SweClockers vinterdator 2020

Permalänk
Melding Plague

SweClockers vinterdator 2020

Det är dags att lyfta av sidopanelen på årets upplaga av SweClockers vinterdator, där Kenneth och Jonas går igenom komponentvalen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ändå förvånad att det lyckades bli en vinterdator i år..

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Riktigt bra och prisvärd dator - som alltid från er. Alltid gillat att se vad ni plockar ihop för vinterdator för året.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

När bristen på grafikkort är så stor att man inte ens kan få tag på en bild

Källa: https://www.komplett.se/product/1172352/datorutrustning/dator...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | GTX 1080 | 32GB 3600Mhz CL16 RAM

Permalänk
Medlem

Alltid lika intressant att se vad som landar i vinterdatorn. Skall bli intressant att se hur RTX 3060 Ti står sig i den stora massan. Kommer det att bli ett kort som många köper? STEAM brukar dela med sig av sina användares datorkomponenter i % så att man kan se vad folk sitter på vilket ger en god indikation på hur populärt visa komponenter är. Tack för en trevlig artikel och God Jul på er!!

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Tänk att jag byggde nästan exakt samma dator åt en kompis i Måndags. Jag sa till han då att detta paket är riktigt fint och väl balanserat. Kul att se Swec redaktionen tänka lika!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Praxzy:

https://i.imgur.com/tgLN3PX.jpg

När bristen på grafikkort är så stor att man inte ens kan få tag på en bild

Källa: https://www.komplett.se/product/1172352/datorutrustning/dator...

NoN har 3060ti på lager just nu;
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Medlem

Ser fram emot videon när jag har tid!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag tycker moderkorten har blivit dyra, men det gäller ju hela marknaden. 2000kr var ju high-end för inte så långe sen känns det som (men då byggdes det ju vettiga speldatorer för under 10kkr totalt också...)

Permalänk
Medlem

Med tanke på årets lanseringar så känns det som att det vore en hyfsad idé med en vårdator i tidspannet mars-maj. Det är ju lite problem med både CPU och grafikkort just nu tyvärr. Men samtidigt förstår jag att ni vill lägga den innan jul.

Permalänk
Medlem

Intressant bygge som i det flesta komponenterna var hyfsat likt mitt bygge.
Jag valde ett annat chassi (Pure Base 500DX) & annan CPU-kylare (Arctic Freezer 34 Duo Red) för att få lite mer färg till det svarta samt ett annat moderkort (x570 Tomahawk) för i princip samma pris som motsvarande i Vinterdatorn.

Gör samma notering som i videon om att det är frustrerande svårt att hitta vissa komponenter som t.ex. nätagg då de man vill ha är slut överallt alternativt har lång leveranstid.

Permalänk

Jäklar vad grafikkorten blivit dyra! Jag gav 8000 för ett Asus 1080ti när det var nytt.

Bra video!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Hedersmedlem

Wow vilket påslag för att få OS och byggd dator av Komplett, 2500 kr!

Permalänk
Medlem

Jaaaaaa! äntligen! God Jul allihopa!

Permalänk
99:e percentilen

Ni fegade ur alltså!

Skrivet av Alling:

[Cooler Master NR200P] kommer vara min standardrekommendation till alla som ska bygga en dator den närmaste tiden. Vilket osökt för tankarna till SweClockers vinterdator – vågar ni?!

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Wow vilket påslag för att få OS och byggd dator av Komplett, 2500 kr!

Windows 10 Home kostar ju 1300kr på vanliga svenska butiker. Så är ju inte så konstigt.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Alling:

Ni fegade ur alltså!

Dold text

Det gjorde vi!

Även om jag verkligen gillar NR200P så kändes det som att byggupplevelsen skulle bli lite för komplicerad för den här typen av system.

Permalänk
Medlem

Blir det här verkligen en vinterdator? Tror snarare vår ^^

Permalänk
Medlem

Får hoppas på att det går att få tag på en Ryzen 5600X och ett RTX 3060Ti innan vintern är över, annars kanske det blir en vår dator istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av enbom:

Windows 10 Home kostar ju 1300kr på vanliga svenska butiker. Så är ju inte så konstigt.

Det går jag med på, men 1200 för att ha en dator som är färdig att starta är personligen en saftig kostnad. Speciellt om den marknadsförs mot Sweclockers som ändå ska ha lite kunnigt folk som inte är så främmande med att bygga datorer. Inet tar väl ca 800 för att bygga ihop? Antar att det är samma koncept eller blir inte OS installerat då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Windows 10 Home kostar ju 1300kr på vanliga svenska butiker. Så är ju inte så konstigt.

plus att Komplett bygger ihop datorn.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Alltid lika intressant att se vad som landar i vinterdatorn. Skall bli intressant att se hur RTX 3060 Ti står sig i den stora massan. Kommer det att bli ett kort som många köper? STEAM brukar dela med sig av sina användares datorkomponenter i % så att man kan se vad folk sitter på vilket ger en god indikation på hur populärt visa komponenter är. Tack för en trevlig artikel och God Jul på er!!

Vi får se om det hinner dyka upp i början av Januari i deras survey, men skulle nog chansa på början av Februari istället (2 månader ifrån släpp). 3080 är ju redan med och 3070/3090 lär nog inte vara långt bakom heller. Tror det i slutändan (om 1+ år?) att det kommer vara ganska tight mellan 3060Ti/3070/3080 då de har väldigt likadana prestanda/pris. Bara storleken på plånboken som sätter stopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Komplett kör med fel nätaggregat i sitt paket dock, går heller inte att ändra:

Corsair TX650M, 650W PSU
ATX 12V v2-4, 80 PLUS Gold, Semi Modular, 6+2-pin PCIe

Detta diskuteras i videon. tldr; Dålig tillgång på rmx aggen.

