Permalänk
Medlem

Nykopplat Telia fiber problem.

Tjena. Ska försöka att va IT support till min kollega.
Han fick nykopplat fiber igår från telia och har sagt upp sitt gamla ADSL o va exalterad.
Telia hade lovat att routern han hade skulle klara att lösa detta, kommer hem och kopplar in allt och inser att han inte får något internet anslutning. Han testar då koppla direkt till fiberuttaget och det går inte iheller förens han tar upp en gammal laptop som har legat i en garderob i 3 år. Det är den enda datorn som får anslutning av 3 möjliga med kabel.

Han har en Telias Tecnicolor TG799vac och den får ingen DHCP anslutning.

Så ser det ut när man loggar in i routern och försöker hitta något fel. Han har testat den lilla reset knappen 3-4 ggr utan någon framgång och kopplat in o ut och hållt på. Endast den gamla laptopen får internet när den ansluts direkt till fiberuttaget.

Jag kan en del men är inte så hightech på just detta området så lite tips och ideer är vällkomna så han kan ha lite internet under helgen

Permalänk
Medlem

Vad får den gamla laptopen för IP address direkt genom fiberuttaget? Om bara den fungerade av de alla tre är jag tveksam till att den hade internet, kanske bara någon gammal ip inställning kvar som såg ut att fungera.

Spontant så skulle jag rekommendera kontakta ISP för att be dem se att de har kontakt med Technicolorn. Den bör få DHCP omgående om allt fungerar normalt.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Det finns en "Diagnostics" ruta, prova att klicka på den och följ felsökningen som sker där. Har för mig att man kan få en del hjälp genom att köra denna, annars är det bara att ringa Telia så får de hjälpa till med felsökningen.

Permalänk
Hedersmedlem

Saknas mycket info här. Be din kompis lista precis vilken hårdvara han kopplar med och i vilka portar.

Sedan får man följa inkommande kabel. Är det villafiber så har han nog först en fiberdosa och sedan en tjänstefördelare med flera portar. Ibland är dessa kombinerade. Men oavsett lär det finnas lampor på som man kan kolla. Vad säger dessa lampor om ifall enheterna har kontakt. Har han kopplat routern i rätt port?

Nästa steg är att ringa Telia. I och med att han har Telias router så ska de kunna fjärrstyra den. Routern tar emot flera IPnr, så det kan hända att de kan få kontakt med den även om den inte får något IPnr till internetdelen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Saknas mycket info här. Be din kompis lista precis vilken hårdvara han kopplar med och i vilka portar.

Sedan får man följa inkommande kabel. Är det villafiber så har han nog först en fiberdosa och sedan en tjänstefördelare med flera portar. Ibland är dessa kombinerade. Men oavsett lär det finnas lampor på som man kan kolla. Vad säger dessa lampor om ifall enheterna har kontakt. Har han kopplat routern i rätt port?

Nästa steg är att ringa Telia. I och med att han har Telias router så ska de kunna fjärrstyra den. Routern tar emot flera IPnr, så det kan hända att de kan få kontakt med den även om den inte får något IPnr till internetdelen.

Han bor i lägenhet och kopplar till ett fiberuttag i väggen. Den har inga lampor. Han tar en kabel från fiberuttag till router och sedan en kabel från router till Dator. Då fungerar ingen dator. Tar han kabel från fiberuttaget till laptop så får han internet som fungerar, han fick ut ca 95 mbit/s.

routern lyser grönt när den startar sen skiftar den till rött

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Vad får den gamla laptopen för IP address direkt genom fiberuttaget? Om bara den fungerade av de alla tre är jag tveksam till att den hade internet, kanske bara någon gammal ip inställning kvar som såg ut att fungera.

Spontant så skulle jag rekommendera kontakta ISP för att be dem se att de har kontakt med Technicolorn. Den bör få DHCP omgående om allt fungerar normalt.

Den gamla laptopen får internet direkt och får ut ca 95mbit/s han får publik ip utan bekymmer.

Edit.
Bild från bredbandskollen

Permalänk
Hedersmedlem

Och denna fiberinstallationen är ny?
Min första tanke gick till att den gamla laptopen bara hade 100Mbit nätverkskort och att det fungerade av den anledningen. Det skulle i så fall tyda på något kabelfel. Kanske installationen inte är korrekt gjord.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Be att han gör en ipconfig /release från laptopen och sedan omedelbart kopplar ur kabeln. Sedan kopplar han in routern. Viktigt är att han använder wan-ingången på routern också

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Och denna fiberinstallationen är ny?
Min första tanke gick till att den gamla laptopen bara hade 100Mbit nätverkskort och att det fungerade av den anledningen. Det skulle i så fall tyda på något kabelfel. Kanske installationen inte är korrekt gjord.

