Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä dalarna är inte i Norrland, jag har släkt i Älvdalen, en del säger att det ligger i nån obskyr del av Sverige men eftersom det är en massa finska namn på orterna man passerar på vägen dit typ Pilkalampinoppi och Noppikoski och språket inte låter som nått annat, inte ens Finska så tvivlar jag på om de ens tillhör Sverige. De är inte norrlänningar för de pratar ju inte dialekt (inte ens en svårförståelig) eller ett minoritetsspråk typ finska vilket ortnamnen på väg dit skulle kunna antyda utan man har lämnat Sverige för man behöver tolk, alltså ligger dalarna varken i Norrland eller Sverige.
https://www.youtube.com/watch?v=ouH765BRcOY

min kollega är från Älvdalen (och väldigt stolt över det), har fått förklarat för mig att älvdalska minsann är ett eget språk som utvecklats vid sidan av svenskan i många hundra år.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tja, visst, men det är hur som helst en korkad syn på saker. Sverige är ett land, ett folk. Vi delar på allt.

Vargarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Självklart vid Hallandsåsen.

Du hann före mig 👌😂😂

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Norrland är per definition allt land som är norr om mitt eget land. Jag är ju landlös, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Som sundsvallare så anser jag mig knappast som norrlänning. Jag anser att vi inte ens har en dialekt mer än nyhetsankaret från stockholm har.
Vi pratar likvärdigt imo, så s-vall är inte norrland, trots namnet "västernorrland"

Men men jag kan ju ha fel i mitt tyckande då min kompis från göteborg tycker att jag snackar med djup norrlänsk dialekt. Men han har fel, då man hör tydlig skillnad om man ens åker till kramfors och uppåt.

Sedan har jag läst en del här av vad som anser sveriges mittpunkt.

Torpshammar är sveriges mittpunkt. Vilket är 7 mil ifrån sundsvall. Så gällande mittpunkten...

Min morsa är från Timrå, när det ringdes till de gamla som bodde där uppe medan de fortfarande fanns i livet så kopplade morsan på sin "ursprungsdialekt" och det var som natt och dag mot Östgötskan hon pratar till vardags. Har alltid fascinerat mig att morsan som flyttade ner vid 5 la om dialekten medans min morbror som var 7 än idag drygt 60 år senare inte pratar ett uns östgötska trots i stort sett ett helt liv i en liten bruksort utanför norrköping.

har även många kollegor från Hudik, dom har en väldigt säregen dialekt som jag upplever som mer utpräglad och svårdefinierad, det är inte "norrländska" men den är väldigt distinkt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Min morsa är från Timrå, när det ringdes till de gamla som bodde där uppe medan de fortfarande fanns i livet så kopplade morsan på sin "ursprungsdialekt" och det var som natt och dag mot Östgötskan hon pratar till vardags. Har alltid fascinerat mig att morsan som flyttade ner vid 5 la om dialekten medans min morbror som var 7 än idag drygt 60 år senare inte pratar ett uns östgötska trots i stort sett ett helt liv i en liten bruksort utanför norrköping.

har även många kollegor från Hudik, dom har en väldigt säregen dialekt som jag upplever som mer utpräglad och svårdefinierad, det är inte "norrländska" men den är väldigt distinkt.

Små fickor har ju även sina egna särpräglade dialekter, till exempel ångermanländskan som ligger runt Örnsköldsvik och inåt landet mot Sollefteå; samma gäller även Pite-mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vargarna?

Absolut. Det var bara några månader sen vi hade varg mitt inne i stan, och vargobservationer görs ofta närområdet. Men det är ju främst i Svealand och sydligaste delarna av Norrland som det finns varg i större omfattning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Haha, den hamnade på förstasidan också! Slappna av för böveln! Jag sa "Mellersta Norrland" i ett inlägg och detta är vad Pandoras ask har lett till?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av htbtoma:

min kollega är från Älvdalen (och väldigt stolt över det), har fått förklarat för mig att älvdalska minsann är ett eget språk som utvecklats vid sidan av svenskan i många hundra år.

