Köpråd ca 20 000. Rookie behöver hjälp. Moderkort?

Permalänk

Köpråd ca 20 000. Rookie behöver hjälp. Moderkort?

Hej,

Jag skrev en tråd ganska nyligen där jag efterfrågade råd för köp av ny dator.
Har haft samma dator sen 2012 och mitt GTX 690 har kämpat på bra, men det är dags för något nytt.

Jag har läst på en hel här på forumet, och har försökt sätta ihop en egen dator på inet efter att ha plockat komponenter från olika trådar. Jag har då försökt välja komponenter som kommer i lager relativt snart, förutsatt att lagerinfon stämmer.

Problemet är att när jag försöker bygga ihop en dator på inet så finns det inget moderkort överhuvudtaget som passar de andra komponenterna jag valt. Det står antingen "moderkortets generation passar inte processorns" eller "hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet". Så jag kan helt enkelt inte slutföra mitt bygge för att visa er här.

Delarna jag valt är:

Chassi: Fractal Design Define 7 Svart
Processor: AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB
Grafikkort: Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO AMD
SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB
Nätaggregat: Corsair RM850 850W (2019)
Win 10 och byggnation/test av dator

Är det någon som har lust att hjälpa mig? Vad ska jag välja för moderkort för att få det att gå ihop? Och vad ska jag ha för fläktar?
Ni får gärna byta ut delarna mot något ni anser bättre, har som sagt endast valt utifrån det jag sett förekomma på forumet här.

Supertacksam för svar. Vill mest bara få iväg en beställning nu så fort som möjligt, då jag inser att väntetiden kan bli ganska lång.

God jul!

Permalänk
Medlem

Skippa deras montering om du inte har något emot att flasha bios själv.
Du kan säkert få hjälp av någon med det inklusive montering härifrån.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...

Annars kan du alltid byta ut SSD Gen 4 mot en Gen 3 och spara 1000kr som du kan lägga på montering och ändå hålla dig till 20K.

Vilket B550 / X570 som helst kommer att funka, allt som krävs är en bios uppdatering.

https://www.inet.se/datorbygge/b1222922/kottfrukt

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk

Då förstår jag. När jag var inne på deras datorbyggare tillät den mig inte att lägga till något moderkort överhuvudtaget, men bra att veta att de är kompatibla efter en uppdatering.

Jag betalar gärna lite extra för att någon bygger datorn åt mig. Jag skulle ha nämnt att 20 000 bara är ett cirkapris, och +/- några tusenlappar gör inte så mycket om det besparar mig lite lidande. Men tack för länken, får spana in där om jag i framtiden vill uppgradera något.

Vad tror du om den här listan? Jag har kvar Noctua-kylaren för att jag har läst väldigt mycket gott om dem och vill testa.
Sen har jag även kvar nätagget för att jag alltid haft Corsair, men om det är något jag missar när det kommer till kvaliteten får du gärna rätta mig.

Eftersom du skrev att alla B550-moderkort funkar så valde jag Asus b550-kortet som jag fick någon länk till här på forumet, där sweclockers gjort ett test och landat i att det var väldigt bra - och så har det wifi också.

Jag ändrade chassit till det du valde för att det verkar vara ett klassiskt, bra chassi och verkar uppfylla alla krav.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14685966/dator

Tack för att du tog dig tid att svara. Det hjälpte mig att komma vidare med byggandet!

Permalänk

Just det, angående SSD:n så hittade jag en som var en hundralapp dyrare men 2 TB istället för 1? Är den du länkade bättre och tillhör gen 4 som du nämnde?

Permalänk
Medlem

Om han ska flasha bios så måste han väl ha en processor? Och det går ju inte flasha med 5600x på ett moderkort som inte har stöd för 5000 serien utan bios uppdateringen. Sen hade jag rekommenderat att välja 5800x om du har ett 3080 köp en billigare SSD som han ovanför dig sa. Betala inte 1300kr för Windows, finns att köpa billiga nycklar online för typ 200kr då får du även pro versionen. Hade tagit en fetare kylare än Noctua u12S har den själv med 5800x och den blir varm måste byta. Och då kör jag också kryonaut pasta.

Visa signatur

i7 6700k @ 4.6 GHz | 16GB DDR4 3866Mhz Trident-Z | ASUS 1080 Ti @ 2050MHz | ASUS z170-Deluxe | Samsung PRO 256 GB | Acer x34a 100hz G-Sync

Permalänk
Medlem

[quote postid="18821756" userid="210017" name="köttfrukt"]
Vad tror du om den här listan?
Definitivt en värding build.

Skrivet av köttfrukt:

Just det, angående SSD:n så hittade jag en som var en hundralapp dyrare men 2 TB istället för 1? Är den du länkade bättre och tillhör gen 4 som du nämnde?

Den jag valde är Gen 4 och den du valde är SATA. Det är STOR skillnad i hastighet. Är det en skillnad som är värd att betala för? ¯\_(ツ)_/¯

EDIT:
Som svar till ovan kommentar. Windows 10 finns gratis på microsofts hemsida och det finns i princip ingen nackdel att köra utan licens. Enda nackdelen som är värd att nämna är att du kan inte byta bakgrundsbild via vanliga settings på desktop, men du kan fortfarande högerklicka på en bild och välja "sätt som bakgrundsbild".

Licenser är bortkastade pengar

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Skrivet av flwsterB:

Om han ska flasha bios så måste han väl ha en processor? Och det går ju inte flasha med 5600x på ett moderkort som inte har stöd för 5000 serien utan bios uppdateringen. Sen hade jag rekommenderat att välja 5800x om du har ett 3080 köp en billigare SSD som han ovanför dig sa. Betala inte 1300kr för Windows, finns att köpa billiga nycklar online för typ 200kr då får du även pro versionen. Hade tagit en fetare kylare än Noctua u12S har den själv med 5800x och den blir varm måste byta. Och då kör jag också kryonaut pasta.

Ok, är skillnaden mellan 5600 och 5800 stor? Är 5800 mycket mer framtidssäker kanske?

Vilken kylare skulle du rekommendera istället för Noctua U125? Är pasta något jag kan beställa i samband med byggnationen eller blir det någon standardvariant som är mycket sämre än den du nämnde? Tusen frågor, jag vet!

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

[quote postid="18821756" userid="210017" name="köttfrukt"]
Vad tror du om den här listan?
Definitivt en värding build.

Den jag valde är Gen 4 och den du valde är SATA. Det är STOR skillnad i hastighet. Är det en skillnad som är värd att betala för? ¯\_(ツ)_/¯

EDIT:
Som svar till ovan kommentar. Windows 10 finns gratis på microsofts hemsida och det finns i princip ingen nackdel att köra utan licens. Enda nackdelen som är värd att nämna är att du kan inte byta bakgrundsbild via vanliga settings på desktop, men du kan fortfarande högerklicka på en bild och välja "sätt som bakgrundsbild".

Licenser är bortkastade pengar

Tack för svaret om SSD:n, jag ser till att välja den du valde.

Detta kanske låter som en jättedum fråga, men hur laddar jag ner och installerar windows från deras hemsida om jag inte har något operativsystem?

Permalänk
Medlem

Om sex dagar startar mellandagsrean. En tusenlapp eller två kan du säkert kapa priset.

https://www.inet.se/datorbygge/b1222956/datorbygge

Skrivet av köttfrukt:

Tack för svaret om SSD:n, jag ser till att välja den du valde.

Detta kanske låter som en jättedum fråga, men hur laddar jag ner och installerar windows från deras hemsida om jag inte har något operativsystem?

Den SSD är inte 1000kr bättre än en vanlig m.2 nvme om du primärt använder datorn till spel.
Skall du optimera allt som går är du snart uppe i 30k.
Lägg pengar på sånt som märks.

Man laddar ner Windows på ett USB-minne och installerar från minnet.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Jo, det är helt sant. Men samtidigt vill jag få iväg ordern så fort som möjligt. Är inte särskilt förtjust i RGB och sånt, så jag håller mig till chassit jag valt. Är det någon skillnad på dina och mina ram-minnen annat än att de du valde är RGB?

