Permalänk
Skrivet av BergEr:

Tycker inte det är korrekt. Vi köper inte fruar/partners här i Sverige. Båda två väljer att gå ihop. En katt du köpt har inte gjort det valet. Men släpper man ut den och den inte kommer tillbaka så har den nog gjort det valet.

Såklart man kan köpa katt. Jag ser mer som katt föder man upp, de bor ofta där de är uppväxta, hittar de ett bättre ställe så kan de dra sig dit. Jag har haft många katter på många fastigheter och jag vet nog runt 20st katter som har valt att byta fastighet. Oftast är ägaren av fastigheterna den samma, men det gäller ej alltid. Katter kan ibland följa spår man har gått, så är man vid en fastighet och går till en annan, så kan man få med sig en katt om man ej tar bilen.

Skrivet av BergEr:

Från folk jag känner med äldre katter, nej inte alls vanligt.
En kusin har haft en katt i 18år, den är typ som en hund. Helt deppig när hon jobbar, superglad när hon kommer hem osv.
Sitter typ och gråter när hon har den hos släktingar om hon måste jobba borta en helg.

Främst brukar katter lämna dåliga hem.

Det låter som en katt som tvingas vara ensam i en bostad och aldrig får gå ut. Utekatter tar sina promenader, det kan vara långa sträckor och de träffar på många andra djur av olika slag. Sedan kommer de hem när de känner för det. Ledsen för att husse/matte ej är hemma på dagen, ja inte överdrivit vid normal bortetid. Däremot blir de ofta glada när de ser någon kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Håller med. Vill du ha koll på din katt så ska den väl vara inne.

Dessutom orsakar den en massa skador på djurlivet då den är ute. Hoppas den är kastrerad också då lagen numera kräver det.

"Allmänna råd till 6 kap.

2§Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade,steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat."

Tydligen inget krav.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk

Tyvärr väljer katten själv.

Har något förändrats hos er? Ha ni fått barn, flyttat saker, ändrat hans/hennes diet eller gjort att det känts otryggt hos er? Rannsaka er själva för det finns alltid en förklaring till detta beteende hos katter. Visst det kan kännas orättvist eller oschysst av grannen men det är alltid katten som väljer. Har sett och hört om detta fenomen otaliga gånger.

Skrivet av Eazy:

Hej!

Jag har ett bekymmer med att min katt har flyttat in hos en granne.

Våran katt älskar att vara ute, och på somrarna kan han vara borta i veckor innan han kommer hem. Han har gjort så här i flera år (katten är 9 år). Sen i somras har han bara varit hemma två gånger på hela sommaren vad vi vet, han kan ju komma hem och käka på natten (vi har en katt till så det är svårt att avgöra efter konsumtion av kattmat). Vi har ändå tänkt att han vill vara ute bara som han alltid varit, men vi tyckte att nu när det blev kallt så borde han komma hem som han alltid gör då, men det har han inte gjort.

Eftersom vi har en samfällighetsförening där det skickas ut mass-mejl, så hade jag kontakter till alla som bor i området. Jag efterlyste vår kisse och det tog bara en timma så fick jag svar av en som sa, - han bor hos oss och verkar trivas här. De har alltså släppt in vår katt till sig och gett honom mat. Detta har tydligen pågått sedan i våras då katten börjar med sina långa uteperioder. Man släpper INTE in en främmande katt och ger den mat! Vår katt ser välmående ut så det finns inte någon sån anledning till att släppa in honom hos sig.

Jag hämtade vår katt och bad ägarna att inte släppa in honom mer på en vecka och det gick de med på. Detta var två dagar sedan. Eftersom han inte kom hem till oss på två dagar, så ringde jag och frågade om han var hos dem. De sa att han jamat och krafsat på deras dörr så de släppte in honom ändå för de tyckte det var jobbigt. Nu var jag och hämtade honom igen och bad ytterligare en gång till att de inte ska släppa in honom. Om han ändå kommer tillbaka och krafsar och jamar på deras dörr så bad jag dem att slicka ett sms så kommer jag och hämtar honom. De verkar inte förstå att det är de som orsakat problemet från början genom att släppa in och mata honom hos dem. Jag har inte påtalat det heller. Jag tänker att det är underförstått. Mer eller mindre enfaldiga människor kanske inte fattar det, vad vet jag...

Jag är juridiskt ansvarig för katten även om han bor hos dem. så skulle han behöva veterinärvård så är det jag som skall sköta detta annars så kan jag bli anklagad för djurplågeri om han inte får hjälp. Här är ju problemet, jag kan ju inte se om han behöver vård då han inte är hemma hos mig. Här märkte jag när jag påtalade detta för dem att de blev riktigt aviga och detta var inget de hade tänkt på. Jag blev lite rädd över deras reaktion faktiskt. De verkar inte vilja ta över ägandeskapet om vi skulle lösa det så (inget jag vill, men för kattens bästa om historien inte får en lösning). Det här var det praktiska.

Jag har mycket starka känslor för min katt och jag vill ju att han skall vara hos mig. Jag känner att de stulit min katt ifrån mig. Hela grejen hade inte hänt om de låtit bli att släppa in honom från början. Jag mår skitdåligt av hela den här historien kan jag säga. Jag tycker ju så mycket om min katt och vill bara hans bästa.

Har någon här haft ett liknade problem och hur har ni löst det?

Katthatare (-katter skiter överallt) äga ej tillträde till tråden!

Permalänk

Katter är inte inhemska djur och tar en hel del fåglar och andra nyttodjur. Jag har 3 katter och har dem inne. Har haft katt sedan barnsben och ser inga problem att ha utekatter heller så länge som det är på landsbyggden.

Skrivet av m4gnify:

Det är ju självklart olika från katt till katt, men något sånt här problem har jag/vi här hemma aldrig varit med om iallafall. Våra katter håller sig alltid i den relativa närheten hemma runt huset. Utekatter på landet.

——————

Hur menar du? Att dom käkar upp massa skadedjur som t.ex råttor som du gillar? Var glad att det inte är som i Stockholm med massa stora feta råttor som springer omkring, i resten av landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Såklart man kan köpa katt. Jag ser mer som katt föder man upp, de bor ofta där de är uppväxta, hittar de ett bättre ställe så kan de dra sig dit.

Det låter som en katt som tvingas vara ensam i en bostad och aldrig får gå ut. Utekatter tar sina promenader, det kan vara långa sträckor och de träffar på många andra djur av olika slag. Sedan kommer de hem när de känner för det. Ledsen för att husse/matte ej är hemma på dagen, ja inte överdrivit vid normal bortetid. Däremot blir de ofta glada när de ser någon kommer.

Från min erfarenhet så är en majoritet av katter köpa eller fått gratis. Uppvuxna där de föddes är ovanligt, ägarna brukar ju vilja bli av med kattungarna asap. Får man oväntade kattungar och inte hinner skeppa bort dem nog fort så brukar man avliva dem.

Just den katten är tvingad till det ja, livet i lägenhet. Den fick väl en tio år i hus innan det blev dags för lägenhet.

Utekatter tar sina promenader, tack det vet jag. Har kört över flera och aldrig kommer någon och letar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Katten vill inte vara utomhus. Låt han komma hem till dig så är problemet löst!

Om grannen bor långt borta. Kastrera katten då kastrerade katter har ungefär ett revir om 50m i radie medan annars några kilometer.

Permalänk
Medlem

Som kattälskare vill jag gärna se en bild på sötnosen :3

Permalänk
Medlem

Jag kanske skulle gjort en uppdatering av historien lite tidigare...

Problemet är löst och han, vad jag vet, går inte till grannen längre. Dessvärre är han något förändrad. Han är inte lika tillgiven som han var även om han sover i min säng nästan varje natt. Under alla år som han haft sina långa uteperioder har han, när han väl kommer hem, varit tillbakadragen för att successivt återgå till sitt vanliga gosiga jag. Kanske tar det nu lite längre tid denna gång eftersom han har bott hos ett par andra sedan i våras. Vi får se hur det utvecklas...

Någon har undrat om vår andra katt... De är bröder och har vuxit upp med varandra. De verkar har en konstig relation, men för de mesta ligger de nu och sover inringlande med varandra på samma filt så de verkar trivas för det mesta med varandra. Hur de tänker är ju förstås en gåta...

