Cyberpunk 2077 – gammal Bulldozer-kod ger Ryzen sämre prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Eftersom det är AMD som drabbas så måste detta helt uppenbart vara Nvidia fulspel som vanligt

Nej, nej...
AMD gör både GPU:er och CPU:er, så i det här fallet är det givetvis Intels fel!
-Rätt skall vara rätt!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Kör med 5900x och rtx 3090, har bara en 1080p skärm just nu och min fps pendlat mellan 47-60fps vad jag än väljer 😄 hig/low. Funkar att mysa runt i dock tråkigt att inte få kräma ut allt man har att åka med

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | AIO: Alpenföhn Gletscherwasser 360mm HS | MB: ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570 | GPU: MSI GeForce RTX 3090 SUPRIM X | RAM: Team T-Force Xtreem ARGB 4x8GB (32GB) DDR4 3600 MHz CL14 | PSU: ASUS ROG Thor 850W | SSD: WD Black SN850 Gen 4 SSD 2TB | CASE: Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skriver han som har ett 3090, 64 GB kostar 3000 kr, vad kostar ett 3090?
Ditt grafikkort har mer grafikminne, än din dator har arbetsminne.

Men ja! de bör optimera spelet, det skall inte du behöva göra och dessa optimeringar kommer nog snart via patchar.

Du menar att jag inte hade upplevt problemen om jag köpt ett sämre grafikkort? Eller att Cyberpunk kräver mer än 16gb ram eller vad?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Och vad vill du ha sagt med det? Många på nätet skriver att dom kör 4k med allt på högsta, då undrar jag vad dom sitter på för utrustning egentligen...

Det går inte att få mycket bättre system än vad du har. Det GÅR att slänga mer pengar på en dator, men det skulle bara ge några ynka fps.
Så kanske det är din dator som har något problem?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej i detta fall är det Intels fulspel, det gäller deras CPUr.
Såg du senaste AMD hade gjort? de skickade ett brev i falskt namn till HU, där de låtsades vara Nvidia.
https://www.sweclockers.com/nyhet/30969-uppdaterad-nvidia-ber...
Alla som känner Nvidia, vet att de inte nedlåter sig till sådan simpel utpressning.

Jag hoppas detta är ett tafatt försök till ironi?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MinpinStudios:

Och vad vill du ha sagt med det? Många på nätet skriver att dom kör 4k med allt på högsta, då undrar jag vad dom sitter på för utrustning egentligen...

4k på högsta?
Då lär de inte ha något vidare flyt, kolla bara på Sweclockers test.

  • Släng in mer arbetsminne.

  • Avvakta patchar.

  • Kolla optimeringsguider.

  • Lita inte på löst folk på Internet (*).

(*) Kom just på att det även borde gälla även mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alphahanne:

Jag hoppas detta är ett tafatt försök till ironi?

Klart som fan att det är ironi.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej i detta fall är det Intels fulspel, det gäller deras CPUr.
Såg du senaste AMD hade gjort? de skickade ett brev i falskt namn till HU, där de låtsades vara Nvidia.
https://www.sweclockers.com/nyhet/30969-uppdaterad-nvidia-ber...
Alla som känner Nvidia, vet att de inte nedlåter sig till sådan simpel utpressning.

Fyfan vilka skurkar, nvidia är alltså inte så elaka som jag trodde 😲. Jag ska genast avbeställa min Ryzen 5800X.

Skrivet av krigelkorren:

Nej, nej...
AMD gör både GPU:er och CPU:er, så i det här fallet är det givetvis Intels fel!
-Rätt skall vara rätt!

Permalänk
Inaktiv

Delade åsikter här, hade inte skadat om de sköt upp spelet igen vilket var vad jag räknade med. Nu har de anställda på CDPR krunschat i juletid och resultatet är fortfarande inte bra.

Samtidigt är jag glad över att spelet släpptes trots skicket. Att i torsdags hämta ut retail PC-ugåvan, hålla den i min hand och sprätta plasten var mäktigt. Ett spel jag under åren undrat om den någonsin skulle släppas.

