något fel. Låg fps är inte lagg. Vilken fps ligger spelet på?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Ok, får kika på det. Men gällande uppgradering så är det grafikkortet som är flaskhalsen alltså. Trist, för det är ju ganska dyrt Särskilt eftersom det också kommer krävas ett nytt nätaggregat.

Men processorn han har kommer kunna hänga med ett tag till?

Haha ja håller med, mindre roligt för plånkan helt klart.

Absolut inga bekymmer där, egentligen inte på grafikkortet heller men nu vill han ju spela ett väldigt tungdrivet spel och då räcker det helt enkelt inte till.

Skrivet av SCORPIUS:

Om det laggar är något fel. Låg fps är inte lagg. Vilken fps ligger spelet på?

Låg fps är absolut lagg i folkmun.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Haha ja håller med, mindre roligt för plånkan helt klart.

Absolut inga bekymmer där, egentligen inte på grafikkortet heller men nu vill han ju spela ett väldigt tungdrivet spel och då räcker det helt enkelt inte till.

Låg fps är absolut lagg i folkmun.

Folk har fel.
Skriv låg fps så blir det inga felaktigheter Lättare att hjälpa och få hjälp då.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Folk har fel.
Skriv låg fps så blir det inga felaktigheter Lättare att hjälpa och få hjälp då.

Jag kan inte tillräckligt för att veta vad som är vad. Skrev precis nu med sonen och han uttryckte det så här: "Nej det är bara att jag känner att min fps/frame rate inte är så bra liksom det är inte smooth typ". Så han hade koll och jag tillhör "folk"

Hur kollar vi fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Jag kan inte tillräckligt för att veta vad som är vad. Skrev precis nu med sonen och han uttryckte det så här: "Nej det är bara att jag känner att min fps/frame rate inte är så bra liksom det är inte smooth typ". Så han hade koll och jag tillhör "folk"

Hur kollar vi fps?

Hej
Följ denna länken. https://www.youtube.com/watch?v=ofVP0FnIZvA
Där ser du en liten film och under den har du länk till programmet.

Sen ser ni på denna tillsammans

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Hej
Följ denna länken. https://www.youtube.com/watch?v=ofVP0FnIZvA
Där ser du en liten film och under den har du länk till programmet.

Sen ser ni på denna tillsammans
https://www.youtube.com/watch?v=qykMu_hLPoQ

Tack då ska vi kolla det.

När det gäller grafikkortet. Tror det blir ett 3060 Ti. Finns ju en jädra massa olika dock. Är det något speciellt man ska sikta in sig på/undvika? Helst inte det dyraste Och när det gäller nätaggregaten - finns ju från 599 upp till 3299 kr