Laptopen har 1Gbit/s nätverkskort om man kollar under status för ethernet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Han bor i lägenhet och kopplar till ett fiberuttag i väggen. Den har inga lampor. Han tar en kabel från fiberuttag till router och sedan en kabel från router till Dator. Då fungerar ingen dator. Tar han kabel från fiberuttaget till laptop så får han internet som fungerar, han fick ut ca 95 mbit/s.

routern lyser grönt när den startar sen skiftar den till rött

I och med att han bor i lägenhet så misstänker jag att han har någon typ av stadsnät och han är fri att välja leverantör, vilken ISP har han haft tidigare? Som redan har frågats, hur har ni kopplat telias router till vägguttaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Be att han gör en ipconfig /release från laptopen och sedan omedelbart kopplar ur kabeln. Sedan kopplar han in routern. Viktigt är att han använder wan-ingången på routern också

Testade detta precis. Fick upp No operation can be preformed on Wi-Fi wile it has its media disconnected.

Datorn är kopplad med kabel och antar den relesade då. Ingen framgång ändå tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

I och med att han bor i lägenhet så misstänker jag att han har någon typ av stadsnät och han är fri att välja leverantör, vilken ISP har han haft tidigare? Som redan har frågats, hur har ni kopplat telias router till vägguttaget?

Stadsnätet är nyinkopplad igår (18de december). Han är kopplad till ett öppet stadsnät (svenska stadsnät) Och han valde att ha telia då han haft detta innan via ADSL. Det är samma router som han hade när han fick internet via ADSL. Routern är kopplad i fiberuttaget i väggen till det röda uttaget i routern (WAN) och sedan kopplat till dator från den gula port 1 till datorn.

Där har alltså inte varit någon annan ISP på den innan. det är helt nykopplat

ber om ursäkt för dåliga bilder då vi kör videosamtal

Permalänk
Medlem

Om man ska tro GUIt så har routern problem med DHCP - att få IP från Telia. Åtminstone är "DHCP connecting"-statusen orange. "Ethernet connected" är grön. Trots det be han verkligen se till att kabeln är i ordentligt. Kan ju vara något glapp där som gör att inget kan skickas eller tas emot men att routern känner av att kabeln är inkopplad. Använder han samma kabel mellan uttaget och routern som mellan uttaget och laptopen?

Iom att Internet fungerar med den gamla laptopen så borde DHCP fungera. Men kolla med din vän så att denne verkligen kan surfa och det inte bara är någon ruta i Windows som säger att Internet är OK.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det kan inte bero på att han har ett ADSL-modem/router och nu har han fiber? Trots att det är RJ45?
Den modellen på bild ser inte ut som bild på google f.ö?

Vad säger diagnostik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Om man ska tro GUIt så har routern problem med DHCP - att få IP från Telia. Åtminstone är "DHCP connecting"-statusen orange. "Ethernet connected" är grön. Trots det be han verkligen se till att kabeln är i ordentligt. Kan ju vara något glapp där som gör att inget kan skickas eller tas emot men att routern känner av att kabeln är inkopplad. Använder han samma kabel mellan uttaget och routern som mellan uttaget och laptopen?

Iom att Internet fungerar med den gamla laptopen så borde DHCP fungera. Men kolla med din vän så att denne verkligen kan surfa och det inte bara är någon ruta i Windows som säger att Internet är OK.

Samma kablar men fungerar inte, allt sitter i som det ska. Han kan surfa runder, som tidigare i inlägget så ligger det en bild från bredbandskollen och där är även en publik ip tagen från minip.se. 2 andra stationära datorer fungerar inte kablen i även om man kör direkt från fiberuttaget. Endast laptopen får internet på detta sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det kan inte bero på att han har ett ADSL-modem/router och nu har han fiber? Trots att det är RJ45?
Den modellen på bild ser inte ut som bild på google f.ö?

Jag funderade på det också men den ska även klara av fiber vad jag förstått det som. Finns nog 3 olika verisioner av den Tecnhicolor TG799vac, han har den första.

Permalänk

Kan du ta ett kort på dosan på väggen inkommande, jag jobbar med sånt här till vardags

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Samma kablar men fungerar inte, allt sitter i som det ska. Han kan surfa runder, som tidigare i inlägget så ligger det en bild från bredbandskollen och där är även en publik ip tagen från minip.se. 2 andra stationära datorer fungerar inte kablen i även om man kör direkt från fiberuttaget. Endast laptopen får internet på detta sätt.

