3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

@Webhallen Vet att frågan varit uppe många gånger, men jag har grön bock på
Palit GeForce RTX 3080 GameRock 10G order 14XXX642 med upphämtning i Bredden. Betyder grön bock i det här fallet att den finns i centrallagret eller vad kan man förvänta sig? Denna ska alltså inte postas utan jag hämtar den själv hos erat centrallager. OM det är sådan tur att det finns en tilldelad mig, kan man förvänta sig att den blir klar för hämtning över helgen eller får man snällt vänta tills nästa vecka?

Permalänk
Medlem

Det är så sjukt det här... Jag tänkte att jag kanske kunde få tag i ett nytt grafikkort eller PS5 och spela något AAA spel single player under julledigheten.

Har nog besökt den här tråden över 100 gånger och klickat in på massa länkar med slutsålt.

3070 skulle kosta 499USD eller 5600kr och folk är glada när kortet finns för 7250kr (dvs 50% dyrare)
3080 som är den mest intressanta modellen kanske jag skulle kunna ge 10000kr med vettig kylare. Men riktpriset där är väl 8500kr

3090 ska vi inte snacka om 10% mer prestanda för över 17500kr det kommer falla som en sten i värde när det kommer nyare kort.

Jag funderar starkt på att ge upp nu och försöka få tag på ett kort BF nästa år för nästa julledighet istället.
Tycker också det är svårt att veta om ett 3060 ti/3070 räcker men det känns som 3080 /6800 XT är ett snäpp upp så att säga.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Tja!

ordernummer säger mig tyvärr ingenting utan context :/ men har postat i tråden redan (kolla min historik) om vem som bör förvänta sig leverans och när

/Patrik

I see! Hoppas det stämmer fortfarande, att det inte blivit försenade leveranser eller nåt (meneh ja inpipet på centrallagret lär ha en del att regga in).

Skrivet av PeoplesMC:

Får man fråga när du la din beställning? Sitter i exakt samma sits

Då delar vi emotional rollercoaster! Absolut, beställde 2020-09-18 kl. 18:16

Permalänk
Medlem

Elon Musk har väl skickat privatpersoner till månen innan jag får mitt 3080 uuhh.. 3 fucking månader

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Hur vet jag om jag hann på det?
Stog 5+ när jag beställde.

Har du fått nån bekräftelse med något datum eller så?

För mig står det "Reserverad" under orderhistoriken. Jag hoppas att det betyder att den kommer packas idag. Jag valde expressfrakt dessutom. Återkommer ifall det ändras under kvällen

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillosaurus:

I see! Hoppas det stämmer fortfarande, att det inte blivit försenade leveranser eller nåt (meneh ja inpipet på centrallagret lär ha en del att regga in).

Då delar vi emotional rollercoaster! Absolut, beställde 2020-09-18 kl. 18:16

Japp, la min 18/9 13:29. Hoppas som sagt att de var våra som pingades vid centrallagret enligt ordningen och att de ligger i limbo, isf lär de väl ticka in under nästa vecka. Lycka till!

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Chrillosaurus:

I see! Hoppas det stämmer fortfarande, att det inte blivit försenade leveranser eller nåt (meneh ja inpipet på centrallagret lär ha en del att regga in).

Då delar vi emotional rollercoaster! Absolut, beställde 2020-09-18 kl. 18:16

Vårt lager hickade till och skeppade för många till göteborg och malmö, snappade upp dessa innan de hann registrera dom så vi har 40st kort som är påväg tillbaka till vårt centrallager som förhoppningsvis landar i början på nästa vecka så det finns hopp ännu för er längst bak i batch 1

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Står 29e på 3090 Strix från WH.
Får hoppas att detta stämmer.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

För mig står det "Reserverad" under orderhistoriken. Jag hoppas att det betyder att den kommer packas idag. Jag valde expressfrakt dessutom. Återkommer ifall det ändras under kvällen