Nu kan andra lösa kvarvarande problem, på PC då, tills att CDPR förhoppningsvis löst dessa officiellt. Och på PC finns alla intressanta möjligheter moddning kommer göra för spelet.

Blir att testa en del av dessa fixar, prestandan har varit det som gjort att jag lagt min speltid på annat i helgen, reddit-tipset för grafikkort som nämndes i början av tråden blir det definitivt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Klart som fan att det är ironi.

Man kan aldrig vara helt säker, det finns ju tomtar som tror på sånt där.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det går inte att få mycket bättre system än vad du har. Det GÅR att slänga mer pengar på en dator, men det skulle bara ge några ynka fps.
Så kanske det är din dator som har något problem?

Har inga problem med andra spel samt att många har exakt samma problem som mig. Det är inte min dators fel och det är enligt många inte heller spelets eller cd projekts fel så man undrar ju vems fel det är? Kungens?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

4k på högsta?
Då lär de inte ha något vidare flyt, kolla bara på Sweclockers test.

Jag har framecap på 60 fps (med g-sync) för att få jämnt flyt, alla inställningar på högsta i 4k (utom motion blur och sånt skit), med DLSS auto. FPS ligger rätt stabilt runt 60 i de områden jag besökt, kan ju bli värre också, återstår att se.

5950x överklockad på vatten
64GB 3600 MHz CL14
3090 Strix OC upp till 2.1GHz (480w)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alphahanne:

Man kan aldrig vara helt säker, det finns ju tomtar som tror på sånt där.


Sant! lade dit en blinksmiley.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

4k på högsta?
Då lär de inte ha något vidare flyt, kolla bara på Sweclockers test.

  • Släng in mer arbetsminne.

  • Avvakta patchar.

  • Kolla optimeringsguider.

  • Lita inte på löst folk på Internet (*).

Kom just på att det även borde gälla även mig.

Räcker det inte med 16gb ram för att driva spelet så är det ju o-optimerat.

Spelar ingen större roll vilka inställningar jag använder för fps ligger på i stort sett samma. Inte ens dlss-läge spelar roll, samma fps på quality som ultra performance.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Från reddit tråden
"Hello, i just wanted to say that i thought it didn't work for me and then out of curiosity I launched Cyberpunk2077 "as an administrator" and... it worked. It is much better now, thanks for this solution, you are great."

Nej. Jag sätter min slant på placebo, nog för att jag testat men rent logiskt också.

Det man ändrar är mängden minne som allokeras. Tittar man utan ändringen så överstiger den 3GB VRAM dvs. just den configfilen är inget spelet verkar ta hänsyn till. Andra som ändras är mängden RAM. Nog för att mina tester aldrig hittills dragit mer än 16GB. Men spelet kräver och använder inte mer än 16GB RAM heller så det kan omöjligtvis ge en boost. Dessutom så drar även där spelet på PC som max ca 11GB som jag lyckats uppmäta, vilket också styrker att denna configfil bara är en leftover av någon debugger eller liknande.

Återigen, hex hacket däremot är en annan femma, den rekommenderar jag alla med Ryzen CPU.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MinpinStudios:

Räcker det inte med 16gb ram för att driva spelet så är det ju o-optimerat.

Spelar ingen större roll vilka inställningar jag använder för fps ligger på i stort sett samma. Inte ens dlss-läge spelar roll, samma fps på quality som ultra performance.

Nya tider, finns numera ett antal spel, där 16 GB är i minsta laget, dock osäker på om det gäller även detta.
Jag skriver inte att du borde skaffa mer arbetsminne för att vara elak, du har en fin dator som förtjänar mer minne.

DLSS borde dock hjälpa, skumt.