Edit: Kommer nog byta till en billigare hårddisk som du säger. Att saker tar någon hundradels sekund extra här och där gör mig inget, så länge det inte påverkar prestandan när det är gäller, vilket jag antar att det inte gör?

Permalänk
Medlem

Skippa RGB om du inte vill ha.
Onödigt betala för annars.

https://www.inet.se/datorbygge/b1222959/datorbygge

Permalänk
Medlem

Kommer inte en 5600x flaska ett 3080?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av köttfrukt:

Edit: Kommer nog byta till en billigare hårddisk som du säger. Att saker tar någon hundradels sekund extra här och där gör mig inget, så länge det inte påverkar prestandan när det är gäller, vilket jag antar att det inte gör?

Samsungen disken du valde ovanför kommer bara tillräckligt snabb för dina behov, och mer utrymme är alltid trevligare

Skrivet av Ronnie60:

Kommer inte en 5600x flaska ett 3080?

Jag tror 5600X och RTX 3080 är en bra kombination.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk

Ser riktigt bra ut, tack! Fläkten du listade kommer i lager först 15/1, och eftersom det är en så pass billig komponent så vill jag gärna inte att den sätter stopp för resten av beställningen. flwsterB här ovan tyckte att jag behövde en bättre fläkt än Noctua U125, men osäker på vilken.

Sen, vad är största skillnaden mellan 5800 och 5600? Vad betalar man för? Är det ingen större skillnad i spel? Jag håller inte på med någon videoredigering eller sånt.

Edit: eftersom jag valt bort windows nu, så kan jag definitivt lägga lite extra på en så pass central komponent som processorn om det är befogat. Det är så klart väldigt individuellt, men det är ju just spelandet jag fokuserar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av köttfrukt:

Sen, vad är största skillnaden mellan 5800 och 5600? Vad betalar man för? Är det ingen större skillnad i spel? Jag håller inte på med någon videoredigering eller sånt.

Du får 2 extra kärnor och 4 extra trådar.
För spel pratar vi om... 6 FPS mer i snitt på 1080p upplösning. Inte värt pengarna i min mening.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk

Ni är så grymma, tack så mycket för all hjälp! Ska fundera några extra varv och sen lägga en beställning

Permalänk
Medlem

Kolla in detta chassi istället https://www.inet.se/produkt/6903947/fractal-design-define-7-c...
Inte alls lika onödigt stort och mycket modernare samt att det medföljer bättre fläktar

Permalänk
Skrivet av Nygards:

Kolla in detta chassi istället https://www.inet.se/produkt/6903947/fractal-design-define-7-c...
Inte alls lika onödigt stort och mycket modernare samt att det medföljer bättre fläktar

Det var riktigt stiligt, och ju mindre desto bättre. Får allting plats? Kan kolla måtten men osäker exakt hur monteringen ser ut när jag lägger till en cpu-kylare osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av köttfrukt:

Det var riktigt stiligt, och ju mindre desto bättre. Får allting plats? Kan kolla måtten men osäker exakt hur monteringen ser ut när jag lägger till en cpu-kylare osv.

Ja allting kommer få plats, det är ändå ett relativt stort chassi. Det är bara att Define S är löjligt stort, har ett själv.

Permalänk
Skrivet av Nygards:

Ja allting kommer få plats, det är ändå ett relativt stort chassi. Det är bara att Define S är löjligt stort, har ett själv.

Då är jag med, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av köttfrukt:

Då är jag med, tack!

Köp en AiO kylare till din ryzen 5000 serie varesig du kör 5600x eller 5800x, dom går varmt. Och vill säkert överklocka (du gör det enkelt via ett program Ryzen Master, bara kolla en guide) När du ändå har ett så stort chassi så köp en AiO en quiet rock för 449 kr är ni seriösa eller? Ryzen är varma.

https://www.webhallen.com/se/product/313956-NZXT-Kraken-X63-2...

