Cyberpunk 2077 – gammal Bulldozer-kod ger Ryzen sämre prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Nja skulle jag säga.
Gameplay är det inget fel på, är ett relativt välgjort spel.

Men de skulle behövt lite mer tid för att räta ut de tekniska bitarna.
Lite småbuggar kan jag leva med, det har sin charm.

Har däremot problem med att prestandan är riktigt inconsistent.
Kan gå från att sväva runt 100fps till drops ned mot 30 sträcket för att sedan pendla mellan 40-60fps tills jag startar om spelet och får 100fps ett tag till.

Förväntade mig mer ur ett 3080 på medium/high inställningar utan ray tracing och DLSS igång.
Men trots medium/high ser det väldigt fint ut.

Testa att allokera mer minne till GPUn, gjorde underverk för mitt 2070...

(redigera memorypool budgets i C:\Program Files (x86)\GOG Galaxy\Games\Cyberpunk 2077\engine\config, ställ in rätt mängd för GPU och CPU)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Har inga andra program igång, allt är uppdaterat till senaste versionen. Mäter fps med rivatuner.

Alla andra spel fungerar bra så jag tror inte problemet ligger hos mig. Jag har bara typ 70% gpu-användning med dom inställningarna. Kör jag 4k med samma inställningar och RT on så ligger fps på typ samma. Ligger mellan 45-70fps oavsett upplösning och inställningar. För mig är dock spel ”ospelbara” om det dippar under 60 för ofta.

Att fps'n inte ändras när du ändrar inställningarna så kraftigt är ett uppenbart bevis på att
a) någonting låser fps'n, eller
b) att rivatuner mäter fel, eller
c) att inställningarna inte ändras (men det skulle ju märkas om bildkvalitén inte ändras).

Tyvärr har jag inga andra råd att ge, men jag har läst i en artikel att vissa overlays som sagt inte fungerar väl med CP. Artikeln fokuserade dock på annat så det angavs ingen lista över vad som funkar och inte, och jag själv har inte använt RivaTuner på senare år heller. :/
Lycka till!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Testa att allokera mer minne till GPUn, gjorde underverk för mitt 2070...

(redigera memorypool budgets i C:\Program Files (x86)\GOG Galaxy\Games\Cyberpunk 2077\engine\config, ställ in rätt mängd för GPU och CPU)

Du får nog allt lämna en mer tydlig förklaring än så om du vill att alla ska förstå
Vad heter filen? Vilka värden? Hur osv

Edit:

Hello this is a simple guide created based on u/Thephoneixroyal on reddit to help you get better performance on older Cpus

Step 1 = Locate your game's main folder
On steam right click on the game and click on properties then go to the Local Files tab and click on Broswe Local Files

Step 2 = If you are in the main game's Folder you should to see REDpreLauncher.exe
locate the "Engine" Folder then "Config" and open "memory_pool_budgets.csv" via notepad or wordpad

Step 3 = Adjust Poolcpu's ammount Based on "Your maximum ram - 4 GB" then Adjust the PoolGPU's Ammount based on your Maximum Vram Amount.

Example of adjusted File based on 16GB of ram and GTX 1080 = https://imgur.com/a/PfY4h2l

Vram of Various Graphic Cards

RTX 2080 8GB
RTX 2070 8GB
Amd Radeon VII 16GB
RTX 3080 10GB
and so on

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Att fps'n inte ändras när du ändrar inställningarna så kraftigt är ett uppenbart bevis på att
a) någonting låser fps'n, eller
b) att rivatuner mäter fel, eller
c) att inställningarna inte ändras (men det skulle ju märkas om bildkvalitén inte ändras).

Tyvärr har jag inga andra råd att ge, men jag har läst i en artikel att vissa overlays som sagt inte fungerar väl med CP. Artikeln fokuserade dock på annat så det angavs ingen lista över vad som funkar och inte, och jag själv har inte använt RivaTuner på senare år heller. :/
Lycka till!

Tror det är:

d) spelet är trasigt.