Mitt 3080 som jag beställde 17/9 stod det 100+ i webblager när jag beställde och det står fortfarande "Reserverad"

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Well.. ibland läser man av inkommande kort fel.. och sitter med obokade kort.. som en sista julklapp till er i tråden innan jag stänger ner själv så kan ni anmäla intresse på detta kort:

https://www.webhallen.com/se/product/329961-Gigabyte-GeForce-...
här:
https://forms.gle/NNutWyBRNrumXGC29

Don't call me, i'll call you osv

/Patrik

Gäller detta även om man redan har köpt 3070 men vill ha 3080 hehe?

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

När beställde du?

18/9 typ 13.58 tror jag eller nått sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endors:

Hade en 3090 för 1499:- EUR i varukorgen igår. Dock lite svårt att jämföra då NVIDIA håller lågt pris på FE samt att tyskland just nu har sänkt moms under corona.

https://i.imgur.com/spiU2RO.png

1500 EUR, då börjar det bli värt! Hade ju tagit det hellre än ett 3080 för 11-12k alla dagar i veckan.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Undrar hur lång tid det kommer ta innan återförsäljare kommer sluta ta in returer på öppnade grafikkort förpackningar, eller liknande och komma med någon ursäkt, med tanke på hur många som beställer flertal kort, säger : "näh var inget fel på de 4 korten men ville ha det här 5:e istället som kom i lager nu men som jag inte hade beställt".

Måste vara en jävla soppa för hela återförsäljar ledet det här, sales predictions blir tokiga, returnerade varor i olika stadier och skick på originalkartong som därefter kanske måste gå in på fyndhörna osv, garantier som börjat ticka. Bara för att inte nämna ökade hanteringen på returer som måste öka exponentiell takt.

I våras gjorde jag RMA på mitt grafikkort till Komplett, det tog 2 dagar från att jag postade det, så var det hos komplett, nytt kort packat och skickat från de utan problem.

Idag fick jag maila Komplett för 3:e gången efter att Komplett inte ens hanterat min retur på trasiga RAM-moduler på två veckor.

Kan lova att samma folk som beställt 2-10 kort för att testa eller glo på vilken kartong som är snyggast hemma innan man returnerar resterande är de som kommer gnälla högst när det här sker, ni har bara er själva att skylla. Rant over

Permalänk
Medlem

Pratade precis med Inet, oförändrad köplats (144) sen nån vecka tillbaka för 3080 Strix OC... fan va det ska vara segt att få hit Strix kort.
Har alla vattenkylningsdelarna på plats så funderar på att köpa ett 3090 Strix OC istället, men de verkar ju också vara svåra att få tag i...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk

Haft grön bock på mitt 3090 på webhallen hela dagen men inget mail har kommit så man kan hämta det. Kör nog ner ändå och hoppas på att dom har det .

Permalänk
Skrivet av AndreasRTX:

Någon som har koll på hur det ser ut för RTX 3080 Gaming X Trio MSI från Inet? Någon som beställt ett sådant kort och kan berätta hur länge de behövde vönta eller någon som står i kö som kan berätta hur länge de stått i kö😀 uppskattar all information så skriv något om ni vet något angående leveranser osv

Jag beställee 25/11 och den 2e december stod jag som 82 i kön. I torsdags kom 50 kort så nu står jag på plars 32. Inet trodde inte de skulle få fler leveranser i år, utan mer troligt i början på januari

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Undrar hur lång tid det kommer ta innan återförsäljare kommer sluta ta in returer på öppnade grafikkort förpackningar, eller liknande och komma med någon ursäkt, med tanke på hur många som beställer flertal kort, säger : "näh var inget fel på de 4 korten men ville ha det här 5:e istället som kom i lager nu men som jag inte hade beställt".

Måste vara en jävla soppa för hela återförsäljar ledet det här, sales predictions blir tokiga, returnerade varor i olika stadier och skick på originalkartong som därefter kanske måste gå in på fyndhörna osv, garantier som börjat ticka. Bara för att inte nämna ökade hanteringen på returer som måste öka exponentiell takt.