Kolla optimeringsguider, inställningarna för skuggor, verkar ta mycket kraft.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

jisses... hur slinker en sån miss igenom

Kan Intel ha erbjudit en påse pengar kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nya tider, finns numera ett antal spel, där 16 GB är i minsta laget, dock osäker på om det gäller även detta.
Jag skriver inte att du borde skaffa mer arbetsminne för att vara elak, du har en fin dator som förtjänar mer minne.

DLSS borde dock hjälpa, skumt.

Jag har funderat på mer minne men har inte behövt det hittills, kör alla spel i övrigt på 4k high/ultra 60fps. Bara Cyberpunk som krånglar.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

... Men det är ju fortfarande rekommendationer som AMD ger idag. Här för bara ett halvår sedan.
... Där säger de [AMD] att de flesta multitrådade spel skalar väl med Ryzen... , och rekommenderar starkt att man kollar vilket alternativ som fungerar bäst. Och i det här fallet så verkar CD Projekt Red inte ha gjort det, ...

Det kanske inte alls skalar särskilt bra när man går från åtta (Ryzen 7 utan SMT) till hundratjugoåtta (Threadripper med SMT) trådar...?
Problemet verkar ju finnas med färre kärnor, vilket de kanske missade att testa.

Mina tankar går sisådär 20 år tillbaka till utvecklingen av Combat Missions online-läge där utvecklaren under lång tid bara testade kommunikationen mellan två likadana datorer, vilket fungerade bra. När han efter flera månaders utveckling provade att använda två olika datorer fungerade den uttänkta metoden inte alls.
(Utvecklaren hade en idé om att spara tid genom att minimera mängden överförda data och låta båda datorerna lösa samma uppgift. Tekniskt fungerade det inte med olika datorer då skillnader i avrundning i beräkningarna kunde leda till helt olika utfall. Rent praktiskt kunde man spara mycket mera tid på att bara låta den snabbaste CPUn sköta beräkningarna.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Jo men hade jag fått veta innan att spelet inte fungerade hade jag ju inte köpt det.

Kul för er som spelet fungerar för! Trist dock att ni inte förstår att vi som upplever buggarna är missnöjda.
Jag når inte 60fps på 1440p/high/dlss quality rt on eller off gör ingen skillnad.

Jag har
3700x
16gb ram
3090

Ni andra kanske kör med 3090sli, 64gb ram och dubbla threadripper allt kylt med flytande kväve, vad vet jag.

Att du inte kan nå 60fps med det systemet låter extremt konstigt eftersom jag har liknande men sämre system än dig.

Jag har
3600 (ej X)
32gb ram
2060 (ej super)

Jag får 60-80fps på 1440p High DLSS Quality, och då har jag Warframe igång samtidigt, 10 chrome-fönster öppna i bakgrunden, och animerade skrivbordsbakgrunder igång på mina skärmar. Så om jag var du skulle jag börja felsöka min dator...

Har du verkligen senaste nVidia drivers? De gjorde stor skillnad.
Har du testat att stänga av allt extra krimskrams som kör i bakgrunden?
Vad har du för antivirus? Har du testat att pausa det för att se om det gör skillnad.
Hur mäter du fps? Har du stängt av Windows GameBar? Vissa overlays har märkbar inverkan på framerate i CP.
(Jag äger på GOG, men mäter fps med Steam-overlay: importera som ett non-Steam game.)

Bästa är väl att uppdatera, starta om datorn, stänga av allt onödigt som går att stänga av, och testa en runda för att se om det hjälpte öht. Sen börja slå på saker igen för att hitta boven som gör att prestandan dippar.

I alla fall så hoppas det löser sig för dig!
(Och RIP de gamla konsolerna, där blev det en dumpster fire!)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Det är märkligt att en del personer har så mycket problem. Jag har bara stött på en bugg som fick mig att ladda om från en save file. Samt att V är skallig i spegeln i lägenheten. Men roach hade ingen svans hur länge som helst. Jag överlever.