Nån snackar om att katter förstör djurliv och utarma arter. Då är ju förstås min motfråga, hur många arter har människan utrotat i förhållande till katter? Evolutionen har tagit fram en katt... Även om vi har gjort den till ett husdjur, hur många arter hade de utrotat om vi inte gjort den till ett husdjur? Vilka andra djur som är vilda har utrotat andra djur som vi inte vet om genom evolutionen? Människor har en tendens att anklaga djur för att göra hemska saker för att dölja sina egna brister och utropa sig som ett rättesnöre som vet hur naturen ska fungera. Ta min filosofi om detta för min filosofi, och jag har inga belägg för detta förutom min egen magkänsla.

Här är en bild på kissen (ett par år gammal bild):

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Du serverar för lite mjölk och tonfisk än vad din granne gör!

Katter ska varken dricka mjölk eller äta fisk dock, egentligen. Ingen naturlig del av kosten för en vuxen katt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eazy:

Nån snackar om att katter förstör djurliv och utarma arter. Då är ju förstås min motfråga, hur många arter har människan utrotat i förhållande till katter? Evolutionen har tagit fram en katt... Även om vi har gjort den till ett husdjur, hur många arter hade de utrotat om vi inte gjort den till ett husdjur? Vilka andra djur som är vilda har utrotat andra djur som vi inte vet om genom evolutionen? Människor har en tendens att anklaga djur för att göra hemska saker för att dölja sina egna brister och utropa sig som ett rättesnöre som vet hur naturen ska fungera. Ta min filosofi om detta för min filosofi, och jag har inga belägg för detta förutom min egen magkänsla.

Din motfråga är inget argument, vad är poängen med det? Whataboutism är den sämsta formen av argumenterande som finns Det visar endast att man inte har något vettigt att bidra med i diskussionen.

Om du läser mitt inlägg igen så ser du vad den stora grejen är. Katterna VET att de kan gå hem och äta, och om de misslyckas med en jakt så betyder det inte att de svälter. De kan alltså jaga med full energi och utan risk, vilket betyder att de är på topp hela tiden och därmed väldigt effektiva.

Är du ett vilddjur och misslyckas med ett antal jakter så är du död. Så som det är i naturen i övrigt.

Uppenbarligen dödar människan fler djur. Men det är som att säga att man behöver inte ha bälte för trafikföroreningar dödar ändå fler än trafikolyckor ;D

(Söt katt dock! Skönt att den verkar kommit hem igen)

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Din motfråga är inget argument, vad är poängen med det? Whataboutism är den sämsta formen av argumenterande som finns Det visar endast att man inte har något vettigt att bidra med i diskussionen.

Shit, vilket påhopp! GG! Såna som dig är en anledning till varför jag håller djur högre än människor. Vad jag skrivit, vettigt eller ej, kanske andra kan bedöma?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Evolutionen har tagit fram en katt... Även om vi har gjort den till ett husdjur, hur många arter hade de utrotat om vi inte gjort den till ett husdjur?

Just i norden antagligen noll eftersom den inte hör hemma här? Naturligt har väl afaik inte så små kattdjur tagit sig in i Europa alls, ännu mindre norden.

Men om du är i Norra Afrika så är det ju en annan fråga, där finns ju vilda katter som inte är utsläppta från hus.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vad jag skrivit, vettigt eller ej, kanske andra kan bedöma?

Det du skrev var ett typexempel på whataboutism.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

de där var extremt faktiskt, äldsta katten Tjbo på 18år, snart 19år vet vi att han håller sig undan bilar å skit. så där har vi inte varit så oroliga, men "kattungarna" de är 1.5 år nu, har denna sommaren börjat varit borta lite väl länge, å vi blivit oroliga att dem blivit påkörda. så för att slippa undra var dem är å var dem varit eller påkörda så köpte jag två GPS:er. å vi kunde snabbt se att de håller sig undan från vägen, så vi blev genast lugnare. också rätt kul å kolla historiken på var de varit senaste dygnet ända upp till 14 dagar bakåt.