Jag tycker det var bra val. Framförallt cpun och chassit ger jag stor tumme upp för.

edit: Tycker dock att moderkortet är lite i dyraste laget. Där hade jag spelar in lite mer.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Halldin:

Komplett kör med fel nätaggregat i sitt paket dock, går heller inte att ändra:

Corsair TX650M, 650W PSU
ATX 12V v2-4, 80 PLUS Gold, Semi Modular, 6+2-pin PCIe

Kolla sista sidan på artikeln så finns det ett utförligt stycke om just detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Detta diskuteras i videon. tldr; Dålig tillgång på rmx aggen.

Skrivet av DavidtheDoom:

Kolla sista sidan på artikeln så finns det ett utförligt stycke om just detta.

Ah, jag skummade bara så får skylla på latrövighet.

Permalänk
Medlem

Bra bygge, men jag hade definitivt justerat ett par detaljer:
- Kört på medföljande kylare till CPU. (-400)
- Valt ett betydligt billigare moderkort som Gigabyte B550M DS3H. (-1000)
- 2x16GB RAM för 1349:- (+600)
- Valt P300A + 2x140mm fläktar. (+100)
- TX650M. (-400)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Halldin:

Ah, jag skummade bara så får skylla på latrövighet.

Tur att vi alla är människor och bara uppmärksammar att info finns där! ^^

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kommentar om delarna:

AMD Ryzen 5 5600X 3 290 kronor
= utmärkt val! Köpte själv 5900X till nyaste burken, men i spel ingen skillnad

Cooler Master Hyper 212 Black Edition 399 kronor
= Har en 212 Normal till gamla rökaren 4790K, den blir en hel del varmare så detta skall räcka gott. Kör själv Noctua NH-D15 Chromax.black till 5900X, den är bra men knappast prisvärd

Asus ROG Strix B550-F Gaming 2 089 kronor
= Kör ett sånt med 3900X, fungerar kalasbra med senaste bios och klockar minnen som en champ, varning dock för något som heter Fmax Enhancer och finns i PBO menyn under AI Tweaker. Det ställer sig gärna på Auto och orsakar sudden reboots i idle. Vill man ha datorn helt stabil skall man ställa den på "disabled". Fmax Enhancer är en variant av Zero buggen för Ryzen och är jättekul om man skall bencha, men klart olämpligt för 24/7. Kör själv Crosshair VII Hero till 5900X och måste säga att B550-F ser ut och uppför sig som ett "mini Crosshair". VRM är helt överdimensionerad med 600A så inte ens en överklockad 5950X skall vara några problem. Klart bra moderkort. Angående Zero buggen så verkar det som om alla tillverkare har lekt med varianter på den för dom nya moderkorten, eftersom forumen är fulla med rapporter om sudden reboots för 5000-serien. Asus har i alla fall gett den ett namn och en switch att stänga av med.
Kan tillägga att en 5600X bör klara sig med ett betydligt billigare/enklare moderkort eftersom det är en mycket strömsnål CPU, men ljud och nätverk är i alla fall premium på B550-F vilket det inte alltid är på billigare modeller.

Corsair Vengeance LPX 16 GB 750 kronor
= Bra pris och en no-brainer för bara ha minne, vill man överklocka är dock kanske inte Corsair det bästa valet eftersom det alltid är osäkert vilka minneschip Corsair har använt i minnena som brukar finnas i dussintals revisioner för samma modell. Man kan ha tur, eller inte. Vill man överklocka minnen, vilket man vill med Ryzen 5000, skall man leta efter minnen som har chips som heter Samsung B-Die(dyra), Micron E-Die(billiga) eller Hynix DJR(också billiga) på stickorna. Corsair kan ha det, men också något annat.

Geforce RTX 3060 Ti ~~~~~~~~~~~5 500 kronor~
= Här pratar vi avdelningen går det ens att köpa, men för annonserat otroligt ungefärligt pris är 3060Ti ett mycket bra grafikkort. Dock, lycka till att hitta ett för MSRP. Och vill du ha något bättre, ja då får du leta och pynta.

Kingston A2000 1 TB 1 249 kronor
= Kört en sedan den släpptes i en av mina burkar som spel SSD utan problem, mycket snabb SSD till lågt pris, värt att nämna är att det finns en firmware uppgradering till denna SSD som ökar prestandan med tiotals %. Säkrast att ladda ner Kingston SSD Manager och kolla att man har senaste firmware.

Phanteks Eclipse P400A 849 kronor
= Har ett sånt utan mesh till min 3700X-rigg, var lätt att bygga i och ser hyfsat neutralt ut. Har Cooler Masters konkurrerande NR600 till min 3900X-rigg, och mesh låter som sagt lite mer men väldigt trevligt att sätta en radiator i fronten med mesh. Kyler på bra!

Corsair RM750x V2 750 W
= Har storebror RM850x till min 5900X rigg, helt problemfritt agg, bara att rekommendera!

För tusan, bara bekanta delar här, tumme upp!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Var mest nyfiken på vilket grafikkort dom skulle välja. Resten kunde man ju gissa sig fram till.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR