Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Z490 skippar BIOS.

Hej. Jag gick över till Intel nyligen och har lite problem med att sätta upp systemet korrekt. Det är z490 strix-f och 10600k.

När jag använder Displayport utgången på GPU och startar dator så överförs jag direkt till windows inloggnings fält utan att kunna gå in i bios när jag trycker f2. Dock när jag sätter samma kabel in i Displayport på moderkortet (antagligen integrerad grafik) så funkar det att gå in i bios. Frågan är, vad är det som jag bör ändra inom BIOS eller Windows för att kunna använda GPU som utgång?

En annan fråga. Jag har 2 SSD i min dator. Men för någon anledning i (bios/boot-order) den SSDn som jag har OS på visas ej, medan den andra SSD står som #1 priority. Jag är osäker om det ska vara så, men jag har för mig att på X470 (AMD) så kunde man se och prioritera alla sina lagrings enheter. Tänker att det är kanske darför jag kan ej logga in i bioset via GPU, då SSD med OS står inte som #1. Men hur kan jag lösa det?

Ps: samt vilken typ av BOOT skall man välja: ''Other OS'' eller ''Windows UEFI mode'' ? Första gången jag ser det och har inte rört det än. Står på ''Other OS'' nu.

Tack!

Obs! Problemet är löst. För er som råkar för samma problem, välj legacy mode för boot, sedan starta om och gå in i bios igen och sätt korrekt ''boot-priority''. För någon anledning så påverkar det GPU utgång.

Permalänk
Medlem

Du ska välja Windows UEFI mode, samt med moderna delar så väljer man inte vilken disk datorn ska boota på utan man väljer Windows boot manager (eller liknade) i boot prioritet.

Tveksam med detta med hoppa in i bios, men testa att starta om datorn, om du väljer stäng av och sen startar datorn så är det inte en kallboot, utan den läser in Windows direkt och fortsätter där du slutade sist.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hjälpsam

Man kan ibland välja hur lände inloggningsrutan skall synas.
Går också ofta att välja primär grafikadapter, iGPU eller PCIe.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/bl9pgd | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du ska välja Windows UEFI mode, samt med moderna delar så väljer man inte vilken disk datorn ska boota på utan man väljer Windows boot manager (eller liknade) i boot prioritet.

Tveksam med detta med hoppa in i bios, men testa att starta om datorn, om du väljer stäng av och sen startar datorn så är det inte en kallboot, utan den läser in Windows direkt och fortsätter där du slutade sist.

Valde ''Windows UEFI mode'' nu. Problemet med SSD kvarstår dock. Jag tog bort den SSD som visades i bios som boot option #1 och lämnade endast SSD med OS och m2 kvar. Resultatet blev att jag loggas in i bios automatiskt och kunde ej ta mig vidare till windows. Väldigt konstigt då den SSD som visas är helt rensad och inte ens aktiverad. Annars andra diskar syns i bioset, bara inte inom ''boot'' avdelningen. Samt de syns i windows och fungerar felfritt.

Skrivet av Ratatosk:

Man kan ibland välja hur lände inloggningsrutan skall synas.
Går också ofta att välja primär grafikadapter, iGPU eller PCIe.

Hur väljer man det? Jag hittade funktioner ''uninstall device'' och ''disable device'' inom Device manager. Men är lite skraj att stänga av eller avinstallera integrerad grafik. Då det är kanske något fel med GPU.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tjeck:

Valde ''Windows UEFI mode'' nu. Problemet med SSD kvarstår dock. Jag tog bort den SSD som visades i bios som boot option #1 och lämnade endast SSD med OS och m2 kvar. Resultatet blev att jag loggas in i bios automatiskt och kunde ej ta mig vidare till windows. Väldigt konstigt då den SSD som visas är helt rensad och inte ens aktiverad. Annars andra diskar syns i bioset, bara inte inom ''boot'' avdelningen. Samt de syns i windows och fungerar felfritt.

Hur väljer man det? Jag hittade funktioner ''uninstall device'' och ''disable device'' inom Device manager. Men är lite skraj att stänga av eller avinstallera integrerad grafik. Då det är kanske något fel med GPU.

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1200/ROG_STRIX_Z490-...

Sidan 45
Advanced Mode->Advanced->System Agen SA Configuration->Graphic Configuration->Primary Display. sätt den till PCIE.

Sidan 67, sätt fast boot till Disabled.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/bl9pgd | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1200/ROG_STRIX_Z490-...

Sidan 45
Advanced Mode->Advanced->System Agen SA Configuration->Graphic Configuration->Primary Display. sätt den till PCIE.

Sidan 67, sätt fast boot till Disabled.

Eh, får börja läsa manualer. Tack så mycket!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tjeck:

Eh, får börja läsa manualer. Tack så mycket!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det hjälpte dock ej, fortfarande skippar direkt till windows när man är kopplad till GPU utgång :/ Får nog ominstallera OS med en SSD och se hur det går.

Permalänk
Medlem

När du är inloggad i windows - stäng av windows med vänster shift-knapp nedtryckt samtidigt då när du klickar för att stänga av i startknappen då det är bara då OS stänger disken korrekt och därmed stänger av win10 på riktigt.

I normal-användning vid avstängning av windows så stänger du aldrig av windows helt utan går in i en slags hibernate-läge och när du startar igen så kan den enkelt hogga alla F-tangenter <del> mfl. knapptryck och därmed aldrig får chansen att komma åt BIOS - förövrigt körs inte POST och BIOS alls i det läget heller så även om F-tangenterna skulle sändas så är det ändå inget som lyssnar i BIOS-nivå.

UEFI är en infrastruktur där en del av BIOS är fast och en del av BIOS är skräddarsydda moduler och läses in från UEFI-delen på anslutna mediat (och då oftast bara vid kallstart - ej varm-reboot) därav att olika val dyker upp eller försvinner även under BIOS om man tex drar ur en USB-sticka med installation av en OS - och den kommer _inte_ tillbaka bara för att du tryckte tillbaka stickan eller DVD-skivan igen - skall den hittas igen så måste man ofta göra en kall-reboot

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

När du är inloggad i windows - stäng av windows med vänster shift-knapp nedtryckt samtidigt då när du klickar för att stänga av i startknappen då det är bara då OS stänger disken korrekt och därmed stänger av win10 på riktigt.

I normal-användning vid avstängning av windows så stänger du aldrig av windows helt utan går in i en slags hibernate-läge och när du startar igen så kan den enkelt hogga alla F-tangenter <del> mfl. knapptryck och därmed aldrig får chansen att komma åt BIOS - förövrigt körs inte POST och BIOS alls i det läget heller så även om F-tangenterna skulle sändas så är det ändå inget som lyssnar i BIOS-nivå.

UEFI är en infrastruktur där en del av BIOS är fast och en del av BIOS är skräddarsydda moduler och läses in från UEFI-delen på anslutna mediat (och då oftast bara vid kallstart - ej varm-reboot) därav att olika val dyker upp eller försvinner även under BIOS om man tex drar ur en USB-sticka med installation av en OS - och den kommer _inte_ tillbaka bara för att du tryckte tillbaka stickan eller DVD-skivan igen - skall den hittas igen så måste man ofta göra en kall-reboot

Tack. Det visste jag inte om. Gjorde det nu, men problemet kvarstår. Det verkar som om min skärm släcks i c/a 7-8 sekunder och sedan sätts den på när jag är redan vid inloggningsfält. När jag kopplar upp från moderkort så sätts den på vanligt.

Ps: är det kanske värd att testa med annan grafik kort? Har en relativt gammal AMD kort inne nu, men kan plocka upp en Nvidia kort från en annan dator.

Pps: Nu hittade jag något intressant. Den SSD som är inte aktiverad (utan vilken systemet går ej till windows) har 100mb reserverad för något som heter ''EFI system partition''. Är det normalt eller råkade jag installera Win10 på 2 SSD?

Permalänk
Medlem

prova också vägen (vänsterknapp musen på startknappen) 'settings -> update & security -> recovery -> advanced start up -> restart now' - sedan efter omstart "troubleshoot -> advanced option -> UEFI firmware setting" Se till att de är anslutna bootbara USB-enheter / installerad DVD-skiva i läsaren och stängd redan innan reboot.

ytterligare väg till samma ställe som ovan

vänster shift nedtryckt och klicka för omstart av windows - därefter omstarten välja troubleshoot - > advanced Option -> UEFI firmware setting och sedan 'restart into BIOS setting screen'

Just detta tycker jag blir mer och mer besvärligt och djupare gömt för var generation av win10 - Microsoft vill inte att man skall installera annan OS tydligen...

Permalänk
Medlem

UEFI är en viktig del för windows (och alla andra OS som inte körs i legacy-mode) utan denna kan inte windows (eller annan OS heller för den delen) starta då BIOS sparkar bakut. boot-filerna har certifikat för att vara körbara och BIOS kontrollerar dem innan någon kod körs. Med UEFI aktivt skall tex. inte bootsektor-virus kunna exekveras men kan också användas för att spärra ut att tex. linux inte går att installera på hårdvaran - när UEFI var nytt var man rädd för att tex. linux skulle bli utspärrad från många moderkort, men som tur har Linux fått en egen certifikat.

---

Ha aldrig mer än en lagring inkopplad fysisk när du installerar windows10 - har man fler så kan UEFI-partitionen och boot lätt hamna på en disk som _inte_ tänktes att det skulle vara en systemdisk.

startordningen av tex diskar när man slår på strömmen kan vara olika var gång och det är PCIe-systemet på moderkoret som kör efter konceptet "först till kvarn får först mala" när det gäller numreringsordning av enheter - dvs. snabbaste färdiga enheten blir kallad disk-0 eller i linux-världen /dev/sda och detta kan man inte göra ett skit åt senare då ordningen kan vara annan nästa start om man har två lika snabba SSD tex. och det skiljer på microsekunder i starttid vilken som blev klar först.

Innan diskarnas partitioner har döpts med UUID för resp partition så kan det bli vilken disk som helst som väljs vid windowsinstallation i första steget vid partitionering om man installerar med mer än 1 disk inkopplad och synlig samtidigt.

Därför skall man aldrig ha mer än en lagring och koppla ur de andra tillfälligt just när man installerar win10.

Moderna OS kör helhjärtat med UUID på alla lagringar och funktioner och det av anledningen att det inte skall kunna förväxlas även om PCIe- systemet ger den en ny benämning av lagring vid nästa boot eller att man har en annan fysisk ordning på diskarna i sin NAS för att man plockat ut diskarna och slavat i hur de satt, så skall det ändå bli rätt i logisk bemärkelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Ha aldrig mer än en lagring inkopplad fysisk när du installerar windows10 - har man fler så kan UEFI-partitionen och boot lätt hamna på en disk som _inte_ tänktes att det skulle vara en systemdisk.

startordningen av tex diskar när man slår på strömmen kan vara olika var gång och det är PCIe-systemet på moderkoret som kör efter konceptet "först till kvarn får först mala" när det gäller numreringsordning av enheter - dvs. snabbaste färdiga enheten blir kallad disk-0 eller i linux-världen /dev/sda och detta kan man inte göra ett skit åt senare då ordningen kan vara annan nästa start om man har två lika snabba SSD tex. och det skiljer på microsekunder i starttid vilken som blev klar först.

Innan diskarnas partitioner har döpts med UUID för resp partition så kan det bli vilken disk som helst som väljs vid windowsinstallation i första steget vid partitionering om man installerar med mer än 1 disk inkopplad och synlig samtidigt.

Därför skall man aldrig ha mer än en lagring och koppla ur de andra tillfälligt just när man installerar win10.

Fixade problemet! Asus fjant bios tyckte att 1tb 860 evo och 500gb m2 tillhörde legacy, medan 8 år gammal ssd ansågs vara UEFI ... Nu när jag ändrade från UEFI till legacy så gick det att logga in i bios genom GPU utgång och alla diskar blev synliga i bios (som det ska). Däremot har du rätt, Win10 installation verkar inte helt korrekt då när jag väljer OS SSD (860 evo) som #1 så blir det bot fel. Är tvungen köra #1 (gammal ssd) och #2 (860 evo). Så får nog ominstallera windows.

Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Att 1tb 860 evo och 500gb m2 betraktas som legacy har nog mer med innehållet på partitionstabellerna på diskarna att göra än disken själv.

Kolla att du inte har aktiva MBR-partitioner då det kan vara de måste vara med GPT-partitioner för att hittas med BIOS i UEFI-mode.

Kolla med gparted eller motsvarighet att diskarna verkligen är aktiva GPT-partitions tabeller.

Är det bara MBR-partition utan GPT på dessa så är det troligen förklaringen varför diskarna inte syntes med BIOS i UEFI-mode.

MBR skrivs på första sektorn (och MBR är skriven i en speciell format i fallet GPT för att visa för systemet att GPT också existerar på lagringen) medans GPT skrivs på den andra sektorn samt en ytterligare reservsektor på den sista sektorn av lagringen - alla 3 sektorerna måste skrivas över med '0' eller nonsens så att OS inte tycket att det finns någon partition alls på disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Att 1tb 860 evo och 500gb m2 betraktas som legacy har nog mer med innehållet på partitionstabellerna på diskarna att göra än disken själv.

Kolla att du inte har aktiva MBR-partitioner då det kan vara de måste vara med GPT-partitioner för att hittas med BIOS i UEFI-mode.

Kolla med gparted eller motsvarighet att diskarna verkligen är aktiva GPT-partitions tabeller.

Är det bara MBR-partition utan GPT på dessa så är det troligen förklaringen varför diskarna inte syntes med BIOS i UEFI-mode.

MBR skrivs på första sektorn (och MBR är skriven i en speciell format i fallet GPT för att visa för systemet att GPT också existerar på lagringen) medans GPT skrivs på den andra sektorn samt en ytterligare reservsektor på den sista sektorn av lagringen - alla 3 sektorerna måste skrivas över med '0' eller nonsens så att OS inte tycket att det finns någon partition alls på disken.

Tack. Kollade med windows disk management, alla synliga delar verkar vara i GPT format. Men dag att sova nu, ska kolla genom med något som gparted imorgon.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av xxargs:

--- Text ---

startordningen av tex diskar när man slår på strömmen kan vara olika var gång och det är PCIe-systemet på moderkortet som kör efter konceptet "först till kvarn får först mala" när det gäller numreringsordning av enheter - dvs. snabbaste färdiga enheten blir kallad disk-0 eller i linux-världen /dev/sda och detta kan man inte göra ett skit åt senare då ordningen kan vara annan nästa start om man har två lika snabba SSD tex. och det skiljer på microsekunder i starttid vilken som blev klar först.

Moderna OS kör helhjärtat med UUID på alla lagringar och funktioner och det av anledningen att det inte skall kunna förväxlas även om PCIe- systemet ger den en ny benämning av lagring vid nästa boot eller att man har en annan fysisk ordning på diskarna i sin NAS för att man plockat ut diskarna och slavat i hur de satt, så skall det ändå bli rätt i logisk bemärkelse.

Det misstaget har jag gjort.
Bra att det verkar lösa sig för TS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kollade genom och faktiskt hittade en osynlig partition på m2. Bestämde mig att ta den vanliga vägen, rensa diskar och sedan ominstallera OS med endast en SSD kopplad. Allt fungerar bra nu. Förutom att jag fick en del onödiga skräp filer med min OS då jag var nyfiken på vad ''asus armory crate app'' gjorde. Men tog nu bort de flesta filer och regikeys.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tjeck:

Kollade genom och faktiskt hittade en osynlig partition på m2. Bestämde mig att ta den vanliga vägen, rensa diskar och sedan ominstallera OS med endast en SSD kopplad. Allt fungerar bra nu. Förutom att jag fick en del onödiga skräp filer med min OS då jag var nyfiken på vad ''asus armory crate app'' gjorde. Men tog nu bort de flesta filer och regikeys.

Lite onödiga skräpfiler får man dras med.
Bra att det löste sig och bra tips som @xxargs gav.

Visa signatur