Hej,
Ska precis sätta ihop min nya dator men har inte köpt någon vattenkylare då jag sett att folk använder stock cooler från Ryzen 5 3600XT. Jag ska inte hålla på och överklocka men vill ändå veta lite vad andra tycker om man ska skaffa en vattenkylare från början eller skaffa det senare?
Specs:
AMD Ryzen 5 3600XT 3.8 GHz 6-Core Processor
Asus ROG STRIX B450-F GAMING II ATX AM4 Motherboard
Corsair Vengeance RGB Pro 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3600 CL18 Memory
Samsung 970 Evo Plus 500 GB M.2-2280 NVME Solid State Drive
Seagate Barracuda Compute 2 TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
MSI GeForce RTX 3060 Ti 8 GB GAMING X TRIO Video Card
NZXT H510 ATX Mid Tower Case
Corsair RM (2019) 650 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
Kommer processorn behöva en vattenkylare även om jag inte överklockar något?
Isåfall någon vattenkylare som rekommenderas? Har kollat på NZXT x53 och Corsairs vattenkylare. OBS den får bara vara 240mm.
Det är knappast så att processorn "behöver" en vattenkylare, där är det nog ditt eget behov som styr.
Om du endast tänker på AIO vattenkylare, vilket jag förmodar att du gör så kan de vara att föredra av olika anledningar t.ex.
+ Få plats med vissa minnen som större luftkylare blockerar
+ Få det mer stilrent inuti chassit, ofta föredras det om man t.ex. har en genomskinlig fönsterpanel på datorn.
+ Tystare än luftkylning i många fall
- Ofta dyrare än motsvarande luftkylning
- Presterar generellt sämre än t.ex. större Noctua luftkylare i uppskattat pris per värmeavledningsförmåga
Finns säkert mer att tänka på men med tanke på att du inte ens nämnt att överklockning är viktigt för dig så blir den medföljande kylaren tillräcklig en lång tid framöver.
Det är knappast så att processorn "behöver" en vattenkylare, där är det nog ditt eget behov som styr.
Om du endast tänker på AIO vattenkylare, vilket jag förmodar att du gör så kan de vara att föredra av olika anledningar t.ex.
+ Få plats med vissa minnen som större luftkylare blockerar
+ Få det mer stilrent inuti chassit, ofta föredras det om man t.ex. har en genomskinlig fönsterpanel på datorn.
+ Tystare än luftkylning i många fall
- Ofta dyrare än motsvarande luftkylning
- Presterar generellt sämre än t.ex. större Noctua luftkylare i uppskattat pris per värmeavledningsförmåga
Finns säkert mer att tänka på men med tanke på att du inte ens nämnt att överklockning är viktigt för dig så blir den medföljande kylaren tillräcklig en lång tid framöver.
Okej, om jag hade köpt ny kylare så blir det vattenkylare då jag inte tycker att större luftkylare är så snyggt. Jag vet att de är väldigt effektiva och prisvärda men jag tycker verkligen inte det är snyggt :). Men jag börjar nog med stock cooler då!
Tack för snabba svaret
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.