I våras gjorde jag RMA på mitt grafikkort till Komplett, det tog 2 dagar från att jag postade det, så var det hos komplett, nytt kort packat och skickat från de utan problem.

Idag fick jag maila Komplett för 3:e gången efter att Komplett inte ens hanterat min retur på trasiga RAM-moduler på två veckor.

Kan lova att samma folk som beställt 2-10 kort för att testa eller glo på vilken kartong som är snyggast hemma innan man returnerar resterande är de som kommer gnälla högst när det här sker, ni har bara er själva att skylla. Rant over

Jag tror inte lösningen är att förvänta sig att folk ska köpa endast ett kort, ej heller att försvaga distansavtalslagen, dvs din rätt att få pengarna tillbaka inom 14 dagar. Snarare att återförsäljare kommer sätta press på distibutörsledet och därigenom pusha tillverkarna sluta med idiotiska lanseringar som kostar en massa personal (kanske) för att processa. Iaf låter det som en troligare utveckling enligt mig. Det här är bara en variant på konsumentmissnöje och det är nog en bra grej i slutändan.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Japp, la min 18/9 13:29. Hoppas som sagt att de var våra som pingades vid centrallagret enligt ordningen och att de ligger i limbo, isf lär de väl ticka in under nästa vecka. Lycka till!

Ja precis, hoppas verkligen det. Tack och detsamma!

Skrivet av Webhallen:

Vårt lager hickade till och skeppade för många till göteborg och malmö, snappade upp dessa innan de hann registrera dom så vi har 40st kort som är påväg tillbaka till vårt centrallager som förhoppningsvis landar i början på nästa vecka så det finns hopp ännu för er längst bak i batch 1

/Patrik

Ahaa, förstår! Tack för infon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Undrar hur lång tid det kommer ta innan återförsäljare kommer sluta ta in returer på öppnade grafikkort förpackningar, eller liknande och komma med någon ursäkt, med tanke på hur många som beställer flertal kort, säger : "näh var inget fel på de 4 korten men ville ha det här 5:e istället som kom i lager nu men som jag inte hade beställt".

Måste vara en jävla soppa för hela återförsäljar ledet det här, sales predictions blir tokiga, returnerade varor i olika stadier och skick på originalkartong som därefter kanske måste gå in på fyndhörna osv, garantier som börjat ticka. Bara för att inte nämna ökade hanteringen på returer som måste öka exponentiell takt.

I våras gjorde jag RMA på mitt grafikkort till Komplett, det tog 2 dagar från att jag postade det, så var det hos komplett, nytt kort packat och skickat från de utan problem.

Idag fick jag maila Komplett för 3:e gången efter att Komplett inte ens hanterat min retur på trasiga RAM-moduler på två veckor.

Kan lova att samma folk som beställt 2-10 kort för att testa eller glo på vilken kartong som är snyggast hemma innan man returnerar resterande är de som kommer gnälla högst när det här sker, ni har bara er själva att skylla. Rant over

Jo, de måste ju bli en hel del extra administration. Nu kanske inte alla beställer +2 kort för att se vilket som är snyggast utan för att så gott det bara går säkerställa att man får hem ett kort så snart som möjligt. I mitt fall lyckades jag att sitta med tre kort hemma, men två av dessa var fyndkort och därmed extra osäkra ifråga om kvalité.
Apropå returer så förundras jag över sportbutikernas 365-dagars-öppet-köp. Måste vara svårt att räkna på vinsten i närtid. Å andra sidan kanske det inte är så många som returnerar efter 1 månad eller längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liteflax:

Ne sa dem så serriöst? för då avbokar jag hela skiten från dem. de roliga är att de säger olika allihopa, pratade med en nyss och han sa att det kommer rulla in en jävla massa i december och sen i januari, så han trodde typ mitten på januari... jag beställde hel dator den 23 sep.