Kör med dator i signaturen och en relativt fräsch installation av windows från i sommar. Och gog versionen av spelet. Kör till och med en oc på gpun och prescision boost på cpu.

spelat snart 30 timmar

Permalänk
Medlem

Tänkte tillägga att det finns ett "mod" som fixar samma problem till CP77 ute på Github:
https://github.com/yamashi/PerformanceOverhaulCyberpunk
Om man inte orkar/vågar fixa det själv med Hex-editor.
Bara extrahera mod-mappen till rätt ställe så är det fixat.

Den gör ändringen så att SMT används, stänger av en del av Spectre fixen som ger lite ökad prestanda, och en "fix" till den felkonfigurerade memory pool:en (det är inställt att alla har 1.5gb ram och 3gb vram av nån anledning, om jag förstått det rätt).

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MinpinStudios:

Jag har funderat på mer minne men har inte behövt det hittills, kör alla spel i övrigt på 4k high/ultra 60fps. Bara Cyberpunk som krånglar.

En fin fördel med mer minne som inte syns direkt på aktivitetshanteraren, är att filer från din SSD, cachas i arbetsminne och arbetsminnet är ruggigt mycket snabbare, än även en snabb SSD.
Eller rättare sagt, man ser det, men det framgår inte tydligt, anges som Cachelagrat under minnet.
Jag kommer dock sällan upp till mer än 32 GB använt minne, alltså använt plus Cachelagrat, men minne är billigt i dag, så varför inte?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FabriciusRex:

Det är märkligt att en del personer har så mycket problem. Jag har bara stött på en bugg som fick mig att ladda om från en save file. Samt att V är skallig i spegeln i lägenheten. Men roach hade ingen svans hur länge som helst. Jag överlever.

Kör med dator i signaturen och en relativt fräsch installation av windows från i sommar. Och gog versionen av spelet. Kör till och med en oc på gpun och prescision boost på cpu.

spelat snart 30 timmar

Jag har stått utan brallor framför spegeln i spelet några gånger ;). Det gör inte så mycket - fast det är aningen wierd hehe.

Värre är väl att karaktären inte sällan fastnar i skräp på marken. Man kan knappt röra sig och blir av med halva hälsan för att sedan komma loss. Hänt 5-6 gånger på 10 timmar.
Det är väl de tydligaste grejerna.
Ja DLSS funkar inte riktigt som den ska i karaktärsmenyn. Karaktären ser kass ut som om DLSSförbättringarna inte appliceras utan det är bara lägre upplösning där. Och ibland visas inte klädbyten alls. Samma kläder oavsett vad man hittar på tills en omstart gjorts.

Jag tror att jag skulle kunna få ihop ett helt gäng grejer om jag bara skulle komma ihåg allt jag stött på.
Men jag kommer inte ihåg det mesta. För det spelar mindre roll egentligen.

Helhetsupplevelsen funkar redan nu bra för mig. Jag är ganska nöjd egentligen.
Det jag saknar är väl främst högre framerate med högre inställningar hehe.

Edit:
Jo en sak stör mig faktiskt. En del av hattarna får karaktären att ändra frisyr. Det är nog det jag stör mig på mest faktiskt. Samtidigt som att man då inte kan ändra flisyren i spelet i övrigt. Just den delen sliter mig rakt ur fantasin. En petitess - i know. But still.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Att du inte kan nå 60fps med det systemet låter extremt konstigt eftersom jag har liknande men sämre system än dig.

Jag har
3600 (ej X)
32gb ram
2060 (ej super)

Jag får 60-80fps på 1440p High DLSS Quality, och då har jag Warframe igång samtidigt, 10 chrome-fönster öppna i bakgrunden, och animerade skrivbordsbakgrunder igång på mina skärmar. Så om jag var du skulle jag börja felsöka min dator...

Har du verkligen senaste nVidia drivers? De gjorde stor skillnad.
Har du testat att stänga av allt extra krimskrams som kör i bakgrunden?
Vad har du för antivirus? Har du testat att pausa det för att se om det gör skillnad.
Hur mäter du fps? Har du stängt av Windows GameBar? Vissa overlays har märkbar inverkan på framerate i CP.
(Jag äger på GOG, men mäter fps med Steam-overlay: importera som ett non-Steam game.)