Ja det är som att höra Isländska, jag råkar ibland även ut för bred skånska och riktigt iiiande bohuslänska men då förstår man i vart fall att det är en dialekt ungefär som att man hör de finska influenserna i norr men i Älvdalen tror man att man kommit till ett annat land för det är bortom dialekter och ugrisk påverkan.
Men Norrlandsgränsen går där nånstans bortsett från länder/enklaver som Älvdalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Haha, den hamnade på förstasidan också! Slappna av för böveln! Jag sa "Mellersta Norrland" i ett inlägg och detta är vad Pandoras ask har lett till?!

Bekänn dina färger. Var börjar Norrland!?

Permalänk
Medlem

Vad är Norrland? Varför krångla till det? Stockholm eller landsbygd räcker väl? Och visst vi kan väl tycka det är OK om de som bor nära Stockholm kallar det förorten istället för landsbygd. På Arlanda finns väl riksgränsen så där antar jag att andra länder börjar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Självklart vid Hallandsåsen.

Det är ju där Sverige börjar.

Norrland börjar efter Götet.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Vad är Norrland? Varför krångla till det? Stockholm eller landsbygd räcker väl? Och visst vi kan väl tycka det är OK om de som bor nära Stockholm kallar det förorten istället för landsbygd. På Arlanda finns väl riksgränsen så där antar jag att andra länder börjar?

Menar du att Göteborg och Malmö är landsbygder?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Enligt mig så börjar Norrland vid Sundsvall. Bor i Gävle men bodde i Luleå tidigare och har svårt att acceptera att gävleborna tror att dom är norrlänningar...

Permalänk
Medlem

Västerbotten (där bor jag själv, men kommer ursprungligen från Norrbotten), så en luddig gräns mellan Umeå och Sundsvall passar in bäst enligt mig.

Men ju längre norrut man kommer desto längre norrut flyttar även gränsen enligt lokalbefolkningen. Frågar man en Gällivarebo så brukar de tycka att Luleå nog är så långt söderut de max kan tänka sig.

Den som vågar påstå "norr om Stockträskfläskholm" får det extremt onda ögat.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeneBent:

Enligt mig så börjar Norrland vid Sundsvall. Bor i Gävle men bodde i Luleå tidigare och har svårt att acceptera att gävleborna tror att dom är norrlänningar...

Ja, haha, det kan de ju bara glömma. Gävlebor har alldeles för söderländsk dialekt, till att börja med.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

fantastiskt kul, eftersom hjortkvarn som ort mer eller mindre består av en obemannad qstar mack och två ladugårdar mitt ute i ingenstans halvvägs mellan metropolen finspång och örebro.

Lite komiskt att vi nämner Hjortkvarn. Jag bor nämligen 2 mil från denna "håla". Besöker Hjortkvarn ofta på sommaren då de har oslagbar glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Små fickor har ju även sina egna särpräglade dialekter, till exempel ångermanländskan som ligger runt Örnsköldsvik och inåt landet mot Sollefteå; samma gäller även Pite-mål.

Och Skelleftebondska.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jag har lite dålig koll på Stockholms förorter, men jag skulle nog våga påstå att Norrlands folktätaste stad är Täby Centrum.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag har luddig känsla för var Norrland skulle börja, men det riktiga Sverige börjar vid Dalälven. 😉
Nånstans söder om Stockholm börjar ju Danmark ju. Tvi vale.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Menar du att Göteborg och Malmö är landsbygder?!

Ny har ju inte jag besökt dessa byar men antar det? Har de tunnelbana?

Permalänk

Ume! Umeå är gränsen för mig 😁

Visa signatur

Dator 1: begagnat gott & blandat
Chassi: lian li pc-o11 dynamic Processor: Ryzen 5900X @4.1GHz Moderkort: MSI X570-A pro Ram: Corsair Vengeance 2x16Gb Hdd/Ssd: Corsair MP600 kylare: custom loop Grafikkort: RTX 3080TI Nätagg: Dark base 700 Tangentbord: hemmabygge Headset: The one and only Pioneer Monitor 10 från 1978 :-P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Strax söder om Umeå ÄR gränsen för Norrland och ja jag är för en uppdelning av Sverige i Nordsverige och Sydsverige.
Vi är less på att andra landsänden parasiterar på oss, klarar man sig inte utan almosor från oss så förtjänar man inte att vara del av Nordsverige.
Vi har skogen, vi har malmen, vi har vattnet. Skulle vi bara få skäligt betalt för våra resurser så skulle vi vara ett av de rikaste landet i världen och Sydsverige hade varit ett uland. Med torka, kalksten och spättekaka som enda resurser.