Har bett om återköp på steam nu iaf, får hoppas man får pengarna tillbaka så man kan glömma det här spektaklet sen 😀

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Du får nog allt lämna en mer tydlig förklaring än så om du vill att alla ska förstå
Vad heter filen? Vilka värden? Hur osv

Edit:

Hello this is a simple guide created based on u/Thephoneixroyal on reddit to help you get better performance on older Cpus

Step 1 = Locate your game's main folder
On steam right click on the game and click on properties then go to the Local Files tab and click on Broswe Local Files

Step 2 = If you are in the main game's Folder you should to see REDpreLauncher.exe
locate the "Engine" Folder then "Config" and open "memory_pool_budgets.csv" via notepad or wordpad

Step 3 = Adjust Poolcpu's ammount Based on "Your maximum ram - 4 GB" then Adjust the PoolGPU's Ammount based on your Maximum Vram Amount.

Example of adjusted File based on 16GB of ram and GTX 1080 = https://imgur.com/a/PfY4h2l

Vram of Various Graphic Cards

RTX 2080 8GB
RTX 2070 8GB
Amd Radeon VII 16GB
RTX 3080 10GB
and so on

Står ju på första sidan, första inlägget, läst i tråden?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Står ju på första sidan, första inlägget, läst i tråden?

Nä det gör det inte. Där är en länk däremot. Läst OP?
Sen glömde jag vilken av alla trådar om detta spelet jag var i

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nä det gör det inte. Där är en länk däremot. Läst OP?
Sen glömde jag vilken av alla trådar om detta spelet jag var i

Vad menar du?

Det är ju länk till allokeringen av minne i Cyberpunk, det du letade efter?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Vad menar du?

Det är ju länk till allokeringen av minne i Cyberpunk, det du letade efter?

Nej. Jag ville ha en mer utförlig beskrivning än vad än vad @SuperSverker gav.

#18809820

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Jo men hade jag fått veta innan att spelet inte fungerade hade jag ju inte köpt det.

Kul för er som spelet fungerar för! Trist dock att ni inte förstår att vi som upplever buggarna är missnöjda.
Jag når inte 60fps på 1440p/high/dlss quality rt on eller off gör ingen skillnad.

Jag har
3700x
16gb ram
3090

Ni andra kanske kör med 3090sli, 64gb ram och dubbla threadripper allt kylt med flytande kväve, vad vet jag.

Jag har 3060Ti och ligger mellan 55-70 på 1440p, high och DSL quality, så skumt att du inte når 60. Men jag har ny installation av Windows och 5600x så det kan vara där skillnaden ligger.

Jag har sett mindre buggar, men inte så många som tur är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Tror det är:

d) spelet är trasigt.

Har bett om återköp på steam nu iaf, får hoppas man får pengarna tillbaka så man kan glömma det här spektaklet sen 😀

Fattar att du är missnöjd, det är inte ditt jobba att lägga timmar på felsökning för att kunna spela spelet.
Du har antagligen rätt i att det är något som faller på CPR att fixa i slutändan - något kompatibilitetsproblem med mjukvara X -eftersom vi har samma OS, liknande hårdvara, samma gpu drivers, och samma spel, så är den enda skillnaden som kan förklara skillnaden i utfall att övrig mjukvara i burken skiljer sig åt.

Hoppas du kan komma tillbaka senare (om du vill).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Testa att allokera mer minne till GPUn, gjorde underverk för mitt 2070...

(redigera memorypool budgets i C:\Program Files (x86)\GOG Galaxy\Games\Cyberpunk 2077\engine\config, ställ in rätt mängd för GPU och CPU)

Ställde du in 8 GB eller nånting mer specifikt?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Fattar att du är missnöjd, det är inte ditt jobba att lägga timmar på felsökning för att kunna spela spelet.
Du har antagligen rätt i att det är något som faller på CPR att fixa i slutändan - något kompatibilitetsproblem med mjukvara X -eftersom vi har samma OS, liknande hårdvara, samma gpu drivers, och samma spel, så är den enda skillnaden som kan förklara skillnaden i utfall att övrig mjukvara i burken skiljer sig åt.