Jag fick annat att pyssla med så det dröjde innan jag skickade från det att jag började skriva så såg inte din uppdatering.

Hur menar du "Han kan surfa runder"? Funkar det sporadiskt?

Jag börjar misstänka att det blivit låst till MAC-addressen iom att bara laptopen funkar. Inte routern, inte heller de 2 stationära.

Du skulle kunna testa genom att sätta fast IP och ta värdena från ditt screenshot på ipconfig. Du behöver IP, nät-masken, gateway och DNS. Som DNS kan du använda googles - 8.8.8.8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Stadsnätet är nyinkopplad igår (18de december). Han är kopplad till ett öppet stadsnät (svenska stadsnät) Och han valde att ha telia då han haft detta innan via ADSL. Det är samma router som han hade när han fick internet via ADSL. Routern är kopplad i fiberuttaget i väggen till det röda uttaget i routern (WAN) och sedan kopplat till dator från den gula port 1 till datorn.

Där har alltså inte varit någon annan ISP på den innan. det är helt nykopplat

https://i.gyazo.com/54cc046b683a5203c5df7a1dc7538927.png

https://i.gyazo.com/d12b910a4ebdb0ea2a5ef16f058da502.png

ber om ursäkt för dåliga bilder då vi kör videosamtal

Det ser rätt ut. Rätt gammal router den nya v3 är mycket bättre men det borde ändå funka.
Jag antar att ni ringt telia?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Jag börjar misstänka att det blivit låst till MAC-addressen iom att bara laptopen funkar. Inte routern, inte heller de 2 stationära.

Tycker också det låter som en MAC-låsning. Eller en kass router.

Antingen testar ni att låta allt vara urkopplat i upp till 48H så att den blir releasad, eller så ringer ni till ISP:en och ber dem cleara MAC:en om de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det ser rätt ut. Rätt gammal router den nya v3 är mycket bättre men det borde ändå funka.
Jag antar att ni ringt telia?

Ringt Telia, men det är de vanliga "har du startat om rouern?" dem va inte mycket till hjälp så tänkte samlar jag mer kött på benen så kan jag ju konkret komma med vad jag vill dem ska hjälpa mig att göra haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meller127:

Kan du ta ett kort på dosan på väggen inkommande, jag jobbar med sånt här till vardags

känns lite budget i min mening men såhär ser det ut

Permalänk
Medlem

Tror också spontant MAC-låsning/inga tillgängliga IP-adresser. Du kan kolla om routern kan klona datorns MAC-adress. Annars är det nog vänta ut lease-tid som gäller (brukar vara max 24h).

Alternativt, ring telia och få det hela utrett

Edit: Såg att ni redan ringt Telia... Rimligtvis borde de kunna erbjuda mer teknisk support än så kan man ju tycka?

Permalänk
Medlem

Förresten, jag tror du bör ta bort bilden som visar hans publika IP. Skulle inte förvåna mig om det hänger diverse black-hats på sweclockers.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FardrowN:

känns lite budget i min mening men såhär ser det ut

https://i.gyazo.com/50acac99f2a0c3a36163ea6cb6c5562f.jpg

Det är kanske inte världens vackraste jobb men det är inte heller problemet.
Jag gissar på ett maclås, Telia har väl fortfarande det, jag har faktiskt inte provat på länge, i så fall komemr det att börja fungera av sig själv om man kopplar in routern och bara låter den vara, låsen brukade väl ligga på 20 minuter men kan vara upp till ett dygn.

Det kan också vara så att nätet inte är i drift om det är så nyinstallerat, har han fått ett uttryckligt besked om att nätet är i drift eller är det bara ett eget antagande ? Bara för att det mekaniskt är klart så är det inte säkert att nätet tagits i drift och man brukar få ett tydligt besked om när det driftsätts.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Ringt Telia, men det är de vanliga "har du startat om rouern?" dem va inte mycket till hjälp så tänkte samlar jag mer kött på benen så kan jag ju konkret komma med vad jag vill dem ska hjälpa mig att göra haha

Jag har för mig att jag hade något problem och då verkade de väldigt kunniga. Kollade från sin sida att de kunde få kontakt med routern och så.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

känns lite budget i min mening men såhär ser det ut

https://i.gyazo.com/50acac99f2a0c3a36163ea6cb6c5562f.jpg

Ser sorgligt ut det där. En klåpare som vart och installerat. Dels så har man inte klippt trådarna som sticker ut ur själva rj45-donet på sidorna. Sedan är böjen på kabeln för skarp. Inte skarpare radie än en tennisboll är tillåtet. Kan mycket väl vara så att de inte ens kontrollmätt och då tror jag att den dåliga installationen är anledningen till att det inte fungerar.