Visa signatur

i7 6700k @ 4.6 GHz | 16GB DDR4 3866Mhz Trident-Z | ASUS 1080 Ti @ 2050MHz | ASUS z170-Deluxe | Samsung PRO 256 GB | Acer x34a 100hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av flwsterB:

Köp en AiO kylare till din ryzen 5000 serie varesig du kör 5600x eller 5800x, dom går varmt. Och vill säkert överklocka (du gör det enkelt via ett program Ryzen Master, bara kolla en guide) När du ändå har ett så stort chassi så köp en AiO en quiet rock för 449 kr är ni seriösa eller? Ryzen är varma.

https://www.webhallen.com/se/product/313956-NZXT-Kraken-X63-2...

Varför skulle man köpa en AiO? Dyrare, har fler delar som kan gå sönder osv. Att 5600X går varmt är ju en ren lögn, den drar väldigt lite ström, t.o.m mindre än 3600. En be quiet duger definitvt för en 5600X och en U12-S är mer än kapabel att kyla båda en 5600X och en 5800X även om 5800X går varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Varför skulle man köpa en AiO? Dyrare, har fler delar som kan gå sönder osv. Att 5600X går varmt är ju en ren lögn, den drar väldigt lite ström, t.o.m mindre än 3600. En be quiet duger definitvt för en 5600X och en U12-S är mer än kapabel att kyla båda en 5600X och en 5800X även om 5800X går varmare.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/21644?key=cdc757a4f9ae0c18a9edb119c643d1eb

Haha vadå AiO gå sönder, har haft säkert 10 st AiO inga problem som helst. Har en U12-S chromax black nu på min 5800x och den går för varmt kan inte överklocka den mer än 4.7ghz pga värmen. Även när jag undervoltar den och går ner på låg överklock så går den varm. Kommer byta min U12-S asap. Så en be quiet tror jag absolut inte är att rekommendera på en 5600x.

Visa signatur

i7 6700k @ 4.6 GHz | 16GB DDR4 3866Mhz Trident-Z | ASUS 1080 Ti @ 2050MHz | ASUS z170-Deluxe | Samsung PRO 256 GB | Acer x34a 100hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av flwsterB:

Haha vadå AiO gå sönder, har haft säkert 10 st AiO inga problem som helst. Har en U12-S chromax black nu på min 5800x och den går för varmt kan inte överklocka den mer än 4.7ghz pga värmen. Även när jag undervoltar den och går ner på låg överklock så går den varm. Kommer byta min U12-S asap. Så en be quiet tror jag absolut inte är att rekommendera på en 5600x.

Ja, AiO's kan gå sönder, bara att googla "AiO pump failure" så kommer det upp massa resultat. Med en luftkylare kan bara fläkten gå sönder som är enkel att byta ut. Ska du hålla på med överklockning och maxxa processorn är det klart att du behöver mer kylning, du kanske skulle köpt en Noctua D15 istället som presterar bättre eller likvärdigt med många betydligt dyrare AIO's:
https://www.youtube.com/watch?v=23vjWtUpItk

En Be Quiet Pure Rock 2 presterar bättre än processorkylarna som kommer med både 5600X och 5800X så den fungerar absolut. Om du ska överklocka och maxxa ut allt ur processorn kanske du behöver något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Ja, AiO's kan gå sönder, bara att googla "AiO pump failure" så kommer det upp massa resultat. Med en luftkylare kan bara fläkten gå sönder som är enkel att byta ut. Ska du hålla på med överklockning och maxxa processorn är det klart att du behöver mer kylning, du kanske skulle köpt en Noctua D15 istället som presterar bättre eller likvärdigt med många betydligt dyrare AIO's:
https://www.youtube.com/watch?v=23vjWtUpItk

En Be Quiet Pure Rock 2 presterar bättre än processorkylarna som kommer med både 5600X och 5800X så den fungerar absolut. Om du ska överklocka och maxxa ut allt ur processorn kanske du behöver något bättre.

Ingår inte någon kylare i 5000 serien så nej jag rekommenderar verkligen inte en be quiet. Den klarar av att turbo boosta sig själv till 4.7 om du har kylning för det. Köp då rätt kylning.