Hoppas du kan komma tillbaka senare (om du vill).

Hur ser din gpu-användning ut om du vet? Tror att mitt problem delvis iaf ligger där. Får inte mer än runt 70% med allt på high/rt ultra/dlss quality. Ändrar jag till 4k däremot så jobbar gpu på strax under 100%

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Märkligt tycker jag. Men jag kommer ändå vänta innan jag skaffar spelet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Man känner dag för dag hur bra det var att inte köpa detta spelet

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Funkar fint för mig, på PC.

Samma här 👍

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Hur ser din gpu-användning ut om du vet? Tror att mitt problem delvis iaf ligger där. Får inte mer än runt 70% med allt på high/rt ultra/dlss quality. Ändrar jag till 4k däremot så jobbar gpu på strax under 100%

Drog igång MSI Afterburner v4.6.2, förutom väldigt korta små "istappar" i usage grafen ner till 70% när jag besöker ett nytt område för första gången (assets laddas in) så ligger jag stabilt på 98-99%.

Eventuellt kan ju hex-fixen från artikeln vara relevant: https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kbrsta/psa_amd_cpu_you_can_double_your_fps/gfk8af5/?utm_source=reddit&utm_medium=web2x&context=3
Funderar på att pröva den själv bara för att se om jag kan klämma ut lite extra. Fast tror egentligen mest det är mitt 2060 som slår i taket i mitt fall.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Ställde du in 8 GB eller nånting mer specifikt?

Har 16GB RAM så tog 12GB (4GB kvar till Windows), och mitt 2070 har 8GB VRAM så valde 8GB allokerat till GPUn.
Detta plus Hex-modden för Ryzen-prollar gav mig 20% extra vid samma inställningar (Ryzen 7 5xxx)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

// This advice is specific to AMD processors and is // not general guidance for all processor // manufacturers. Remember to profile! DWORD getDefaultThreadCount() { DWORD cores, logical; getProcessorCount(cores, logical); DWORD count = logical; char vendor[13]; getCpuidVendor(vendor); if (0 == strcmp(vendor, "AuthenticAMD")) { if (0x15 == getCpuidFamily()) { // AMD "Bulldozer" family microarchitecture count = logical; } else { count = cores; } } return count; }

Källa: GPUOpen
Förstår inte riktigt koden. Om en "8"-kärnig Bulldozer rapporter 8 fysiska och 8 logiska kärnor när den borde rapportera 4 fysiska och 8 logiska kärnor, så spelar det ju ingen roll om de använder sig av fysiska eller logiska kärnor eftersom de är samma.

EDIT: Programmet de länkar till verkar bara skriva ut resultatet på skärmen där de i princip definerar "Module Count" till logical/2. Får väl lita på att de sedan använder informationen rätt i deras main-program sedan.

Permalänk
Medlem

Detta tillsammans med den andra fixen för AMD CPU gjorde att min GPU-användning gick från att vara fast på ca 60% oberoende vilka inställningar jag valde till att nu ligga stadigt över 90%.

Kör med 2700x och 3080.

Visa signatur

Här skryts det inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har stått utan brallor framför spegeln i spelet några gånger ;). Det gör inte så mycket - fast det är aningen wierd hehe.

Värre är väl att karaktären inte sällan fastnar i skräp på marken. Man kan knappt röra sig och blir av med halva hälsan för att sedan komma loss. Hänt 5-6 gånger på 10 timmar.
Det är väl de tydligaste grejerna.
Ja DLSS funkar inte riktigt som den ska i karaktärsmenyn. Karaktären ser kass ut som om DLSSförbättringarna inte appliceras utan det är bara lägre upplösning där. Och ibland visas inte klädbyten alls. Samma kläder oavsett vad man hittar på tills en omstart gjorts.