Vet du vilket företag som installerade uttaget? Då hade jag skickat bilden till arbetsledningen för så ska det inte se ut

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Ser sorgligt ut det där. En klåpare som vart och installerat. Dels så har man inte klippt trådarna som sticker ut ur själva rj45-donet på sidorna. Sedan är böjen på kabeln för skarp. Inte skarpare radie än en tennisboll är tillåtet. Kan mycket väl vara så att de inte ens kontrollmätt och då tror jag att den dåliga installationen är anledningen till att det inte fungerar.

Vet du vilket företag som installerade uttaget? Då hade jag skickat bilden till arbetsledningen för så ska det inte se ut

Det är inte vackert installerat men eftersom det fungerar på en dator är det nog ändå inget som beror på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tjena allihopa!

Det är min fiber ni diskuterat i detta ämnet, där min kollega försök hjälpa mig och jag är allt annat än kunnig inom detta område, därav den bristfälliga infon ni fått. Blir kanske lite mycket text nu.
Håller med om att installationen av uttaget inte är av vackraste sort, det är hyresvärden själv som kopplat och monterat uttaget. Det är mätt med nätverkstestare och den har visat att det är funktionsdugligt. Sätter jag röda nätverkskabeln i uttaget och i wan porten lyser routern röd och ingen uppkoppling till internet på någon enhet. Tar jag däremot den gula nätverkskabeln och monterar direkt i uttaget och till laptoppen så får jag internet på laptoppen och enligt bredbandskollen ca 95 Mbit/s, dvs kan surfa runt som vanligt, kolla youtube, facebook osv. Men flyttar jag kabeln från laptoppen till min stationära så funkar inte internetet, inte heller på sambons stationära funkar det. Bägge kablar har använts i flera år, så dom fungerar användes senast i torsdags (adsl stängdes av i fredags) (fibern sattes igång fredag ca 13 enligt telia). Det är alltså bara laptoppen som får uppkoppling direkt när man kör kabeln direkt i uttaget upp till laptoppen.

Ringde Telia supporten igen igår för att fråga om den här MAC låsningen ni pratar om, och enligt han som jag pratade med så har inte svenska stadsnät någon låsning enligt vad han fick fram. Han guidade mig genom lite tester, han kunde se när laptoppen kopplades upp men inte stationära eller routern provades. Vi har provat en annan technicolor router, likadan som den jag har men nog lite nyare, utan framgång. Felanmälan är gjord via telia till svenska stadsnät men om dom lyckas ordna det innan jul är ju en bra fråga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Absolutkung:

Tjena allihopa!

Det är min fiber ni diskuterat i detta ämnet, där min kollega försök hjälpa mig och jag är allt annat än kunnig inom detta område, därav den bristfälliga infon ni fått. Blir kanske lite mycket text nu.
Håller med om att installationen av uttaget inte är av vackraste sort, det är hyresvärden själv som kopplat och monterat uttaget. Det är mätt med nätverkstestare och den har visat att det är funktionsdugligt. Sätter jag röda nätverkskabeln i uttaget och i wan porten lyser routern röd och ingen uppkoppling till internet på någon enhet. Tar jag däremot den gula nätverkskabeln och monterar direkt i uttaget och till laptoppen så får jag internet på laptoppen och enligt bredbandskollen ca 95 Mbit/s, dvs kan surfa runt som vanligt, kolla youtube, facebook osv. Men flyttar jag kabeln från laptoppen till min stationära så funkar inte internetet, inte heller på sambons stationära funkar det. Bägge kablar har använts i flera år, så dom fungerar användes senast i torsdags (adsl stängdes av i fredags) (fibern sattes igång fredag ca 13 enligt telia). Det är alltså bara laptoppen som får uppkoppling direkt när man kör kabeln direkt i uttaget upp till laptoppen.

Ringde Telia supporten igen igår för att fråga om den här MAC låsningen ni pratar om, och enligt han som jag pratade med så har inte svenska stadsnät någon låsning enligt vad han fick fram. Han guidade mig genom lite tester, han kunde se när laptoppen kopplades upp men inte stationära eller routern provades. Vi har provat en annan technicolor router, likadan som den jag har men nog lite nyare, utan framgång. Felanmälan är gjord via telia till svenska stadsnät men om dom lyckas ordna det innan jul är ju en bra fråga.

Låter underligt om hyresvärden har kopplat, vem äger nätet och vem driftar det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.