EDIT: finns logg för en hel månad bakåt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

familjen hade en katt som var rätt så gammal och han bestämde sig en dag för att här ska jag inte bo! (vi hade honom från han föddes tills han flyttade)
så han flyttade till en annan människa som hade katter han trivdes med tydligen, vi testade att ta hem honom ett antal gånger men det fungerade inte.

har katten bestämt sig för att flytta så flyttar den, katter kan man inte påverka särskilt mycket utan dom gör som dom vill det är bara att gilla läget och önska honom lycka till i sitt nya hem.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eazy:

Shit, vilket påhopp! GG! Såna som dig är en anledning till varför jag håller djur högre än människor. Vad jag skrivit, vettigt eller ej, kanske andra kan bedöma?

Det är inget påhopp. Kom med riktiga motargument istället för "X är värre än Y så det gör inget!". Om du inte ens kan förklara poängen med ditt inlägg så var det väl onödigt? Det känns som per definition.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kan man skicka räkning till ägaren ifall katten krafsar sönder dörren skulle jag vilja veta.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Löjligt att börja argumentera huruvida det är rätt eller fel att katten är ute!

Skönt att det löste sig @Eazy!
När jag var barn försvann min katt en sommar, vi trodde att han hade blivit överkörd och sen ett par veckor efteråt när vi gick förbi grannarna 500 meter bort så var han där. Tydligen så hade han tappat halsbandet så dom tog honom för en hittekatt och började ge honom mat och husrum. Sagt och gjort så var katten smått förändrad ett tag därefter, men efter några veckor var han sitt vanliga jag.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Ja så är det säkert!
Om vi tänker oss en kvasifilosofisk skala där olika saker värderas olika högt kan vi nog enas om att man om så krävs exempelvis väjer med bilen in i en lyktstolpe för att undvika att meja ner ett barn, men hade jag gjort det för en lösspingande hund och riskerar min egen hälsa? Noll gånger av 100. Hur hade du gjort?

Jag äter kött från slakteriet men undviker helst att äta mitt husdjur är ett annat exempel.

Ett husdjur för mig är just det, ett husdjur. Jag ger dem inte mänskligt värde men kan ändå se den glädje de kan ge och inga djur jag tagit under mina vingar har vanvårdats på nått sätt. Men hade valet stått mellan att kunna betala hyran så familjen har tak över huvudet och ta en katt till veterinären, igen ett enkelt val.

Så nog kan man vara olika bunden till ett djur och säkert skiljer det sig sig från en person till en annan alltid, men om jag ska vara djävulens advokat tycker jag ändå mitt råd om att sätta hårt mot hårt med grannarna med tips om hur de kunde bete sig för att katten skulle sluta komma till dem var helt ok iaf.

Jag håller med dig. Jag hade en diskussion med en djurvän om att om jag hade valet att rädda någon främling eller min älskade hund (vi hade hund då) så hade jag lätt räddat en främling och låtit hunden dö. Djurvännen som också hade en hund kunde inte tro mig. För den personen var hunden som en riktig familjemedlem, syster, bror, barn. Hen hade aldrig låtit sin hund dö för någon annan främmande människa. Helt sjukt värld vi lever i....

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Kul att katten har kommit tillbaka! Mitt tips till TS är att ge det lite tid. När katten precis fått en nygammal omgivning behöver det bli en del av dess vardagliga rutin, och så småningom kommer den nog närma sig mer och mer. Fortsätt att vara kattens trygghet så ska det nog lösa sig!

Själv ser jag min katt som en familjemedlem och det skulle varit helt otänkbart att låta någon annan ta över den och bara gå vidare med livet. Dock så har jag en innekatt så den situationen lär väl inte uppstå. Men jag är lite förvånad över slit-och-släng-uppfattningen som vissa har om katter. Som TS skriver så är det levande varelser och bör betraktas som sådana, annars är man då i mina ögon inte en lämplig djurägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Kan man skicka räkning till ägaren ifall katten krafsar sönder dörren skulle jag vilja veta.

tyvärr inte, jag tog reda på de för ca 10 år sedan efter att min bil var helt sönder repad av en katt jävel. de är inte samma ansvar för katter som för hundar tyvärr (säger kattägaren)

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Jag håller med dig. Jag hade en diskussion med en djurvän om att om jag hade valet att rädda någon främling eller min älskade hund (vi hade hund då) så hade jag lätt räddat en främling och låtit hunden dö. Djurvännen som också hade en hund kunde inte tro mig. För den personen var hunden som en riktig familjemedlem, syster, bror, barn. Hen hade aldrig låtit sin hund dö för någon annan främmande människa. Helt sjukt värld vi lever i....

de sjuka är att folk värderar människor så högt å djuren så lågt... jag låter de vara osagt ang. vem som "bör" räddas de är upp till var å en i rådande situation.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Nu är katten ursprungligt ett ökendjur och oavsett hur fel vi människor har agerat genom åren så ursäktar väl inte det att man släpper ut djur som kan skada den lokala faunan om det nu skulle vara fallet?