Jag tror att jag skulle kunna få ihop ett helt gäng grejer om jag bara skulle komma ihåg allt jag stött på.
Men jag kommer inte ihåg det mesta. För det spelar mindre roll egentligen.

Helhetsupplevelsen funkar redan nu bra för mig. Jag är ganska nöjd egentligen.
Det jag saknar är väl främst högre framerate med högre inställningar hehe.

Edit:
Jo en sak stör mig faktiskt. En del av hattarna får karaktären att ändra frisyr. Det är nog det jag stör mig på mest faktiskt. Samtidigt som att man då inte kan ändra flisyren i spelet i övrigt. Just den delen sliter mig rakt ur fantasin. En petitess - i know. But still.

Jag fastnade mellan en AC enhet och en fönstermarkis. Har upptäckt att man kan klättra en hel del i spelet. Och jag skulle väl inte hoppat upp på den där ACn.

Just nu är det ett head gear som inte visas när man sätter på sig det. Stats ändras, får mer armor, men inget syns på skallen. Ska testa att ladda om en save.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Tror det är:

d) spelet är trasigt.

Har bett om återköp på steam nu iaf, får hoppas man får pengarna tillbaka så man kan glömma det här spektaklet sen 😀

Dina resultat stämmer inte överens med benchmarks eller vad jag läst på forums. Att stänga av RT ska höja FPS radikalt. 3090 ska kunna få betydligt bättre fps. Jag är själv sjukt nöjd med hur spelet flyter på mitt 2070.

Permalänk
Testpilot

2700X@4.15Ghz här.
Applicerade denna "patchning" redan för någon dag sedan, det ihop med v1.04 har gjort spelet någorlunda spelbart för mig med riggen i sign i alla fall. Gått från 36-44% CPU Usage till 50-70%~... Genom att ändra från "75" till "EB" på en liten "bit" i .exe filen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Dina resultat stämmer inte överens med benchmarks eller vad jag läst på forums. Att stänga av RT ska höja FPS radikalt. 3090 ska kunna få betydligt bättre fps. Jag är själv sjukt nöjd med hur spelet flyter på mitt 2070.

Har läst om flera som har samma problem som mig med liknande hårdvara. Kanske är fel på min gpu men då är det konstigt att alla andra spel funkar bra och jag får stats i 3dmark som stämmer överens med andra som har samma komponenter som mig.

Har som sagt begärt återbetalning ifrån steam men man är ju ändå nyfiken på vad som är galet.

Edit: Sen undrar jag vad folk generellt menar med ”flyter på bra”. För mig betyder det 60+ fps average men samtidigt läser jag om folk som spelar på runt 40fps å tycker det flyter fint.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Lyckliga alla Testers ska vara nu. Måste göra om ALLT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Har läst om flera som har samma problem som mig med liknande hårdvara. Kanske är fel på min gpu men då är det konstigt att alla andra spel funkar bra och jag får stats i 3dmark som stämmer överens med andra som har samma komponenter som mig.

Har som sagt begärt återbetalning ifrån steam men man är ju ändå nyfiken på vad som är galet.

Just nu finns det väll egentligen bara två krävande spel i den här klassen, på CPU alltså. Det andra är Assassins Creed Odyssey. Du råkar inte ha det spelet och har möjlighet att köra benchmarken?

Har du kylning som räcker för maximal boost?
Har du nån form av överklockning?
Kör du dual channel minnen i 3200 MHz+?

Om du får bra resultat i 3DMark (inkl CPU testen) så lär systemet rulla på. Får du ut 70% av GPU på en lägre upplösning så är det CPU-relaterat (enkeltrådsprestandan brukar avgöra max fps). Du får ju ut 100% på högre inställningar, men aldrig högre fps än på lägre.

MSI Afterburner overlay kan visa belastningen i realtid, på CPU per kärna samt GPU, samt om GPU begränsas av Power, Voltage eller Temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Tror det är:

d) spelet är trasigt.