Jo det sa dom till mig med för nån dag sen nu nör ja kollaade igen hade bara 7 kort varit gaming tuf oc på ddn här srora leverans av kort dom sa skulle komma så ser surt ut frågade i chatten att då lär det väl i te va kommet förrens i maj fick som svar nej det är nog inte troligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundii:

18/9 typ 13.58 tror jag eller nått sånt

Då vet vi att inet tuf oc ligger nånstans mellan 13:58 och 20:05 18/9 just nu 🙂

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Jag tror inte lösningen är att förvänta sig att folk ska köpa endast ett kort, ej heller att försvaga distansavtalslagen, dvs din rätt att få pengarna tillbaka inom 14 dagar. Snarare att återförsäljare kommer sätta press på distibutörsledet och därigenom pusha tillverkarna sluta med idiotiska lanseringar som kostar en massa personal (kanske) för att processa. Iaf låter det som en troligare utveckling enligt mig. Det här är bara en variant på konsumentmissnöje och det är nog en bra grej i slutändan.

Ser din poäng, men jag är tveksam att återförsäljare kommer sätta press på distributörsledet, distributörerna bestämmer inte över tillverkare som Nvidia och AMD, tyvärr. Inte för "små" marknader som Norden.

Med tanke på att det finns flertal varor man inte får returnera på grund av bruten förpackning, exempelvis in-ear hörlurar och andra varor så ser jag det mycket mer troligt än otroligt att det här kanske är något vi får se i framtiden.

Naturligtvis hoppas jag bara hela kedjan kan fungera bättre, att tillverkning för en GPU-krets tar 3 månader att genomföra är helt sinnesjukt, du kan skräddarsy en bil från fabriken och få den snabbare än att beställa ett 3080 grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Pratade precis med Inet, oförändrad köplats (144) sen nån vecka tillbaka för 3080 Strix OC... fan va det ska vara segt att få hit Strix kort.
Har alla vattenkylningsdelarna på plats så funderar på att köpa ett 3090 Strix OC istället, men de verkar ju också vara svåra att få tag i...

Dom har nog inte hunnit skicka ut alla ännu och uppdatera listan. Jag tänkte prova igen nästa vecka. Har iallafall kommit in 5+ kort vad vi sett i tråden. Fast ingen annan har ännu rapporterat att deras är på väg

Permalänk

Som information fick jag veta att jag har köplats 63 på ett ASUS 3080 TUF (icke OC) hos INET. För åtta dagar sedan hade jag köplats 74 så det rullar på så sakteligen.

Beställde på releasedagen (17/9) fick bekräftelsemejl kl. 15:30.

Håll ut allihopa, tillsammans klarar vi av det här......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrael:

Dom har nog inte hunnit skicka ut alla ännu och uppdatera listan. Jag tänkte prova igen nästa vecka. Har iallafall kommit in 5+ kort vad vi sett i tråden. Fast ingen annan har ännu rapporterat att deras är på väg

Hade förhoppningar om att det rörde sig om betydligt fler än typ 10 kort
min köplats har rört sig mer pga avbokningar än levererade kort

@Webhallen hur ser det med 3090 Strix OC? Om jag beställer idag, när gissar du att man kan tänkas få det?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk

Då har man varit i tomteverkstan, alltså Webhallen i Farsta:

Tyvärr så ska 3090-kortet och ett 3080-kort till en kompis. Jag testkör Zotac 3090-kortet i min dator tills jag byggt färdig hans dator, och man kan inte klaga på FPS i spel, men jag märker också hur enormt mycket bättre det flyter att editera 4K-filmer i Adobe Premiere jämfört med mitt ordinarie 1070-kort. Kanske var dumt att stoppa in det, nu kommer jag få ångest när jag måste plocka ur det igen
Jag ska ha Asus TUF 3080 kortet i mitt nya bygge. Det tredje 3080-kortet är tänkt till min grabb. Om jag vill välja vilket han ska få, antingen MSI GeForce RTX 3080 SUPRIM X 10GB eller ett Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO, är det något som gör det ena bättre än det andra?