Visa signatur

i7 6700k @ 4.6 GHz | 16GB DDR4 3866Mhz Trident-Z | ASUS 1080 Ti @ 2050MHz | ASUS z170-Deluxe | Samsung PRO 256 GB | Acer x34a 100hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av flwsterB:

Om han ska flasha bios så måste han väl ha en processor? Och det går ju inte flasha med 5600x på ett moderkort som inte har stöd för 5000 serien utan bios uppdateringen.

Många moderkort, speciellt för AM4, har stöd för BIOS flashning utan CPU över huvud taget. Gjorde det på ett X570 moderkort så sent som i fredags. Gigabyte kallar det Q-Flash Plus, andra tillverkare har sina egna namn. Ska man däremot gå den vägen så får man kolla så att moderkortet man väljer antingen garanterat har BIOS stöd out-of-the-box (vilket vissa tillverkare förtydligar) eller har en flash funktion som fungerar utan CPU.

Sedan så går det ofta att flasha genom att antingen låna processor utav återförsäljaren eller AMD (ingen aning om de fortfarande kör den gratis kampanjen) men det är rätt mycket bökigare och hade personligen tagit de andra två alternativen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Ja, AiO's kan gå sönder, bara att googla "AiO pump failure" så kommer det upp massa resultat. Med en luftkylare kan bara fläkten gå sönder som är enkel att byta ut. Ska du hålla på med överklockning och maxxa processorn är det klart att du behöver mer kylning, du kanske skulle köpt en Noctua D15 istället som presterar bättre eller likvärdigt med många betydligt dyrare AIO's:
https://www.youtube.com/watch?v=23vjWtUpItk

En Be Quiet Pure Rock 2 presterar bättre än processorkylarna som kommer med både 5600X och 5800X så den fungerar absolut. Om du ska överklocka och maxxa ut allt ur processorn kanske du behöver något bättre.

Skulle hålla med dig ifall det vore ett mesh chassi eller något med betydligt bättre luftflöde/alternativt lägga till en massa fläktar. Av den anledningen och egen erfarenhet av FD chassin så skulle jag personligen ej köpa luftkylare faktiskt.

Men som sagt lägger man till extra fläktar utöver luftkylaren så kanske.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | XFX 7900 XTX | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Massdrop HD 58x's | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Moddat GMMK Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av flwsterB:

Ingår inte någon kylare i 5000 serien så nej jag rekommenderar verkligen inte en be quiet. Den klarar av att turbo boosta sig själv till 4.7 om du har kylning för det. Köp då rätt kylning.

Det ingår till 5600X https://www.inet.se/produkt/5303474/amd-ryzen-5-5600x-3-7-ghz.... Men verkar inte ingå till 5800X https://www.inet.se/produkt/5303475/amd-ryzen-7-5800x-3-8-ghz...

Permalänk

Jag har nu lagt en beställning och jag landade i 5800x och en Noctua NH-U12S. Vissa verkar mena på att den fläkten inte är tillräcklig? Jag valde den delvis för att i stort sett varenda recension på inet är femstjärnig och många rapporterar om 20-25 lägre temperaturer mot stock-kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av köttfrukt:

Jag har nu lagt en beställning och jag landade i 5800x och en Noctua NH-U12S. Vissa verkar mena på att den fläkten inte är tillräcklig? Jag valde den delvis för att i stort sett varenda recension på inet är femstjärnig och många rapporterar om 20-25 lägre temperaturer mot stock-kylaren.

Beror på vilket chassi du valde. Mitt svar var angående ett tips om fractal design chassit.

Bra luftkylare absolut, var mer i kombination med ett väldigt stängt chassi och cpu som går hett som ej är optimalt i mitt tycke.

Kan tilläggas att jag just nu kör ett FD chassi själv med en 1700x + en 280 aio & jag brukar behöva öppna luckan i fronten ibland för att hjälpa till lite granna.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | XFX 7900 XTX | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Massdrop HD 58x's | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Moddat GMMK Pro