Har bett om återköp på steam nu iaf, får hoppas man får pengarna tillbaka så man kan glömma det här spektaklet sen 😀

Samma här , detta måste va den sämsta lanseringen nånsin " PC ". Så många år och så mycket pengar som har investerats så borde slutresultatet va så mycket bättre.
Kommer att spela det , men avvaktar nån månad till.
Trist att spel inte görs först till PC och sen konverteras till konsoll , så som det är nu är mög

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Just nu finns det väll egentligen bara två krävande spel i den här klassen, på CPU alltså. Det andra är Assassins Creed Odyssey. Du råkar inte ha det spelet och har möjlighet att köra benchmarken?

Har du kylning som räcker för maximal boost?
Har du nån form av överklockning?
Kör du dual channel minnen i 3200 MHz+?

Om du får bra resultat i 3DMark (inkl CPU testen) så lär systemet rulla på. Får du ut 70% av GPU på en lägre upplösning så är det CPU-relaterat (enkeltrådsprestandan brukar avgöra max fps). Du får ju ut 100% på högre inställningar, men aldrig högre fps än på lägre.

MSI Afterburner overlay kan visa belastningen i realtid, på CPU per kärna samt GPU, samt om GPU begränsas av Power, Voltage eller Temp.

Har bara AC Valhalla tyvärr men det kör jag iaf 4k native ultra/high 60fps.

Gpun boostar bra, lätt överklockat.
Ryzen 3700x med ”auto-oc” i Ryzen master.
Ram körs dualchannel i 3600Mhz

Riktigt trist om min 3700x redan är för gammal, gör ju verkligen att man tröttnar på PC

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Lite pinsamt, nu när AMD sakta men säkert tar över PC världen kan man tycka att speltillverkarna borde följa med också. Ok, jag kanske överdriver något men de tar åtminstone marknadsandelar från Intel på PC/laptop marknaden just nu, kontinuerligt.

Har antagligen att göra med att spelet till en början faktiskt påbörjades när Bulldozer ännu var relevant och för att spara tid (kom ihåg att man skrotade Cyberpunk 2077 "1.0" och började om) så återanvände man kod för att få ut spelet snabbare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Testade hex-fixen, har en 3600 och ett 3080 kör 1440p. I ett av de tyngsta områdena jag hittat ännu (tätbefolkat) gick fps:en från att pendla mellan 40 och 55 till att vara mellan 50-65, GPU-användning steg från 70-80% till 85-90%. Spelet blev faktiskt mycket trevligare och kändes mer "smooth" med en gång, har nu lärt mig att min tolerans för när en framerate känns ok tycks gå någonstans kring 50fps (med G-sync).

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

// This advice is specific to AMD processors and is // not general guidance for all processor // manufacturers. Remember to profile! DWORD getDefaultThreadCount() { DWORD cores, logical; getProcessorCount(cores, logical); DWORD count = logical; char vendor[13]; getCpuidVendor(vendor); if (0 == strcmp(vendor, "AuthenticAMD")) { if (0x15 == getCpuidFamily()) { // AMD "Bulldozer" family microarchitecture count = logical; } else { count = cores; } } return count; }

Källa: GPUOpen
Förstår inte riktigt koden. Om en "8"-kärnig Bulldozer rapporter 8 fysiska och 8 logiska kärnor när den borde rapportera 4 fysiska och 8 logiska kärnor, så spelar det ju ingen roll om de använder sig av fysiska eller logiska kärnor eftersom de är samma.

EDIT: Programmet de länkar till verkar bara skriva ut resultatet på skärmen där de i princip definerar "Module Count" till logical/2. Får väl lita på att de sedan använder informationen rätt i deras main-program sedan.

Jag tror att Bulldozer i det här fallet rapporterar 4 fysiska och 8 logiska kärnor. Poängen med koden är att spel ibland presterar sämre med SMT och bör därför inte användas, men Bulldozer är lite speciell och har inte vanlig SMT. Lite bättre kommentarer i koden som talar om varför den gör som den gör skulle inte vara fel, men i övrigt är koden varken gammal eller felaktig. Den är bara inte rätt för just Cyberpunk 2077.