Ja, norrland har alltid behandlats som en jävla koloni, det är rejält irriterande. Var skriver jag på?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

Norrland är sveriges största landsdel (inte landskap) och börjar något söder om Gävle.

Permalänk
Medlem

Allt norr om Gävle är Norrland, allt söder om Gävle är Skåne

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

det uttalas "Ey-Play"

Jag är ganska säker på att du har fel där. AplAy uttalas "Apple, ay?" och är ett namn som uppkom vid en sektliknande möte om MacBook strax öster om Sundsvall. Sluta sprid felaktigheter!

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk

Ligger Danmark så långt ner? Har alltid trott Danmark låg något söder om Uppsala!
Källa: karta över Danmark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ny har ju inte jag besökt dessa byar men antar det? Har de tunnelbana?

Nej, vi har inget att dölja, så vi låter folk se stan från spårvagnsfönster i stället!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Så enkelt är det inte. Bland de som bor i stan är det en massa gnäll så fort det gäller att bygga ett nytt hus. "Det förstör utsikten, Det blir för mycket trafik, Det blir sån trängsel." Folk vill bo glest i staden också!

Människor är sociala varelser och vill gärna bo tätt - det ser vi över hela världen, att folk flyttar till städerna oavsett åtgärder för att få "landsbygden att leva". De som klagar är väldigt få - men väldigt högljudda.

Skrivet av Yonie:

Utöver det är storstadsbor generellt sett otrevligare, otåligare, och mer själviska. För att inte tala om det hemska faktum att de inte är norrlänningar.

Tvärtom så är de ofta trevligare eftersom man helt enkelt har ett större socialt utbud. Men det misstas eftersom man kanske inte stannar och pratar med varenda kotte man stöter på - helt enkelt därför att en stockholmare på en dag kanske träffar på tiotusentals olika människor medans en norrlänning antagligen inte gör det på ett helt år (generaliserande överdrifter för att visa min poäng).

Skrivet av cyklonen:

Ja, NIMBY-folk kan dra till skogs. Men det är ändå urbanisering som är lösningen. Inte att alla ska bo i storstäder, men mellanstora städer är perfekt. Befolkningsunderlag för god service, minimerade avstånd och underlag för att fixa bra kommunikationer med närliggande orter/städer.

Man måste inte vara packade som sillar bara för att man bor i en stor tätort/mellanstor stad. Tvärt om går det ofta att ha betydande villaområden där.

Men samtidigt så är det ju bättre för alla om man bygger tätt. Tänk om Stockholm hade skippat alla menlösa förorter och villaområden och bara byggt normal kvartersstad istället. Vad mycket mindre trafik vi hade haft, vad mycket mera natur som hade sparats och vad mycket närmare folk hade haft till skola/jobb/nöje. Tätt och blandat är det bästa. Se gärna på FN:s projekt "UN Habitat" för hållbara städer. Då skapar man också förutsättningar för fler och bättre parker/grönområden. Nu vågar man knappt bygga nåt i Stockholm som syns från en park för att det "skadar riksintresset Stockholms stad" - eh va? Synen på Stockholm som ett museum skadar riksintresset Stockholm...

Skrivet av cyklonen:

Jag tänker mig 50 000 till kanske 150 000.

Alla måste naturligtvis inte bo alldeles inne i stan, men inom några mil åtminstone. Då har man ändå hyfsat nära till vård, skola, butiker och annat.

I de glesbefolkade områdena är det nästan bara skogsbruk och i viss mån gruvbrytning, och åtminstone skogsbruk är ändå så utspritt att man inte kan bo precis vid jobbet. Gruvorna är det enda som blir lite svårare, men det går att lösa.

Kan man ens prata om städer med så få invånare?
Då är alla fortfarande beroende av bil, inga förutsättningar för en bra kollektivtrafik och folk blir segregerade.

Förorter och villaområden har vi så det räcker för hundratals år framöver, det som saknas är stadsmiljöer. Fortsätter vi som idag kommer snart allt mellan Västerås/Uppsala/Norrköping vara "Stockholm".

Permalänk

Allt norr om Skåne är Norrland

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060