Bästa är väl att uppdatera, starta om datorn, stänga av allt onödigt som går att stänga av, och testa en runda för att se om det hjälpte öht. Sen börja slå på saker igen för att hitta boven som gör att prestandan dippar.

I alla fall så hoppas det löser sig för dig!
(Och RIP de gamla konsolerna, där blev det en dumpster fire!)

Har inga andra program igång, allt är uppdaterat till senaste versionen. Mäter fps med rivatuner.

Alla andra spel fungerar bra så jag tror inte problemet ligger hos mig. Jag har bara typ 70% gpu-användning med dom inställningarna. Kör jag 4k med samma inställningar och RT on så ligger fps på typ samma. Ligger mellan 45-70fps oavsett upplösning och inställningar. För mig är dock spel ”ospelbara” om det dippar under 60 för ofta.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det kanske inte alls skalar särskilt bra när man går från åtta (Ryzen 7 utan SMT) till hundratjugoåtta (Threadripper med SMT) trådar...?
Problemet verkar ju finnas med färre kärnor, vilket de kanske missade att testa.

Mina misstankar pekar mot det också. Om något bör de testa den vanligaste CPU:n. Sedan kan de lägga till att bara använda fysiska kärnor efter ett visst antal, t.ex mer än 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nya tider, finns numera ett antal spel, där 16 GB är i minsta laget, dock osäker på om det gäller även detta.
Jag skriver inte att du borde skaffa mer arbetsminne för att vara elak, du har en fin dator som förtjänar mer minne.

DLSS borde dock hjälpa, skumt.

Kolla optimeringsguider, inställningarna för skuggor, verkar ta mycket kraft.

Får @MinpinStudios samma fps oavsett så låter det som en begränsning i CPU och / eller bandbredd, inte grafik. Raytracing påverkar också CPU rätt tokmycket (mer geometri, mer streaming, mer beräkningar) och är kanske inte rek för en långsammare CPU, speciellt om det körs en tråd per kärna som verkar vara fallet med nuvarande spelversion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Jo men hade jag fått veta innan att spelet inte fungerade hade jag ju inte köpt det.

Kul för er som spelet fungerar för! Trist dock att ni inte förstår att vi som upplever buggarna är missnöjda.
Jag når inte 60fps på 1440p/high/dlss quality rt on eller off gör ingen skillnad.

Jag har
3700x
16gb ram
3090

Ni andra kanske kör med 3090sli, 64gb ram och dubbla threadripper allt kylt med flytande kväve, vad vet jag.

Du skojar?

3800X (med fix för CPU av .exe)
RTX 3070
32gb 3600 cl16

1440p, allt på högs, RT avslaget DLSS på balanced. Står just nu på ett tak och kollar över hela NC med strax över 60 fps. Ligger mellan 50-55 när jag färdas på gator.
De största dipparna jag har är antingen när det är närbild på ansikten, eller när jag pingar en enhet som är den centrala enheten i ett stort nät.
Men det låter orimligt lågt, har du rätt drivrutin?

Edit: Jag var en hel sida sen med att svara.... Men ändå, märkligt att du inte får högre prestanda än så.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Borde inte detta påverka både PS5 och Xbox Series X negativt också då ?, eftersom det defakto är Ryzen CPU'er i dem....

Förhoppningsvis är det löst tills spelet släpps till PS5/Series...

Permalänk
Skrivet av Chrissoid:

Där är det! Min 2600x som agerar tillsjagfårmin5900x cpu går inte för fullt vilket resulterar i 60-80% gpu usage och 50fps i sämsta fall. Hem och kolla in dessa fixar ikväll 👍🏻

Uppdatering. Cpun når upp till över 90% usage nu, där jag hade 50fps innan ligger jag nu istället på ca 70fps. Gpun (1080ti) ligger på mellan 85-95% usage.