Nu får jag koncentrera mig på Ryzen-tråden, för där väntar jag fortfarande på att få proppar levererade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrambler:

Då har man varit i tomteverkstan, alltså Webhallen i Farsta:

https://i.imgur.com/ILl1DTA.jpg

Tyvärr så ska 3090-kortet och ett 3080-kort till en kompis. Jag testkör Zotac 3090-kortet i min dator tills jag byggt färdig hans dator, och man kan inte klaga på FPS i spel, men jag märker också hur enormt mycket bättre det flyter att editera 4K-filmer i Adobe Premiere jämfört med mitt ordinarie 1070-kort. Kanske var dumt att stoppa in det, nu kommer jag få ångest när jag måste plocka ur det igen
Jag ska ha Asus TUF 3080 kortet i mitt nya bygge. Det tredje 3080-kortet är tänkt till min grabb. Om jag vill välja vilket han ska få, antingen MSI GeForce RTX 3080 SUPRIM X 10GB eller ett Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO, är det något som gör det ena bättre än det andra?

Nu får jag koncentrera mig på Ryzen-tråden, för där väntar jag fortfarande på att få proppar levererade.

Duktig du är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrambler:

Då har man varit i tomteverkstan, alltså Webhallen i Farsta:

https://i.imgur.com/ILl1DTA.jpg

Tyvärr så ska 3090-kortet och ett 3080-kort till en kompis. Jag testkör Zotac 3090-kortet i min dator tills jag byggt färdig hans dator, och man kan inte klaga på FPS i spel, men jag märker också hur enormt mycket bättre det flyter att editera 4K-filmer i Adobe Premiere jämfört med mitt ordinarie 1070-kort. Kanske var dumt att stoppa in det, nu kommer jag få ångest när jag måste plocka ur det igen
Jag ska ha Asus TUF 3080 kortet i mitt nya bygge. Det tredje 3080-kortet är tänkt till min grabb. Om jag vill välja vilket han ska få, antingen MSI GeForce RTX 3080 SUPRIM X 10GB eller ett Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO, är det något som gör det ena bättre än det andra?

Nu får jag koncentrera mig på Ryzen-tråden, för där väntar jag fortfarande på att få proppar levererade.

Suprim är oändligt mycket bättre än Zotac-kortet.
För övrigt beställde jag en 5800X från NON och fick den dagen efter. Om du är ute efter en sådan så kan det vara värt att titta på

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Skulle ta Supremet själv, och ge grabben TUF kortet. 3 8pin e ju sweet. Högre watt tak.

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Skulle ta Supremet själv, och ge grabben TUF kortet. 3 8pin e ju sweet. Högre watt tak.

Är det så verkligen? Du har säkert rätt, får läsa på bättre.
Anledningen att jag tänkte mig Asus-kortet är att jag för första gången (och då har jag byggt 100-tals byggen) tänkte mig satsa på RGB, och jag har beställt konsekvent: Lian Li PC-O11 Dynamic XL som har stöd för Aura Sync, vit Asus vattenkylare med RGB Aura, fläktar som synkar med Aura - det blir en hel jävla psykedelisk techno-julgran! Helt olikt mig och min personlighet, men kul att överraska/förskräcka mig själv ibland. Jag har för mig att TUF-kortet också har Aura Sync, så det var skälet.
Men man kanske tröttnar på allt ljus bling-bling och stänger av allt efter en vecka?
Får ta ett snack med grabben, han ska betala hälften och andra hälften är årets enda julklapp, så det är klart att han får ha en åsikt också.
Om man ska tro att förpackningarna är värda sin vikt i guld så helt klart Supreme-kortet, känns 3 gånger så tungt som Asus