Skrivet av Eazy:

Nån snackar om att katter förstör djurliv och utarma arter. Då är ju förstås min motfråga, hur många arter har människan utrotat i förhållande till katter? Evolutionen har tagit fram en katt... Även om vi har gjort den till ett husdjur, hur många arter hade de utrotat om vi inte gjort den till ett husdjur? Vilka andra djur som är vilda har utrotat andra djur som vi inte vet om genom evolutionen? Människor har en tendens att anklaga djur för att göra hemska saker för att dölja sina egna brister och utropa sig som ett rättesnöre som vet hur naturen ska fungera. Ta min filosofi om detta för min filosofi, och jag har inga belägg för detta förutom min egen magkänsla.

Här är en bild på kissen (ett par år gammal bild):
http://www.bronsaldersvagen.se/Eazy/kissemiss.jpg

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Katter ska varken dricka mjölk eller äta fisk dock, egentligen. Ingen naturlig del av kosten för en vuxen katt.

Framförallt inte fet fisk som lax och makrill. För mycket fet fisk gör att katterna inte kan ta upp e-vitamin.

Permalänk

Helt fel! Du är ansvarig för din katt och blir skadeståndsansvarig för de skador den orsakar. Att man inte har strikt ansvar som för hund är en annan sak.

Skrivet av WDac:

tyvärr inte, jag tog reda på de för ca 10 år sedan efter att min bil var helt sönder repad av en katt jävel. de är inte samma ansvar för katter som för hundar tyvärr (säger kattägaren)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Nu var jag och hämtade honom igen och bad ytterligare en gång till att de inte ska släppa in honom. Om han ändå kommer tillbaka och krafsar och jamar på deras dörr så bad jag dem att slicka ett sms så kommer jag och hämtar honom. De verkar inte förstå att det är de som orsakat problemet från början genom att släppa in och mata honom hos dem.

Kul att du tycker att dina grannar ska vara med och sköta din katt. Varför ska du binda upp dem med kattvaktande SMS? Hur tänker du att de ska göra till våren/sommaren? Inga öppna dörrar eller fönster för att din katt inte ska ta sig in till dem?

Jag har själv tagit över två katter (flera års mellanrum mellan dem). Helt "plötsligt" så satt de där och skulle de in. Man kunde inte ha öppna fönster, dörrar etc. De satt utanför och jamade i tron att de bodde där. Hade även en egen hankatt som man ville låta vara ute.

Kontaktade ägarna flera gånger varje dag, under ett par veckors tid. Till slut så gav ägarna upp och frågade ifall jag ville ta över. De bodde bara några hundra meter bort. Inte en enda gång gick de tillbaka till sitt gamla hem.

Vid båda fallen så hade någonting ändrats hemma. En hade skaffat en katt till som inte fungerade tillsammans som då valde att dra, den andre hade en hund i familjen som katten inte kom överens med. Det måste vara någon orsak bakom.

Permalänk
Medlem

Jag pallar inte få mer ovett. Ska be att få låsa tråden. Jag kommer akta mig i fortsättningen på att skriva om råd på Sweclockers förutom frågor av den tekniska karaktären.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Shit, vilket påhopp! GG! Såna som dig är en anledning till varför jag håller djur högre än människor. Vad jag skrivit, vettigt eller ej, kanske andra kan bedöma?

Det gäller visst bara vissa djur, gäller tydligen inte fåglar, ekorrar och kaniner.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Det gäller visst bara vissa djur, gäller tydligen inte fåglar, ekorrar och kaniner.

Eller ödlor, andra rovdjur, alla gnagare, andras katter.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Det gäller visst bara vissa djur, gäller tydligen inte fåglar, ekorrar och kaniner.

japp

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable